درحالی‌که نرخ برنج خارجی به دلیل عدم تخصیص ارز نیمایی به آن به دو برابر قیمت قبل رسیده و هم‌چنین به دلیل شیوع کرونا تا حدی واردات برنج با معضل روبرو شده است حال شواهد نشان از آن دارد که با افزایش قیمت شالیکوبی ها برنج داخلی نیز با جهش قیمت روبه روست و این یعنی اساسی ترین کالای مورد نیاز جامعه دیگر برای اقشار مختلف به راحتی قابل خرید نیست.
کد خبر: ۹۰۰۹۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴ 19 September 2020

ایسنا: به طوری که شاهد آن بودیم برنج های یک کیلویی نیز برای کسانی که توان مالی زیادی نداشتند وارد بازار شده است، اگر با همین استراتژی به جلو برویم نه تنها مردم بلکه کشاورزان مازندرانی که کشت غالب آن ها برنج است نیز از چرخه تولید بازمی مانند زیرا قدرت مالی مردم اجازه خرید برنج به آن ها نمی دهد و در نتیجه برنج روی دست کشاورز می ماند و انگیزه کشت و تولید از کشاورز گرفته می شود، در نتیجه تغییر کاربری اراضی که می تواند قوت غالب کشور را تامین کند رخ می دهد و به جای برنج، ویلا از زمین های کشاورزی می روید.

سیدتقی جعفریان‌امیری، رئیس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران در گفت و گو با ایسنا، علت اصلی افزایش قیمت برنج در ماه اخیر را سردرگمی بازار، اقتصاد بیمار ، کوچک شدن سفره و وضعیت معیشتی مردم، بسته شدن تالارها و رستوران ها ، لغو تمامی مراسمات و به دنبال آن کاهش مصرف برنج برشمرد و اظهار کرد: دولت و تمامی متولیان امر باید در جهت تنظیم بازار هر چه سریع تر اقدام کنند در غیر این صورت روزبه‌روز این اوضاع وخیم تر شده و در پی آن وضعیت معیشتی مردم رو به زوال می رود.

وی افزود: اگر روند به همین صورت ادامه یابد، مصرف‌کنندگان قدرت خرید خود را از دست می‌دهند و این عوامل سبب کاهش خرید و عقب‌نشینی مصرف کننده شده و درادامه سبب روی آوردن مصرف‌کنندگان به سمت برنج های وارداتی می شود.

رئیس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران از کیفیت بسیار پایین برخی برنج‌های موجود در بازار و وجود برنج های تخلیط شده در سطح فروشگاه ها خبر داد و تاکید کرد: متولیان امر باید در ابتدا از سلامت برنج و محصول اطلاع حاصل کرده و بر اساس آن قیمت گذاری انجام دهند.

وی از گرایش مردم به برنج های خارجی خبر داد و خاطرنشان کرد: اگر همین رویه قیمتی و کیفیتی در بازار ادامه پیدا کند در آینده ای نه چندان دور و در سالیان نزدیک اکثر مصرف کنندگان به برنج‌های وارداتی روی آورده و این مسئله سبب رکود صنعت کشاورزی و به تبع آن سبب تعطیلی صنایع تبدیلی در کشور می شود.

جعفریان شایعه مخلوط کردن برنج ایرانی و خارجی را کاملا تکذیب و اظهار کرد: این کار حتی برای سودجویان مقرون به صرفه نیست و توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزد: در حال حاضر برنج های پرمحصول از جمله ندا و شیرودی با طارم مخلوط و عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران در خصوص واردات برنج برای تنظیم قیمت در بازار ایران با توجه به اینکه قیمت ارز روزانه در حال افزایش است، یادآور شد: در حال حاضر واردات برنج در کشور صورت نمی گیرد، حتی قاچاق برنج نیز در این زمان انجام نمی‌شود، زیرا در حال حاضر این عمل با وجود قیمت بالای ارز توجیه اقتصادی ندارد.

جعفریان با بیان اینکه برنج‌های وارداتی موجود در سطح بازار در واقع همان برنج های انبار شده است ،گفت: برنج های موجود در سطح بازار اکثراً واردات قبل بوده و به دلیل جلوگیری از فساد و خرابی در حال توزیع در بازار است.

وی با تاکید بر اینکه موضوع گرانی برنج داخلی باید از طرف متولیان امر هر چه سریع‌تر پیگیری شود، خاطرنشان کرد :در صورت عدم پیگیری بازار به طور کلی از چرخه درست و اصولی خارج شده، هم مصرف کنندگان و هم کشاورزان ضررهای زیادی را متحمل می شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار