اگر چه شیوع بیماری کرونا همچنان در صدر اخبار رسانه ها و کانون توجه کادر بهداشت و درمان کشور برای یافتن واکسن ، کنترل بیماری و کاهش شمار جانباختگان قرار دارد اما دغدغه کرونا در دو ماه اخیر کمرنگ شده است و با توجه به طولانی شدن زمان شیوع ، برخی اقدامات پیشگیرانه را جدی نمی گیرند.
کد خبر: ۹۰۴۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۹ 27 September 2020

موج جدید شیوع بیماری کرونا و ثابت ماندن آمار سه رقمی جانباختگان نگرانی ها را افزایش داده است که به گفته همه کارشناسان و مسوولان رعایت مردم مهمترین اصل در جلوگیری از تداوم این موج به شمار می رود.

رعایت نکردن موارد لازم و دستورالعمل های بهداشتی ،بسیاری از کشورهای جهان را که تلاش کرده بودند تعداد بیماران و مرگ و میرهای ناشی از بیماری کرونا را به کمترین میزان برسانند دوباره در معرض شیوع دوباره قرار داده که ایران نیز در فهرست این کشورها قرار دارد ، ادامه این روند به طور قطع پیامدهای جانی و مالی زیادی بدنبال خواهد داشت .

اکنون ۱۵۸ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا هستند و این افزایش ابتلا و بستری به علت کووید ۱۹، کاملا با کاهش استفاده از ماسک و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی مرتبط است.

استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند و استانهای کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا در استانها به همراه تازه ترین تولیدات خبرنگاران ایرنا در ۲۴ ساعت گذشته در زیر می آید:

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های گذشته چنانچه روال رعایت پروتکل‌ها به همین شکل ادامه یابد و بهتر نشود در ماه آینده روزهای بسیار بدتر کرونایی را تجربه خواهیم کرد.

دکتر جمیل صادقی‌فر با بیان اینکه تعداد مبتلایان به کرونا در استان روز به روز در حال افزایش است، افزود: طی ۲ هفته گذشته آمار بستری‌های ناشی از کرونا در استان تا ۶۰ نفر کاهش یافت اما اکنون این آمار به ۱۴۵ نفر رسیده است.

فرماندار دشتستان استان بوشهر هم اعلام کرد : از آغاز شیوع بیماری کرونا و تلاش کادر بهداشت و درمان این شهرستان برای مقابله با این ویروس منحوس ۳۱۶ نفر از کارکنان این مجموعه درگیر این بیماری شدند.

فتح الله نووزی افزود: بیش از هفت ماه است که همه تلاشگران عرصه سلامت در خط مقدم نبرد با کرونا سخت مشغول به فعالیت هستند.

استاندارقم هم میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم را کاهشی دانست و گفت : در سطح همه استان شاهد افرایش بیماری کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن هستیم.

بهرام سرمست اظهار داشت: در قم نیز میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش شدیدی پیداکرده و به همین علت در بیمارستان‌ها افزایش بستری‌ها را داریم و تعداد فوتی‌ها نیز در حال افرایش است.

معاون سیاسی ، اجتماعی و امنیتی استاندار اردبیل با بیان اینکه استفاده از ماسک در این استان در بین صنوف و شهروندان کمتر از میانگین کشوری است افزود : حساسیت به موضوع پروتکل‌های بهداشتی نسبت به گذشته کمتر شده است.

بهروز ندایی با اشاره به وضعیت مدارس استان در رابطه به کرونا بیان کرد: از زمان بازگشایی مدارس تاکنون ۱۴ مورد بستری دانش‌آموزان استان اتفاق افتاده که ۹ نفر بطور قطعی به کرونا مبتلا شدند و پنج مورد آزمایش منفی گزارش شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت: افزایش میزان بستری در بیمارستانها به همراه افزایش مراجعین و تست های مثبت نشان از خیز جدید بیماری کرونا در استان یزد است و از این رو نگران پیوند بیماری کرونا و آنفلوآنزا در پاییز هستیم.

احمد ترحمی گفت :در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا آخرین وضعیت استان بررسی و در صورت تصمیم گیری برای اعمال محدودیت های بیشتر مراتب به ستاد ملی برای تصمیم گیری نهایی اعلام خواهد شد.

استاندار البرز هم گفت : افزایش شمار قربانیان کرونا در این استان ستاد استانی مقابله با کرونا را مجبور به اعمال محدودیت ها کرده است.

عزیزاله شهبازی در نشست ستاد استانی کرونا که به صورت اضطراری برگزار شد افزود: تمام محدودیت هایی که در موج اول شیوع کرونا داشتیم، فعلا به مدت یک هفته با موافقت ستاد ملی در البرز اعمال می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اعلام اینکه گفت: آمار بستری بیماران کرونایی در مراکز درمانی استان اکنون ۱۷۰ نفر است افزود :‌این آمار نسبت به ۹۰ نفر ماه گذشته، تقریبا ۲ برابر شده است.

دکتر فرزین رضاعی اظهار داشت: اگر مردم همیاری کنند، می‌توانیم وارد وضعیت قرمز کرونا نشویم، باید همانند اواخر خرداد و تیر که با موج شدید کرونا مواجه بودیم، دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را با نهایت دقیت رعایت کنیم تا وضعیت نارنجی تبدیل به قرمز نشود.

در میان خبرهای افزایش شمار مبتلایان و جانباختگان خبرخوشی هم از ورود نخستین محموله واکسن آنفلوآنزا به استان مرکزی و همچنین خراسان رضوی منتشر شده که توزیع عادلانه آن برای گروهای پرخطر در دستور کار است.

علی علیمحمدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نخستین محموله واکسن آنفلوآنزا وارد کلانشهر اراک شده و زنان بارداری که در مراکز جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی پرونده الکترونیک دارند، در اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند و سایر زنان باردار نیز باید برای بهره‌مندی از این مزیت در اسرع وقت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت دهند.

همچنین از استان همدان خبر رسیده که در میان سهل انگاری های در برخی استان ها و شیوع کرونا، در مشاغل و اصناف همدان ،بیش از ۷۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی رعایت می شود .

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان گفت : بازرسی دوره ای از مراکز خدماتی، صنایع اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی با جدیدت و نظارت دقیق صورت گرفت.

لیدا رفعتی بیان کرد: میانگین رعایت بهداشت فردی ۷۵ درصد، استفاده از ماسک ۷۱ درصد و فاصله گذاری فیزیکی ۶۸ درصد بوده است.

 

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار