مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران از صادرات ۸۱ هزارو ۸۸۸ تنی انواع محصولات کشاورزی استان در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت که این میزان نسبت به مدت مشابه سال پیش حدود چهار هزار تن کاهش دارد.
کد خبر: ۹۰۸۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۴ 12 October 2020

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران از صادرات ۸۱ هزارو ۸۸۸ تنی انواع محصولات کشاورزی استان در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت که این میزان نسبت به مدت مشابه سال پیش حدود چهار هزار تن کاهش دارد.

ابراهیم قربان نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارزش صادرات محصولات کشاورزی امسال را حدود ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار عنوان کرد و افزود : علاوه بر کرونا ، تحریم های ظالمانه هم بر کاهش میزان صادرات محصولات کشاورزی مازندران اثرگذاری داشت.

وی با اعلام این که صادرات محصولات کشاورزی استان بر مبنای خروج این محصولات از گمرکات استان ارزیابی شده است ، گفت : صادرات ۶ ماهه سال گذشته محصولات کشاورزی از طریق گمرگات استان ۸۵ هزار و ۷۰۳ تن به ارزش ۷۳ میلیون و ۳۲۸ هزار دلار بود.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران با توضیح این که آمار صادرات محصولات کشاورزی استان ثبت شده فقط مربوط به پنج گمرک در بنادر امیرآباد، فریدونکنار، نوشهر و شهرهای آمل و ساری است ، افزود: بسیاری از محصولات کشاورزی استان از جمله کیوی ، لبنیات ، گوشت ، آبزیان و مرکبات به دلیل مشکلات زیر ساختی و نبود امکانات پیشرفته حمل و نقل مانند خودروها و کشتی های یخچال دار از طریق گمرگات دیگر استان ها صادر می شود.

قربان نژاد مقصد اصلی صادرات محصولات کشاورزی مازندران در سال جاری را عراق ، افغانستان ، ترکمنستان و قزاقستان اعلام کرد.

وی گفت : صادرات انواع محصولات شیلاتی بویژه ماهی پرورشی به مقدار ۷۱۷ تن بیشترین محصول کشاورزی صادر شده استان در نیمه نخست سال جاری بود.

مازندران با داشتن سه هزار و ۴۵۰و احد پرورش آبزیان، قطب آبزی پروری کشور محسوب می شود. هم اکنون از مجموع واحدهای پرورش آبزیان مازندران، ۲۷۶ واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و ۱۴ واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند.
سفید، کپور، آزاد (فیتیباک) انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران است.
حدود ۸۰۰ قطعه آببندان با مساحت ۱۷ هزار هکتار و ظرفیت حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب در استان مازندران وجود دارد که هرساله علاوه بر تامین آب کشاورزی، انواع ماهی کپور، آزاد، سفید و فیتوفاک در آنها تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران به ۷۱هزارو ۱۵۱ تن انواع لبنیات استان اشاره کرد و گفت: در این مدت چهار هزارو ۲۰۰ تن نیز انواع گل ها و درختچه های زنیتی نیز صادر شده است.

استان مازندران مقام نخست در تولید درخت و درختچه های زینتی و آپارتمانی و مقام سوم در تولید گل های شاخه بریده کشور را به خود اختصاص داده است و طبق آخرین آمار متوسط تولید گل و گیاه زینتی استان در سال گذشته به ۵۱۲ میلیون اصله رسید.

وی به صادرات هشت تنی برنج کیفی مازندران در ۶ ماهه امسال هم اشاره کرد و گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته سال گذشته ۴۰ تن برنج استان صادر شد که با توجه به این که عمده صادرات این محصول در شش ماهه دوم سال انجام می شود و در حال حاضر نیز تقاضا نیز وجود دارد به طور یقین این آمار افزایش چشم گیری خواهد داشت.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

پیش بینی ۳۰۰هزار تنی صادرات انواع مرکبات

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران از مرکبات بویژه پرتقال به عنوان یکی از مهم ترین محصولات صادراتی استان نام برد و گفت : طبق بررسی های صورت گرفته و با مهیا شدن همه شرایط برای تولید و ذخیره سازی ، پیش بینی شده است که امسال صادرات مرکبات تا ۳۰۰هزار تن افزایش یابد که این آمار ۲ برابر سال گذشته است.

وی با بیان اینکه بهره برداری از پایانه صادراتی روماک ویژه محصولات کشاورزی در جویبار ظرفیت بزرگی برای صادرات محصولات کشاورزی مازندران است، گفت: مجموعه روماک گستر به تنهایی امکان ذخیره سازی ۱۰۰ هزار تن محصول را در مازندران دارد.

استان مازندران با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد از سطح زراعی کشور ، سالانه ۱۱ درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار