این درحالی است که کشاورزان از افزایش ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصدی نهاده های کشاورزی گلایه ها دارند به طوری که عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به این گرانی ها واکنش نشان داده و نکته جالب توجه اینکه معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی معتقد است افزایش قیمت هنوز بر نهاده های کشاورزی اعمال نشده است.
کد خبر: ۸۹۸۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷ 12 September 2020

استفاده از کود و سموم کشاورزی از نهاده های اولیه کار کشاورزان برای تولید است و اگر تامین آن به سختی و یا با هزینه‌های گزاف همراه باشد کمر تولید و تولیدکننده را خواهد شکست چراکه سم و کود نقش بسیار زیادی در تولید دارد و کنترل بیماری‌ها و آفات که سالانه خسارات زیادی به محصولات زراعی و باغی وارد می‌کند این درحالی است که کشاورزان از افزایش ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصدی نهاده های کشاورزی گلایه ها دارند به طوری که عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به این گرانی ها واکنش نشان داده و نکته جالب توجه اینکه معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی معتقد است افزایش قیمت هنوز بر نهاده های کشاورزی اعمال نشده است.

مجید بهادری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه یکی از مواردی که ممکن است سطح زیرکشت محصول را کم یا زیاد کند، بحث هزینه تولید و درآمد کشاورزان است، گفت: هرچه هزینه تولید کمتر و از طرفی درآمد کشاورزان بیشتر باشد به طور حتم اقبال کشاورز برای انگیزه کار در زمین های کشاورزی افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط تحریمی و ضرورت تامین ارز مورد نیاز مواد وارداتی مانند ماده تکنینال سموم و کودهای فسفاته و پتاسه، اگر بر مبنای ارز نیمایی محاسبه شود قیمت سموم بیش از سه برابر و قیمت کود به بیش از پنج برابر می رسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه افزایش قیمت کود و سم هنوز در استان مازندران اجرایی نشده است، افزود: مکاتبات و پیگیری‌هایی داشتیم تا بتوانیم تعادل‌بخشی قیمت را در این زمینه داشته باشیم.

بهادری بیان کرد: اگر قیمت محصولات کشاورزی همگام با افزایش قیمت مواد کودی و سموم اضافه شود و درآمد کشاورزان تضمین شود قطعا کاهش سطح زیرکشت محصول را نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: اگر شرایط به گونه‌ای باشد که هزینه ها افزایش یابد و درآمد کشاورز پایین بیاید بر روی انگیزه کشاورزان در فعالیت‌های کشاورزی تاثیر منفی می گذارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی این استان با بیان اینکه تجربه فنی، اجرایی و مدیریتی ثابت کرده هر کجا پای کشاورزی فنی و علمی به میان آمد موفقیت های خوبی داشتیم، ادامه داد: نگاه ما در تولیدات گیاهی استفاده حداکثری از ظرفیت‌های طبیعی موجود برای تولید بوده و از نظر علمی معتقدیم اگر کشاورزی بر مبنای علم و دانش باشد دو برابر شدن تولید امکان‌پذیر است.

این مسئول به کشاورزان توصیه کرد برای توسعه کشاورزی دانش‌محور با کارشناسان کشاورزی در مراکر جهاد کشاورزی مشورت فنی لازم را داشته باشند.

علی کریمی فیروزجایی نماینده بابل در مجلس نیز به این موضوع واکنش نشان داده بود و گفته بود که، افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت کود شیمیایی در شرایط ناگوار اقتصادی ضربه مهلک وسنگین به پیکره کشاورزی کشور است، کشاورزی محور اصلی در بحث اقتصاد مقاومتی است و آسیب دیدگی این بخش استقلال اقتصادی کشور را با خطر عمده مواجه می کند.

حسن کریمی فیروزجایی یکی از کشاورزان مازندرانی است که به ایسنا گفته، یک ماه قبل، کود کشاورزی به ارزش ۴۵ هزار تومان خریدم اما هفته پیش برای همان مقدار کود، ۴۵۰ هزار تومان پرداخت کردم.

وی به این نکته اشاره کرد که برخی به کشاورز خرده می‌گیرند که چرا اراضی کشاورزی خود را قطعه‌بندی کرده و به فروش می‌رساند، در حالیکه نه تنها کشاورزی برای کشاورزان سودی ندارد بلکه با این قیمت‌ها ۱۰۰ درصد ضرر هم می‌کنند.

کریمی گفته که مدت‌ها است به فکر فروش اراضی کشاورزی خود است که برای هر قطعه تقریبا از ۸۰۰ تا ۱.۵ میلیارد تومان درآمد خواهد داشت اما به دلیل آنکه این شغل، حرفه آبا و اجدادی‌شان است نتوانسته خود را برای فروش اراضی قانع کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار