اداره کل میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران اعلام کرد که در تعطیلات پنج روزه اخیر یک میلیون و ۲۳۰ هزار مورد اقامت در اقامتگاه‌های رسمی گردشگری استان ثبت شد.
کد خبر: ۸۹۴۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲ 01 September 2020

بر اساس این گزارش ، این تعداد اقامت بر اساس پایش مجموعه های اقامتی گردشگری از روز چهارشنبه پنجم تا یکشنبه نهم شهریور ثبت شد.

اقامتگاه های رسمی به هتل ، متل ، مسافرخانه و مجموعه های بومگردی گفته می شود که دارای مجوز پذیرش مسافر و گردشگر از سوی میراث فرهنگی و تابع استانداردهای تعریف شده بخش های مختلف مانند بهداشت و درمان ، نیروی انتظامی و دیگر دستگاه های ناظر هستند.

معاون گردشگری اداره کل میراق فرهنگی گردشگری و صنایع دستی مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باره این آمار توضیح داد : این میزان اقامت نسبت به مدت مشابه هفته قبل که فصل تابستان بود و ایام گردشگری مازندران محسوب می شود ، رشد ۱۳۶ درصدی داشت.

مهران حسنی افزود : البته این آمار را با توجه به محدودیت پذیرش ۵۰ درصدی گردشگری در اقامتگاه های رسمی باید تجزیه و تحلیل کرد چون تمامی اقامتگاه های رسمی ما به خاطر شرایط قرمز کرونایی حاکم بر مازندران تنها تا ۵۰ درصد ظرفیتشان مجاز به پذیرش مسافر و گردشگر بودند.

وی گفت : به طور قطع آمار تعداد مسافرانی که در مراکز غیر رسمی اقامت کردند چندین برابر اقامت رسمی بوده است ولی به دلیل فعالیت اقامتگاه‌های غیررسمی و همچنین خانه‌دار بودن بسیاری از غیربومیان ، پیش‌بینی تعداد واقعی ورود مسافر و گردشگر و اقامتشان در استان طی ایام تعطیل گذشته عملا غیرممکن است.

معاون میراث فرهنگی مازندران همچنین شرایط درآمدی تاسیسات گردشگری استان را " بد " توصیف کرد و اظهار داشت : با وجود اینکه از نظر بهداشتی توصیه ما عدم سفر است، اما صنعت گردشگری مازندران برای سرپا ایستادن نیازمند ورود تعداد بیشتری مسافر است.

وی افزود : بر خلاف صنایع و کارگاه های تولیدی که می توانند محصولاتشان را در سایر نقاط کشور عرضه کنند، صنعت گردشگری کاملا به مشتری در محل وابسته است و متاسفانه ویروس کرونا و کاهش سفر آسیب جدی به این صنعت وارد کرده است.

حسنی خسارت حدود ۲ هزار میلیارد تومانی به گردشگری مازندران را تنها یک برآورد کلی توصیف کرد و گفت : اگر بخواهیم حوزه‌های ریزتر را بسنجیم خسارت ویروس کرونا به گردشگری مازندران بیش از آمار اعلام شده است.

معاون میراث فرهنگی مازندران سلامت مردم را اولویت اصلی حوزه گردشگری عنوان کرد و افزود : اما با توجه به حضور طولانی مدت ویروس کرونا باید با آن زندگی کرد و اشتغال و اقتصاد استان را نیز در نظر گرفت.

استان مازندران از اسفند ماه سال گذشته درگیر ویروس کرونا است ، ویروسی که نه تنها در بهترین زمان درآمدزایی گردشگری سال مازندران را در نوردید ، بلکه خسارت جدی به اقتصاد کشور از جمله حوزه گردشگری وارد کرد که تقریبا نیمی از اقتصاد و یک سوم اشتغال مازندران را تشکیل می دهد.

ویروس کرونا در پیک نخست خود حدود ۵۸۰ میلیارد تومان در بخش لغو رزرو تاسیسات گردشگری به مازندران خسارت وارد و حدود ۱۵ هزار شاغل مستقیم در این بخش را برای مدتی بیکار کرد. این در حالی است که آمارهای غیر رسمی از خسارت بیش از ۲ هزار میلیاردی در بخش گردشگری استان خبر می دهد که مربوط به کاهش درآمد تاسیسات فعال به دلیل تعطیلی حدود ۲ ماهه آنها در اسفند و فروردین است.

مازندران اکنون در حال پشت سرگذاشتن پیک دوم شیوع کرونا است و تعداد بستری شدگان به استناد آمارهای رسمی طی ۱۰ روز اخیر در روندی کاهشی قرار گرفته و در حالی که به مرز ۲ هزار نفر رسیده بود، اکنون کمتر از ۷۰۰ نفر شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار