اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 25 مرداد توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر به حضور تقدیم می گردد.
کد خبر: ۸۸۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹ 15 August 2020
به گزارش تابناک مازندران ، اخبار و عملکرد کلی نیروی انتظامی استان مازندران در 25 مرداد ماه سال 1399 به حضور تقدیم می گردد. بر اساس این گزارش، اخبار کامل نیروی انتظامی مازندران در روز 25 مرداد بشرح زیر است :

بازداشت کلاهبردار 700 میلیاردی در محمودآباد 

فرمانده انتظامی استان مازندران از شناسایی و دستگیری کلاهبردار 700 میلیارد ریالی در شهرستان "محمود آباد" خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سردار"مرتضی میرزایی" اظهار داشت: در پي مراجعه تعدادی از شهروندان مبنی برکلاهبرداری از آنان در خصوص خرید و فروش ویلا و زمین، موضوع در دستور کار پلیس امنیت عمومی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات پلیسی، ماموران موفق شدند، فردی را که در شهرستان های مختلف با جعل اسناد و مدارک اقدام به فروش منازل ویلایی، زمین و مال غیر می کرد، شناسایی کنند.

فرمانده انتظامی استان مازندران، تصریح کرد: با هماهنگی قضائی متهم در عملیاتی ضربتی و غافلگیرانه دستگیر شد که در تحقیقات و بازجویی های فنی پلیس تاکنون به 3 فقره کلاهبرداری از شهروندان در استان های تهران، البرز و مازندران اعتراف کرده است.

سردار میرزایی ، میزان کلاهبرداری ها را برابر اعلام کارشناسان 700 میلیارد ریال اعلام و خاطر نشان کرد: متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

وی از شهروندان خواست: قبل از هرگونه معاملات ملکی نسبت به اخذ استعلامات لازم از مراکز رسمی و دولتی اقدام کرده و مراقب افراد شیاد و کلاهبردار در انجام معاملات باشید.#

 

-----------------------------------------------------------------

 

کشف کلاهبرداری اینترنتی 5 میلیاردی در مازندران 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران از دستگیری 3 متهم به کلاهبرداری اینترنتی با 5 میلیارد ریال کلاهبرداری خبر داد . 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ" سید جعفر ساداتی" با اعلام این خبر، گفت: در پی طرح شکايت یکی از شهروندان در استان مبني بر برداشت غیرمجاز 25 میلیون ریالی از حساب بانکي اش به صورت اینترنتی، موضوع در دستور کار پلیس فتا قرار گرفت.

وی تصریح کرد: کارآگاهان و کارشناسان اداره مبارزه و عمليات ويژه پليس فتا با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات گسترده پلیسی با استفاده از شگردهای خاص سرانجام موفق شدند، متهم اصلی این پرونده را در یکی از شهرستان های استان شناسایی در عملیاتی ضربتی دستگیر کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران،اظهار کرد: باهماهنگي قضايي، ماموران در عملیاتی ضربتی و غافلگیرانه متهم را در مخفیگاهش دستگیر و تمامي تجهيزات رايانه اي را از وی کشف کردند.

سرهنگ ساداتی، افزود: متهم در تحقيقات اوليه ضمن اقرار به بزه انتسابی عنوان داشت باهمکاری دو همدستش یک زن و یک مرد با ساخت درگاه هاي جعلي و فیشنیگ و هدایت آنان به کانال ها و شبکه های اجتماعی برای خرید پوشاک به اطلاعات حساب بانکی افراد دسترسی پیدا کرده و اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب آنان می کرد.

وی افزود: متهم که تحت تعقیب مراجع قضائی و انتظامی استان های مختلف کشور است تاکنون از 145 شهروند به این شیوه به ارزش 5 میلیارد ریال کلاهبرداری کرده که با تشکیل پرونده تحویل مرجع قضائی شد.

ساداتی با هشدار با شهروندان از آنان خواست در زمان انجام خریدهای اینترنتی مراقب صفحات و درگاه های جعلی بانکی باشند.

 

-----------------------------------------------------------------

 

دستگیری کلاهبردار 2 میلیارد ریالی مجازی در مازندران 

رئیس پلیس فتا استان مازندران از دستگیری کلاهبرار 2 میلیارد و 780 میلیون ریالی با وعده فروش لوازم شکار در فضای مجازی خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ سامع خورشاد در تشریح این خبر،گفت: در پی مراجعه افرادی به پلیس فتا استان مازندران مبني بر کلاهبرداری از آنان با وعده فروش لوازم شکار در یکی از کانال های مجازی، موضوع در دستور کار کارآگاهان قرار گرفت.

رئیس پلیس فتا استان مازندران، افزود: با بررسی های انجام شده توسط کارآگاهان پلیس فتا، متهم که با درج آگهی فروش لوازم شکار در فضای مجازی، پس از واریز وجه توسط مالباختگان از ارسال کالا برای آنان خوداری می کرد، در یکی از شهرستان های شرق استان شناسایی شد.

سرهنگ خورشاد در ادامه اظهار داشت: ماموران پس از هماهنگی های قضائی، متهم را در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کردند.

وی همچنین، تصریح کرد: متهم در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به کلاهبرداری از 20 نفر از شهروندان در مجموع به مبلغی بالغ بر 2 میلیارد و 780 میلیون ریال اعتراف کرد .

رئیس پلیس فتا مازندران در خاتمه به شهروندان، توصیه کرد: ضمن خودداری از خرید کالا از سایت های غیر رسمی، از اعتماد به افراد در فضای مجازی از واگذاری اطلاعات شخصی و یا واریز هرگونه وجه به حساب آنان خودداری کنند.

 

-----------------------------------------------------------------

 

توقیف خودروی حامل 46 کیلو مواد مخدر در محور هراز 

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مازندران از کشف 46 كيلوگرم مواد مخدر از یک سوداگر مرگ در شهرستان آمل خبر داد. 

سرهنگ علیرضا ثقفی در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت:در راستاي مبارزه با سوداگران مرگ، ماموران عملیات ویژه پلیس مبارزه استان با انجام اقدامات اطلاعاتي از جابجایی مواد مخدر توسط عاملی افیونی از طریق محور مواصلاتی هراز با خبر شدند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان، افزود: ماموران پس از تشکیل تیم های عملیاتی با همکاری ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان آمل، متهم را در حین حمل مواد مخدر با یک خودروی سواری در محور هراز شناسایی و دستگیر کردند.

سرهنگ ثقفی از کشف 46 کيلو گرم تریاک در بازرسی از خودروی مورد نظر، خبر داد و خاطر نشان كرد: متهم نیز در عملیاتی ضربتی دستگیر و پس از تشکيل پرونده، به مرجع قضائی معرفی شد.

ثقفی بابيان اين که مواد مخدر عامل برای به خطر افتادن بهداشت و سلامت جوامع بشري است، گفت: مواد مخدر ريشه اخلاق را در جامعه مي سوزاند و ره آورد آن تزلزل خانواده ها و نگراني و ناامني شهروندان و در نتيجه تنزل امنيت انساني آنان مي شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در پایان اظهار داشت: مقابله با پديده شوم مواد مخدر نیازمند همکاری وتعامل همه آحاد جامعه با نیروی انتظامی است .

 

------------------------------------------------------------------------

 

دستگيري سارقان مغازه با 11 فقره سرقت دربابلسر 

فرمانده انتظامي شهرستان "بابلسر" از دستگيري 2 سارق مغازه و کشف 11 فقره سرقت خبر داد. 

سرهنگ "حسین اسدی " در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: در پي وقوع چندین فقره سرقت مغازه در شهرستان "بابلسر"، دستگيري سارق يا سارقان در دستور كار پليس قرار گرفت.

سرهنگ اسدی افزود: ماموران با انجام یک سری اقدامات تخصصی موفق شدند یک نفر را در ارتباط با این سرقت ها شناسایی و دستگیر کنند.

وی بیان داشت: متهم در تحقیقات پلیس به 11 فقره سرقت مغازه با همدستی فرد دیگری اعتراف کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر اظهار داشت: همدست متهم نیز در عملیاتی ضربتی دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مرجع قضائی تحویل شدند.

فرمانده انتظامي شهرستان بابلسر ضمن تقدير از شهروندان در گزارش موارد مشکوک به مرکز فوريت هاي پليسي 110 از کسبه و صاحبان صنوف خواست با رعايت تدابير پيشگيرانه از سرقت مانند استفاده از نرده و حفاظ هاي فلزي ، قفل هاي ضد سرقت ، آژير خطر ، دوربين مداربسته و استخدام نگهبان محله، فرصت ارتکاب سرقت را از سارقان سلب کنند.

 

------------------------------------------------------------------

 

کشف 19 کیلوگرم تریاک در شهرستان بهشهر 

فرمانده انتظامی شهرستان "بهشهر" از کشف 19 کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیس مبارزه با موادمخدر این فرماندهی با فرماندهی انتظامی شهرستان میاندورود خبر داد . 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "حسن عنایتی گنجی " با اعلام این خبر، گفت: در پی کسب خبری مبنی بر توزیع مواد مخدر توسط افرادی در شهرستان بهشهر، موضوع در دستور کار ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر، افزود: ماموران با انجام تحقیقات پلیسی و بررسی های میدانی، موفق به شناسایی زوج قاچاقچی موادمخدر شدند.

سرهنگ عنایتی از دستگیری متهم در عملیاتی ضربتی و مشترک با همکاری ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان میاندرود خبر داد و گفت: در بازرسی های به عمل آمده از خودروی پژو 405 متهمان که از یکی از استان های مرکز کشور به شهرستان بهشهر در حال حرکت بودند 19 کیلوگرم تریاک کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر با بیان اینکه متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد از شهروندان خواست: برای مقابله با عاملان افیونی و بر هم زنندگان نظم و امنیت عمومی مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی110 اعلام دارند.

 

--------------------------------------------------------

 

حادثه رانندگی با 2 کشته در ساری 

فرمانده انتظامی شهرستان ساری از وقوع حادثه رانندگی با 2 کشته در این شهرستان خبر داد . 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ ناصرعلی صفرپور در تشریح این خبر، گفت: در پی کسب خبری از مرکز فوریت های پلیسی 110 مبنی بر وقوع حادثه رانندگی در محور روستایی زرین آباد، ماموران کلانتری 15 به محل حادثه اعزام شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان ساری، تصریح کرد: در این حادثه که ساعت حدود 7 عصر روز گذشته به وقوع پیوست، یک خودروی سواری پراید با یک دستگاه موتورسیکلت با 2 سرنشین مرد برخورد کرد.

سرهنگ صفرپور، افزود: بر اثر وقوع این حادثه راکب و ترک نشین موتورسیکلت به شدت مجروح و در دم جان باختند .

وی با بیان این که با حضور عوامل امدادی جسد این افراد به سردخانه منتقل شد، گفت: علت تامه این حادثه توسط کارشناسان پلیس راه در دست بررسی است.

 

----------------------------------------------------------

 

خلع ید 20 هکتار از اراضی ملی در بهشهر 

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر از خلع ید 20 هکتار از اراضی ملی از چنگ زمین خواران در این شهرستان خبر داد . 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس ، سرهنگ "حسن عنایتی گنجی " با اعلام این خبر ، گفت: در پی تصرف 20 هکتاراز اراضی ملی توسط افرادی سودجو در بخش یانسر موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر ،افزود: پس از هماهنگی های قضائی، با همکاری یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان بهشهر ، بندرگزو کردکوی ، زمین های تصرف شده از چنگ این افراد که اقدام به تصرف این زمین ها کرده بودند رها سازی شد.

سرهنگ عنایتی ارزش زمین رهاسازی شده از چنگ این زمین خواران را برابر نظر کارشناسان بالغ بر 157 میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت: در این ارتباط 4 نفردستگیرو تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند .

وی با اشاره به این که تجاوز به منابع طبیعی، تجاوز به سرمایه های کشور و حقوق همه مردم به ویژه نسل آینده این کشور است، گفت: زمین خواران بدون در نظر گرفتن حق عامه مردم در بهره مندی از نعمت های خدادادی با هدف رسیدن به سودهای کلان اقدام به تصرف زمین و منابع طبیعی می کنند که برای مقابله با این مشکل، همکاری همه مردم و دستگاه های نظارتی الزامی است .

 

-------------------------------------------------------

 

دستگیری سارق دوچرخه در بابل 

فرمانده انتظامی شهرستان بابل از دستگیری سارق دوچرخه با 10فقره سرقت در این شهرستان خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس ، سرهنگ" سیدمحسن جعفری" در تشریح این خبر، گفت: در پی سرقت چندین دستگاه دوچرخه از پارکینگ مجتمع های مسکونی، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان بابل، تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی ماموران کلانتری 11 این شهرستان سارق را شناسایی و پس از هماهنگی های قضائی، وی را در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کردند.

سرهنگ جعفری ، در ادامه اظهار داشت: متهم در تحقیقات بعمل آمده به سرقت 8 دستگاه دوچرخه  و 2 دستگاه موتورسیکلت در این شهرستان اعتراف کرد.

وی با بیان اینکه متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد،به شهروندان توصیه کرد: ضمن توجه به هشدارهای پلیس در صورت مشاهده هرگونه تردد مشکوک افراد ناشناس در محدوده محل سکونت خود، مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند.

 

-------------------------------------------------------

 

دستگیری سارقان اماکن خصوصی با 6 فقره سرقت در گلوگاه 

جانشین انتظامی شهرستان" گلوگاه" از دستگیری 2 سارق حرفه ای اماکن خصوصی با 6 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس،" سرهنگ اسماعیل حسن زاده" در تشریح این خبر، گفت: در پی وقوع چند فقره سرقت از اماکن خصوصی و منزل در این شهرستان، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت .

جانشین انتظامی شهرستان گلوگاه، افزود: ماموران پلیس آگاهی این فرماندهی با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی های همه جانبه موفق به شناسایی 2 سارق در این ارتباط شدند .

سرهنگ حسن زاده، خاطرنشان کرد: پس از هماهنگی های قضائی متهمان دستگیر و در بازجویی های به عمل آمده تاکنون در مجموع به 6 فقره سرقت اماکن خصوصی و منزل در این شهرستان اعتراف کردند .

وی با اشاره به کشف مقادیری از اموال مسروقه، به شهروندان توصیه کرد: ضمن رعایت هشدارهای انتظامی، درصورت مواردمشکوک مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی 110 اعلام دارند.

 

-----------------------------------------------------------------

 

دستگیری باند سارقان ساختمان های نیمه کاره در محمود آباد 

فرمانده انتظامی شهرستان محمود آباد از انهدام باند سرقت ساختمان های نیمه کاره با 16 فقره سرقت خبر داد . 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ مهدی خادمی در تشریح این خبر، گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت تجهیزات ساختمانی از ساختمان های در حال احداث، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان محمود آباد ،تصریح کرد: در اجرای این ماموریت، ماموران پلیس آگاهی با انجام اقدامات اطلاعاتی، سارقان را که در قالب یک باند 3 نفره در این شهرستان فعالیت داشتند، شناسایی و دستگیر کردند.

سرهنگ حسین زاده از کشف مقادیر قابل توجهی اموال سرقتی در بازرسی از مخفیگاه متهمان خبر داد و اظهار داشت: این افراد تاکنون به 16 فقره سرقت در این شهرستان اعتراف کردند.

وی در خاتمه از شهروندان خواست: ضمن رعایت هشدارهای امنیتی در صورت مشاهده هرگونه رفت و آمدهای افراد مشکوک در محدوده محل سکونت خودمراتب را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند.

 

---------------------------------------------------------

 

کشف 3تن چوب جنگلي قاچاق در تنکابن 

فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن، از کشف 3 تن چوب جنگلي قاچاق از یک قاچاقچی محصولات جنگلی در این شهرستان خبر داد. 

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ محمدصادق شاه نظری با اعلام اين خبر گفت: در پی کسب خبری مبنی بر برداشت غیر مجاز چوب از جنگ های دوهزار این شهرستان، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن، افزود: ماموران پاسگاه انتظامی دوهزار این فرماندهی با بررسی های همه جانبه و تحقیقات پلیسی متهم را شناسایی و دستگیر کردند.

وی خاطر نشان کرد: ماموران پس از هماهنگی های قضائی، در بازرسی از محل دپوی چوب توسط متهم 3 تن چوب جنگلی که متهم آن را از جنگ های این شهرستان برداشت کرده بود کشف کردند .

سرهنگ شاه نظری، ارزش چوب های قاچاق کشف شده را بالغ بر 120 میلیون ریال عنوان کرد و اظهار داشت: محصولات قاچاق کشف شده به اداره منابع طبیعی شهرستان تحویل و متهم نیز پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن با اشاره به اينكه قطع درختان جنگلی، به تاراج بردن منابع ملي بوده و تبعات زيست محيطي زيادي در پي دارد، از شهروندان خواست: در صورت مشاهده فعاليت غيرقانوني قاچاقچيان چوب و محصولات حاصل از چوب مراتب را سريعا به پليس 110 اطلاع دهند.

 

------------------------------------------------------

 

مشکلات رفتاري فرزندان طلاق 

کودکان طلاق به دليل تجربه سختي که داشتند و والدينشان آنها راترک کردند،دراعتمادکردن به ديگران محتاط مي شوند و ممکن است هر يک مشکلاتی را ازخودنشان دهند.... 

آثار و آسيب هاي طلاق درکودکان تاثيرات مخرب ومنفي گسترده اي دارد"امانمي توان نسخه واحدي براي تمام کودکان طلاق نوشت.نحوه جدايي والدين"ميزان صلاحيت سرپرست جديدکودک "وحفظ روابط والدين بافرزندشان تعيين کننده خصوصيات بچه هاي طلاق خواهدبود.

درجريان طلاق کودکان ممکن است هجوم احساساتي مانندترس ازتنهايي، عدم امنيت، بي اعتمادي به آينده ياتنفر راتجربه کنندکه مي تواند زمينه ساز بروزاختلالات رواني مانند اضطراب ونگراني، سوءمصرف مواد و خودکشي در آينده آنهاشود.

کودکان طلاق به دليل تجربه سختي که داشتند و والدينشان آنها راترک کردند،دراعتمادکردن به ديگران محتاط مي شوند، پس براي اعتماد دوباره نيازمنداحساس امنيت هستند.

فرزندان طلاق ممکن است در آينده تمايلي براي پذيرش تعهديا ازدواج کردن نداشته باشند، البته اين ديد منفي تاحد زيادي به روابط والدين و نحوه جداشدن آنها بستگي دارد، چون نمي خواهنداتفاقي که براي والدينشان افتاده است را دوباره تجربه کنند.

کودکاني که والدينشان ازهم جدامي شوند، ممکن است هر يک ازمشکلات زيررا ازخودنشان دهند:

برون ريزي:

رفتارهايي همچون پرخاشگري مخصوصا اگر کودک به مدت طولاني در معرض دعواهاي فيزيکي و کلامي پدر و مادرش قرارگرفته باشد"بروزپيدامي کند.

نافرماني ولجبازي:

معمولا کودکان ازدست والدين خودبه خاطرشرايط پيش آمده خشمگين مي شوند"ممکن است رفتارشان درمقابل اين احساس خشم نافرماني ازوالدين باشد که دستورات وقوانين راناديده بگيرنديالجبازي کنند.

انزواواجتناب:

برخي کودکان رفتارهاي اجتنابي ازخودبروزمي دهندودرون ريزي مي کنند.براي مثال منزوي شده ودرمعرض افسردگي قرارمي گيرندواضطراب راتجربه مي کنند.

احساس گناه:

برخي کودکان خودرامقصرجدايي والدين مي دانند.واحساس عذاب وجدان به آنها دست مي دهدوکنارآمدن بااين احساس گناه براي کودکان مشکل است.

مواردمتعدد ديگري هم از مشکلات رفتاري کودکان طلاق مي توان عنوان کرد،در هر صورت جدايي والدين آسيب هاي روحي اجتناب ناپذيري برکودکان مي گذاردکه تاسنين کهنسالي با آنان همراه خواهدبود.

گردآوري:علي اکبرصالحي- مددکار اجتماعي کلانتري 12 رامسر

 

-------------------------------------------------------------------

 

شاخه خشکیده//قربانیان زمانه (قسمت ششم) 

طرد شدن و احساس طرد از سوی والدین برای کودکان می تواند بسیار عذاب آور باشد، احساس طرد رویدادی است که حتی در بزرگسالی نیز برای افراد عذاب آورد می باشد.... 

..... شیخ بعد از مدت اندکی دوباره نزد دایی حسن رفت تا عملا سرپرستی نوه اش را برعهده بگیرد،این بار شیخ با کلی کادو و هدایا به آنجا رفته بود تا نظر نوه اش را نسبت به خود جلب کند.ولی حسن همچنان از شیخ فاصله می گرفت.

دایی حسن هم سعی می کرد حداقل در ظاهر خواهرزاده خود را به پدربزرگش نزدیک کند، اما همسرش که بعد از اولین مراجعه شیخ پی برد که با رفتن حسن بسیاری از کارهایش از جمله رسیدگی به دام ها،نگهداری بچه های خردسالش و ...بر عهده فرزندانش می افتد، این درحالی بود که حسن حرف شنوی بسیار بالایی از وی داشت تغییر رفتار داده تا کودک بینوا در منزل آنها سازگاری بیشتری پیدا کرده و آنها را ترک نکند.

زن حقه باز با این وجود نزد شیخ در ظاهر از حسن می خواست تا با پدربزرگ خود به منزل وی برود.

شیخ آنروز در بدست آوردن دل نوه اش و نزدیک کردن خود به وی،جدیت بسیار بالایی را به خرج داد،و در نهایت موفق شد تا حسن را با خودببرد.

شیخ بلافاصله پس از رسیدن به منزل به اتفاق همسر خود کودک را به حمام برده و لباس تمیزی برتن وی پوشاندند، ظاهرا کودک خیلی وقت بود که به حمام نیاز داشت.

شیخ و همسرش پس از آن فهمیدند که حسن از نظر رفتاری تفاوت های بسیار زیادی با عموهای خود یعنی فرزندان شیخ که همسن و سال وی بودند دارد، برخلاف منزل دایی در منزل پدربزرگ از کارکردن و کارگری خبری نبود،اما از آنجایی که شیخ به فکر آینده حسن بود نخستین هدف وی تربیت صحیح حسن و سپس با سواد کردنش بود.

شیخ قبل از هرچیز نیت کرد تا نمازخواندن را به حسن بیاموزد،سپس حروف الف با را به وی آموزش داده تا پس از با سواد شدن خواندن قرآن را به وی آموزش دهد.

اما با وجود همه اهداف بزرگ و نیت خیرخواهانه شیخ در قبال تنها نوه اش،حسن ظاهرا برای نخستین بار با سبک زندگی ای به شیوه زندگی شیخ آشنا می شد، آن محیط و جو خانه شیخ ظاهرا برای حسن خیلی غریب و عجیب به نظر می رسید،به هیچ وجه نتوانست با حروف الف بای فارسی اخت گرفته و آنها را بشناسد.

حسن نه تنها هیچ وقت با سواد نشد و هیچ وقت نتوانست با سبک زندگی شیخ و خانواده اش درآن زمان اخت بگیرد، انگار توان تحمل آن همه مهربانی آزارش می داد، به همین دلیل تنها بعد از حدود دو هفته در فرصتی که بدست آورد بدور از چشمان شیخ و همسر و فرزندانش که مدام سعی می کردند تا به وی محبت کنند،منزل پدر بزرگ را به قصد خانه دایی ترک کرد.

شیخ خیلی سریع به سمت منزل دایی حسن رفت و آنروز دوباره حسن را به منزل بازگرداند اما حسن که کودکی آرام و تو دار بود، هر دفعه از منزل شیخ فرار می کرد و به منزل دایی خود می رفت.

سبک زندگی در خانه پدربزرگ با خانه دایی متفاوت بود، حسن هرچند در منزل دایی بیگاری می کشید و از نظر جسمی خسته می شد، اما در منزل دایی از آموزش حروف الفبا و احکام دین و قرآن و شیوه های صحیح آداب و معاشرت خبری نبود و خلاصه آنکه در منزل دایی وی خیلی راحت بود. بعد از مدتی حسن دو هوا شد، وی گاهی در منزل پدر بزرگ و گاهی در منزل دایی با دو شیوه مجزای زندگی خو گرفته بود،مدام بر سر تعارض وحالت دوگانگی قرار داشت.

حسن بعدها هیچ وقت با سواد نشد، وی حتی در نوجوانی و جوانی نیز هیچ وقت نتوانست با اطرافیان خود رابطه مناسبی برقرار کند،تنها زحمات پدربزرگش این بود که از حسن فردی نمازخوان و درویش مسلک بسازد، درویشی که تنها تصویر ضعیفی از احکام اسلامی در ذهن داشته و برخلاف عموهایش که شغل پدر خود را ادامه داده و به مدارج عالی علمی رسیده اند، حتی نتوانست حرفه آموخته و یا کشاورزی و کارگری را پیشه خود قرار دهد.

وی در نوجوانی و جوانی از آدم ها گریزان بود،کمتر قدرت تجزیه و تحلیل موضوعات را داشته و بفکر تجربه هیجانات مثبت بوده است، بس که در زندگی از سوی اطرافیان مخصوصا از سوی خانواده دایی مجبور به انجام کارهای سخت و طاقت فرسا بود،در نوجوانی و بعدها حتی در بزرگسالی حال و حوصله کار در مزرعه ای که پدر بزرگش به وی داده بود را نداشته است.

حسن همیشه در ذهن شیخ بوده و زمینه نگرانی وی را مهیا نموده است و هیچ وقت مانند فرزندان شیخ (عموهای حسن) از نظر شخصیتی و رفتاری رشد نکرد.

........ ادامه داستان را هفته آینده ملاحظه فرمایید

******

نظرکارشناس:

از نظر روانشناسان سالهای نخستین زندگی از مهمترین مراحل رشد می باشد که بر شکل گیری و رشد شخصیت افراد تاثیر مستقیم دارد،در این مدت پایگاه اجتماعی افراد،سبک زندگی و خاطرات خوش و یا تلخ بر طرز تفکر و تلقی فرد از زندگی و افراد پیرامونشان موثر می باشد.

فروید به عنوان پدر علم روانکاوی معتقد بود که شخصیت افراد در 5 سال نخستین زندگی شکل گرفته و پس از آن تلاش برای تغییر شخصیت در فرد فایده چندانی نخواهد داشت.

از سویی دیگر اریکسون معتقد بود که رشد شخصیت تا دوره نوجوانی ادامه داشته و حتی تا زمان پیری و بازنشستگی نیز این روند رشد در جریان می باشد.

تحقیقات روانپزشکان و محققان علوم رفتار نیز این روند را به دوران قبل از تولد نیز بسط و گسترش داده است،نتیجه این تحقیقات بیانگر این موضوع می باشد که حالات عاطفی مادر حتی در دوران بارداری بر رشد فیزیکی جنین تاثیر داشته ودر نهایت بر رشد مغزی و حتی تفکر و قدرت اندیشه وی پس از تولد وشکل گیری شخصیت کودک موثر می باشد.

بر این اساس زن در دوره بارداری هرچه خاطرات تلخ تری را تجربه کرده باشد،و یا دچار هیجانات منفی ای مثل غم و اندوه و یا مراحلی از پرخاشگری شده باشد،در بدن مادر هورمونهایی ترشح می شود که بر رشد جنین موثر می باشد،این جریان حتی در زمان شیردهی به نوزاد نیز موثر می باشد

به این ترتیب دوران تلخ زندگی در سال های نخستین تاثیر بسیار بدی بر رشد حسن گذاشته و باعث ایستایی در یک مرحله و یا حتی پسروی اش در جریان زندگی از نظر عاطفی، روانی،رفتاری،اجتماعی و شخصیتی و...شد.

نگارنده: قاسم گرجی- کارشناس آموزش همگانی فرماندهی انتظامی استان مازندران

خبر: سلمان مهدوی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یک رزمنده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
یک فکری برای دزدان
پرتغالی از روی دزخت باغات مازندران بکنید .نیروی انتظامی استان که اصلا انگار نه انگار در این ضمینه چشم گوششش را بسته نه چیری میشنود نه چیزی میبیند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار