موضوع مهمی که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود و نسبت به آن حرف و حدیث‌های فراوانی مطرح شده، این است که، بسیاری از کشاورزان به دلایل مختلف، نارنگی‌های خود را به بیش از آن که به مرحله تکامل برسد، به فروش می‌رسانند اما آنچه در برخی بازارها وجود دارد نارنگی نرسیده رنگ شده است، موضوعی که متخصصان امر معتقدند علاوه بر از دست دادن بازار و اعتماد مشتری، می‌تواند به سلامت مردم نیز آسیب بزند.
کد خبر: ۹۰۰۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷ 19 September 2020

مرکبات جز جدانشدنی اقتصاد این استان است چرا که حدود ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی مازندرانی‌ها به باغداری اختصاص دارد، مرکباتی همچون نارنگی و پرتقال از پرطرفدارترین میوه‌هایی است که معمولا باغداران رغبت بیشتری برای تولید آن دارند.

به گزارش ایسنا، از 110 هزار هکتار باغی که به تولید مرکبات اختصاص دارد، 25 هزار هکتار آن نارنگی تولید می‌شود، میوه‌ای که در ابتدا نوبرانه می‌شود و با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد و به تدریج با رسیدن این میوه، قیمت آن کاسته می‌شود.

اما موضوع مهمی که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود و نسبت به آن حرف و حدیث‌های فراوانی مطرح شده، این است که، بسیاری از کشاورزان به دلایل مختلف، نارنگی‌های خود را به بیش از آن که به مرحله تکامل و رسیدن برسد، به فروش می‌رسانند اما آنچه در برخی بازارها وجود دارد نارنگی نرسیده رنگ شده است.

کشاورزان می‌گویند بسیاری از دلالان با قیمت‌های مناسب، نارنگی‌های نرسیده و یا در آستانه رسیدن را خریداری می‌کنند و با گازهای مختلف همچون "اتیلن" رنگ آمیزی کرده و به فروش می‌رسانند.

موضوع بسیار مهمی که می‌تواند سلامت انسان ها را به خطر بیاندازد و در نهایت کار به جایی رسید که جهاد کشاورزی مازندران نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و از کشاورزان خواست تا مرکبات نرسیده خود را به دلالان نفروشند.

البته رنگ‌آمیزی مرکبات موضوع جدیدی نیست و هر ساله مشاهده می‌شود اما باید مسئولان مربوطه برای پایان این چالش اقدام کنند.

حسین صادقی عضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی ساری چندی پیس به ایسنا گفته بود که متاسفانه این موضوع در مازندران به طرز وسیعی اتفاق می‌افتد.

وی به این نکته نیز اشاره کرده بود که، درست چیدن میوه، وقتی است که شاخص طبع که ترکیبی از اندازه گیری میزان قند و اسیدیته آن محصول است، مناسب باشد، در واقع زمانی باید برای چیدن میوه اقدام کرد که میزان قند آن به اندازه کافی افزایش یافته و میزان ترشی نیز به انداه کافی کم شده باشد. ترکیب این دو باید در حد تعادل قرار داشته باشد و این امر بهترین زمان برداشت میوه از نظر مصرف است.

عضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی ساری خاطرنشان کرده بود که، متاسفانه برخی افراد در یک مرحله، پوست میوه مرکبات را با استفاده از گاز اتیلن تغییر می‌دهند و از رنگ سبز به زرد تبدیل می‌کنند، در حالی که هنوز قند آن محصول افزایش نیافته و در عمل آن میوه ترش‌مزه است.

صادقی به این نکته نیز اشاره کرده بود که، باید میان میوه زودرس و زودچیدن میوه تفکیک قائل شد، در تمامی ارقام، سه میوه زودرس، میان رس و دیر رس وجود دارد و باید نسبت به آن توجه بیشتری کرد، به طوری که اگر در هر گروه ارقام را زود بچینند مشکل به وجود می‌آید.

وی به این نکته هم اشاره کرد که، به صورت مصنوعی هیچ میوه‌ای نمی‌رسد و فقط در آن تقلب صورت می‌گیرد و ظاهر رسیده به میوه می‌دهند.

به گزارش ایسنا، متاسفانه برخی سودجویان برای کسب منفعت بیشتر برای رنگ کردن مرکبات به ویژه نارنگی از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند این در حالی است که پژوهشگران معتقدند مرکبات را با ترکیبات شیمیایی رنگ‌آوری نکنند چرا که استفاده از هر گونه رنگ یا ترکیبات شیمیایی که روی سطح میوه استفاده می شود و دارای اثرات منفی در سلامت انسان و محیط زیست باشد، در مرکبات تاکنون در ایران به ثبت نرسیده و مجاز نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار