مدیرکل بهزیستی استان مازندران از تاسیس نخستین خانه حمایتی بیماران روان ویژه بانوان در غرب استان خبر داد.
کد خبر: ۹۰۸۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۵ 11 October 2020

فرزاد گوهردهی توجه به افراد دارای معلولیت و درک نیازهای ویژه آنان در راستای بهبود وضعیت زندگی و تلفیق اجتماعی این افراد را یکی از مهم ترین شاخص های توسعه یافتگی جوامع عنوان کرد و گفت: یکی از گروه هایی که به عنوان افراد دارای معلولیت تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند، بیماران روانی مزمن هستند.

وی افزود: این گروه از نیازمندترین وپایدارترین جمعیت های هدف سازمان بهزیستی بوده که همواره نیازمند دریافت خدمات هستند.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارهای جهانی، ۱۰.۷ درصد از جمعیت جهان را افراد با اختلالات روانی تشکیل می دهند که معادل ۷۹۲ میلیون نفر است، خاطرنشان کرد: این آمار در حالیست که تعداد زنان حدودا ۱۶درصد بیشتر از مردان بوده و بیشترین این اختلالات شامل اختلالات شخصیتی با ۲۸۴ میلیون نفرو افسردگی با ۲۶۴ میلیون نفر را تشکیل می دهد که ۴۶ میلیون نفر معادل ۰.۶درصد با اختلالات دو قطبی و ۰.۳ درصد معادل ۲۰ میلیون نفر هم بیماران اسکیزوفرن هستند.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران تصریح کرد: با توجه به اهمیت مقوله سلامت روان در تمامی ابعاد زندگی، تلاش جهت دستیابی به حداکثر بازتوانی در راستای تلفیق و مشارکت اجتماعی هر چه بیشتر این افراد از اهم اهداف حوزه توانبخشی است.

گوهردهی بهره مندی از مراقبت های حرفه ای و امکانات موردنیاز را حق مسلم افراد دارای مشکلات و بیماری های روانی دانست و افزود: با عنایت به قانون برنامه ششم توسعه و ضرورت ساماندهی حداکثری بیماران روانی مزمن، سازمان بهزیستی خدمات مختلف آموزشی، مراقبتی و توانمندسازی به این افراد و خانواده های آنان ارائه می کند.

وی گفت: در این راستا حدود ۶۷۰۰ بیمار روانی مزمن تحت پوشش بهزیستی استان مازندران قرار دارند؛ ۴۱۰ نفر از خدمات مراکز مراقبتی شبانه روزی تحت نظارت سازمان استفاده می کنند که از این تعداد ۷۶ نفر فاقد سرپرست موثر و یا بیماران روانی مجهول الهویه ارجاعی از مقامات قضایی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران با اشاره به خدمات دهی بهزیستی به ۳۲۰ نفر در مراکز روزانه توانبخشی گفت: همچنین مراکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل بیماران روان از طریق تیم های تخصصی توانبخشی به حدود ۳۰۰ توانخواه در محل زندگی آنان، خدمات مورد نیاز را ارائه می کند.

وی افزود: از دیگر خدمات سازمان بهزیستی که با هدف بهبود کیفیت زندگی بیماران روانی مزمن و حفظ حداکثر استقلال آنان در خانواده ارائه می گردد می توان به خدماتی چون پرداخت حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده، پرداخت کمک هزینه دانشجویی، پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب معلولین، ارائه خرید خدمات توانپزشکی، پرداخت تسهیلات خوداشتغالی و کارفرمایی نام برد.

گوهردهی مناسب سازی فضای فیزیکی محل سکونت، ارائه تجهیزات کمک توانبخشی در صورت نیاز و بهره مندی از مراکز مراقبت در منزل را نیز از دیگر خدمات بهزیستی به این اقشار دانست.

وی با اشاره به سیاست سازمان مبنی بر کوچک سازی مراکز و ارائه بهینه خدمات مطابق با الگو های نوین توانبخشی مراقبتی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک خانه حمایتی توانبخشی ویژه بیماران روانی مزمن در استان با هدف توانمندسازی و فراهم نمودن بستر زندگی مستقل و بازگشت توانخواهان به جامعه در حال ارائه خدمات بوده و نخستین خانه حمایتی بیماران روان ویژه خانم ها در غرب استان نیز در حال تاسیس است.

گوهردهی با اشاره به هفته سلامت روان افزود: این ایام فرصتی است تا با نگاه مجدد و بهره گیری از سرمایه های موجود و هم افزایی بیشتر در قالب برنامه های منسجم و کلان همراه با سایر سازمان های ذیربط در مسیر اعتلای سلامت روانی و اجتماعی جامعه هدف گام های موثرتری برداریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار