کد خبر: ۸۸۵۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶ 09 August 2020

طبق توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت 26 استان هنوز در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند.

اسامی استان ها و شهرستان های در وضعیت قرمز / یکشنبه 19 مرداد 99

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۳۲۶ هزار و ۷۱۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۴۲۷ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز یکشنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از این ویروس بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۹ مرداد ۱۳۹۹) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۲۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۶۱ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۲۶ هزار و ۷۱۲ رسید.

 

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۳ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری تاکنون به ۱۸ هزار و ۴۲۷ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۲۸۴ هزار و ۳۷۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۰۲۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری گفت: تاکنون دو میلیون و ۶۸۶ هزار و ۴۹۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه همچنان ۲۶ استان در وضعیت قرمز یا هشدار کرونا هستند، افزود: استانهای مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استانهای فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

وی گفت: استان آذربایجان غربی در وضعیت هشدار قرار دارد. در این استان شاهد خیز نسبتا متوسط ابتلا و بستری کرونا در  اسفند ۹۸ بودیم. از اواخر فروردین روند ابتلا و بستری کرونا در این استان رو به کاهش گذاشت و در اردیبهشت به پایداری رسید.

لاری افزود: به رغم توصیه های بهداشتی از خرداد، امسال همسو با سایر استانها شاهد روند صعودی ابتلا و بستری کرونا در آذربایجان غربی بودیم به طوری که روزهای پایانی خرداد و اوایل تیر شاهد بیشترین میزان ابتلا و بستری کرونا در این استان بودیم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در یکماه گذشته با تلاش کادر بهداشت و درمان و همکاری مردم شاهد روند کاهشی ابتلا و بستری کرونا در استان آذربایجان غربی هستیم البته در برخی شهرهای این استان مانند ارومیه، خوی، تکاب، سردشت، میاندوآب با شدت بیشتر کرونا مواجه هستیم.

وی گفت: در استان آذربایجان غربی از ابتدای مرداد بیشترین میزان استفاده از ماسک در ادارات و بانکها انجام شده است. بیشترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در بیمارستانهای بوده و کمترین میزان آن در پایانه های مسافربری درون شهری با ۳۶ درصد و بعد از آن پایانه های مسافری برون شهری با ۵۵ درصد است.

وی افزود: از ابتدای مرداد تاکنون ۲۳۴ واحد متخلف صنفی یا صنعتی در آذربایجان غربی پلمب شده و ۱۱۱ واحد متخلف دیگر به مراجع  قضایی معرفی شده اند. امیدواریم را رعایت پروتکل های بهداشتی و همکاری همگانی در این زمینه شاهد خروج استان آذربایجان غربی از وضعیت هشدار باشیم.

لاری ادامه داد: تاکنون ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در دنیا به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده اند و ۷۲۹ هزار نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند. همه گیری کووید ۱۹ همچنان رو به شتاب دارد و اساسی ترین راه مقابله و کنترل آن رعایت پروتکل های بهداشتی شامل شست و شوی مداوم دست ها، رعایت فاصله گذاری فیزیکی ۱.۵ تا دو متر و استفاده از ماسک است. امیدواریم با رعایت این اصول بهداشتی شاهد قطع زنجیره انتقال بیماری باشیم.

 

چهار شهر همدان در وضعیت قرمز کرونا است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان گفت: روند ابتلا به کرونا در این استان کاهشی است اما چهار شهر همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

منوچهر کرمی روز یکشنبه افزود: میزان مبتلایان مثبت به ویروس کرونا در همدان از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون سه هزار و ۲۷۷ نفر است و ۴۱۲ نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

 وی با بیان اینکه شهرهای همدان، ملایر، بهار و کبودرآهنگ در این استان در وضعیعت قرمز قرار دارند گفت: در صورت رعایت نکردن اصول بهداشتی با روند رو به رشد مراجعه به بیمارستان ها مواجه می شویم و این وضعیت، پرسنل بهداشت و درمان را زیر فشار شدید ویروس قرار می دهد.

کرمی بر لغو مراسم و جشن های عزا و عروسی تاکید کرد و ادامه داد: رعایت اصول بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، شستشوی مکرر دست ها و اجتناب از حضور در تجمع ها از جمله مراسم عزا و عروسی یک ضرورت اجتماعی است. 

وی افزود: برخی از شهروندان اقدام به برگزاری دورهمی های خانوادگی می کنند که ضمن تاکید بر امتناع از این کار توصیه می شود در صورت ضرورت برگزاری این مهمانی ها، موازین بهداشتی از جمله رعایت فاصله اجتماعی حتی برای اعضای خانواده مورد توجه باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ۷۰۰ نفر از کارمندان در این استان به این ویروس مبتلا شده اند خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد مبتلایان به کرونا در این استان در دورهمی های خانوادگی دچار بیماری شده‌اند.

 

وضعیت گیلان قرمز است

استاندار گیلان گفت: هم اکنون از نظر وضعیت شیوع کرونا فقط سه شهرستان استان در شرایط سفید، هشت شهرستان زرد و برخی دیگر از جمله رشت، آستارا، لاهیجان و لنگرود در وضعیت قرمز هستند.

 ارسلان زارع روز یکشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا گیلان افزود: وضعیت شهرهای قرمز ما بیانگر آن است که هر جا اجتماعات برگزار شود و سفرهای غیرضرور بیشتر باشد حتما شیوع ویروس و بیماری کووید 19 شدت می یابد.

وی با تاکید بر اینکه باید تمامی پروتکل های بهداشتی پیشگیرانه در بخش های مرتبط با گردشگری و مسافری بیشتر و با حساسیت بالاتری رعایت شود ، گفت : در واقع این سفرها در مناطق مسافرپذیر و گردشگری، تهدیدی جدی است.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، کارکنان ادارت جزو کسانی هستند که بیشترین مراعات را از لحاظ دستورالعمل های بهداشتی دارند ، گفت : در واقع در این موضوع علاوه بر حس مسئولیت و تعهد افراد؛ قوانین و نظارت های اداری بی تاثیر نبوده است.

استاندار گیلان بیان داشت: در سایر بخش ها هم باید متناسب با هر نوع فعالیت، پیش بینی های لازم برای برخوردهای قانونی با متخلفان و افراد بی توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و سلامت مردم را داشته باشیم و از این رو در ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد این مهم مصوب و ابلاغ گردد.

وی خاطر نشان کرد: به هر حال توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتظار کرونا و تاکید بر رعایت آنها توسط آحاد مردم به طور قطع در راستای اجرای راهبردهای دولت و ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا است، لذا امکان محدود کردن فعالیت ها و ایجا محدودیت ها وجود ندارد و بالاترین ضامن و ناظر بر اجرا و رعایت پروتکل های بهداشتی خود مردم هستند و در این رابطه باید مشارکت گسترده همه آحاد مردم را داشته باشیم.

 

کاهش ۲۰ درصدی مبتلایان به کرونا در لرستان

استاندار لرستان گفت: میزان بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در استان نسبت به ۲ هفته گذشته ۲۰ درصد کاهش یافته است.

سید موسی خادمی روز یکشنبه در حاشیه جلسه ویدئو کنفرانس ستاد ملی مدیریت کرونا افزود: استان همچنان در وضعیت هشدار شیوع کرونا قرار دارد اما از نظر میزان بستری و مرگ ناشی از بیماری نسبت به ۲ هفته قبل شرایط بهتری داریم و کاهش ۲۰ درصدی تعداد بستری‌ها  محقق شده است.

وی ادامه داد: برای سه حوزه اداری، اصناف و مردم عادی در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، مجازات‌هایی در این رابطه در نظر گرفته می شود که پس از اعلام نوع مجازات‌ها و تصویب نهایی آن، هفته آینده در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا، کلیات آن به استان‌ها ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

استاندار لرستان گفت: از مردم درخواست می شود برای حفظ وضعیت کنونی و حرکت به سمت شرایط بهتر؛ دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و به همین منظور تمدید محددیت ها یک هفته تا ۱۰ روز در دستور کار قرار می گیرد.

خادمی اظهار داشت: بر اساس تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا عزاداری‌های محرم با در نظر گرفتن پروتکل‌های اعلام شده برگزار خواهد شد و این مهم هفته جاری در جلسه با هیات‌های مذهبی استان  بررسی خواهد شد.

 

روند بیماری کرونا در استان بوشهر کاهش یافت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی روند ابتلا و بستری ناشی از بیماری کرونا را در این استان کاهش داده است.

دکتر سعید کشمیری روز شنبه افزود: مهمترین اصل در این شرایط حفظ این دستاورد مهم است چرا که با کوچکترین سهل انگاری و عادی سازی امکان بازگشت انفجاری بیماری کرونا در استان وجود دارد.

وی تاکید کرد: اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم و دستگاه‌های اجرایی باعث کاهش بستری و مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا شد به همین دلیل توصیه می‌شود حتی از تجمع‌های ۱۰ نفره نیز پرهیز شود چون وجود حتی یک نفر مبتلا به بیماری کرونا در این جمع و استفاده نکردن این فرد از ماسک و انتشار بزاق او باعث آلودگی محیط می‌شود به خصوص در استانی مانند بوشهر که از وسایل سرمایشی که هوا را دوباره در فضای سربسته به محیط باز می‌گرداند این خطر چند برابر می‌شود.

کشمیری با بیان اینکه در شبانه روز گذشته ۵۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری و به همین میزان نیز ترخیص شده‌اند افزود: در زمان حاضر ورودی و خروجی بیمارستان‌ها در استان مساوی و ابتلا، بستری و مرگ در استان در چند روز گذشته به صورت ثابت و روبه کاهش بوده است.

وی یادآورشد: در زمان حاضر ۲۸۸ نفر در بیمارستان‌های استان به دلیل ویروس کرونا بستری هستند که از این شمار ۱۶۸ نفر بستری مثبت و مابقی بستری مشکوک هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۲ هزار بیمار حاد تنفسی به مراکز درمانی استان مراجعه و از این شمار تاکنون از ۱۸ هزار نفر آزمایش پی سی آر گرفته شد و از این تعداد ۹هزار و ۲۳۴ نفر مثبت قطعی شدند.

وی اضافه کرد: از شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا تاکنون ۶هزار و ۴۹۰ نفر در استان بستری شدند و در زمان حاضر تنها ۲۸۸ بیمار در بخش‌های مختلف بستری و  مابقی مرخص شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: از این شمار بیماران بستری در زمان حاضر ۵۶ نفر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری هستند که از این شمار ۲۷ نفر به کمک دستگاه تنفسی، نفس می‌کشند.

کشمیری اضافه کرد: همچنین تاکنون ۳۶۶نفر از مردم در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان بوشهر جان باختند که تاکنون بیشترین فوتی‌ها با ۱۱۴ نفر مربوط به شهرستان دشتستان و بوشهر نیز با ۸۷ نفر در رتبه دوم قرار دارد.

وی ادامه داد: براساس آمارهای موجود ۹۵ درصد از جان باختگان در استان بوشهر در گروه میانسالان و سالمندان قرار دارند.

استان بوشهر از جمله آخرین استان‌های درگیر با ویروس کرونا بود که تا ۱۳ خرداد روند بیماری بسیار کند بود  اما از ۱۷ خرداد روند شیوع ویروس کرونا به شدت افزایش یافت به گونه‌ای که این استان در شمار استان‌های در وضعیت قرمز قرار گرفت و باعث شد از   ۱۲ تیرماه تاکنون محدودیت‌های کرونایی در استان اعمال شود. 

 

تداوم وضعیت قرمز کرونایی در مازندران

با گذشت بیش ازیک ماه از اوج گیری دوباره شیوع ویروس کرونا در مازندران و پشت سر گذاشتن ششمین ماه همه‌گیری این ویروس، استان مازندران همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

اگرچه از هفته گذشته پس از یک ماه تلاش درمانگران و رعایت نسبی پروتکل های بهداشتی از سوی بیش از نیمی از مردم این خطه شمال کشور نسبت به گذشته آمار مراجعه بیماران مشکوک و بستری بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های تحت پوشش دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل روند کاهشی به خود گرفت، ولی همچنان بیش از ۷۰ درصد از تخت های بیمارستانی و همین میزان بخش مراقبت های ویژه این مراکز درمانی در اشغال بیماران کرونایی قرار داد.

براساس گزارش دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل از ۲۲ شهرستان استان ، وضعیت ۲۱ شهرستان قرمز است یک شهرستان هم در وضعیت زرد قرار دارد. در برخی از مراکز درمانی در شهرستان های استان بیش از ۹۰ درصد  تخت های بیمارستانی اختصاصی برای بیماران کرونایی در حال پر شدن است و کادر درمانی نیز به دلیل رشد مراجعه بیماران در وضعیت مناسبی قرار ندارند و تاکنون سه نفر از درمانگران استان در خط مقدم مقابله در موج دوم شیوع این ویروس جان خود را از دست دادند تا آمار شهدای سلامت در این استان به ۲۰ نفر برسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این باره گفت : با وجود کاهش مراجعه و بستری بیماران مشکوک به کووید-۱۹ در این استان در چند روز گذشته، همچنان این استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و در تمام شهرستان ها میزان آلودگی به ویروس بالاست.

 

آخرین وضعیت کرونا در خوزستان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: وضعیت کرونا در خوزستان در سومین هفته مرداد نیز روند کاهشی داشته است.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: تداوم این روند منوط به ادامه مشارکت مردم در رعایت اصول بهداشتی است.

وی افزود: بسیاری از مناطق کشور در وضعیت قرمز و هشدار هستند و بهتر است مردم از مسافرت به این مناطق جدا خودداری کنند.

ابول نژدیان تاکید کرد: جاده ها و بازارهای شلوغ، بیمارستان‌های شلوغ می‌سازند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ۱۳ مرداد ماه در پیامی اعلام کرد: خوزستان بعد از خروج از وضعیت قرمز کرونا از وضعیت هشدار خارج شده است.

به گفته وی وضعیت کرونا در استان تابع رفتار جمعی است و اگر اکنون وضعیت استان رو به بهبودی می‌رود ناشی از همیاری شما مردم عزیز با مدافعان خستگی ناپذیر سلامت در رعایت آداب بهداشتی است.

خوزستان حدود ۲ ماه در وضعیت قرمز کرونا قرار داشت.

 

زنجان در وضعیت هشدار کرونایی قرار دارد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم اکنون شهر زنجان و تعدادی از شهرستان‌های این استان به لحاظ بیماری کرونا در شرایط هشدار و مابقی نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

دکتر علیرضا آرمانی کیان روز یکشنبه با اشاره به اینکه کرونا بیماری خطرناک حال حاضر کشور و جهان است، افزود: زمانی می توان این بیماری را کنترل کرد که در رفتارهای عمومی مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی جدیت وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: متلاسفانه ترددهای چند روز اخیر به ویژه مسافرت‌های هم استانی‌ها به شدت نگرانی هایی را ایجاد کرده، زیرا شمار مبتلایان و بستری ها را طی هفته های آینده افزایش خواهد داد، موضوعی که در این شرایط کنونی جدی گرفته نمی شود.

این مسؤول ادامه داد: خوشبختانه شمار بیماران و مبتلایان در بیمارستان های این استان بطور نسبی کنترل شده است اما می‌تواند آتش زیر خاکستر باشد و بر این اساس از عموم مردم تقاضا می شود، همانطوری که طی یک ماه گذشته پروتکل های بهداشتی اعلام شده را به خوبی رعایت کرده اند متعهدانه همین مسیر پیش رو را با درایت ادامه دهند.

این مسؤول به روند کاهشی آمار بستری شدگان کرونایی این استان در بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه آمار بستری ها از ۷۳۰ نفر به ۳۹۴ رسیده که آمار کننده است، اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله وجود دارد.

وی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک توسط عموم موجب شده وضعیت کرونایی این استان نسبت به گذشته بهتر شود، اظهار داشت: همکاری قشرهای مختلف مردم در پیشبرد اهداف در خصوص این بیماری بسیارتاثیر گذار است که این مهم باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خاطرنشان کرد: موارد بیماری نشان می دهد که رفتار ویروس متفاوت و قدرت انتقال آن نیز بیشتر شده و از طرفی سن ابتلا نیز نسبت به موج اول ۱۵ سال کمتر شده است.

به گفته آرمانی کیان متاسفانه این بیماری جوانان را بیش از گذشته گرفتار کرده که در بین فوت شدگان افراد جوان هم دیده می شود، هر چند بیشترین آمار مربوط به افراد دارای سنین بالا و بیماران زمینه‌ای است.

 

۳۴۷ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان اردبیل تحت مداوا هستند

استان اردبیل در شیوع ویروس کرونا همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و هم‌اکنون ۳۴۷ بیمار مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان تحت مداوا هستند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با اشاره به آمار بالای بستری بیماران کرونا در این استان اعلام کرد: از این تعداد، ۶۹ نفر بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان تحت مداوا قرار دارند.

دکتر شهرام حبیب‎زاده با اشاره به بستری شدن ۴۵ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل طی ۲۴ ساعت گذشته افزود: از این تعداد بیمار مبتلای جدید ۲۷ نفر در شهرستان اردبیل، پنج نفر در پارس‌آباد، چهار نفر در مشگین‌شهر، چهار نفر در گرمی و پنج نفر در خلخال طی شبانه‌روز گذشته پذیرش و بستری شده‌اند.

وی از ترخیص ۴۲ نفر از مبتلایان به کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته پس از بهبودی نسبی خبر داد و بیان کرد: متاسفانه ۶ نفر از مبتلایان بستری استان اردبیل نیز در شبانه‌روز گذشته جان خود را به علت ابتلای به کرونا از دست دادند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از عموم اهالی و مسافران این استان خواست تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و فاصله گذاری اجتماعی جان خود را از خطر ابتلا به کرونا محافظت کنند.

وی با اشاره به کاهش نسبی تعداد مراجعان به مراکز درمانی استان اردبیل با علائم ابتلای به کرونا اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد از مبتلایان کرونای بستری در مراکز درمانی استان با تنفس مصنوعی زنده مانده‌اند.

دکتر حبیب‌زاده، روند کاهشی مراجعان به مراکز درمانی استان با علائم کرونا را ناشی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی از هفته پیش توسط مردم عنوان کرد و گفت: برغم کاهش جزیی بستری بیماران کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل، وضعیت این استان همچنان قرمز بوده و رعایت پروتکل‌ها و الزامات بهداشتی باید با شدت ادامه یابد.

وی تلاش و زحمات کارکنان امور پزشکی، پرستاری و حتی نیروهای خدماتی و اداری بخش‌های کرونای مراکز درمانی استان اردبیل را ایثارگرانه خواند و اضافه کرد: تداوم وضعیت قرمز کرونا باعث فرسودگی و خستگی مفرط آنها شده و موجب اختلال در خدمات‌رسانی به مردم خواهد شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از عموم اهالی این استان خواست تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، پرهیز از ازدحام غیرضروری، شستن دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی، به خروج استان از وضعیت قرمز کرونا در هفته‌های آتی کمک کرده و متولیان امر را در ثبات نسبی کنترل و پیشگیری از شیوع کرونا یاری کنند.

وی به اهالی استان اردبیل هشدار داد که وضعیت کرونا در این استان همچنان قرمز است و عبور از فاز دوم اپیدمی کرونا بدون رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و همکاری مردم میسر نیست.

 

سیر نزولی کرونا در کرمانشاه ثابت نمی‌ماند

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به سیر نزولی شیوع کرونا در استان، گفت: شرایط فعلی حاکم در کرمانشاه ثابت نخواهد و احتمال تشدید وضعیت وجود دارد.

 دکتر محمود رضا مرادی امروز (یکشنبه ۱۹ مرداد) در حاشیه نشست ستاد کرونا که در استانداری کرمانشاه برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهارداشت: با توجه به همکاری خوب مردم برای رعایت پروتکل های بهداشتی اکنون وضعیت شیوع بیماری کرونا در کرمانشاه نسبت به گذشته بهتر و در سیر نزولی است.

وی با بیان اینکه این وضعیت موقت است، گفت: رویدادهایی همچون برگزاری آزمون سراسری و مراسم عزای محرم در پیش داریم که با توجه به افزایش تجمع افراد می تواند منجر به شیوع بیماری شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد: اکنون ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری ‌هستند که ۴۰ نفر آنها در بخش مراقبت های ویژه به سر می برند و ۱۲ نفر نیز به دستگاه تنفس مصنوعی متصل هستند.

مرادی تاکید کرد: باید در رویدادهای پیش رو رعایت شیوه نامه های بهداشتی را با دقت در نظر بگیریم تا از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری کرونا روزانه حدود ۲ کرمانشاهی را به کام مرگ می کشاند، گفت: از مردم تقاضا داریم که رعایت نکات بهداشتی را با دقت در نظر بگیرند.

 

کرونا در فارس از جایگاه قرمز به رده هشدار

کرونا در استان فارس هر روز شماری دو رقمی از شهروندان را به کام مرگ می‌کشد ، آمار جان باختگان از ۶۰۰ نفر فزونی یافته و همچنان شتابناک رو به افزایش است ، هر چند وضعیت این استان از مرحله قرمز به مرحله هشدار بهبود یافته اما همچنان خطر بیخ گوش این استان کمین کرده است.

بر اساس تصمیم ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا  با توجه به وضعیت کرونا در استان فارس، محدودیت‌هایی سختگیرانه طی هفته های گذشته در این استان اعمال شده است ، می‌شود. محدودیتها بنا بر آخرین مصوبات ستاد استانی مبارزه با کرونا شامل لغو تمامی تجمعات در سراسر استان، لغو مجالس ختم و عروسی در تالارها، سالن‌ها و منازل، تعطیلی تمامی کتابخانه‌ها، بوستان‌ها و پارک‌ها و تفرجگاه‌ها، ارائه خدمات رستوران‌های و فست‌فودها فقط به‌صورت بیرون‌بر و همچنین تعطیلی مترو و اتوبوس در کلانشهر شیراز است.

 با تشدید محدودیت‌ها، فرمانداران موظف شدند ،  با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و سایر ادارات و نهادها بر اعمال شیوه‌نامه‌های بهداشتی نظارت کنند؛ همچنین برگزاری هرگونه مراسم در شهرستان‌های قرمز استان مطلقا ممنوع است؛ همچنین بازرسی و نظارت بر اماکن، مراکز تجمع، ادارات، واحدهای صنفی صنعتی و خدماتی تولیدی و عمرانی تشدید شود و با متخلفان بنابر دستورالعمل جدید کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا و با اختیاراتی که به بازرسان دانشگاه‌های علوم پزشکی داده شده است، برخورد خواهد شد.

معاون استاندار فارس در این طمینه اظهار داشت : با توجه به افزایش ابتلا به بیماری در شهرستان‌های قرمز ، دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، زبان سراها، آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، استخرهای سرپوشیده، سینماها، موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، سالن‌های زیبایی، باشگاه‌های ورزشی، ورزش‌های پربرخورد، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، باغ وحش، مراکز تفریحی آبی، باشگاه‌های بدنسازی تعطیل است؛ همچنین هیچ مراسمی در مساجد و مصلاها برگزار نخواهد شد و نمازجمعه نیز برگزار نمی‌شود.

عبدالرضا قاسمپور معاون استاندار فارس همچنین بر اجرای سختیگیرانه‌تر دستورات نظارتی درباره استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید کرد و ادامه داد: با مدیران و کارکنان ادارات و نهادها  که اهتمام لازم درباره رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نداشته باشند، مطابق دستور فرایند نظارت بر اجرای شیوه نامه ها  و برابر قانون تخلفات اداری برخورد می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار