دستگاه‌های اجرایی مازندران طی ۲ سال اخیر برای اجرای طرح تثبیت اراضی ملی و املاک دولتی اقداماتی را انجام داده‌اند که طبق جمع‌بندی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال ، نتیجه آن با برداشتن آخرین گام‌ها در یک سال آینده برگزاری جشن انفال حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ خواهد بود.
کد خبر: ۸۸۱۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵ 30 July 2020

 

 تثبیت اراضی ملی و املاک دولتی در کشور مصوبه مجلس شورای اسلامی است که در قالب طرحی با نام " کاداستر " یا حدنگار در کشور به اجرا گذاشته شد ، طرحی که به نظر می رسد اجرای آن در مازندران تاکنون امیدوار کننده بوده است.

حدنگاری ، مجموعه ای از فعالیت ها شامل تهیه نقشه با استفاده از عکس ها و تصاویر زمینی، دریایی، هوایی، ماهواره ای، تبدیل رقومی عکس ها و تصاویر، عملیات زمینی نقشه برداری، ویرایش و تکمیل نقشه های زمینی و تطبیق نقشه با وضعیت واقعی و موجود املاک و اضافه کردن تمامی اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی و کنترل نهائی و به روزرسانی آن است.

مجری طرح کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک در کشور و ادارات کل در استان ها هستند که وظیفه دارند با همکاری سایر دستگاهها برای تمامی منابع ملی و املاک دولتی نقشه جامع حدنگاری تهیه کنند.

بررسی ها نشان می دهد که در اقلیم معتدلی مانند مازندران به دلیل گرانی زمین، جاذبه های طبیعی، کمبود نیروی حفاظتی به ویژه در بخش حفاظت، نبود رونق اقتصادی، نبود برنامه های مدون و فراگیر برای گردشگری، وجود ضعف و ابهام در برخی از قوانین و سودجویی ، همواره احتمال تعرض به اراضی ملی و املاک دولتی بیشتر از سایر مناطق وجود دارد و در واقع یکی از چالش های مهم دستگاه های دولتی و حتی دستگاه قضایی به خاطر تعدد پرنده های مرتبط محسوب می شود.

ارائه گزارش مدیران دستگاه های اجرایی مازندران در تازه ترین نشست شورای حفظ حقوق بیت المال نشان می دهد که دغدغه اصلی مدیران کمبود اعتبار دراجرای طرح کاداستر است ، اما همه آنان بر اساس تاکید سران سه قوه به ویژه شخص رئیس جمهوری مبنی بر تثبیت حاکمیت نظام بر اراضی ملی ، زمین های کشاورزی و املاک دولتی در شمال کشور ، تلاششان را مضاعف کرده اند.

مشکل قولنامه های دستخطی

مدیرکل ثبت اسناد و املاک مازندران در این باره گفت : با انجام نقشه برداری قانون جامع حد نگار (کاداستر ) یک میلیون و ۷۰۰هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی استان در بانک اطلاعات زمین جانمایی و مالکیت دولت بر ۸۰۰هزار هکتار از این عرصه‌ها نیز تثبیت شد.

عباسعلی زارع با اشاره به این که بیشترین عرصه های تثبیت شده عرصه های طبیعی در غرب استان است ، افزود : در حال حاضر ۶ ایستگاه دائمی کاداستر در شهرهای ساری ، رامسر کلاردشت ،نور ، سوادکوه شمالی و گلوگاه وجود دارد که فاصله ۱۰۰ کیلومتری این ایستگاها کار را برای اجرای طرح بسیار آسان کرده است.

وی با بیان اینکه تفکیک قطعات عرصه های ملی ، املاک دولتی و زمین های کشاورزی در قالب ۴۰۰ لایه است و از سال ۹۴ شروع شده است، گفت: در طرح تفکیک ۹۳۷هزار قطعه در استان شناسایی شده است.

زارعی بر لزوم تلاش مضاعف دستگاه های دولتی در گرفتن سند تک برگ املاک تحت اختیار در مازندران تاکید کرد و گفت : اگر چه تلاش ها در ۲ سال اخیر با انعقاد تفاهم نامه ها دو چندان شده است ، اما از آن جایی که تا ۴۵ درصد اسناد استان به صورت قول نامه ای و دست نوشته ای است ،باید در تثبیت املاک دولتی بیش از پیش تلاش کنیم.

زارع با بیان اینکه تمامی فعالیت ثبت اسناد و املاک مازندران در حوزه نقشه کاداستر و صدور سند مالکیت تا سال گذشته ۲ برابر عملیاتی شده است، اظهار داشت: اداره کل اوقاف ، جهاد کشاورزی ، بنیاد مسکن ، راه و شهر سازی ، شیلات ، میراث فرهنگی ، نیروهای مسلح ، صنعت و معدن و آموزش و پرورش سخت در حال اجرای تثبیت املاک در اختیار خود هستند.

حدنگاری سواحل رامسر و نور

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر هم با بیان این که سواحل رامسر و نور دارای سند تک برگ به نام دولت شدند ، گفت: تهیه نقش کاداس در سواحل منطقه تنکابن ، نوشهر و چالوس و عباسی آباد به اتمام رسیده است و در مرحله صدو سند قرار دارد.

عبدالرضا سنگاری در عین حال بر لزوم تثبیت روی زمین های ملی جنگلی ، مرتعی و سواحل دریای خزر تاکید کرد و بیان داشت: برای این منظور فقط برای سواحل غرب استان ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است .

وی تاکید کرد که اگرچه اجرای طرح کاداس وضعیت جغرافیایی عرصه ها دقیق مشخص کرده است و اداره کل اسناد و املاک در صدور اسناد املاک می تواند به راحتی عرصه های ملی را شناسایی کند ، اما باید بپذیریم که تجاوز و تصرف در زمین صورت می گیرد و هستند افرادی که قانون را دور زده و حتی نیروی انسانی دولتی را اغفال می کنند.

این مسئول با بیان این که تمامی عرصه های جنگلی و مرتعی غرب مازندران برابر با حدود ۸۰۰ هزار هکتار دارای نقشه و جانمایی شده هستند، گفت: هجوم زمین خواران در غرب استان همواره تهدید جدی محسوب می شود وباید مراقبت ها دو چندان شود.

پاکسازی یک شبه جنگل و انتقال زیرساخت های خدمات عمومی

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در این جلسه بر لزوم تثبیت مرز حفاظت محیط زیست بر روی زمین استان با سیم خاردار و دیگر ملزومات تاکید کرد و گفت : فقط با تهیه نقشه نمی توان از تجاوز و تصرف جلوگیری کنیم.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با قدردانی از حمایت دستگاه قضایی بویژه اداره کل ثبت و اسنا استان مازندران در اجرای طرح کاداس ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد تثبیت اراضی ملی و زیست محیطی استان نیازمند اعتبار ویژه است و این مقوله باید همزمان با تهیه نقشه و تثبیت عرصه روی کاغذ ، در زمین نیز اجرایی شود.

وی با ذکر این نکته که اسناد ثبتی املاک دولتی و عرصه های ملی در مازندران باید باید در اختیار حفاظت محیط زیست نیز قرار بگیرد تا ماموران در انجام ماموریت خود نقش کاملی را ایفا کنند، گفت: باید مرز بین زمین های زراعی ، باغی و عرصه طبیعی و حتی به مستثنیات به درستی مشخص شود.

ابراهیمی در عین حال گفت : اگرچه به دست آوردن داده های عرصه ملی در استان بسیار سخت است و با تلاش کارشناسان در حال انجام است اما متاسفانه اتفاقات زمین خواری و تصرف و تجاوز به عرصه ها یک شبه اتفاق می افتد ، این که جنگل های جنوب ساری یکشبه ،صاف ، آسفالت می شود و در دل طبیعت خدمات آب ، برق ، گاز ارائه می شود ، ماموران محیط زیست را متحیر و متعجب می کند.

مدیر کل محیط زیست مازندران بیان داشت: زمین خوار به اندازه کافی پول دارد که با گرفتن وکیل دستگاه های اجرایی را دچار مشکل کند، پس باید همواره همزمان تثبیت زمین دولتی را روی کاغذ و زمین عملیاتی کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری نیز با بیان این که تا کنون تهیه کاداس ۴۱۶هزار هکتار از عرصه های این منطقه انجام شده است ، گفت: ۲۶۲هزار هکتار نیز تا پایان شهریور امسال به اتمام می رسد.

سید محسن موسوی تاکامی افزود: طبق برنامه تا پایان سال جاری نیز طرح نقشه بردای و تثبیت عرصه های جنگلی در سطح ۲۷۶ هکتاربه پایان می رسد و ۲۲۶ هزار هکتار از عرصه های مرتع این منطقه در سال آینده اجرایی می شود، یعنی سال ۱۴۰۰ جشن انفال جنگلی و مرتعی استان مازندران برگزار خواهد شد.

کمبود اعتبار ، مشکل آموزش و پرورش

مدیرکل جدید آموزش و پرورش مازندران نیز مشکل اصلی گرفتن سند تک برگ املاک دولتی فضاهای آموزشی ، فرهنگی و ورزشی این نهاد را کمبود اعتبار دانست و گفت: چهار هزار املاک تحت پوشش داریم که تا کنون یکهزارو ۵۰۰ فقره آن سند دار شده است .

علیرضا سعدی‌پور با بیان این که محدودیت جدی در منابع مالی این بخش داریم، گفت: تهیه نقشه ، هزینه آگهی روزنامه ، پرداخت حق سهم ثبت اسناد نیاز به چهار میلیارد تومان اعتبار است که تامین این رقم برای این نهاد آموزشی با هزاران مشکلات سخت است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران سنددار کردن اراضی ملی را مهم ترین گام در تثبیت حاکمیت دولت بر این عرصه ها دانست و گفت: با توجه به گسترش چشم طمع به زمین های این خطه شمالی سند دار کردن املاک ملی جنگلی ، مرتع و سواحل دریای خزر و همچنین املاک دولتی در مازندران ضروری و از اولویت دستگاه قضایی است.

محمد کریمی عملکرد برخی از دستگاه های اجرایی استان مازندران را ضعیف و برخی ها را خوب توصیف کرد و افزود: در امر حفظ بیت المال و انفال به ویژه در عرصه های طبیعی جنگلی ، مرتعی و سواحل دریای خزر تعارف نخواهیم داشت ، باید با صراحت کار کنیم.

وی اظهار داشت: هر رزوی که بگذر متجاوزین همواره در استان در حال سوء استفاده از عملیاتی نشدن طرح های قانونی در استان هستند.

دادستان ساری گفت: دستگاه های اجرایی استان برای اجرای طرح کاداس باید با ارائه برنامه و جدول زمانی کار کنند.

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار