برنج، محصول استراتژیکی است که در مازندران، تولید می‌شود، محصولی که به یک برند تبدیل شده و آوازه برنج این استان در تمام کشور و حتی برخی کشورهای دنیا، به گوش می‌رسد، موضوعی که موجب شده تا در کنار سود فراوان، برخی سوء استفاده‌ها نیز از نام آن شود و مسائل مختلف حاشیه‌ای شکل بگیرد.
کد خبر: ۹۰۲۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶ 24 September 2020

ایسنا: بر همین اساس، شکل‌گیری این مسائل حاشیه‌ای موجب شده تا بسیاری از کارشناسان بر شناسنامه‌دار کردن این محصول استراتژیک تاکید کنند، موضوعی که به نظر بسیاری از کارشناسان، در حال حاضر امکان آن وجود ندارد چرا که برای شناسنامه دار کردن برنج باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت.

به عنوان مثال، برگزاری نمایشگاه ها، کنفرانس و همایش ها در حوزه کشاورزی و خصوصا برنج باعث می شود تا پایه های اصلی که لازمه شناسنامه‌دار کردن برنج است کم کم رقم بخورد.

در سال گذشته تعداد انگشت‌شماری از همایش‌هایی که صرفا به منظور معرفی افراد و نه برنج تولید شده بود، برگزار شد، موضوعی که با امروز می‌بینیم هیچ اثری بر روی شناسنامه‌دار شدن و موضوع برندینگ این محصول نشده است.

نقش ما رسانه‌ای ها نیز در این میان پررنگ است، رسانه ها اعم از مجازی و حقیقی می توانند در شناسایی کشاورزی مدرن و در حال گذر سنتی تاثیر به سزایی داشته باشند؛ جامعه می خواهد با اطلاعات بیشتر در زمینه کشاورزی به کشاورزی سالم و بدون سم برسد.

برگزاری نمایشگاه ها برای کشت ارگانیک و بدون سم باعث می شود که ابتدا شرکت های تولید کننده سم دیگر تولید نداشته و کشاورزان به سمت و سوی کاشت ارگانیک بروند.

از سویی دیگر، مدرن‌سازی دستگاه های تبدیل برنج باعث کاهش ضایعات در تولید می شود به عنوان مثال کارشناسی می‌گفت از ۱۰۰ کیلوگرم ضایعات در یک دوره برنج در روش سنتی با استفاده از دستگاه های مدرن ضایعات به ۲۰ کیلوگرم می رسد.

نکته اینجا است که این محصول که کشاورز با رنج تولید می کند باید منجر به ارزش افزوده به فعالان همین بخش شود که متاسفانه گاهی اوقات این محصول مهم استراتژیک به دلیل عدم بسته‌بندی مناسب و عدم وجود برند در بازار با کمتر از قیمت واقعی به دست مصرف کننده می رسد.

از سوی دیگر، برندسازی برنج مازندران موجب خواهد شد تا دیگر دلالان در این بازار ورود نکنند و دست دلالان کوتاه شود.

به گزارش ایسنا، در حالیکه حسن خیریان‌پور در افتتاح همزمان پروژه های بخش کشاورزی محمودآباد در هفته دولت سال گذشته به این نکته اشاره کرده بود که یکی از سیاست های مهم استان، اراضی شالیزاری و تولید برنج است که طرح یکپارچه سازی، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی در شهرستان ها اهمیت تولید برنج را دوچندان می کند، سیدتقی جعفریان‌امیری، رئیس اتحادیه شالیکوبی داران مازندران به این نکته اشاره کرد که، اگر همین رویه قیمتی و کیفیتی در بازار ادامه پیدا کند در آینده ای نه چندان دور و در سالیان نزدیک اکثر مصرف کنندگان به برنج‌های وارداتی روی آورده و این مسئله سبب رکود صنعت کشاورزی و به تبع آن سبب تعطیلی صنایع تبدیلی در کشور می شود.

خیریان‌پور به این نکته نیز اشاره کرده بود که، سالانه از ۷ میلیون تن محصولات کشاورزی که از مازندران تولید می شود، نیاز داریم محصولات استراتژیک، محصولات شیلاتی، مواد لبنی، تولید گوشت مرغ، برنج با کیفیت و برند مناسب برای فراکشوری صادر شود، حال اینکه چقدر این مسائل عملی شده و یا می‌شود جای بحث نیست، نکته قابل بحث این است که بر اساس گفته‌های معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران اگر به دنبال صادرات و ارزش افزوده در کشاورزی هستیم باید در برندسازی و سورتینگ گام برداریم.

نکته اینجا است که، مازندران بهترین شرایط اقلیمی و آب و خاک را برای تولید برنج دارد و با توجه به قدمت اراضی کشاورزی در بسیاری از شرایط ها خود کشاورز یک اقتصاد دان خرد است.

اساتید دانشگاه معتقد هستند که، تولید برنج اگر مورد حمایت مسئولان واقع شود زمینه اشتغال زایی بیشتر در سطح استان مازندران را به همراه دارد اما متاسفانه با وجود تولید انبوه برنج در مازندران هنوز صنایع تبدیلی متناسب در بخش برنج نداشته و با توجه به روندی که برای برند سازی و شناسنامه دار کردن واحدهای بسته بندی در نظر گرفته شده صنایع تبدیلی می تواند در توسعه اقتصادی محصول برنج موثر باشد.

بحث اینجا است که تولید برنج با تجارت و بازرگانی ارتباط تنگاتنگی دارد و اگر این حلقه خوب به هم متصل شود مزیت های تولید برنج را در سطح استان بیشتر خود را نشان می دهد.

برچسب ها: برنج مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار