برای واردکنندگان به صرفه بود به طوری که به هر میزان که وارد شد تا چند سال می‌توانستند به فروش برسانند اما امسال با ارز نیمایی به اندازه نیاز کشور وارد می‌شود و بیش از نیاز نخواهد بود.
کد خبر: ۹۰۰۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵ 17 September 2020

به گزارش تابناک مازندران ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: سال ۹۸ یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شد اما در سال ۹۹ واردات برنج در فصل برداشت ممنوع شد که در حال حاضر هم ممنوع است و قرار شد وارداتی که انجام می شود با ارز نیمایی باشد، تفاوت آن با سال گذشته در این است که با ارز ترجیحی وارد می‌شد و برای واردکنندگان به صرفه بود به طوری که به هر میزان که وارد شد تا چند سال می‌توانستند به فروش برسانند اما امسال با ارز نیمایی به اندازه نیاز کشور وارد می‌شود و بیش از نیاز نخواهد بود.

بر اساس این گزارش از پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی مازندران، عزیزاله شهیدی‌فر گفت: با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در بخش کشاورزی مازندران وجود دارد تلاش دست‌اندرکاران این بخش بر این است کشاورزی استان بهتر از گذشته به رونق تولید بپردازد.

وی ادامه داد: اقتصادی شدن کشاورزی و افزایش کمی و کیفی تولیدات این بخش یکی از موضوعات مهمی است که می‌تواند در رشد و پیشرفت بخش کشاورزی موثر باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: محصولات مهمی در استان مازندران تولید می‌شود که برنج یکی از آن محصولات استراتژیک و اشتغالزا است که سالانه بالغ بر ۲۱۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان به کشت اول اختصاص پیدا می‌کند و امسال هم ۲۱۵ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران زیرکشت برنج رفته است.

شهیدی‌فر با بیان اینکه تاکنون ۲۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان برداشت شده است، گفت: در حال حاضر قیمت برنج نسبت به سال قبل ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی به حمایت های جهاد کشاورزی از کشاورزان اشاره کرد و گفت: در پنج سال اخیر خط اعتباری مکانیزاسیون راه‌اندازی شد که سالانه ۳۰ هزار دستگاه تراکتور، کمباین، نشاکار، تیلر و سایر ادوات کشاورزی با تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم و تاکنون هیچگونه محدودیتی در این زمینه نداشتیم و ناوگان مکانیزاسیون استان را جدید و به روز کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: سال ۹۸ یک هزار هکتار از آببندان‌های استان لایروبی و بهسازی شد تا کشاورزان دغدغه تامین آب را در زمین های شالیزاری نداشته باشند و منابع آبی ارزان در اختیار آنان قرار گیرد و امسال هم بیش از هزار هکتار لایروبی آببندان‌ها را در دستور کار داریم و این اتفاق در شهرستان‌های مختلف استان انجام خواهد شد.

این مسؤول اضافه کرد: اکثر زیرساخت‌هایی که در حوزه کشاورزی بویژه در بخش برنج انجام می‌شود دولتی و با کمک‌های بلاعوض انجام می‌شود.

شهیدی‌فر با اشاره به افزایش قیمت کودهای شیمیایی گفت: در حال حاضر افزایش قیمت کودهای شیمیایی را در استان مازندران نداریم، هفته گذشته بخشنامه‌ای صادر شد که کودهای فسفات و پتاس افزایش چشمگیری داشته است و کود اوره افزایش قیمتی نداشته است و این امر دغدغه کشاورزان و ما هم هست اما این بخشنامه وارد استان نشد و تاکنون تایید نهایی هم نشده است.

وی ادامه داد: به وزیر جهاد کشاورزی، مجمع نمایندگان و استاندار مازندران مکاتبه کردیم که افزایش قیمت کودهای شیمیایی مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد می‌کند و اختلالاتی را در جهش تولید و افزایش تولید محصول می‌تواند بوجود آورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: ۸۰ درصد کود شیمیایی مورد استفاده کشاورزان، اوره است و ۲۰ درصد مابقی که پتاس و فسفات است که شنیده شده با افزایش قیمت همراه است اما امیدواریم این مشکل حل شود و مسؤولین بالادستی راهکاری برای این موضوع اتخاذ ‌کنند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر با توجه به شرایط آب و هوایی مطلوبی که در استان مازندران شاهد بودیم افزایش تولید برنج را داشتیم و با این میزان تولید تنها به ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار تن واردات برنج نیاز است و اگر اصلاح اصول تغذیه‌ای را داشته باشیم می‌توان این میزان نیاز وارداتی را هم کم کرد.

وی ادامه داد: سال ۹۸ یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شد اما در سال ۹۹ واردات برنج در فصل برداشت ممنوع شد که در حال حاضر هم ممنوع است و قرار شد وارداتی که انجام می شود با ارز نیمایی باشد و تفاوت آن با سال گذشته در این است که با ارز ترجیحی وارد می‌شد و برای واردکنندگان به صرفه بود و به هر میزان که وارد شد تا چند سال می‌توانستند به فروش برسانند اما امسال با ارز نیمایی به اندازه نیاز کشور وارد می‌شود و بیش از نیاز وارد نخواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار