اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 19 شهریور توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر به حضور تقدیم می گردد.
کد خبر: ۸۹۷۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳ 09 September 2020

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار و عملکرد کلی نیروی انتظامی استان مازندران در 19 شهریور ماه سال 1399 به حضور تقدیم می گردد.
بر اساس این گزارش، اخبار کامل نیروی انتظامی مازندران در 19 شهریور بشرح زیر است:

 

محدودیت های ترافیکی محورهای مواصلاتی مازندران

رئیس پلیس راه استان مازندران از محدودیت های ترافیکی از ساعت 12 ظهر روز چهار شنبه 19 شهریور ماه تا ساعت 6 صبح روز شنبه 22 شهریورماه در محورهای مواصلاتی استان خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "علیرضا قدمی" اظهار داشت: به منظور افزايش ايمني ،ايجاد کشش و تسهيل در عبور و مرور وسايل نقليه، محدودیت های ترافیکی از ساعت 12 ظهر روز چهارشنبه 19 شهریورماه تا ساعت 6 صبح روز شنبه 22 شهریورماه در محورهای مواصلاتی استان به اجرا در خواهد آمد.

رئیس پلیس راه استان مازندران، افزود: به همین منظور تردد انواع موتورسیکلت به جز موتورسيکلت هاي انتظامي و امدادي براي انجام ماموريت هاي ضروري در مسير مجاز جريان ترافيک تا ساعت 6 صبح روز شنبه 22 شهریورماه از محورهاي كرج- چالوس، هراز، فيروزكوه و بالعكس ممنوع است .

سرهنگ قدمی با اشاره به ممنوع بودن تردد انواع تريلر، كاميون و كاميونت از محور كرج- چالوس، تصریح کرد: تردد انواع وسايل نقليه از ساعت 6 بعداز ظهر روز جمعه تا ساعت 2بامداد روز بعد، 22 شهریورماه از کرج و ابتدای آزادراه تهران- شمال به سمت مرزن آباد ممنوع بوده و در صورت اعلام ماموران پليس راه در محل، تردد انواع وسايل نقليه از ساعت 21 روزجمعه تا ساعت 2 بامداد روز شنبه 22 شهریورماه از مرزن آباد به سمت کرج به صورت يك طرفه خواهد بود.

وی با اشاره به ممنوع بودن تردد كليه تریلر ها از محور هراز عنوان کرد: تردد کلیه كاميون ها و كاميونت ها به استثناي حاملان مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 12 ظهر تا ساعت 24 روز چهارشنبه 19 شهریورماه و همچنین از ساعت 6 صبح تا ساعت 24 روزهای پنج شنبه و جمعه 20 و 21 شهریورماه از این محور ممنوع است .

قدمی اظهار داشت: تردد کلیه وسایل نقلیه از ساعت 3 بعد از ظهر تا ساعت 24 روز جمعه 21 شهریورماه از رودهن به سمت آمل ممنوع بوده و از ساعت 5 بعد از ظهر تا ساعت 22 همان روز در صورت اعلام ماموران پلیس راه مستقر در محل از آب اسک به رودهن (محدوده مشاء) به صورت یک طرفه است .

سرهنگ قدمی یادآور شد: اجرای محدودیت های مذکور منوط به افزایش حجم تردد در محورها خواهد بود و چنانچه وضعیت ترافیک عادی باشد اجرای محدودیت ها لغو خواهد شد.

رئیس پلیس راه استان مازندران در خاتمه از رانندگانی که قصد تردد در محورهای مواصلاتی استان را دارند، خواست: ضمن رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و پرهیز از سفرهای غیر ضرور- در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 21824420 و 21824434 پلیس راه استان با پیش شماره 011 تماس بگیرند.#


----------------------------------------------------------------------


دستگیری سارق حرفه ای دوچرخه در بابل

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران استان از دستگیری سارق حرفه ای دوچرخه با 50 فقره سرقت در شهرستان بابل خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ"سیدجعفر ساداتی " در تشریح این خبر، اظهار داشت: در پی وقوع سرقت های مکرر دوچرخه از پارکینگ مجتمع های مسکونی و سطح شهر در شهرستان بابل رسیدگی به موضوع در دستورکار پلیس آگاهی قرار گرفت.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران با بیان اینکه کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی بابل با بررسی های همه جانبه سارق را شناسایی کردند افزود: متهم در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر و در بازجویی های انجام شده به 50 فقره سرقت دوچرخه اعتراف کرد.

وی با بیان این که متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد به شهروندان توصیه کرد: ضمن رعایت هشدارهای انتظامی و مراقبت صحیح از اموال خود، با اعلام به موقع هرگونه مورد مشکوک، پلیس را در برقراری نظم و امنیت یاری دهند.#


---------------------------------------------------------------


آزاد سازی 10 هکتار از اراضی کشاورزی در ساری

فرمانده انتظامی شهرستان ساری از آزاد سازی بیش از10 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان از تصرف زمین خواران خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ"ناصر علی صفر پور" اظهار داشت : به منظور حمایت از بخش کشاورزی و تولیدات داخلی ، طرح جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در شهرستان ساری به اجرا در آمد .

فرمانده انتظامی ساری، تصریح کرد: در اجرای این طرح ماموران انتظامی با همکاری دادستان شهرستان ساری وکارشناسان اداره جهاد کشاورزی با انجام اقدامات اطلاعاتی 24 مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی شامل دیوار کشی و بناهای نیمه کاره در اراضی ملی و زمین های کشاورزی را شناسایی کردند .

وی با بیان این که در عملیاتی ضربتی واحدهای ساختمانی ایجاد شده تخریب شد، گفت : با اجرای این طرح بیش از 10 هکتار از اراضی

masoud pashna, [۰۹.۰۹.۲۰ ۱۶:۲۳]
کشاورزی در بخش چهار دانگه ساری آزاد و در اختیار بخش کشاورزی و زراعی شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان ساری در خاتمه از شهروندان خواست: قبل از خرید هرگونه زمین و باغ و یا احداث بنا ، نسبت به دریافت استعلام از مراجع ذی صلاح در خصوص موقعیت و شرایط زمین های مورد نظر برای خریداری و یا هرگونه ساخت و ساز اقدام کنند.#


------------------------------------------------------------------------


دستبند پلیس در دستان سارق تجهیزات مخابراتی در بهشهر

معاون اجتماعی استان مازندران از دستگیری سارق سیم و کابل مخابراتی با 20 فقره سرقت در شهرستان "بهشهر" خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "سیدجعفر ساداتی " با اعلام این خبر، گفت: در پی وقوع چندین فقره سرقت سیم و کابل برق و مخابرات از شبکه های ارتباطی در بهشهر، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی آن شهرستان قرار گرفت.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران، تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی و تقویت گشت های انتظامی ماموران کلانتری 11 بهشهر سارق را شناسایی و در حین سرقت دستگیر کردند .

سرهنگ ساداتی در ادامه در دستگیری یک مالخر اموال سرقتی در ادامه این عملیات خبر داد و اظهار داشت: متهمان در تحقيقات و بازجویی های به عمل آمده تاکنون به 20 فقره سرقت سیم و کابل مخابراتی در شهرستان اقرار کردند.

وی با بیان این که این افراد پس از تشکیل پرونده قضائی به مرجع قضایی معرفی شدند، به مردم توصیه کرد: با اعلام به موقع اخبار و اطلاعات انتظامی از طریق سامانه 110 پلیس را در برقراری نظم وامنیت پایدار در جامعه یاری کنند.


-----------------------------------------------------------


دستگیری 5 شرور مجازی در گلوگاه

جانشین انتظامی شهرستان گلوگاه از دستگیری 5 نفر ازاراذل اوباش این شهرستان که اقدام به انتشار اخبار تحریک آمیز در فضای مجازی می کردند خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ "اسماعیل حسن زاده " در تشریح این خبر، گفت : به منظور ارتقاء امنيت اجتماعي و در راستای اجرای طرح برخورد با ارازل و اوباش و مروجین شرارت وخشونت درشبکه اجتماعی موضوع در دستور کار پلیس امنیت عمومی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شسهرستان گلوگاه، تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی های همه جانبه، ماموران موفق به شناسایی 5 نفر از افرادی که با انتشار تصاویر نامتعارف، مطالب وکامنت های تحریک آمیز موجب ایجاد ناامنی وت شویش اذهان عمومی شده بودند را شناسایی کردند.

سرهنگ حسن زاده، با بیان این که متهان در عملیاتی ضربتی دستگیر و به مرجع قضائی معرفی شدند، در پایان از شهروندان خواست:در صورت مشاهده هرگونه مواردمشکوک و یا اطلاع از فعالیت افرادی که آرامش مردم را بر هم می زنند بلافاصله موضوع را به پلیس110اطلاع دهند.


---------------------------------------------------------------------


دستگيري 2 سارق حرفه اي مدارس در محموداباد

فرمانده انتظامي شهرستان محمودآباد از دستگيري 2 سارق مدارس با 9 فقره سرقت در اين شهرستان خبر داد.

سرهنگ " محمود حسین زاده " فرمانده انتظامي شهرستان محمودآباد، در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس در تشريح اين خبر گفت: در پي وقوع چندين فقره سرقت از مدارس این شهرستان، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت .

وي افزود: درپي تحقيقات پليسي ، ماموران اداره مبارزه با سرقت پليس آگاهي 2 سارق سابقه دار را شناسايي و در اقدامي غافلگيرانه در حين جابجايي لوازم مسروقه دستگير کردند.

فرمانده انتظامي محمودآباد خاطر نشان کرد: متهمان در تحقيقات و بازجوئي هاي به عمل آمده تاکنون به 9 فقره سرقت از مدارس در اين شهرستان اعتزاف کردند.

سرهنگ حسین زاده، تصريح کرد: در بازديد از محل اختفاي متهمان مقادیر قابل توجهی اموال سرقتی شامل، میز و صندلی، قلک دانش آموزی، 2 دستگاه دوربين مدار بسته و ... کشف شد .

فرمانده انتظامی شهرستان محمودآباد در پايان از مسئولين محترم مدارس خواست: از رها کردن مدارس بدون سرايه دار و يا گماردن افراد کم تجربه به عنوان نگهبان در این اماکن خودداري کنند.


-----------------------------------------------------------------


دستگیری 2 اخلالگر نظم و امنیت اجتماعی در جویبار

فرمانده انتظامی شهرستان جویبار از دستگیری 2 شرور و اخلالگر در نظم و امنیت اجتماعی خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس سرهنگ غلامرضا جعفری در تشریح این خبر، گفت: در پی کسب خبری از منابع مردمی مبنی بر اخلال در نظم و امنیت عمومی توسط دو فرد شرور، موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان جویبار، افزود: در اقدامی عملیاتی توسط ماموران پلیس امنیت عمومی این فرماندهی متهمان را که با شرارت و اقدامات هنجارشکنانه موجبات ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان شده بودند، شن

masoud pashna, [۰۹.۰۹.۲۰ ۱۶:۲۳]
اسایی شدند.

سرهنگ جعفری، تصریح کرد: این دو شرور معروف منطقه که دارای سابقه شرارت ، درگیری، چاقوکشی، عربده کشی و ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم، موجب اخلال در نظم و امنیت عمومی بودند طی 2 مرحله عملیات جداگانه ضربتی دستگیر شدند.

وی در خاتمه با بیان این که متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند، به هنجار شکنان هشدار داد: پلیس در مقابله با کسانی که بخواهند امنیت مردم را خدشه دار کنند از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.


------------------------------------------------------------------


سارق ساختمان های نیمه کاره در رامسر دستگیر شد

فرمانده انتظامی شهرستان رامسر از دستگیر سارق منزل و ساختمان های نیمه کاره با 15 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد .

به گزارش پايگاه خبري پليس ، سرهنگ علی قیصری در تشریح این خبر، گفت: در پي وقوع سرقت تجهیزات از ساختمان های نیمه کاره در شهرستان رامسر ، موضوع در دستور كار ماموران ماموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان رامسر، افزود: ماموران کلانتری 11 کتالم با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی های همه جانبه سارق را شناسایی کردند .

سرهنگ قیصری، خاطر نشان كرد: پس از هماهنگی های قضائی متهم در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شد و در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به 15 فقره سرقت ازمنازل و ساختمان های نیمه کاره در این شهرستان اقرار کرد.

وی در خاتمه، اظهار داشت: این سارق حرفه ای پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی و روانه زندان شد.


----------------------------------------------------------


مهارت تصمیم گیری

تصمیم گیری روندی است که طی آن یک مسیر را از میان چندین راه انتخاب می کنیم ...

در واقع تصمیم گیری یعنی توان تشخیص بهترین راه، از میان راه های متعددی است که پیش روی انسان ها قرار دارد.

مزایای تصمیم گیری

- تصمیم گیری در همه دوره ها ی زندگی انسان نقش مهمی ایفا می کند ولی تصمیم گیری در لحظات حساس و دشوار اهمیت زیادی دارد چون هر تصمیمی، مسولیت ها و نتایجی دارد که بر زندگی انسان تاثیر می گذارد .

- این مهارت توجه ودقت ما را در زمان تصمیم گیری بالا می برد و باعث کم شدن خطاها می شود.

- بدون داشتن این مهارت فرد نمی تواند انتخاب درست داشته باشد بنابراین مجبور است استرس و اضطرابی را که در اثر انتخاب نادرست ب راو وارد می شود، تحمل کند.

- حضور مشاور در هنگام تصمیم گیری نتیجه مناسبی دارد و فرد را از شک و دودلی نجات می دهد.

مهارت تصمیم گیری در دوره نوجوانی و جوانی اهمیت بیشتری نسبت به دیگر دوره ها دارد چون فرد در این دوران انتخاب های زیادی پیش رو دارد مثل: انتخاب دوست،انتخاب رشته تحصیلی ، انتخاب همسرو..........

-هرچه تصمیم گیری مناسب و درست باشد بهداشت روانی فرد را تامین کرده و به ایجاد یک زندگی خوب وموفق کمک می کند.

راه کارهایی برای تصمیم گیری درست ومنطقی

سعی کنید تصمیم هایتان همسو با اهدافتان باشد

داشتن اطلاعات لازم در هنگام تصمیم گیری ، یکی از پایه های مهم تصمیم گیری است مثلا داشتن اطلاعاتی مثل: میزان حقوق، محل کارو......در مورد شغل موردنظر ضروری است .

در تصمیم گیری باید هدف ومقصد، روشن وواقع بینانه باشد .

تعصب داشتن وکم حوصلگی ، فرد تصمیم گیرنده را دچار شکست می کند .

افراد باید مسولیت اعمال خود را قبول کنند.

برنامه های فرد تصمیم گیرنده باید قابل انعطاف باشد دراین زمینه بهتر است با افراد آگاه ودانا مشورت کنید.

هنگام عصبانیت وناراحتی تصمیم گیری نکنید.

به دیگران اجازه ندهید درمورد مسائل شخصی شما تصمیم بگیرند .

به تاثیر طرز تفکر اطرافیان وخانواده در تصمیم گیری توجه کنید .

در تصمیم گیری های جمعی وگروهی نظر تمام اعضای گروه را بپرسید .

در تصمیم گیری باید تعصبات کنار گذاشته شود .

تصمیم گیرنده باید دیدگاه های متفاوت را جمع آوری کند سپس از بین آن ها، بهترین را انتخاب کند.

پیامد های مثبت ومنفی هر تصمیم را در نظر بگیرند.

نگاه مثبت همراه تفکر وشناخت باعث می شود تصمیم های درست و منطقی بگیرند.

برای تصمیم گیری منطقی باید هیجانات و احساسات خود را به خوبی مدیریت کنید .

به عوامل موثر در تصمیم گیری مانند اطلاعات درست ، تاثیر فشارها گروه ها و دوستان ، رسانه های جمعی و..... توجه نماید.

مطالعه زندگی نامه ی انسان های موفق در عرصه های گوناگون علمی ، ادبی، اقتصادی و...... زمینه را برای تصمیم گیری مناسب فراهم می کند.

موانع تصمیم گیری

نداشتن اطلاعات ودانش کافی وعدم آگاهی افراد.

درنظر نگرفتن توانایی ها.

عجله وشتاب

اضطراب

توچه بیش از حد به نظرات دیگران وسردر گم شدن

تعصب

ترس از شکست

منابع: مهارت روانشناسی در جامعه - تالیف : خدیجه زمانی

گرد آورنده: صدیقه گرایلی مشاور ومدد کار کلانتری 13 رستم کلا


---------------------------------------------------------------------------

masoud pashna, [۰۹.۰۹.۲۰ ۱۶:۲۳]
----------


نزاع و درگیری و عوامل پدید آورنده آن

جامعه شناسان و آسيب شناسان اجتماعي عمده ترين آسيبهاي اجتماعي در جامعه امروز ايران را چنين برشمرده اند؛ اعتياد، روسپيگري، نزاع و درگيري، سرقت، قتل، خودکشي، فرار، تکدي گري و جرائم مالي. از اين رو اينگونه آسيب ها در نظر آسيب شناسان اجتماعي داراي اهميت و اولويت در مطالعه و پژوهش و اقدام اجتماعي قرار دارد.

نزاع نوعي بي نظمي در روابط اجتماعي ميان افراد و گروهها مي باشد که يکي از مهمترين مسائل محسوب مي شود اين مسأله پيامدهاي اجتماعي گوناگوني را در برداشته که از مهمترين آنها مي توان به کاهش ابعاد گوناگون امنيت در جامعه ها اشاره نمود.

نزاع هاي خياباني: دعواهايي که گاه علاوه برناسزا گفتن و داد و فرياد طرفين، به زد و خورد هم منجر شده است. نزاع هايي که در جامعه با توجه به شرايط اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي آن جامعه ها اتفاق مي افتد و ميزان زياد بودن يا کم بودن آن در گرو عوامل مختلفي است. افزايش فقر، بيکاري و تورم از جمله عوامل مهم در رشد جرائم و نزاع ها به شمار مي رود.

پديده نزاع و درگيري در جامعه از آن دسته آسيب هايي است که با ايجاد اخلال در روابط اجتماعي فضايي آکنده از بغض، کينه و دشمني را در ميان افراد به وجود مي آورد که اين امر با زمينه سازي براي ايجاد نزاع و تنش هاي بعدي جامعه را از نظر مادي و معنوي متضرر مي سازد. اين پديده در کشور ما که داراي بافت جمعيتي چند قوميتي مي باشد به عنوان پديده اي مسأله ساز ظاهر مي شود.

پديده نزاع هاي فردي در مناطقي از کشور که به شدت متأثر از ارزشهاي سنتي و طايفه اي خود مي باشند و گرايش پايبندي کمتري نسبت به قانون دارند. از سوي ديگر متاسفانه هنوز خشونت و نزاع از جمله موضوعاتي است که در فرهنگ بعضي از هموطنان، شاخص قدرت و يا دفاع از منزلت اجتماعي و فرهنگي و حيثيت خانوادگي محسوب مي شود.

نزاع و درگيري بطور کلي و يا جزيي همواره يکي از مسايل و معضلات مخل نظم و امنيت اجتماعي محسوب شده و به عنوان يک جرم اجتماعي ستيزه جويانه قلمداد شده است.

نزاع ها قطعاً پيامدهاي عميقي در نظم عمومي، گسترش جرائم و کاهش احساس امنيت عمومي، اقتصادي، گردشگري و همچنين تحميل هزينه هاي هنگفت مديريتي، امنيتي، انتظامي را در برداشته و خواهد داشت.

اولين عواملي که تأثيرات آن بر جرم نزاع مورد مطالعه، تجزيه و تحليل مي شود بحث عوامل اجتماعي است. اصولا اين عوامل شامل تمام اوضاع و احوال و مقتضيات عمومي يک اجتماع است که بر روي تمام افراد آن جامعه اثر مشترکي دارد. جرم شناسان عواملي از قبيل مشکلات تربيتي و عامل خانوادگي، تبعيضات اجتماعي و ضعف نهادهاي حاکميتي و قضايي و بي عدالتي و... را در زمره عوامل اجتمــاعي عنوان مي کنند

عامل اجتماعی (کم سوادی)

با توجه به اينکه امروزه، امر سواد و کسب علم و دانش از نيازهاي عمده بشري محسوب مي شود و حتي افرادي را که تحصيلات دانشگاهي و آگاهي کافي از علوم پيشرفته ارتباطاتي ندارند به نوعي بي سواد تلقي مي شوند، تصور وجود شهروندي که حتي سواد خواندن و نوشتن هم ندارد امروزه امري نامانوس به نظر مي رسد.

همانطور که در زندگي شهري ارائه امکانات تحصيلي از جمله ايجاد مدارس در مقاطع مختلف تحصيلي، از اهميت بالايي برخوردار مي باشد مسلماً ارائه اين امکانات براي مناطق روستايي علي الخصوص براي فرزندان و کودکان اين قشر نيز ضروري به نظر مي رسد.

تحقيقات بعمل آمده از وضعيت سواد و امکانات لازمه در اين زمينه در مناطق مورد مطالعه، نشانگر اينست که اين موضوع مهم در اين مناطق جدي گرفته نشده، کمااينکه بسياري از کودکان و فرزندان روستا بدليل نبود مدرسه در محل زندگي خود و پيمودن مسافت هاي طولاني جهت رفتن به مدارس دور از محل زندگي خود جهت کسب سواد و علم و دانش و مشکلات اين چنيني اقدام به ترک تحصيل کـرده و به فعاليت هاي دامپروري و کشاورزي مشغول شده اند.

عامل کم سوادي نيز جزئي از عوامل دخيل در ارتکاب هر جرم نزاع بوده است چراکه کسب علم و داشتن آگاهي و آشنايي با شرايط جامعه و حق و حقوق ديگر افراد جامعه، مسلما در رعايت حقوق ديگران بسيار مؤثر است که متأسفانه فرد کم سواد محروم از اين مزاياست البته اين به معني انکار فرهنگ و رسم و رسوم زندگي که نسبت به ساير افراد جامعه، حس نوعدوستي دارد نيست بلکه منظور ارائه آثار و تبعات مثبت علم و سواد است که مي تواند کارسازتر باشد.

اهم راهکارها جهت رفع بي سوادي بعنوان عامل موثر در نزاع مي تواند به شرح ذيل باشد:

1) ايجاد مدارس در کليه روستاهاي دور افتاده استان حتي به صورت چادرنشيني تا مقطع ابتدائي جهت رفع مشکل بي سوادي.

2) حمايت مادي و معنوي از آموزگاران مناطق محروم، تا مجبور به ترک محل خدمت خود نشوند.

3) گسترش و ترويج کتاب، کتابخانه و مجله و نشريه در شهرها و روستا هاي با جمعيت بالا

عوامل اقتصادي(بیکاری و فقر)

در اين مبحث به عوامل اقتصادي پرداخته مي شود که ا

masoud pashna, [۰۹.۰۹.۲۰ ۱۶:۲۳]
ز جمله آن فقر و بيکاري است. گرچه فقر در بعضي کتب جـرم شناسي به عنوان عامل اجتمــاعي هم مطـرح است اما به دليل ارتبـاط اين پديده با فعاليت هاي اقتصادي و درآمد افراد جامعه بهتر آن است که به عنوان عامل اقتصادي مد نظر باشد و لذا در اين مبحث، تأثيراتي که نحوه کسب درآمد و فعاليت هاي اقتصادي و لوازم آن بر رفتارهاي افراد جامعه دارد مد نظر خواهد بود.

پديده فقر و مشکلات مالي و کمي يا فقدان درآمد کافي، به عنوان يک پديده اي اقتصادي امروزه در تمام نقاط جهان موضوعي آشنا و مبتلابه است و از دغدغه هاي اساسي دولتمردان و شهروندان جوامع مختلف به حساب مي آيد. طوري که جهت دفع اين عامل برنامه ها و نظريات مختلف اقتصادي و اجتماعي مطرح مي شود. البته فراموش نشود که فقر و کمبود فقط به فقر اقتصادي محدود نمي شود چرا که نبود اطلاعات و ارتباطات گسترده با اطرافيان در اجتماع و عدم مطابقت با فرهنگ عام جامعه، موجب بروز فقر فرهنگي و ساير کمبودها هم مي گردد ولي در اين قسمت فقط تاثير فقر اقتصادي مد نظر خواهد بود و موارد مربوط به فرهنگ و کمبودهاي موجود در اين عرصه در مبحث سوم و با عنوان عوامل فرهنگي مورد بررسي قرار مي گيرد.

لذا پديده فقر نه تنها در تمامي نقاط جامعه قابل رويت مي باشد در زندگي افراد هم اين موضوع و اثرات آن در شکل گيري جرايم هيچ جاي انکار ندارد

پیشنهاداتی در این خصوص به شرح ذیل مطرح می گردد.

توجه مسئولین استان در جهت فراهم آوردن زمینه مساعد جهت اشتغال جوانان و کاهش بیکاری

جلوگیری از مهاجرت بی رویه عشایر و روستائیان به شهرها.

جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی در اطراف شهرها.

بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم

ایجاد تعاونی ها

کاهش فقر و محرومیت

نگارنده: سرهنگ سیدجعفر ساداتی – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران

خبر: سلمان مهدوی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار