نخستین همایش ملی مازندران شناسی و الگوی اسلامی پیشرفت از سوی مؤسسه پیامبر اعظم(ص) ساری و با همکاری مراکز علمی و فرهنگی برگزار می شود.
کد خبر: ۸۹۸۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۸ 13 September 2020

نشست هماهنگی ارکان همایش ملی مازندران شناسی و الگوی اسلامی پیشرفت عصر امروز( شنبه ۲۲ شهریور) در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

محمود دیانی، رییس موسسه پیامبر اعظم(ص) ساری و دبیر این همایش در این جلسه با اشاره به تاریخ، فرهنگ و تمدن غنی مازندران در طول تاریخ بر ضرورت تبیین و معرفی دقیق آن به جامعه با نشست ها و همایش های علمی تأکید کرد.

وی به پیشینه و دیرینه تشیع در مازندران اشاره کرد و با بیان این تز، افزود: ضروری است دانشگاه ها و مراکز حوزوی بیش از پیش به این بخش مهم بپردازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان این که تاکنون به نحو جامع از این منظر به مازندران پرداخته نشده است، خاطرنشان کرد: هدف ما در این همایش تبیین جایگاه تمدنی مازندران و گشودن چشم اندازی راه گشا بر مبنای الگوی اسلامی پیشرفت است.

دیانی با اشاره به این که در این همایش ملی از ظرفیت های علمی حوزه های علمیه، دانشگاه ها و سایر مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی کشور بهره خواهیم گرفت، بیان کرد: می خواهیم یک رویداد مهم علمی فاخر در شأن دیار علویان را با همکاری نهادهای علمی و فرهنگی برگزار کنیم.

رییس مؤسسه قرآنی پیامبراعظم(ص) ساری به طرح تحول این مؤسسه علمی پژوهشی اشاره و با بیان این که رویکرد اصلی مؤسسه در این طرح، توجه به مباحث علمی و پژوهشی است، خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت های به وجود آمده در سطح کشور در حال حاضر تصمیم به برگزاری این همایش در بستر فضای مجازی است.

ترسیم و تدوین الگوی اسلامی پیشرفت محور اصلی همایش است

سید رسول موسوی حاجی، دبیر علمی این همایش نیز در ادامه این جلسه، تاریخ، فرهنگ و هنر مازندران و مازندران شناسی و ترسیم الگوی اسلامی پیشرفت را دو محور کلی این همایش ملی اعلام کرد و گفت: هریک از این محورهای اصلی دارای زیر محورهای مشخصی است که به زودی در جلسه کمیته علمی ارائه و به تصویب نهایی خواهد رسید.

رییس دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران یادآورشد: ماهیت اصلی این همایش به ترسیم و تدوین الگوی اسلامی پیشرفت، مربوط و معطوف است.

دبیر علمی همایش ملی مازندران شناسی و الگوی اسلامی پیشرفت با اشاره به این که فرآیند دریافت مقالات از نیمه نخست مهر ماه آغاز و تا دهم دی ماه ادامه دارد، گفت: تمامی فرآیند دریافت مقالات از طریق سایت مخصوص این همایش صورت خواهد پذیرفت.

موسوی حاجی در ادامه سخنان خود زمان برگزاری این همایش را بهمن ماه امسال عنوان کرد و تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در حال حاضر برنامه ریزی ما برگزاری به صورت مجازی است.

وی همچنین از حضور چهره های شاخص علمی در کمیته علمی این همایش ملی خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۴۰ نفر از اساتید برجسته دانشگاه های کشور و مازندران عضو کمیته علمی این رویداد مهم هستند.

حمایت از برنامه های فاخر علمی و فرهنگی

عباس زارع، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و دبیر اجرایی همایش نیز در این جلسه با تقدیر از مؤسسه پیامبر اعظم(ص) به دلیل تلاش در جهت برگزاری نشست ها و برنامه های فاخر علمی و فرهنگی، گفت: در استان مازندران مؤسسه ای با صبغه قرآنی که این گونه اقدامات علمی و پژوهشی فاخر انجام دهد، نداریم.

وی با بیان این که متأسفانه این گونه طرح ها و برنامه های فاخر علمی و فرهنگی در جامعه کمرنگ شده است، افزود: به طور حتم برگزاری چنین همایش هایی می تواند خلأ طرح ها و برنامه های فاخر علمی و فرهنگی در استان را پر کند.

زارع بر آمادگی کامل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به منظور حمایت و همکاری از برگزاری این همایش تأکید کرد و گفت: متأسفانه شیوع ویروس کرونا خلاهایی را در عرصه برنامه های فرهنگی و هنری به وجود آورده که برگزاری این همایش می تواند برخی از آن خلاها را جبران کند.

گفتنی است، استاندار مازندران، رییس دانشگاه مازندران، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رییس مؤسسه پیامبر اعظم(ص) ساری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری از اعضای شورای سیاست گذاری این همایش ملی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار