آمارها نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در مازندران طی یک هفته گذشته شد ۱۷ درصدی افزایش داشت .
کد خبر: ۹۱۱۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸ 25 October 2020

استان مازندران اکنون وارد نهمین ماه ابتلا و همه گیری ویروس کرونا شد ، ویروسی که تاکنون جان هزاران مازندرانی و همچنین مردم کشور را گرفت و هنوز نیز با شتاب در میان مردم استان جولان می دهد.

مازندران نخستین پیک همه گیری کرونا را در اردیبهشت و دومین پیک را در اواخر تیرماه امسال به فاصله یک ماه و نیم تجربه کرد و در حادترین شرایط تعداد بستری‌های کرونایی بیمارستان های مازندران به حدود ۲ هزار نفر رسید. تعدادی که تقریبا برابر با ۸۰ درصد کل ظرفیت بیمارستانی استان بود.

باوجود اینکه مازندران شهریور و نیمه نخست مهر را با ثبات در تعداد مبتلایان به ویروس کرونا پشت سر گذاشت ، اما هفته های اخیر شاهد افزایشی شدن روند مبتلایان جدید به بیماری کووید ۱۹ در استان هستیم.

طبق آخری گزارش رسمی ۲دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، روز گذشته شنبه سوم آبان ماه تعداد بیماران کرونایی بستری در تخت های بیمارستانی استان به ۷۱۷ نفر رسید در حالی که در مدت مشابه هفته گذشته این رقم ۶۱۱ بیمار بود.

همچنین از تعداد بیماران بستری شده حدود ۲۳ درصد با حال عمومی وخیم گزارش شده که در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شوند.

آمار و ارقام جدید افزایشی بیماران کرونایی مازندران زنگ خطری برای آمادگی استان جهت ورود به پیک سوم کرونا است که پیش از این نیز از سوی متخصصان و پزشکان نسبت به آن هشدار داده شد.

افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مازندران در حالی است که همزمان شاهد کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی در میام مردم و همچنین مسافران استان در اماکن عمومی و صنفی هستیم.

طبق آخرین گزارش مسئولان ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم مازندران نسبت روزهای پایانی پیک دوم کاهش ۵۰ درصدی داشته و اکنون تقریبا به ۴۳درصد رسیده است.

آمارهای نگران کننده از افزایش تعداد مبتلایان و همچنین کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی در حالی موجی از نگرانی تحقق پیک سوم کرونا را ایجاد کرده است که هیچ تغییری در محدودیت های کرونایی دیده نمی شود.

خستگی مردم از پروتکل‌ها

به نظر می‌رسد آنچه این روزها ویروس کرونا را بیباک تر و آزادتر گذاشته ، خستگی مردم از رعایت پروتکل های بهداشتی است. شاید بتوان پیک دوم ویروس کرونا را در مسافرت ها و جابه جایی مردم استان های دیگر به مازندران و بومیان خود استان گذاشت ، اما با توجه به فصل سرما و کاهش مسافرت ها دیگر شاید نتوان سفر را مقصر اصلی جلوه داد.

بررسی های خبرنگار ایرنا از شهروندان چندین شهر پرخطر کرونایی در استان نشان می دهد اصلی‌ترین عامل کاهش رعایت دستور العمل‌های بهداشتی و کرونایی خستگی مردم از طولانی شدن روند شیوع ویروس است.

عزیزاله نائیجی یکی از شهروندان آملی که پیک دوم نیز از این شهر آغاز شد به خبرنگار ایرنا گفت: مردم دیگر از این وضعیت خسته شدند و رعایت نکردن نکات بهداشتی نیز بیشتر جنبه عصبی دارد.

این قصاب آملی افزود: هم استفاده مداوم از ماسک ما را خسته کرده و هم گرانی ماسک ها و من به واسطه شغلم باید روزانه حداقل ۱۰ ماسک بخرم که هزینه آن بسیار بالا است.

وی ادامه داد: علاوه بر این تا کی باید در این وضعیت باقی بمانیم و طولانی شدن شیوع ویروس مردم را بی حوصله کرده است.

علی غفاری از دیگر کسبه شهر بابل گفت: آنطور که من شنیده ام برای ریشه کن کردن کامل کرونا باید همه در خانه بمانند و کسی در ملاعام نباشد در صورتی که این مسئله در واقعیت عملی نیست.

وی اظهار داشت که با وجود این که دید و بازدید ها کمتر شده اما دوباره رفت و آمدها از سر گرفته شد و مردم بیشتر دور هم جمع می شوند.

غفاری گفت: استفاده از ماسک هم به دلیل گرانی و کم تحملی مردم بسیار کاهش داشته است و از طرفی مردم بی خیال تر شدند. رعایت نکات بهداشتی مثل ماسک به مرحله خستگی و کم تحملی مردم رسیده و شرایط به وضعیت عادی نزدیک تر است تا حالت کرونایی.

گفت و گو با شهروندان دیگر هم به همین صورت است در حالی که مسئولان و کادر درمانی مدام به خصوص در روزهای اخیر نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی هوشدار می دهند.

استان مازندران به دلیل شیوع ویروس کرونا علاوه بر خسارت جانی که جبران ناپذیر است ، تاکنون هزاران میلیارد تومان خسارت مالی دیده است.

طبق هوشدارهای کارشناسان درمانی شیوع پیک سوم به دلیل خستگی کادر درمانی و همچنین همزمانی با فصل شیوع بیماری آنفلوانزا بسیار خطرناک‌تر پیک های قبلی همه گیری کرونا خواهد بود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار