اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 31 شهریور توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر به حضور تقدیم می گردد.
کد خبر: ۹۰۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳ 22 September 2020

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار و عملکرد کلی نیروی انتظامی استان مازندران در 31 شهریور ماه سال 1399 به حضور تقدیم می گردد.
بر اساس این گزارش، اخبار کامل نیروی انتظامی مازندران در 31 شهریور بشرح زیر است:

آزادسازی 31 هزارمتر از اراضی ملی در گلوگاه

فرمانده انتظامی استان مازندران از آزاد سازی 31 هزار متر از اراضی ملی به ارزش 40 میلیارد ریال در شهرستان گلوگاه خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس ، سردار"مرتضی میرزایی" با اعلام این خبر، گفت: در پی تصرف مقادیر قابل توجهی از اراضی ملی توسط 4 نفر از سودجویان در شهرستان گلوگاه موضوع در دستور کار ماموران انتظامی آن شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان مازندران،افزود: در جریان رسیدگی به این پرونده، پس از هماهنگی های قضائی با همکاری ماموران انتظامی شهرستان گلوگاه و اداره منابع طبیعی آن شهرستان زمین های تصرف شده از ید متهمان رها سازی و بناهای ایجاد شده در آن تخریب شد .

سردارمیرزایی ارزش زمین رهاسازی شده از چنگ زمین خواران را بالغ بر 40 میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت: متهمان پس از دستگیری و تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند .

این مقام انتظامی، با اشاره به این که تجاوز به منابع طبیعی، تجاوز به سرمایه های کشور و حقوق همه مردم به ویژه نسل آینده این کشور است، گفت: زمین خواران بدون در نظر گرفتن حق عامه مردم در بهره مندی از نعمت های خدادادی با هدف رسیدن به سودهای کلان اقدام به تصرف زمین و منابع طبیعی می کنند که برای مقابله با این مشکل، همکاری همه مردم و دستگاه های نظارتی الزامی است .


--------------------------------------------------------


دستگیری سارق طلاجات منزل در نوشهر

فرمانده انتظامی استان مازندران از دستگیری سارق میلیاردی طلاجات منزل و کشف اموال سرقتی در شهرستان نوشهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سردار مرتضی میرزایی درباره جزئیات این خبر، گفت: در پی سرقت طلاجات و اشیاء گرانقیمت از یک ممنزل مسکونی در شهرستان نوشهر، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان مازندران، افزود: در اجرای این ماموریت، کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی با بررسی های همه جانبه سارق را شناسایی و در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کردند.

سردارمیرزایی از کشف اموال سرقتی به ارزشی بالغ بر 5 میلیارد ریال که متهم آن را در یکی از مناطق جنگلی این شهرستان دفن کرده بود خبر داد و تصریح کرد: متهم پس از تشکیل پرونده با قرار قانونی مناسب از سوی مرجع قضائی روانه زندان شد.


-------------------------------------------------------


دستگیری 3 سارق منزل و مغازه در رامسر

فرمانده انتظامی شهرستان رامسر از دستگیری 3 سارق منزل و منزل با 12 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد .

به گزارش پايگاه خبري پليس ، سرهنگ علی قیصری، در تشریح این خبر، گفت: در پي وقوع سرقت منزل و مغازه در شهرستان رامسر ، موضوع در دستور كار پلیس آگاهی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان رامسر، افزود: در اجرای این ماموریت کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی با انجام اقدامات اطلاعاتی و بررسی های همه جانبه موفق به شناسایی 3 سارق حرفه ای در جریان رسیدگی به پرونده شدند.

سرهنگ قیصری، خاطر نشان كرد: پس از هماهنگی های قضائی متهمان در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر شدند و در بازجویی های به عمل آمده تاکنون به 12 فقره سرقت از منازل و مغازه در این شهرستان اعتراف کردند.

وی از کشف مقادیر قابل توجهی اموال سرقتی از مخفیگاه متهمان خبر داد و اظهار داشت: متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

قیصری در خاتمه مهم‌ترين شرط پايداري امنيت در هر جامعه‌اي را مشاركت مردم با پليس برشمرد و از شهروندان خواست: درصورت برخورد با هرگونه مسائل امنیتی سریعاً ازطریق تلفن 110 مراتب را به پلیس اعلام دارند.


-------------------------------------------------------------------


دیدار سردار میرزایی با خانواده معظم شهید"تقوی" در ساری

فرمانده انتظامي استان مازندران در دیدار با خانواده شهید "صادق تقوی" ، گفت: خانواده های شهداء و جانبازان با صبر واستقامت خود از اجر و منزلت بالایی در پیشگاه خداوند متعال برخوردارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، به منظور دلجویی از خانواده های معظم شهدا، سردار مرتضی میرزایی با خانواده های معظم شهید صادق تقوی در شهرستان ساری دیدار و از آنان دلجویی کرد.

فرمانده انتظامی استان مازندران در این دیدار با اشاره به اين که خانواده شهدا از جايگاه و منزلت بالايي برخودار هستند، بیان داشت: خانواده شهداء با صبر واستقامت خود باعث افزایش هر چه بیشتر منزلت خود در پیشگاه خداوند متعال می شوند.

سردار میرزایی با بیان این که اميدواريم ما نيز پیروان حقیقی شهيدان گرانقدر باشيم تا عظمت و عزت کشورمان را به مراتب بالاتر ببریم ، تصریح کرد: دشمنان اسلام بدانند كه

masoud pashna, [۲۲.۰۹.۲۰ ۰۸:۴۸]
ملت عزیز کشور ما در راه اسلام از تمامی دارایی وحتی جان عزیزشان هم گذشته اند و خواهند گذشت.

فرمانده انتظامی استان در ادامه دیدار با خانواده های معظم شهدا را ادای دين به ارزش ها و آرمان هاي والاي انقلاب دانست و گفت: دفاع از آرمان هاي انقلاب و مسير پرافتخاري که شهدا و جانبازان درآن پاي نهادند وظيفه است که به دوش ما نهاده شده است.


---------------------------------------------------------------------


انهدام باند سارقان منزل با 8 فقره کشف در فریدونکنار

فرمانده انتظامي شهرستان فریدونکنار از باند سرقت از منزل با 8 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ "حسن هاشم پور" در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس،گفت: در پي وقوع چند فقره سرقت منزل در شهرستان فریدونکنار، موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی این فرماندهی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان فریدونکنار، تصریح کرد: ماموران با يک سري اقدامات اطلاعاتي و بررسی های همه جانبه یک باند 5 نفره را شناسايي و در عملیاتی ضربتی دستگیر گردید .

سرهنگ هاشم پور با بیان اینکه متهمان در بازجويي و تحقيقات به عمل آمده تاکنون به 8 فقره سرقت در این شهرستان اعتراف کردند، اظهار داشت: این سارقان پس از تشکيل پرونده به مرجع قضایی معرفی شدند.

فرمانده انتظامي شهرستان فریدونکنار به شهروندان توصیه کرد: ضمن توجه به هشدارهای انتظامی، در صورت برخورد با هرگونه مورد مشكوك موضوع را سريعاً با شماره تلفن 110 به پليس اطلاع دهند.


----------------------------------------------------


جمع آوری 23 معتاد متجاهر در بابل

فرمانده انتظامی شهرستان بابل از جمع آوری 23 معتاد متجاهر و پرخطر در راستای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی این شهرستان خبر داد .

سرهنگ "سید محسن جعفری" در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، با اعلام این خبر گفت: در راستای اراتقاء امنیت اجتماعی و پاسخ به مطالبات مردمی، طرح جمع آوری معتادان متجاهر در دستور کار ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این فرماندهی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان بابل، تصریح کرد: ماموران در اجرای این طرح 23 معتاد متجاهر را شناسایی و دستگیر و به مراکز درمانی و کمپ های ترک اعتیاد معرفی کردند.

سرهنگ جعفری با قدردانی از همکاری دانشگاه علوم پزشکی، دستگاه قضائی و سازمان بهزیستی در اجرای این طرح، از شهروندان خواست: برای برقراری نظم و امنیت عمومی در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک در محدوده محل سکونت خود مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند.


------------------------------------------------------------


کشف 3 تن چوب قاچاق در سوادکوه

فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه از کشف 3 تن چوب جنگلی قاچاق از نوع راش از یک خودروی وانت نیسان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ عبدالله اکبری با اعلام اين خبر، گفت: در راستاي مبارزه با قاچاق محصولات و فرآورده های جنگلی، ماموران پلیس آگاهی این فرماندهی حین گشت زنی در سطح حوزه استحفاظی به یک خودروی وانت نیسان حامل بار چوب مظنون شدند .

فرمانده انتظامی شهرستان سوادکوه، تصریح کرد: ماموران در اقدامی غافلگیرانه این خودرو را متوقف و در بازرسی از ان 3 تن چوب جنگلی قاچاق از نوع راش به ارزش 100 میلیون ریال کشف کنند.

وی از دستگیری راننده خودرو در این ارتباط خبر داد و اظهار داشت: چوب آلات مکشوفه به اداره منابع طبیعی شهرستان تحویل و متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.


----------------------------------------------------------


كشف 17تن چوب قاچاق در سوادکوه شمالی

فرمانده انتظامي شهرستان سوادکوه شمالی،از توقيف سه خودرو با 17 تن چوب جنگلي قاچاق در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس،سرهنگ"حمیدرضا فرهودی"درتشريح اين خبر،گفت: در راستاي طرح مبارزه با قاچاق کالا، ماموران انتظامي اين فرماندهي حين کنترل خودروهاي عبوري به سه خودروی حامل چوب مظنون شدند.

وی افزود: بازرسی از این خودروها 17 تن چوب آلات جنگلی که قاچاقچیان آن را از جنگل های اطراف این شهرستان برداشت کرده بودند کشف شد.

سرهنگ فرهودی از توقیف خودروهای مورد نظر خبر داد و افزود:در این راستا رانندگان این خودروها نیز دستگیر و پس از تشکيل پرونده براي سير مراحل قانوني تحويل مرجع قضائي شدند.

فرمانده انتظامي شهرستان سوادکوه شمالی از عزم راسخ پليس براي برخورد با پديده قاچاق کالا خبر داد و به شهروندان توصيه كرد:در صورت مشاهده هرگونه قاچاق کالا مراتب را سريعاً به پليس 110 اطلاع دهند.


----------------------------------------------------


دستگیری 4 نفر از مخلان نظم و امنیت عمومی در محمودآباد

فرمانده انتظامی شهرستان محمودآباد از دستگیری 4 مزاحم نوامیس و اخلالگران نظم و امنیت عمومی در این شهرستان خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس،

masoud pashna, [۲۲.۰۹.۲۰ ۰۸:۴۸]
سرهنگ محمود حسین زاده در تشریح این خبر، گفت: با هدف برقراری نظم و امنیت عمومی، طرح مقابله با اراذل و اوباش در سطح شهرستان به اجرا در آمد.

فرمانده انتظامی شهرستان محمودآباد، افزود: در اجرای این طرح ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی 4 نفر از افرادی که با ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم و شرارت موجب اخلال در نظم و امنیت عمومی و رعب و وحشت در بین شهروندان شده بودند را شناسایی کردند.

سرهنگ حسین زاده با بیان این که این افراد در یک عملیات ضربتی دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند، تصریح کرد: بدون شک همکاری مردم با پلیس نقش موثری در برقراری نظم و امنیت جامعه دارد.

وی در خاتمه با بیان این که امنیت مردم خط قرمز پلیس است، به هنجار شکنان هشدار داد: پلیس در مواجهه با کسانی که بخواهند امنیت مردم را خدشه دار کنند برابر با قانون برخورد خواهد کرد و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد .


-----------------------------------------------------------


توقیف 2 موتور سیکلت قاچاق در عباس آباد

فرمانده انتظامی شهرستان عباس آباد از توقیف 2 دستگاه موتورسیکلت 1000 سی سی قاچاق به ارزش تقریبی 2 میلیارد ریال در این شهرستان خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ"حسین عبدی" در تشریح این خبر، گفت: در پی کسب خبری مبنی بر تردد و ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم توسط 2 راکب موتورسیکلت موضوع در دستور کار ماموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان عباس آباد، افزود: با بررسی های همه جانبه ماموران موتوسیکلت های مورد نظر را در حین تردد در این شهرستان مشاهده و با اقدامات پلیسی متوقف کردند.

سرهنگ عبدی با اشاره به این که، موتورسیکلت های مورد نظر فاقد هرگونه مدارک گمرکی و تردد بوده اند، تصریح کرد: موتورهای مورد نظر به پارکینگ منتقل و راکبان آن نیز پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند .

وی ارزش موتورسیکلت های کشف کشف شده را برابر نظر کارشناسان بالغ بر 2 میلیارد ریال عنوان کرد و اظهار داشت: مبارزه با قاچاق کالا اقدامی برای حفظ و استقرار امنیت کشور است و در این زمینه همکاری مردم با پلیس امری الزامی است.


------------------------------------------------------


علل و عوامل بروز پدیده قاچاق کالا

ضرورت نگاه راهبردی و هوشمندانه به امر مقابله به پدیده قاچاق در ابعاد مختلف نرم ‌افزاری و سخت ‌افزازی توسط نهادهای مختلف یکی از موارد مهمی است که باید مورد نظر قرار گیرد.

پدیده قاچاق که یکی از موضوعات مهم و حساس از منظر اقتصادی و یکی از پدیده‌های نابهنجار در همه کشورها خصوصاً در کشورهای در حال رشد و جمهوری اسلامی ایران است که تحت عنوان اقتصاد پنهان همواره به‌عنوان یکی از دغدغه‌های مسئولان اقتصادی، سیاسی، امنیتی و انتظامی بوده که تأثیر آن بر امنیت ملی یک کشور به‌خصوص کشوری چون ایران با داشتن بیش از7000 کیلومتر مرز مشترک آبی خاکی با 14 کشور جهان بسیار گسترده است.

این موضوع در کنار عوامل ژئوپولوتیکی و اقتصادی نظیر ویژگی‌های فرهنگی، ضعف زیرساخت‌های صنعتی و تولیدی، فقر و بیکاری و محرومیت ناشی از آن زمینه و بستر مناسبی را برای گرایش به قاچاق در ابعاد مختلفی چون قاچاق انسان، مواد مخدر، کالاهای گمرکی، فرآوردهای نفتی و مشروبات الکلی و سایر محصولات ضد اخلاقی تقریباً در تمامی مناطق مرزی کشور خصوصاً در مناطق مرزی شرق و جنوب شرقی- جنوب و جنوب غربی-غرب و شمال غربی به‌وجود آورده است.

از طرفی دیگر اوضاع نابسامان سیاسی، اجتماعی واقتصادی برخی از کشورهای همسایه و حضور کشورهای بیگانه در مناطق مرزی و گرایش آنها به تأمین بخش قابل توجهی از منابع مالی خود از طریق قاچاق کالا و اخذ عوارض گمرکی از قاچاقچیان و اسکورت محموله‌های قاچاق، صرف عواید حاصل از آن در برنامه‌های عملیاتی و تبلیغاتی علیه حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می شود.

از همه مهم‌تر حمایت آشکار و پنهان کشورهای چون آمریکا و اسرائیل در راستای تدوین و اجرای برنامه‌های قاچاق تضمینی کالاهائی چون اسلحه و مشروبات الکلی به منظور برهم زدن امنیت ملی کشور و ایجاد ناامنی و نارضایتی در سطوح مختلف جامعه موجب شده تا پدیده قاچاق به عنوان یکی از چالش‌های عمده و دارای ابعاد مختلف امنیتی در جامعه تبدیل شود.

ضرورت نگاه راهبردی و هوشمندانه به امر مقابله به پدیده قاچاق در ابعاد مختلف نرم ‌افزاری و سخت ‌افزازی توسط نهادهای مختلف یکی از موارد مهمی است که باید مورد نظر قرار گیرد.

یافته های علمی انتظامی نشان می دهد، یکی از عوامل تهدیدکننده نظم و امنیت هر کشور«پدیده قاچاق» است، پدیده قاچاق یک عمل خلاف شرع و ضربه به اقتصاد و هویت ملی و برنامه ریزی کشور است که در صورت مقابله نشدن با آن زمینه ساز تضعیف تولید داخلی و ترویج اشتغال ناسالم خواهد بود.

قاچاق کالا آثار و تبعاتی در ابعاد مختلف

masoud pashna, [۲۲.۰۹.۲۰ ۰۸:۴۸]
اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، انتظامی، سیاسی از خود بجا می گذارد، قاچاق پدیده ای است مخرب که صدمه فراوانی بر پیکره اقتصادی کشور وارد می کند؛ این پدیده برنامه ها و سیاست های توسعه اقتصادی را مختل می سازد و منجر به کاهش تولیدات داخلی، افزایش بیکاری و مشکلات ناشی از آن می شود.

در اقتصادهایی که در زمینه کمیت و کیفیت تولید، منابع ارزی و حمایت های گمرکی محدودیت شدید وجود دارد، همواره بخشی از تقاضای داخلی برای کالاها،به ویژه کالاهایی با کیفیت مرغوب، لوکس و حتی ضروری از راه های قانونی تأمین نمی شود.

در پژوهش حاضر با شناسایی عوامل و شاخص های تأثیرگذار بر قاچاق کالا بعد از تجزیه و تحلیل با استفاده از روش تحلیل عاملی مشخص شد که مهم ترین عوامل قاچاق کالا عبارتند از :

عامل اول؛ اقتصادی:

مهم ترین عامل، عامل اقتصادی است از آنجائیکه مردمانی که در برخی مناطق محروم زندگی می کنند از سطح توسعه بسیار پایین برخوردار هستند و اشتغالزایی در برخی از شهر ها بسیار کم می باشد اما در استان مازندران با توجه به اینکه در محور اصلی ترانزیتی کشور قرار دارد.

به واسطه این محور اصلی، کالاهای زیادی از استان های دیگر از این محور عبور می کند اما از مردم بومی بسیار کم بهره برده است.

پس می توان گفت؛بیکاری از دلایل قاچاق است و سود و درآمد ناشی از قاچاق کالا در اولویت عوامل اقتصادی و بعد از آن ناهمسانی قیمت های کالا در داخل و خارج استان که با وارد کردن غیرقانونی کالاها سود هنگفتی نصیب شان می شود و از جمله شاخص های عامل اقتصادی این کالاها نیاز بازار است و هر روزه تقاضا بیشتر شده و قاچاقچیان تشویق به این کار می شوند که به صورت غیرمجاز اقدام به وادرات غیرقانونی کالا کنند.

عامل دوم ؛ عوامل سیاسی ـ امنیتی:

این عامل بعد از عامل اقتصادی که مهم ترین عامل در قاچاق کالا شناسایی شد، مهم و چالش برانگیز است. عدم نظارت و کنترل مبادی و راه ها از شاخص های عوامل سیاسی ـ امنیتی است که اگر کنترل نشود، مشکلات و چالش های برای نظام اقتصادی و تولیدی خواهد داشت.

کمبود امکانات و نیروهای انتظامی برای راهکارهای پیشگیرانه شاخص بسیار مهمی است که باید تأمین شود از جمله شاخص های عوامل سیاسی ـ امنیتی کم بودن جزای نقدی که مراجع قضائی تعیین می کنند.

عامل سوم؛ عوامل اجتماعی:

از آنجا که استان مازندران از محورهای مواصلاتی کشور است برای واردات اجناس بی کیفیت و از بین بردن اقتصاد و بیشتر شدن جرایم و از بین بردن امنیت اجتماعی از جمله شاخص های این عامل متعدد بودن دستگاه های تصمیم گیر و نظارت بر قاچاق کالا، عدم هماهنگی میان این دستگاه ها و در بعضی مواقع فساد اداری و ضعف قوانین نیز وجود دارد.

عامل چهارم؛ فرهنگی:

این عامل بعد از عامل اجتماعی مهم ترین عامل است از شاخصه های مهم این عامل این است که قاچاق کالا به عنوان یک تجارت رسمی به حساب می آید نه به عنوان یک جرم .

دومین شاخص که در این منطقه به چشم می آید، رفت و آمد افرادی که به استان های اطراف سفر می کنند، تعدادی افراد که به این استان سفر کرده و هم در آنجا شاغل هستند و اقدام به وارد کردن کالا می کنند با وجود فرهنگ مصرف تقاضا برای این کالاها زیاد است و قاچاقچیان نیز با دیدن این تقاضا اقدام به وارد کردن کالاهای بی کیفیت و در ظاهر دارای رنگ و لعاب خوبی هستند همچنین تبلیغات این کالاها باعث شده تا یک هجمه فکری در مورد واردات این کالاها به وجود بیاید به لحاظ قیمت کم تر و کیفیت بهتر در صورتی که در همه ای کالاها این گونه نیست.

عامل پنجم؛ فردی و شخصیتی :

این عامل به ترتیب اولویت بندی و رتبه بندی در مرحله آخر قرار دارد از جمله شاخص های این عامل فقدان انگیزه کاری در افراد، ناشایستگی سرپرستان و مدیران، عدم احساس مسئولیت افراد، عدم رعایت قوانین و مقرارت گمرکی، اطلاع ناکافی افراد از قوانین مقرارت گمرکی.

مداخله بی مورد و بیش از حد مدیران در امور محوله به کارکنان، روحیه خطرپذیری بالا، رفاه فردی و اجتماعی پایین، تحصیلات پایین تر وجود دارد. در مجموع بررسی تحقیقات صورت گرفته در مورد قاچاق کالا نشان می دهد که عوامل اقتصادی در جایگاه نخست عوامل و ایجاد کننده های قاچاق قرار دارند و شاخص بیکاری مهم ترین شاخص در عوامل اقتصادی است.

پیشنهادات:

ـ یکی از راهکارهای اجتماعی بسیار مؤثر در پیشگیری از پدیده شوم قاچاق بالا بردن سطح آگاهی شهروندان از طریق آموزش است.

ـ استفاده از همکاری های واحدهای حفاظت و اطلاعات و تقویت و توسعه فعالیت‌های اطلاعاتی به منظور شناسایی و متلاشی کردن باندهای اصلی قاچاق کالا و ارز؛

ـ ممنوعیت دخالت نهادها در تجارت به منظور شفافسازی و برخورد قاطع با عوامل دولتی دخیل در قاچاق و کیفری کردن قاچاق.

ـ در ساختار مبارزه با قاچاق کالا در این مناطق ، کلیه قسمتهای تخصصی که در حال حاضر زیر نظر چند پلیس بصورت جزیره ای فعالیت دارند ، در یک ساختار واحد تجمیع

masoud pashna, [۲۲.۰۹.۲۰ ۰۸:۴۸]
و نیروهای مورد نیاز آن تامین شوند.

ـ نظارت و کنترل مستمر مسؤلین دستگاه‌های مبارزه با قاچاق کالا در پیشگیری و کنترل قاچاق کلان و سازمان‌یافته کالا؛

ـ تدوین و اجرای برنامه‌های جامع و بلند مدت کلان اقتصادی با هدف رشد و تو سعه کشور از قبیل : ایجاد اشتغال برای افراد، بهبود وضعیت معیشتی و شرایط اقتصادی در استان‌های مرزی از نظر تو لید و اشتغال افراد جویای کار، تعیین و تثبیت نرخ واقعی ارز، کاهش یارانه‌های متعلق به برخی کالاها نظیر سوخت، ممنوعیت خرید کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارد برای مؤسسات دولتی و افزایش استاندارد و کیفیت محصولات داخلی نسبت به محصولات خارجی؛

ـ رسیدگی به جرائم قاچاق کالا و ارز در محاکم قضایی با در نظر داشتن عوارض و پیامد‌های اقتصادی آن در یک مرجع خاص، متمر کز و با رویه واحدی در اعمال مقررات جاری اتخاذ شود. در این خصوص حمایت از قضات متعهد، با انگیزه و علاقه‌مند و ظابطان آموزش دیده جهت اجرای دستورات آنان می‌تواند خطرپذیری قاچاق کالا را بالا برده و جاذبه ارتکاب آن را برای قاچاقچیان از بین ببرد.

ـ رفع محرومیت و ایجاد اشتغال

ـ ارتقاء مشارکت جامعه مدنی و خصوصی

ـ تقويت و گسترش توليد كالاهاي متنوع و جديد داخل

ـ ممنوعيت خريد كالاهاي خارجي كه مشابه داخلي دارند براي موسسات و سازمانهاي دولتي

ـ گسترش و حمایت بخش خصوصی؛

ـ روانسازی تجارت و جلوگیری از واردات امانی کالا به منظور تسهیل در تجارت خارجی و کاهش گرایش به قاچاق؛

ـ اجرای برنامه‌های پیشگیری غیر کیفری ( پیشگیری وضعی ) از طریق بالا بردن خطر قاچاق کالا و جاذبه زدایی از این جرم و اِعمال دستاوردهای علمی و پژوهشی در این زمینه؛

ـ قوه قضائیه تکمیلکننده تلاش دستگاههای قانونگذار و سازمانهای اجرایی، مانند نیروی انتظامی و گمرک است. ایجاد وحدت روش و یکی شدن آیین دادرسی به قاچاق کالا و نیز تسریع در رسیدگی به پروندهها و هماهنگ شدن با دیگر سازمانهای مسئول در زمینه قاچاق، همگی مستلزم ایجاد دوایر ویژه قضایی برای این مهم است.

تهیه شده در : اداره برآورد معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار