اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 19 مرداد توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر به حضور تقدیم می گردد.
کد خبر: ۸۸۵۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶ 09 August 2020

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار و عملکرد کلی نیروی انتظامی استان مازندران در 19 مرداد ماه سال 1399 به حضور تقدیم می گردد.

بر اساس این گزارش، اخبار کامل نیروی انتظامی مازندران در روز 19 مرداد بشرح زیر است :

 اخلال در نظام اقتصادی یک شرکت تولیدی در مازندران 

فرمانده انتظامی استان مازندران از شناسایی و دستگیری 3 متهم به اخلال در نظام اقتصادی به ارزش 50 میلیارد ریال یک شرکت تولیدی در یکی از شهرستان های شرق استان خبر داد . 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سردار"مرتصی میرزایی" با اعلام این خبر، گفت: در پی کسب خبری مبنی بر جعل اسناد و مدارک و اخلال در نظام اقتصادی در زمان خرید گندم از سوی یک شرکت تولیدی در یکی از شهرستان های شرق مازندران، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی قرار گرفت .

وی تصریح کرد: کارآگاهان و کارشناسان پلیس امنیت اقتصادی با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی دریافتند، مدیرعامل یک شرکت تولیدی با همکاری 3 همدستش پس از انجام اقدامات مجرمانه در زمان خرید گندم از کشاورزان در ادامه با کم فروشی و تقلب در زمان عرضه آرد مورد نیاز مراکز تولید نان بیش از 50 میلیارد ریال به جیب زد.

فرمانده انتظامی استان مازندران با اشاره به شناسایی 4 متهم از دستگیری 2 مرد و یک زن در این پرونده خبر داد و افزود: متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی تحویل شدند و تلاش برای دستگیری متهم دیگر همچنان ادامه دارد.

سردار میرزایی با اشاره به راه اندازی پلیس امنیت اقتصادی در مازندران از جمله اهداف راهبردی این پلیس را ایفای نقش موثر و راهبردی در جهت تمهید ، تحکیم و تثبیت امنیت در بستر و فضای فعالیت های نظام اقتصادی و همچنین تشدید مبارزه مجدانه و مقتدرانه با مقاسد اقتصادی با رویکرد پیشگیرانه و کشف پیش دستانه دانست.

فرمانده انتظامی استان مازندران از کشف 236 میلیارد ریالی انواع کالای قاچاق طی سال جاری خبر داد و افزود: در حوزه مقابله با قاچاق تجهیزات و لوازم بهداشتی مورد نیاز برای پیشگیری و مقابله با ویروس منحوس کرونا نیز 138 هزار و 449 قلم لوازم ارایشی و بهداشتی، 11 هزار و 39 عدد تجهیزات پزشکی کشف شد.

 

-----------------------------------------------------------------------

 

دستگیری جاعل عنوان و کلاهبردار حرفه ای در سیمرغ 

فرمانده انتظامی شهرسان سیمرغ از دستگیری جاعل عنوان و کلاهبردار حرفه ای 3 میلیارد ریالی در این شهرستان خبر داد . 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمد راعی در تشریح این خبر، گفت: در پی مراجعه تعدادی از بازاریان این شهرستان به پلیس آگاهی، مبنی بر کلاهبرداری از آنان توسط فردی که خود را کارمند یکی از نهادهای رسمی معرفی کرده بود، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان سیمرغ، تصریح کرد: متهم را که با جعل این عنوان و کسب اعتماد بازاریان در این شهرستان و شهرستان های همجوار با صدور چک های بلامحل اقدام به خرید و فروش خودرو و لوازم خانگی از آنان کرده بود شناسایی کردند.

سرهنگ راعی در ادامه اظهار داشت: پس از هماهنگی های قضائی، متهم در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شد و در بازجویی های به عمل ا»ده تاکنون به کلاهبرداری از 10 نفر از شهروندان در مجوع به مبلغی بیش از 3 میلیارد ریال اعتراف کرد.

وی با بیان این که متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد، به شهروندان توصیه کرد: از اعتماد به افراد ناشناس و افرادی که با معرفی خود به عنوان کارمند یا نماینده نهادهای دولتی و ... قصد خرید کالا از آنان را دارند، خودداری کرده و در صورت مواجهه با هرگونه مورد مشکوک مراتب را به مرکز فوریت های پلیس 110 اطلاع دهند.

 

---------------------------------------------------------------

 

انهدام باند سارقان سیم برق در گلوگاه 

جانشین انتظامی شهرستان گلوگاه از انهدام باند 3 نفره سارقان سیم و کابل برق با 27 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد. 

سرهنگ"اسماعیل حسن زاده" در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، گفت: در پي وقوع سرقت های متعدد سیم و کابل برق از شبکه های توزیع برق در شهرستان گلوگاه، موضوع در دستور كار ماموران پليس آگاهي قرار گرفت.

جانشین انتظامی شهرستان گلوگاه، افزود: ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتي موفق به شناسایی یک باند سرقت سیم و کابل برق در حین سرقت سیم برق در این شهرستان شدند.

سرهنگ حسن زاده در ادامه، اظهار داشت: پس از هماهنگی های قضائی، متهمان در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر و در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به 27 فقره سرقت سیم و کابل برق در این شهرستان و شهرستان های همجوار اعترف کردند.

وی از توقیف یک خودروی سواری پلاک مخدوش متعلق به متهمان در این عملیات خبر داد و گفت: این سارقان حرفه ای پس از تشکیل پرونده برای انجام مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.

 

----------------------------------------------------

 

کشف 11 کیلوگرم تریاک در بهشهر 

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر از کشف 11 کیلوگرم تریاک در این شهرستان خبر داد . 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "حسن عنایتی گنجی " با اعلام این خبر، گفت: در پی کسب خبری مبنی بر توزیع مواد مخدر توسط فردی در شهرستان بهشهر، موضوع در دستور کار ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر،افزود: ماموران با انجام تحقیقات پلیسی و بررسی های میدانی، موفق به شناسایی این قاچاقچی موادمخدر شدند.

سرهنگ عنایتی از دستگیری متهم در عملیاتی ضربتی خبر داد و گفت: در بازرسی های به عمل آمده از مخفیگاه متهم 11 کیلوگرم تریاک کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر با بیان اینکه متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد از شهروندان خواست: برای مقابله با عاملان افیونی و بر هم زنندگان نظم و امنیت عمومی مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی110 اعلام دارند.

 

------------------------------------------------------------

 

دستگیری سارق ساختمان های نیمه کاره در نکا 

فرمانده انتظامی شهرستان نکا از دستگیری سارق ساختمان های نیمه کاره و کشف 14 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "حسین زارع "در بیان جزئیات این خبر گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت ساختمان های نیمه کاره در این شهرستان، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان نکا، افزود: در اجرای این ماموریت، ماموران تجسس کلانتری 11 با انجام اقدامات پلیسی، سارق را شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کردند.

سرهنگ "زارع" خاطر نشان کرد: متهم در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به 14 فقره سرقت ساختمان های نیمه کاره در این شهرستان اعتراف کرد و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

فرمانده انتظامی شهرستان نکا در خاتمه به شهروندان، توصیه کرد: هشدار هاي پليس را در خصوص پيشگيري از سرقت جدي گرفته و در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک مراتب را سريعا به پليس110 اطلاع دهند .

 

-------------------------------------------------

 

دستگیری قاتل فراری در بابلسر 

فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر از دستگیری قاتل فراری در کمتر از 12 ساعت خبرداد . 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ حسین اسدی در تشریح این خبر، گفت: در پی کسب خبری از مرکز فوریت های پلیسی 110 مبنی بر وقوع یک فقره درگیری منجر به جرح در یکی از میادین اصلی بابلسر، بلافاصله ماموران کلانتری 11 به محل اعزام شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر، تصریح کرد: در این درگیری، فردی 21 ساله که با ضربات چاقو به شدت مجروح شده بود پس از انتقال به بیمارستان، به علت شدت صدمات و جراحت های وارده جان باخت.

سرهنگ اسدی با بیان این که ضارب پس از ارتکاب به این جنایت از محل متواری شده بود، تصریح کرد: در جریان رسیدگی به این پرونده، کارآگاهان پلیس آگاهی با بررسی های همه جانبه و اقدامات اطلاعاتی در کمتر از 12 ساعت ضارب را شناسایی و دستگیر کردند.

اسدی همچنین اطهار داشت: این متهم 40 ساله ضمن اعتراف به قتل، در پی مشاجرات لفظی وی با مقتول، پس از تشکیل پرونده با صدور حکم مرجع قضائی روانه زندان شد و موضوع در دست بررسی است.

 

---------------------------------------------------------

 

سارق کابل های مخابراتی در ساری دستگیر شد 

فرمانده انتظامي شهرستان "ساري"، از شناسايي و دستگيري سارق کابل های مخابراتی با 5 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد. 

سرهنگ ناصر علی صفر پور در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، درتشریح جزییات این خبر، گفت: ماموران کلانتری 15 امام رضا(ع) در حین گشت زنی در سطح حوزه استحفاظی، فردی را در حال سرقت کابل و تجهیزات مخابراتی در محدوده یکی از روستاها مشاهده و دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان ساری، از کشف 300 متر کابل سرقتی از متهم خبر داد و تصريح کرد: وی در ادامه تحقیات و بازجويي‌هاي به عمل آمده به 5 فقره سرقت کابل و تجهیزات مخابراتی در این شهرستان اعتراف کرد و پس از تشکيل پرونده به مرجع قضائي معرفي شد.

سرهنگ صفر پور در خاتمه از شهروندان خواست: ضمن رعایت هشدارهای انتظامی در صورت مشاعده افراد مشکوک که بی جهت در محدوده محل سکونت آنان پرسه می زنند، مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند.

 

-----------------------------------------------------------------

 

امدادرسانی به کوهنوردان گمشده در ارتفاعات دماوند 

فرمانده انتظامی شهرستان آمل از امدادرسانی پلیس به کوهنوردان گمشده در ارتفاعات دماوند خبر داد . 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ" نعمت اله آزادی" اظهار داشت: در پی کسب خبری از مرکز فوریت های پلیسی 110 در ساعت12 و 5 دقیقه روز پنج شنبه 16 مردادماه مبنی بر جا ماندن 5 کوهنورد از کوهنوردان استان مرکزی در ارتفاعات دماوند و گم کردن مسیر برگشت از غروب روز چهارشنبه 15 مردادماه، موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت .

وی تصریح کرد: با تشکیل اکیپ های امدادی متشکل از عوامل انتظامی، هلال احمر و بومیان منطقه، پس از چند ساعت جستجو و گشت زنی در منطقه کوهستانی سرانجام کوهنوردان گمشده با تلاش گروه امداد و نجات در ضلع جنوبی قله دماوند نزدیک به پناهگاه دوم صحیح و سالم پیدا شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان آمل از انتقال این افراد به پناهگاه و منطقه امن خبر داد و افزود: نماینده گروه کوهنوردی استان مرکزی از تلاش و زحمات گروه امدادی به ویژه پلیس در عملیات جستجو قدردانی کرد.

 

------------------------------------------------

 

کلاهبرداری اینترنتی تهدیدی برای امنیت و آرامش 

با توسعه مشاغل و فعالیتهای اینترنتی که یکی از ابزارهای دولت برای اشتغال زایی و ارائه خدمات به شهروندان به حساب میآید نیاز منذ اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از سوء استفاده مجرمان است که اگر محقق نشور منجر به وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر ی به افراد می شود... 

با توجه به محدود نبودن فضاي مجازي به مکان و زمان خاص، استفاده روز افزون آحاد جامعه از اين فضا، امکان حضور افراد با چهره های غیرواقعی و فریبکارانه و در نهایت سهولت و گستردگی ارتکاب انواع و اقسام سوء استفادهها و کلاهبرداریها در این فضا، با جرایم و کلاهبرداریهای بسیاری در این فضا مواجه هستیم که تبعات ناشی از آن خيلي گسترده تر از فضاي فيزيکي است.

کلاهبرداری اینترنتی همانند سایر جرایم، خسارات جبران ناپذیری بر اشخاص، سازمانها و دولتها وارد میکند و امنیت کاربران را به خطرمیاندازد.

امروزه مشاغل و فعالیتهای اینترنتی بسیار توسعه یافته و یکی از ابزارهای دولت برای اشتغال زایی و ارائه خدمات به شهروندان به حساب میآید، لذا اگرتدابیری اتخاذ نشود و راه حلهایی برای جلوگیری از سوء استفاده مجرمان مطرح نشود منجر به وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر روحي، روانی و مالي به افراد میشود.

مجرمان و کلاهبرداران رایانهای صرفاً محدود به یک سری بنگاههای خاص نیستند و هرفرد میتواند با داشتن یک رایانه و برخورداری از خط اینترنت مرتکب یک جرم رایانهای شود و به یک مجرم مجازی تبدیل شود.

متأسفانه پیش از آنکه قانونگذاران و برنامه ریزان در ایران به فکر تدوین و تصویب قانون تجارت الکترونیکی بیفتند، سود جویان و کلاهبرداران، از امکانات منحصربه فرد این شبکه استفاده کرده و با اجرای طرح های دهن پرکن و مردم فریب، به خالی کردن جیب مردم مشغول شدند.

پس از کش و قوسهای فراوان، قانون مجازاتهای جرایم رایانهای در ایران مشتمل بر 56 ماده و 25 تبصره نجم خرداد ماه 1388 در مجلس شورای اسلامی تصویب و در 20 خرداد 1388 تایید شورای نگهبان رسید و در تاریخ 10 تیرماه 1388 توسط رئیس جمهور به وزارت دادگستری ابلاغ شد که فصل سوم آن شامل سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه میباشد.

مجازات این جرم در ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه ای؛ رد مال به صاحب آن و حبس یا جزای نقدی یا هردو مجازات، در نظر گرفته شده است.

طی بررسی بعمل آمده استان مازندران ؛ در سال 1398 به طور کلی میزان وقوع سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه , در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 48 درصد افزایش داشته است و این میزان افزایش به ترتیب در شهرستان های قائمشهر–آمل-بابل و بهشهر ؛ نمود بیشتری داشته است.

این در حالی است که در تعدادی از شهرستان ها همانند رامسر، سوادکوه، کلاردشت، سوادکوه شمالی، میاندورود، محمودآبادو... وقوع این بزه منفی می باشد.در ضمن از لحاظ کشف , افزایش چند برابری و در دستگیری ها 56درصد افزایش را نشان می دهد.

وضعیت آماری استان مازندران نشان از آن دارد علیرغم فعالیت پلیس فتا در کشف و دستگیری متهمان این بزه، متأسفانه میزان وقوع روند افزایشی خود رادارد و ضرورت اقدامات پیشگیرانه توسط دستگاه های مرتبط به خصوص اصحاب رسانه برای افزایش میزان آگاهی عموم از شیوه و شگردهای کلاهبرداری اینترنتی بیشتر ملموس می شود و آجاد مردم باید سواد استفاده از تجهیزات رایانه ای خود را بالا برده تا مورد سوء استفاده و کلاهبرداری افراد سودجو واقع نگردند.

از سویی استان مازندران یکی از استان هایی است که میزان کاربر فضای سایبری آن در سطح کشور بالاست و این در حالی است که یکی از استان هایی است که در سطح کشور بیشترین میزان بیکاری افراد تحصیلکرده و آشنا با فضای سایبری را دارد و این موضوع در کنار شرایط کرونایی کشور و استان مازندران که در وضعیت قرمز قرار دارد و الزام بر این شده که مردم بسیاری از کارهای خود را از طریق فضای مجازی انچام دهند.

لذا می طلبد در کنار اقدامات پیشگیرانه توسط دستگاه های متولی در فضای واقعی همانند افزایش فرصت های شغلی و رفع دغدغه های اقتصادی مردم به خصوص قشر جوان ، دستگاه های مرتبط فرهنگی و رسانه ای در فضای مجازی فعالیت پیشگیرانه را با هدف افزون نمودن هوشیاری و آگاهی مردم بیش از قبل ارتقاء دهند.

تهیه و تنظیم:معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران-اداره برآورد و افکارسنجی

 

-----------------------------------------------------------

 

شاخه خشکیده//قربانیان زمانه (قسمت پنجم) 

طرد شدن و احساس طرد از سوی والدین برای کودکان می تواند بسیار عذاب آور باشد، احساس طرد رویدادی است که حتی در بزرگسالی نیز برای افراد عذاب آورد می باشد.... 

...... شیخ در اوج غم و اندوه تصمیم گرفت تا به قشلاق سفر کرده و تنها نوه اش در منزل اقوام را به سرپرستی خود در آورد، اینگونه هم دین خود را نسبت به محمد و همسرش ادا می کرد و هم به وظیفه ذاتی خود به عنوان تنها قیم و سرپرست واقعی حسن می پرداخت.

شیخ به اتفاق خانواده اش به سمت قشلاق و قبل از هرکاری مستقیم به سمت منزل دایی حسن رفت تا برای اولین بار تنها نوه اش را ببیند، زن دایی حسن در حیاط منزل در حال سر و صدا کردن بر سر پسرکی هفت ساله بود که با دیدن شیخ و خانواده اش به یکباره غافلگیر شد.

زن دایی متوجه اشتباه بزرگ خود شد،وی که در حال بداخلاقی با حسن بود به یکباره دست بر سر کودک کشیده و او را در آغوش خود قرار داد.

شیخ با تغییرسریع رفتاری زن میانسال کمی نسبت به فضای موجود مشکوک شد، وی بر این باور شد که پسرک باید همان نوه خودش باشد،شیخ در جا میخکوب شده و به پسرک خیره مانده بود که زندایی حسن به وی سلام کرد، شیخ به رسم ادب به سلام وی جواب داد،و دوباره به کودک نگاه کرد. ز

ندایی حسن به حسن گفت،پسرم نگاه کن پدر بزرگت آمد،و در خطاب به شیخ ادامه داد که خیلی بازیگوشه شیخ..

شیخ در آن لحظه حسن را در آغوش گرفته و وی را با واژه پسرم مورد خطاب قرار داد.اما حسن گویا با واژه پدر بزرگ غریبه بود،درحالی که شیخ سعی می کرد وی را محکم در آغوش بگیرد اما حسن در مقابل یه جورایی سعی می کرد تا خود را از آغوش شیخ رها کند.

شیخ در نهایت محبت و بی ریا و آلایش نوه اش را در آغوش گرفت،اما گویا حسن به وی هیچ گونه وابستگی ای نشان نمی داد.

شیخ با دیدن حسن در لباسی کهنه و سرو وضعی ژولیده پی برد که طی هفت سال غیبتش چه بر سر این طفل معصوم آمد،وی غرق در غم و اندوه شد،شیخ کمی بعد متوجه شد که حسن از نظر آداب معاشرت در مقایسه با افراد همسن و سال خود متفاوت بوده و تا حدود زیادی ضعیف عمل می کند.

این روندباعث نگرانی پدربزرگ عزادار شد،شیخ تصمیم گرفت تا تغییرات اساسی ای در سبک زندگی و روند تربیتی نوه اش ایجاد کند، وی در ذهن خود برنامه هایی برای آینده حسن در نظر گرفت تا راه خوشبختی و سعادت را برایش هموار کند.

فرستادن حسن به مکتب خانه و با سواد کردن او تا اینکه بتواند ادامه تحصیل بدهد از مهمترین دغدغه های شیخ در مورد حسن بود،اما قبل از هر چیزی باید حسن را با خود به منزل می برد تا عملا حضانت وی را برعهده بگیرد.

شیخ هرچند از رفتار دایی و زندایی حسن و تربیت حسن در آن سطح راضی نبود،اما به رسم ادب از آنها تشکر کرد و تصمیم بر آن شد تا حسن برای ادامه زندگی به اتفاق پدربزرگش به منزل وی برود.

اما ظاهرا تصمیم حسن بر آن نبود،کودک 7ساله با توجه به تحمل تمام سختی ها و مشقت در منزل دایی و زجر و عذابی که از دست زن دایی و فرزندانش و حتی بیگاری هایی که دایی از وی در زمینه نگهداری دام های خود می کشید،هیچ وقت راضی نبود که آنها را ترک کرده و برای همیشه به منزل پدربزرگ برود.

هنگام رفتن حسن بدجوری بی تابی کرده و با گریه و لج بازی پدربزرگ را قانع کرد تا چند روز به وی فرصت دهد تا آمادگی لازم را برای رفتن از منزل دایی پیدا کند.

******

نظر کارشناس:

دلبستگی فرایندی است که طی آن کودک به نزدیک ترین افراد به خود،مخصوصا کسانی که بیشترین محبت و خدمات را به وی می نمایند به نوعی احساس تغلق خاطر پیدا کرده ویا نوعی وابستگی به اطرافیان خود نشان می دهد.

دلبستگی به والدین معمولا از حدود 10ماهگی در کودک آغاز شده و در 18 ماهگی به وضوح مشهود می باشد،در این مرحله کودک با اطرافیان خود خود گرفته و تاب دوری از والدین بویژه مادر خود را ندارد،گاهی نیز دلبستگی می تواند در کنار مادر نسبت به دیگران مثلا پدر ویا برادر و خواهر بزرگتر و ...نیز در کودک رخ دهد،دلبستگی در حالت طبیعی تا پایان 36 ماهگی در کودک وجود داشته و پس از این مدت در حالت طبیعی تا چند ماه بعد کم کم روبه خاموشی رفته و کودک تا حدود زیادی استقلال پیدا می کند.

دلبستگی و بی تابی در پی غیبت مادر و حتی پدر اگر در سنین بالاتر مثلا از حدود 5 سالگی به شدت در کودک وجود داشته باشد از آن به اضطراب جدایی تعبیر شده و نوعی اختلال روانی به حساب می آید.

طبیعتا افرادی که در طول زندگی کودک با وی رابطه ای نداشته و یا فرصت هیچ گونه محبتی به کودک را پیدا نکرده باشند در ذهن کودک نیز جایگاهی نداشته و دلبستگی ای در کودک نسبت به اینگونه افراد وجود نخواهد داشت.کودکان معمولا نسبت به کسانی که بیشترین نیازشان را برآورده می نمایند،وابسته شده و خود را به وی نزدیک می کنند.

ظاهرا شیخ در ذهن نوه اش از قبل هیچ جایگاهی نداشته و کودک چنان مورد بی توجهی اطرافیان قرار گرفته بود که کسی حتی فرصت گفتن این موضوع که وی دارای پدربزرگی است که در سفری دور و دراز حضور داشته و بالاخره به نزد وی باز می گردد،را به خود نداده است.

از سوی دیگر احساس نا امنی درحسن در پی اذیت و آزارهایی که از سوی اطرافیان خود دیده سبب می شد تا وی به کمتر غریبه ای اعتماد کند،حسن از همه افراد پیرامون خود ترسی در ذهن داشت،چرا که کم اتفاق رخ می داد تا از کسی محبتی ببیند.

وی کودکی استرسی،کم حرف،منزوی،ترسو بود که از هوش نسبتا پایینی برخوردار بود،هوش پایین می تواند در پی استرس بالای حسن به دلیل تنبیهات پی درپی و خشونت هایی بوده باشد که از سوی اطرافیانش دیده بود،حسن در خردسالی یعنی زمانی که پدربزرگش به سراغش رفته بود شب ادراری نیز داشت.

تحقیقات دانشمندان علوم رفتاری بیانگر این قضیه می باشد که کودکان محروم از والدین از هوش پایین تری نسبت به افراد همسن خود برخوردار بوده،و زمینه ابتلاء به انواع اختلالات روانی در آنها فراهم خواهد بود.

همچنین اینگونه فرزندان درمقایسه با دیگر کودکان همسن و سال خود بیشتر در معرض رفتارهای پرخطر قرار می گیرند.

........ ادامه داستان را هفته آینده ملاحظه فرمایید

نگارنده: قاسم گرجی- کارشناس آموزش همگانی فرماندهی انتظامی استان مازندران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار