متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: خون‌ریزی غیرطبیعی رحمی یکی از شایع‌ترین علت‌های مراجعه بانوان به پزشکان است و علل بروز آن هم در سنین مختلف متفاوت می‌باشد.
کد خبر: ۹۱۰۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷ 20 October 2020

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: خون‌ریزی غیرطبیعی رحمی یکی از شایع‌ترین علت‌های مراجعه بانوان به پزشکان است و علل بروز آن هم در سنین مختلف متفاوت می‌باشد.

دکتر زینت السادات بوذری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در سنین کودکی علل خون ریزی رحمی را در مسائلی مانند تروما ، جسم خارجی و دیگر موارد باید در نظر گرفت ، افزود: در سنین بزرگسالی بیشترین اختلالی که می تواند باعث خون ریزی های غیر طبیعی رحمی شود عدم تخمک گذاری ، بیماری های خونی ، استرس، حاملگی و عفونت است.

وی ادامه داد: در سنین باروری اولین علتی که بررسی می شود بارداری است و سپس علل هورمونی مانند کم کاری یا پرکاری تیرویید ، دیابت، تخمدان پلی کیستیک یا اختلالات خونی مورد بررسی قرار می گیرد.

این متخصص زنان و زایمان اظهار داشت : مصرف بعضی داروها مانند هپارین و یا وارفارین ، دانازول ، تاموکسی فن و غیر آن ممکن است ایجاد خون ریزی غیر طبیعی کند و گاهی اوقات فیبروم ها و پولیپ های رحمی نیز ایجاد خون ریزی می کند که باید از طریق سونوگرافی مورد بررسی قرار گیرد.

دکتر بوذری با اشاره به اینکه عفونت نیز می تواند یک علت باشد که باید مورد درمان قرار گیرد ، گفت: در بعضی موارد علت خون ریزی غیر طبیعی رحمی، سرطان ها می باشد و همچنین در خانم هایی که در سنین یائسگی هستند بیشترین علت خونریزی غیرطبیعی، آتروفی و نازک شدن دستگاه تناسلی است.

وی اظهار داشت: در سنین یائسگی و پس از یائسگی با خونریزی های غیر طبیعی رحمی، نمونه گیری از این بیماران چه به صورت سرپایی و چه بعد از بستری در بیمارستان جهت تشخیص بدخیمی ها بسیار حائز اهمیت است .

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد : بنابراین برحسب سن و شرایط بیمار روند تشخیص و درمان متفاوت خواهد بود و درمان می تواند درمان دارویی ، استفاده از بالون حرارتی و در نهایت جراحی باشد.

بوذری بیان کرد: در صورت تشخیص پزشک مربوطه درمان با بالون حرارتی یا کاواترم که یک روش درمانی بسیار بی خطر است و در عرض ۱۰ دقیقه انجام می شود و برای بیماران پرخطر مانند بیماران با مشکلات قلبی یا دیگر بیماری های زمینه ای که اجازه بیهوشی ندارند ، مناسب است که این روش تا ۹۵ درصد در درمان موفق است و البته پس از این درمان با این روش احتمال بارداری کاهش می یابد و با افزایش سقط همراه می باشد بنابراین برای خانم هایی که قصد بارداری دارند مناسب نمی باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار