در حالی مازندران در آستانه گذر از ششمین ماه همه‌گیری ویروس کرونا و نخستین ماه از پیک دوم شیوع این ویروس قرار دارد که با وجود روند کاهشی آمار مبتلایان به کووید - ۱۹ ، این خطه شمال کشور همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد.
کد خبر: ۸۸۳۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹ 02 August 2020

در حالی مازندران در آستانه گذر از ششمین ماه همه‌گیری ویروس کرونا و نخستین ماه از پیک دوم شیوع این ویروس قرار دارد که با وجود روند کاهشی آمار مبتلایان به کووید - ۱۹ ، این خطه شمال کشور همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد.

 ایرنا ، درمانگران دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل پیش بینی می کنند که با افزایش استقبال شهروندان در استفاده از ماسک که به حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد رسیده است ، حداکثر تا اوایل شهریور ماه سال جاری موج دوم شیوع این ویروس که از هفته دوم تیر ماه شروع شده بود به مرحله ثبات و تا حدود کنترلی برسد و کم کم نیز تخت های بیمارستانی برای بستری سایر بیمارانی که به دلیل افزایش روند ابتلا به کووید - ۱۹ از درمان بیماریشان باز ماندند، به این مراکز درمانی فراخوانده شوند.
اگرچه عادی سازی رفتاری حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از جمعیت استان مازندران نسبت به ویروس کرونا و عدم استفاده از ماسک توسط این اقلیت به دلیل نبود قوانین بازدارنده تا حد زیادی درمانگران را رنج می دهد و سبب می شود تا آنها به وعده مسوولان برای کنترل این ویروس با وجود استفاده حداکثری مردم از ماسک به دیده تردید بنگرند ؛ ولی ایجاد برخی محدودیت ها در خدمات دهی به افراد فاقد ماسک در بانک ها، فروشگاه ها، پاساژ ها و سایر امکان عمومی دیگر و تعطیلی فعالیت ها و مشاغل پرخطر شامل تالارهای پذیرایی، برگزاری آیین عزا و عروسی که ۸۰ درصد از برگشت موج دوم همه گیری ویروس کرونا و ابتلا افراد به بیماری کووید - ۱۹ در مازندران ناشی از حضور در آیین عزا و عروسی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی بود، به نظر می رسد که باید نسبت به کنترل موج دوم این بیماری در آینده نزدیک در مازندران و برداشتن روبان قرمز از دور سر این خطه شمال کشور امیدوار بود.
بررسی میدانی خبرنگار ایرنا در شهرها و روستاهای استان مازندران حاکیست که با افزایش آمار مبتلایان به بیمار کووید - ۱۹ و افزایش سطح هشدارها از سوی درمانگران به خصوص ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا ، این روزها روی آوری به استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی در این استان نسبت به موج اول همه گیری با وجود برخی چالش ها از جمله کمبود موقت ماسک ناشی از عدم تامین بموقع مواد اولیه، در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ عمومی است ، وضعیتی که می تواند غبار های ناشی از بی اعتنایی به پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک را کم کم در این استان کاهش دهد و اکثر مردم حداقل تا شکست کامل ویروس کرونا به این محدودیت ها تمکین کنند.
عضو هیات علمی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : افزایش سطح هشدارها نسبت به عادی سازی رفتاری در برابر ویروس کرونا در موج دوم همه گیری بیماری کووید - ۱۹ که با افزایش آمار بیماران شکل گرفت ، تا حد زیادی توانست استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی به عنوان مهمترین پروتکل بهداشتی را افزایش دهد.
دکتر فرهنگ بابا محمودی افزود : گسترش همگانی شدن استفاده از ماسک در دو هفته اخیر که به بیش از ۸۰ درصد از جمعیت استان رسید در کنار سایر محدودیت ها به خصوص تعطیلی مشاغل پرخطر مانند آرایشگاه های زنانه، تالارهای پذیرایی ، منع برگزاری آیین دست جمعی عزا و عروسی و غیره نتیجه مثبت خود را که همان کاهش آمار مراجعه بیماران مشکوک به کرونا نشان داده است.
وی پیش بینی کرد که تداوم استفاده همگانی از ماسک و فاصله گذاری فیزیکی در کنار سایر پروتکل های بهداشتی می تواند مشغله درمانگران را که حدود هفت ماه درگیری این ویروس شده و تعدادی از آنها نیز جان خود را از دست دادند ، کاهش دهد.
مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : با وجود روند کاهشی بیماران مشکوک به ویروس کرونا در این استان ، همچنان باید استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی ، شستن مکرر دستان و پرهیز از دورهمنشینی و سایر محدودیت ها ادامه داشته باشد و هر میزان خود مراقبتی افزایش یابد ، سرعت انتقال ویروس نیز کاهش خواهد یافت.
دکتر بابا محمودی با تایید مصون نبودن هیچ یک از گروه های سنی و جنسی برابر ویروس کرونا ، خاطرنشان کرد : بررسی تحقیقاتی و عملی در مراکز درمانی نشان داده که تمام گروه های سنی و جنسی در برابر ویروس کرونا در معرض خطر قرار دارند و همه باید پروتکل ها را رعایت کنند.
وی گفت : اگر آمار استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی در استان به بالای ۹۰ درصد برسد ؛ قطعا ما این پیک را پشت سرخواهیم گذاشت و کم کم ضمن کاهش مشغله درمانگران در حوزه کرونایی ، بیمارستان های ما می توانند به سایر بیماران غیر اورژانسی در نوبت برای درمان نیز خدمات ارائه دهند.
رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیش بینی در مورد کاهش آمار بیماران کرونایی استان در روزهای آینده را در گرو رعایت پروتکل های بهداشتی و تغییر رفتاری نسبت به این ویروس دانست و افزود : نتیجه مثبت رفتارهای مردم در جامعه نسبت به ویروس کرونا ، حداقل دو هفته آینده کم کم خود را نشان می دهد .
دکتر بابا محمودی یکی از ضرورت های اصلی همگانی کردن پروتکل های بهداشتی را بی نشانه بودن ویروس کرونا نسبت به سایر ویروس ها از جمله آنفلونزا و بالا بودن سرعت انتقال آن دانست و و اظهار داشت : در چنین وضعیتی چاره ای جز رعایت پروتکل ها و استفاده از ماسک وجود ندارد.
کنترل ویروس کرونا در برخی شهرستان ها
استاندار مازندران هم گفت : آمار دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می دهد که آمار مراجعه بیماران مشکوک به کووید - ۱۹ در برخی شهرستان ها از جمله آمل به عنوان یکی از شهرستان های با درگیری بالا نسبت به بهبودیافتگان کاهش یافت و تا حدودی آمار ها به ثبات رسیده است.
احمد حسین زادگان افزود : با این وجود همچنان استان مازندران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و برخی محدودیت ها برای مشاغل پرخطر ادامه خواهد یافت و برای کنترل ویروس کرونا و کاهش سرعت انتقال آن نیاز به همراهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی و درمانی به خصوص استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی است.
وی گفت : بررسی ها نشان می دهد که استفاده از ماسک در بین مردم به بیش از ۸۰ درصد رسید و انتظار ما این است که این روند در سایر کسانی که این پروتکل را رعایت نمی کنند نیز گسترش یابد و هر میزانی که رعایت پروتکل های بهداشتی در استان افزایش یابد ، نتیجه آن کاهش آمار مبتلایان به کووید - ۱۹ خواهد بود.

استاندار مازندران پیش بینی کرد که رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم بویژه همگانی شدن استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی نتیجه مثبت خود را اوایل شهریور ماه با کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا نشان می دهد .
بر اساس آمار دو دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران هم اکنون یک هزار و ۸۸۹ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در بیمارستان های این دو دانشگاه بستری و تحت درمان قرار دارند. در یک هفته گذشته تاکنون آمار مراجعه بیماران مشکوک به ویروس کرونا به بیمارستان های این دو دانشگاه نسبت به بهبودیافتگان روند کاهشی به خود گرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار