اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 22 مهر توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر به حضور تقدیم می گردد.
کد خبر: ۹۰۸۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶ 13 October 2020

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار و عملکرد کلی نیروی انتظامی استان مازندران در 22 مهر ماه سال 1399 به حضور تقدیم می گردد

بر اساس این گزارش، اخبار کامل نیروی انتظامی مازندران در22 مهر بشرح زیر است:.

پایان سرقت در منطقه توریستی فرج آباد چالوس /انهدام باند سارقان با 35 فقره سرقت

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان مازندران از انهدام باند سارقان منزل با 35 فقره سرقت در منطقه توریستی "فرج آباد" شهرستان چالوس خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ مسعود تقدیسی با اعلام این خبر، گفت: در پی وقوع چندين فقره سرقت از منازل شهروندان در منطقه توريستی فرج آباد شهرستان چالوس، موضوع در دستور کار ویژه پلیس آگاهی قرار گرفت .

وی تصریح کرد: برابر تحقیقات و اقدامات کارشناسی مشخص شد با توجه به اینکه این منطقه در فصل پاييز خالي از سکنه است، سارقان با تخريب درب و پنجره اقدام به سرقت لوازم و اموال منازل افراد می کنند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی مازندران، اظهار کرد: کارآگاهان پلیس آگاهی شهرستان چالوس پس از چند روز کار اطلاعاتی و تحقیقات پلیسی موفق به کشف مقادیری اموال مسروقه و شناسایی سارقان شدند.

سرهنگ تقدیسی با اشاره به این که در این عملیات پلیسی 6 متهم به سرقت از سارقان سابقه دار شناسایی شدند، افزود: با هماهنگي قضائی، متهمان دستگیر و مورد تحقیق و بازجویی قرار گرفتند.

تقدیسی با اشاره به اینکه متهمان در ابتدا منکر هرگونه بزه انتسابی شدند در ادامه تحقیقات با توجه به شواهد و قرائن موجود لب به اعتراف گشوده و به 35 فقره سرقت از منازل افراد در منطقه فرج آباد اقرار کردند.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی مازندران از کشف اموال مسروقه شامل چندين تخته فرش ماشيني، پتو، بخاري گازي، تلويزيون، جار و برقی،گوشي تلفن، چراغ اضطراري خبر داد و اظهار کرد: متهمان پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی و باقرار صادره روانه زندان شدند.


----------------------------------------------------


انهدام باند کلاهبرداران حرفه ای در بهشهر

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر از انهدام یک باند کلاهبرداران حرفه‌ای با 6 میلیاردو 450 میلیون ریال کلاهبرداری در این شهرستان خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ " حسن عنایتی گنجی " با اعلام جزئیات این خبر گفت: در پی مرجوعه ای قضائی مبنی بر کلاهبرداری از شهروندان با ترفندهای مختلف، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.

سرهنگ حسن عنایتی گنجی،تصریح کرد: ماموران اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری با انجام یکسری اقدامات فنی و پلیسی و بررسی اظهارات شاکیان پرونده، موفق به شناسایی و دستگیری یک باند 6 نفره در این راستا شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر، تصریح کرد: متهمان با طرح دوستی و با ورود به حریم خصوصی افراد اقدام به تهیه فیلم و عکس خصوصی از آنان کرده و سپس با تهدید آنان به انتشار تصاویر اقدام به اخاذی از آنان می کردند.

وی همچنین، خاطر نشان کرد: این افراد که شامل 4 مرد و 2 زن بوده اند در بازجویی های بعمل آمده به اخاذی و کلاهبرداری از شهروندان در مجموع به مبلغ 6 میلیارد و 450 میلیون ریال اعتراف کردند.

عنایتی با بیان اینکه متهمان برای سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضائی شدند، یاد آور شد: پلیس با کسانی که باعث سلب آسایش شهروندان شوند به شدت برخورد کرده و اجازه جولان را به هنجارشکنان و کلاهبرداران نمی دهد.


--------------------------------------------------


کشف 3 کیلوگرم تریاک در بابلسر

فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر از دستگیری یک قاچاقچی مواد مخدر و کشف 3 کیلوگرم تریاک در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "حسین زارع " با اعلام این خبر، گفت: در پی کسب خبری مبنی بر فعالیت فردی در امرتهیه و توزیع موادمخد در شهرستان بابلسر، موضوع در دستور کار ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر، تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات پلیسی، ماموران متهم را که با یک دستگاه خودروی پژو اقدام به تهیه وتوزیع موادمخدر در این شهرستان می کرد، شناسایی کردند.

سرهنگ زارع از توقیف خودروی متهم و دستگیری وی در عملیاتی ضربتی خبر داد و گفت: در بازرسی از خودروی متهم 3 کیلو گرم تریاک کشف شد.

وی با بیان اینکه متهم پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد، از شهروندان خواست: برای مقابله با عاملان افیونی و بر هم زنندگان نظم و امنیت عمومی در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک مراتب را در اسرع وقت به مرکز فوریت های پلیسی110 اعلام دارند.


------------------------------------------------


اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در ساری

فرمانده انتظامی شهرستان ساری از دستگیری 22 سارق و کشف مقادیر قابل توجهی اموال سرقتی در طرح ارتقاء امنيت اجتماعي این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس

masoud pashna, [۱۳.۱۰.۲۰ ۱۶:۰۱]
، سرهنگ" ناصر علی صفر پور" با اعلام اين خبر، اظهار داشت: به منظور پاکسازي نقاط آلوده و مقابله با توزيع کنندگان موادمخدر، سارقان و مجرمان سابقه دار، طرح عملياتي ارتقاء امنیت اجتماعی در مناطق آلوده و جرم‌خيز حوزه استحفاظی کلانتری 15 امام رضا(ع) به اجرا در آمد .

فرمانده انتظامی ساری، افزود: در اجراي اين طرح، ماموران انتظامي اين فرماندهي با هماهنگي قضائي و در عملياتي ضربتي موفق به شناسایی و دستگیری 22 متهم به سرقت، 8 عامل تهیه و توزیع مواد مخدر و 28نفر از متهمان تحت تعقیب مرجع قضائی در حوزه استحفاظی شدند.

سرهنگ صفرپور، تصریح کرد: در اجرای این طرح بیش از یک کیلوگرم مواد مخدر ،2 دستگاه موتور سیکلت و مقادیر قابل توجه اموال سرقتی کشف شد .

وی در پايان از توقیف 37 خودرو و 44 موتور سیکلت متخلف در اجرای این طرح خبر داد و ضمن تقدير از همکاري خوب مردم با پليس اظهار داشت: هدف از اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي و پاکسازي مناطق آلوده، ايجاد امنيت پايدار و ايجاد آسايش و آرامش براي مردم است.


--------------------------------------------------


کشف 42 فقره سرقت در طرح ارتقاء امنيت اجتماعي شهرستان نکا

فرمانده انتظامی شهرستان نکا از کشف 42 فقره سرقت در طرح ارتقاء امنیت اجتماعی این شهرستان خبر داد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلبس، سرهنگ "قاسم عزیزی " درباره جزئیات این خبر، گفت : به منظور پاسخگويي به مطالبات مردمي و برقراري نظم و امنيت عمومی، طرح ارتقاء امنيت اجتماعي در اين شهرستان اجرا شد.

فرمانده انتظامی شهرستان نکا ، خاطر نشان کرد: در اجراي این طرح که از ابتدای ماه جاری به اجرا در آمد، ماموران ضمن انجام گشت هاي هدفمند موفق به دستگيري 36 سارق شدند.

وی تصریح کرد: این افراد در بازجویی های به عمل آمده در مجموع به 42 فقره سرقت اماکن خصوصی، موتورسیکلت ، منزل و ... در این شهرستان اعتراف کردند.

سرهنگ عزیزی همچنین، اظهار داشت: کشف 45کیلوگرم انواع مواد مخدر، یک فقره سرقت خودرو و 7 فقره سرقت موتورسیکلت،دستگیری 35 معتاد متجاهر و خرده فروش مواد مخدر ، توقیف 78دستگاه موتورسیکلت و 99خودروی متخلف و ... از دیگر اقدامات این فرماندهی در اجرای طرح مذکور بوده است.

فرمانده انتظامي شهرستان نکا در پايان از همکاري صميمانه مردم قدردانی کرد و گفت: برقراری نظم و امنیت اجتماعی مستلزم همکاره آحاد جامعه با نیروی انتظامی است.


------------------------------------------------------


انهدام باند سارقان خودروداخل خودرو در فریدونکنار

فرمانده انتظامي شهرستان فریدونکنار از انهدام باند سارقان حرفه اي خودرو وداخل خودرو با 20 فقره سرقت در اين شهرستان خبر داد.

سرهنگ "حسن هاشم پور" در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس اظهار داشت: در پي وقوع چندين فقره سرقت خودرو و اموال داخل خودرو در سطح شهرستان فریدونکنار و شهرستان های همجوار موضوع در دستور کار ماموران قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان فریدونکنار، تصریح کرد: با بررسی های همه جانبه، ماموران پليس آگاهي به فردی که دارای سابقه سرقت در این شهرستان بود مظنون شده و پس از هماهنگي های قضائي طي يک عمليات غافلگيرانه وی را در مخفيگاهش دستگير کردند.

سرهنگ هاشم پور، خاطرنشان کرد: متهم در تحقيقات و بازجويي ها به 9 فقره سرقت خودرو و11 فقره سرقت اموال داخل خودرو با همدستي 7 نفر ديگر اعتراف کرد که در يک عمليات ضربتي همدستان وی دستگير شدند.

وی از کشف 9خودروی سرقتی از مخفیگاه متهم خبر داد و گفت: متهمان در بازجویی های به عمل آمده به سرقت 9 خودرو و 11 فقره اموال داخل خودرو اعتراف کردند و پس از تکميل پرونده به مرجع قضائي معرفی شدند.

فرمانده انتظامي فریدونکنار با تاکيد بر خودداری از نگهداری اشياء قيمتي، اسناد و مدارک اتومبيل و هويتي در داخل خودرو ، به شهروندان توصیه کرد: از پارک خودرو در مکان هاي خلوت اجتناب و آن را به تجهيزات ايمني مجهز کنند.


----------------------------------------------------------


دستگیری 6 سارق حرفه ای در كلاردشت

فرمانده انتظامی شهرستان کلاردشت از دستگیر 6 سارق حرفه ای در طرح مقابله با سرقت در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ "بهادر دیلمی" در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت : به منظور پاسخگويي به مطالبات مردمي و به منظور برقراري نظم و امنيت عمومی، طرح ارتقاء امنيت اجتماعي با هدف مقابله با سرقت در اين شهرستان اجرا شد.

فرمانده انتظامی شهرستان کلاردشت، تصریح کرد: در اجرای این طرح ماموران ضمن انجام گشت هاي هدفمند موفق به دستگيري 6 سارق حرفه اي در این شهرستان شدند.

سرهنگ دیلمی با اشاره به اعتراف متهمان به 22 فقره سرقت در این شهرستان اظهار داشت: در ادامه اجرای اين طرح از 58 واحد صنفي بازديد شد كه به 25 واحد صنفي تذكر و اخطار پلمپ داده شد و 2 واحد صنفي نیز به علت عدم رعايت ضوابط قانوني و صنفي پلمپ

masoud pashna, [۱۳.۱۰.۲۰ ۱۶:۰۱]
شدند .

وي از توقیف 57 خودرو و 9 دستگاه موتورسیکلت متخلف در اجرای این طرح خبر داد و اظهار داشت: در ادامه اجرای این طرح 4 معتاد متجاهر، 4 خورده فروش موادمخدر و 28 نفر از محکومان تحت تعقیب مراجع قضائی نیز شناسایی و دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی کلاردشت در پايان از معرفي متهمان به مراجع قضايي خبرداد و با قدرداني از تعامل خوب مردم با پليس از شهروندان خواست: با سرلوحه قرار دادن هشدارهاي انتظامي و استفاده مطلوب از سامانه 110در راستاي ارتقاي احساس امنيت، هميار هميشگي پليس باشند.


---------------------------------------------------------


کشف سیگار قاچاق در میاندورود

فرمانده انتظامي شهرستان میاندورود از کشف 3000 نخ سیگار قاچاق در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ علی داداش تبار در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، گفت: در پی دریافت خبری مبنی بر عرضه انواع سیگار قاچاق توسط فردی در شهرستان میاندورود، موضوع در دستور کار مأموران اداره نظارت بر اماکن عمومی این فرماندهی قرار گرفت.

فرمانده انتظامی شهرستان میاندورد، افزود: ماموران پس از شناسایی محل نگهدای کالای قاچا توسط متهم با هماهنگی های قضادی در بازرسی از آن 3000 نخ سیگار خارجی قاچاق کشف کردند.

سرهنگ داداش تبار ارزش کالای قاچاق کشف شده را بالغ بر 8 میلیون ريال عنوان و تصریح کرد: متهم نیز دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شد.

فرمانده انتظامي شهرستان میاندورود با تاکید براین که پليس با تمام توان و جديت همواره با قاچاقچيان و مخلان نظم و امنيت اقتصادي مقابله خواهد کرد، از شهروندان خواست: در صورت برخورد با هرگونه ناهنجاری اجتماعی و یا اطلاع از فعالیت های غیر قانونی افراد مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند.


------------------------------------------------------


شاخه خشکیده//قربانیان زمانه - قسمت سیزدهم

گروه استان ها- مازندران- پذیرش فرزندان و محبت به آنان از سوی والدین رفتاری است که والدین فعلی در گذشته در تعامل با والدین خود آموخته و این اتفاق در ذهن ناهوشیار آنها بایگانی شده....

... حسن و همسر سابقش بعد از ساعت ها پیاده روی و خستگی فراوان از دل باغها،مزارع پنبه و کدو و برخی از مناطق جنگلی گذشته و وارد روستایی شدند که بچه ها در مسجد آن رها شده بودند.

نزدیکی های ظهر بود، مادر نگران بلافاصله پس از وارد شدن به روستا چشمانش به هر طرفی افتادخانه ،رمضان و حدیقه در مسیر جنوبی روستا اولین خانه ای بود که حسن و مادر بچه ها از مقابل آن باید می گذشتند.

خانه ای که محمد در آن حضور داشته و در کنار رمضان و حدقه زندگی خود را می گذراند، مدت زیادی از آن زمان می گذشت و اکنون مادر دلسوخته برای پیدا کردن بچه هایش لحظه شماری می کرد.

وی به هر سو نگاه می کرد، از پشت دیوار های پرچینی که با نی و سیم به صورت هنرمندانه ای به همدیگر وصل شده بودند،به داخل حیاط منازل سرک می کشید تا شاید اثری از محمد و برادرش در آغوش کسی از اهالی روستا ببیند،اما هرچه سرک کشید موفق نشد.

آنها ناچار به سمت مسجد رفتند،در حوالی ظهر کسی در کوچه پس کوچه های روستا دیده نمی شد،روستا کم جمعیت و خلوت بود،خانه ها هم با فاصله بسیار زیادی از همدیگر قرار داشتند.

وقتی وارد مسجد شدند پیرمردی کنار منبری که در گوشه از مسجد قرار داشت، مشغول نماز بود، پیرمرد همان مشتی بود که همیشه در مسجد باید نماز اول وقتش را می خواند.

حسن در گوشه ای از مسجد به دیوار تکیه داد تا چکمه از پای در آورد و آستین هایش را بالا زده و وضو بگیرد،تنها کاری بود که پدر بزرگش توانسته بود به خوبی به وی بیاموزد، اما مادر بچه ها از وی خواست تا قبل از هرچیز از پیرمرد داخل مسجد سراغ بچه هایش را بگیرد،اما حسن به خواسته وی پاسخی نداد و مشغول وضو گرفتن شد.

پیرمرد نمازش تمام شد و تعقیبات پایان نماز را هم انجام داد و داشت از مسجد خارج می شد که در گوشه حیاط مسجد وجود زن جوان چادری غریبه و همچنین مرد جوان در حال نماز خواندن داخل مسجد نظر وی را به خود جلب کرد.

در آن زمان مهربانی در روستا ها و میهمان نوازی حتی از غریبه ها از آداب و رسوم رایج اهالی بوده است، پیرمرد وقتی دید سر ظهره و زن و مرد غریبه در روستا هستند نخست با خود فکر کرد شاید از فروشندگان دوره گرد باشند اما همراه زن جوان و همسرش هیچ بقچه و یا چهارپایی برای حمل وسایل پیدا نکرد.

وی نظر کوتاهی به چهره زن جوان انداخت و به شدت نگرانی وی پی برد،مشتی آرام جلو رفته و درحالی که سعی می کرد رسم ادب و احترام را بجا آورد،سلام کرد و گفت : دخترم شما اینجا تو روستای ما مهمان کسی هستید؟

زن جوان پاسخ سلام مشتی را داد و درحالی که می خواست بگوید نه مهمان نیستیم،اشک از چشمانش جاری شد.

در حالی که حسن آرام آرام نمازش را می خواند،مشتی با دیدن اشک های زن جوان پرسید،دخترم چرا گریه می کنی؟ خدای ناکرده اتفاق بدی افتا

masoud pashna, [۱۳.۱۰.۲۰ ۱۶:۰۱]
ده؟ اگر کمکی از دست من برمی آید بگید تا در خدمت باشم.

زن جوان درحالی که گریه امانش نمی داد با اشاره به حسن که پشت به آنها در حال نمازخواندن بود با زحمت گفت: اون بچه هامو تو این مسجد رها کرد و ...

جملات زن تمام نشده بود که گریه امانش را برید،آنچنان گریه می کرد که بریده بریده هم نتوانست حرف بزند.

مشتی نگاهی به مرد در حال نماز انداخت و گفت: پس اون دوتا پسر، بچه های شمان.

زن همچنان گریه می کرد،با شنیدن این جمله از زبان مشتی خواست جمله ای بگوید که وقتی مشتی فهمید گفتنش برای مادر درد کشیده چقدر سخت است، درنهایت سادگی در ادامه گفت: دخترم نگران نباش بچه ها هردوتاشون سالم و سرحالند،جاشون هم خوبه، اصلا غم به دلت راه نده دخترم.

زن جوان گریه اش که کمتر شد،همزمان نماز حسن نیز تمام شد.

مشتی آنروز زن و مرد جوان را به خانه خود برد،درحالی که مادر بچه ها دل و دماغ غذا خوردن را نداشت و برای دیدن جگرگوشه هایش بی تابی می کرد، مشتی به آنها قول داد تا بعد از ناهار آنها را نزد بچه هایشان ببرد.

زن دل تو دلش نبود،قلبش به تپش افتاد در حالی که حسن در منزل مشتی سر سفره خیلی آرام و راحت غذای ساده ای که شامل مقداری برنج سفید با کدو و ماست محلی بود رانوش جان می کرد،وی نتوانست بیشتر از چند قاشق غذا را به سمت دهانش ببرد،مادربیشتر از هرچیزی برای دیدار بچه هایش بی تابی می کرد.

***

نظر کارشناس:

پذیرش فرزندان و محبت به آنان از سوی والدین رفتاری است که والدین فعلی در گذشته در تعامل با والدین خود آموخته و این اتفاق در ذهن ناهوشیار آنها بایگانی شده تا زمانی که خود به بزرگسالی رسیده و به عنوان پدر و یا مادر در تعامل با فرزندان خود قرار می گیرند، این ارتباط را تکرار می کنند.

اکثر فرزندان والدین خود را به عنوان مناسب ترین الگوی زندگی انتخاب می کنند،رفتار آنها را از همان کودکی آموخته و با نگرش مثبتی که به والدین خود دارند، بعدها رفتار آنها را تکرار می کنند.

به عبارتی درصد بسیار بالایی از افراد سبک زندگی والدین خود را در تعامل با اعضای خانواده جدید شان بکاربرده و تکرار می کنند.

اما متاسفانه حسن در زندگی خود همانگونه که قبلا نیز بیان شد،قربانی اتفاقاتی شد که در طول زندگی اش رخ داده بود.

حسن قبل از تولد پدرش را از دست داده و در خردسالی مادرش به رحمت خدا رفت،وی به هیچ وجه زندگی با والدین خود را تجربه نکرده بود،و در منزل دایی خود خاطرات زیبا و جالبی را تجربه نکرد،علاوه بر این وی قربانی تبعیض هایی بود که بین وی و فرزندان دایی توسط دایی و زندایی اش تجربه می کرد،بنابراین در ذهن حسن می توانست کمتر تجربه ای از ایفای نقش پدری حک شده و یا بوجود آمده باشد که حکایت از پذیرش فرزندان و تاثیر بر آنان باشد،همین اتفاقات می تواند دلیل مناسبی برای بی توجهی حسن به سرنوشت فرزندانش باشد.

همچنین افرادی که خشونت وخاطرات تلخ را از کودکی به وفورتجربه کرده باشند،در زندگی مراحل مختلفی از افسردگی و یا افسرده خویی را تجربه کرده و کمتر قدرت تصمیم گیری مناسبی داشته و یا قدرت انجام فعالیت های روزمره را داشته و انزواطلبی و گوشه گیری را در پیش می گیرند.

این افراد معمولا مورد سرزنش اطرافیان قرار گرفته و یا طرد می شوند که همین موضوع بر مشکلات آنها می افزاید.

متاسفانه گاهی یک رفتار هرچند اشتباه و به غلط در یک خانواده طی سالیان متعددی تبدیل به فرهنگ شده و از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابد،این انتقال رفتار و سبک زندگی قربانیان فراوانی را در این گونه خانواده ها به خود گرفته و آسیب زیادی را به جامعه نیز وارد می کند.

........ ادامه داستان را از هفته آینده ملاحظه فرمایید

نگارنده: قاسم گرجی- کارشناس آموزش همگانی فرماندهی انتظامی استان مازندران


------------------------------------------------------------


آسیب های فضای مجازی وراهکارهای مقابله با آن

اينترنت و فضای مجازی علی رغم تمام محاسن و مزايايی كه دارد، اما يك سری دغدغه ها و نگرانی هايی را برای خانواده ها ايجاد كرده است.

ارتباط از طریق فضای مجازی در سال های اخیر جایگاه قابل توجهی بین نسل جوان جامعه ما پیدا کرده. شبکه های اجتماعی در ابعاد مختلف زندگی افراد (فردی و اجتماعی) تأثیر گذارند. در شکل دهی به هویت نقش دارند و حتی روی ابعاد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جوامع هم تأثیرگذارند.

امروزه با توجه به نقشی که فضای مجازی تاکنون در ابعاد مختلف زندگی داشته اند، نمی توان آن ها را نادیده گرفت. در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه افکار و اندیشه های بشری محسوب می شود به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود. افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات مالی و اجتماعی نشوند.

ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانواده ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در درجه ی نخست اولویت قرار دارد. پیش

masoud pashna, [۱۳.۱۰.۲۰ ۱۶:۰۱]
گیری از آسیب های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم می باشد و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده ها، والدین باید تا حدودی به فناوری های روز دنیا مسلط باشند و آگاه باشند که تغییر در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییر در طرز فکر آنهاست.

راهکار مقابله با آسیب های فضای مجازی:

به منظور پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی در فضای مجازی راهکارهایی مطرح شده اند که در صورت اجرای به موقع و مناسب می وانند ثمر بخش واقع شوند:

الف– استفاده از ظرفیت هایی همچون رسانه های دیداری و شنیداری، روزنامه ها، مجلات، نشریات برای نهادینه شدن فرهنگ سایبری.

ب– برگزاری جلسات آموزشی از سوی مصادر امور فرهنگی در شهرستان ها به منظور آشنا نمودن و اطلاع رسانی به والدین در مورد فناوری های جدید به ویژه اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی.

ج– پخش آگهی های آموزنده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رادیو و تلویزیون در جهت افزایش آگاهی خانواده ها در خصوص خطرات ناشی از اینترنت.

د– پخش برنامه های کوتاه آموزشی درباره مزایا و معایب اینترنت از زبان ورزش کاران و هنرمندان محبوبی که عموما جوانان آنها را الگوی خود قرار می دهند.

ر– ساخت و پخش فیلم ها و سریال هایی با موضوع اینترنت و مزایا و معایب آن.

2- وظایف حاکمیتی:

۱– وضع قوانین سخت گیرانه تر جهت برخورد با مجرمان جرایم اینترنتی و اجرایی نمودن این قوانین.

۲– آگاهی و هوشیاری بیشتر پلیس سایبری در مورد انواع جدید جرایم رایانه ای و اقدام در جهت نا کارآمد کردن دسیسه های دشمنان در این زمینه.

۳– طراحی بازی های رایانه ای به گونه ای که در آنها انواع خطرات موجود در فضای مجازی و راهکارهایی جهت آشنایی و مقابله با آنها تعبیه شده است.

۴– طراحی و تدوین بخشی در کتاب های درسی در ارتباط با آشنایی دانش آموزان با فناوری های جدید، اینترنت و خطرات بالقوه آنها.

۵– استفاده از آموزه های دینی از جمله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نوعی کنترل اجتماعی توسط هر شخص.

۶– هنجارسازی های مثبت و ترویج فرهنگ استفاده از اینترنت و فضای مجازی.

3- آسیب های فکری

استفاده خارج از حد متعارف از اینترنت، به وابستگی شدید روانی و فکری می انجامد. با ورود اینترنت و رایانه به درون خانواده ها، بین والدین، معلمان، مربیان و دانش آموزان (فرزندان) جدایی فکری و عاطفی، رخ می دهد. نتیجه تحقیقات نشان می دهد که درصد بالایی از نوجوانان و جوانان از اینترنت برای فعالیت های بیهوده ای نظیر: دوست یابی، بازی و صحبت با یکدیگر استفاده می کنند.

نوجوانی که پشت میز رایانه و اینترنت نشسته است، برنامه های سایت را لذت بخش تراز سخنان پدر و مادر و تکالیف مدرسه می داند. در نتیجه، در ارتباطات، رفتار و زندگی اجتماعی او اختلال ایجاد می شود.

4-آسیب های اجتماعی ـ فرهنگی:

درسال ۱۹۹۵، روان شناسی به نام گلدبرگ، اعتیاد جدیدی به نام اعتیاد به اینترنت را کشف کرد. این اعتیاد به سرعت رو به گسترش است وهرروز افراد جدیدی را به کام خود می کشد. گاه مشاهده می شودکه افراد یافرزندان ما چنان در اتاق های گفتگو غرق می شوند که حتی زمان صرف ناهار یا شام را فراموش می کنند.این ها علائمی شبیه الکلی ها یامعتادان به مواد مخدر دارند.

بسیاری از آن ها از بی خوابی رنج می برند، خسته اند، روابطشان با اطرافیان و جامعه به حداقل می رسد و بیشتر حالت عصبی دارند. کمرنگ شدن وازبین رفتن رابطه عاطفی کاربر با اعضای خانواده و تبدیل آن به رابطه ای سرد مسالمت آمیز، از دیگر اثرات نامطلوب اعتیاد به اینترنت است.

بنابر نظر کارشناسان اجتماعی، ضررهای اخلاقی وجسمی تلفن همراه برای کودکان غیر قابل انکار است. بسیاری از فیلم های غیر اخلاقی و پیام های نامناسب، ازطریق تلفن همراه بین کودکان پخش می شود.

دسترسی آسان به سایت های غیر اخلاقی از طریق تلفن همراه مشکل دیگری دارد که والدین با آن روبه رو هستند.

دکتر شمسیان متخصص اطفال معتقد است: «کودکان به دلیل قرار داشتن در سن رشد و با توجه به ارگانیسم بدن، هنگام نزدیکی به گوشی تلفن همراه در معرض خطر بیشتری نسبت به سایر افراد هستند «وی می گوید» از آن جا که کودکان در حال رشد هستند، به امواج رادیویی واکنش بیشتری نشان می دهند.»

تحقیق یک مجله انگلیسی نشان می دهد، شرکت کنندگان در تحقیق، بعد از اختراع اسلحه، اختراع تلفن همراه را بدترین اختراع همه زمان ها می دانند.

نتایج یک بررسی پژوهشی نشان می دهد، استفاده دانش آموزان ازگوشی های تلفن همراه در مدارس موجب بروز تغییراتی در خرده فرهنگ های حاکم بر کلاس های درس می شود.

5-آسیب های اخلاقی:

آن چه می توان در اینترنت خطرناک تر تلقی شود، ارتباطی است که از طریق اتاق های گفتگو بین افراد برقرار می شود و در برخی موارد صدمات فراوانی به وجود می آورد. این اتاق های گفتگو که معمولا در آن ها امکان ارتباط بانام های جعلی و مجهول وجود دارد، می توانند زمینه های

masoud pashna, [۱۳.۱۰.۲۰ ۱۶:۰۱]
لازم را برای ایجاد برخی از مفاسد اجتماعی به وجود آورند و تقریبأ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

به جرأت می توان گفت که خطر شبکه های اجتماعی و گروه های موجود در پیام رسان های موبایل پایه مانند تلگرام به مراتب بیشتر از سایت های غیر اخلاقی موجود در اینترنت است.

بی اطلاعی خانواده ها ازاین موضوع، خطرهایی را به آنان تحمیل می کند از سوی دیگر از جمله چالش های اساسی گسترش فناوری ارتباطات در جهان، مخصوصأ در کشورهای درحال توسعه، آسیب های فرهنگی و اجتماعی است.

قرار گرفتن درمعرض فرهنگ های گوناکون

آزادی های زیاد در یک دوره زمانی نسبتأ کوتاه

امکان دسترسی به اطلاعات غیر اخلاقی گوناگون از طریق اینتر نت

برخی از نمونه های این خطرها محسوب می شوند.

6- آسیب های جسمی:

استفاده بیش از حد از رایانه، این آثار را به دنبال دارد( تیک ها- فشار های عصبی- چشم درد- رکود فعالیت های معده- چاقی وعدم جذب چربی ها- افزایش قند خون- کم شدن فعالیت کلی بدن- مشکلات تنفسی- افتادن سرشانه ها- خارج شدن ستون فقرات از حالت طبیعی- انزوای اجتماعی) به علاوه، کودکان و نوجوانان را از یادگیری های شناختی، جسمانی و اجتماعی باز می دارد.

بازی های رایانه ای به سبب داشتن صفحات گرافیکی، تنوع رنگ و سرعت زیاد تعویض صفحات، تأثیرات منفی روی مغز و اعصاب کودکان می گذارند و از این راه، برخی اختلالات را موجب می شوند.

علاوه بر آسيب هاي مذکور آسيب هایی چون اعتياد به اينترنت، پنهان ماندن هويت ها و كنترل ناپذيری در شبكه های اجتماعی، كسب هويت هايی جديد و دروغين، ايفای نقش های اجتماعی مجازی غيرواقعی، كلاهبرداری های اينترنتی، ورود ارزش های غربی از ديگر آسيب های فضای است كه انشاءالله در فرصت های بعدی به آن خواهيم پرداخت.

بنابراين، اينترنت نه تنها دروازه ورود در فضای مجازی است. بلكه فضايی را نيز برای سرگرمی مهيا ساخته كه به سرعت و بطور مداوم رو به رشد است.

تهیه و تنظیم: ستوانیکم سید محمد قاسمی طاهری _ کارشناس آسیب شناسی اجتماعی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار