به دنبال تعطیلی تالارهای پذیرایی به واسطه مدیریت شیوع ویروس کرونا، به نظر می‌رسد کوچ این مراسم و اجتماعات به منازل و برگزاری جشن‌های خانگی به خصوص مراسم عروسی، فضایی خطرناک برای گسترش هر چه بیشتر این ویروس رقم زده است.
کد خبر: ۹۱۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱ 01 November 2020

به دنبال تعطیلی تالارهای پذیرایی به واسطه مدیریت شیوع ویروس کرونا، به نظر می‌رسد کوچ این مراسم و اجتماعات به منازل و برگزاری جشن‌های خانگی به خصوص مراسم عروسی، فضایی خطرناک برای گسترش هر چه بیشتر این ویروس رقم زده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، مازندران از اواخر سال گذشته میزبان مهمانی ناخوانده است که نه تنها در این استان بلکه در تمام کشور و جهان مختصات زندگی اجتماعی را متحول کرد و تمامی حوزه ها از جمله بخش اقتصادی و آموزشی، فرهنگی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد.

از آنجا که ویروس کشنده کرونا از راه تنفس و تجمع قابلیت سرایت و انتقال دارد، تقریبا هرگونه تجمعی و دورهمی را خطرناک کرد و در این میان برگزاری مراسم شادی، عزا و همچنین دورهمی های خانوادگی از سوی جامعه پزشکی ممنوع شد. البته این ممنوعیت از همان ابتدا نیز جنبه هشداری و نصیحت داشت تا اینکه ضمانت اجرایی و جریمه ای برای آن باشد.

ستاد مقابله با ویروس کرونا در نخستین اقدام برگزاری هرگونه تجمع صنفی را ممنوع کرد و سپس فعالیت تمامی تالارهای پذیرایی تعطیل شد. علاوه بر این در ماه های ابتدایی همه‌گیری ویروس کرونا برگزاری مراسم عروسی ، عقد و همچنین عزاداری لغو شد تا شاهد خانه نشینی عمومی مردم در استان مازندران باشیم.

اما با طولانی شدن شیوع ویروس کرونا و با وجود پشت سر گذاشتن ۲ پیک پر تعداد شیوع، رفته رفته شاهد از سرگیری برخی جشن ها به خصوص مراسم عروسی در شهرها و روستاهای مازندران هستیم. این درحالی است که آمارها نشان می دهد مازندران هفته گذشته عملاً وارد موج سوم همه‌گیری کرونا شد و به استنباط همین آمار پیش‌بینی می‌شود موج سوم بسیار خطرناک تر و بحرانی تر از گذشته باشد.

جشن‌های زیر پارکینگی

در گذشته نه چندان دور اغلب جشن ها به خصوص مراسم عروسی در منازل شخصی برگزار می شد که در مازندران به اصطلاح «عروسی‌های زیر پارکینگ» معروف است. اما در یک دهه اخیر با وجود پدیده ای جدید به نام تالارهای پذیرایی شاهد کوچ اینگونه جشنها به تالارهای مجلل بودیم که البته با توجه به کم کردن هزینه و برطرف کردن مشکلات جشن های خانگی استقبال خوبی از تالارهای پذیرایی شد.

حال با تعطیلی کرونایی حدود ۸۰ تالار پذیرایی رسمی استان و طولانی شدن این تعطیلی شاهد بازگشت عروسی ها به همان سبک قدیمی معروف به زیر پارکینگی هستیم که در منازل شخصی برگزار می شود.

بررسی خبرنگار ایرنا از چند شهر مرکزی استان از جمله آمل ، بابل ، نور ، چمستان و محمودآباد نشان می دهد که در هفته های اخیر شاهد برگزاری جشن های عروسی خانگی در سطح وسیع و پر تعداد بوده ایم.

فقط در یک نمونه پنجشنبه گذشته (۸ آبان) در یک مراسم عروسی در شهر چمستان ۶۵۰ نفر مهمان دعوت شدند که همگی در فضای یک خانه باغ در مراسم حضور یافتند.

جمعه گذشته نیز در شهر آمل حدود ۵۰۰ نفر مهمان برای برپایی جشن عروسی دعوت شدند که به گفته میزبان این عروسی بیش از ۶۰۰ نفر حضور داشتند.

مجید که پنجشنبه هفته گذشته مراسم عروسی خود را برگزار کرد به خبرنگار ایرنا گفت: زمان اصلی برگزاری مراسم عروسی ما اسفند ماه سال گذشته بود و از تالار وقت گرفته بودیم که به دلیل ویروس کرونا و تعطیلی تالار زمان بندی عروسی کاملا به هم ریخت.

این تازه داماد چمستانی افزود: دیگر نمی توانستیم بیش از این منتظر بمانیم و پیشنهاد خانواده هایمان این بود که مراسم عروسی را در خانه برگزار کنیم.

وی که به گفته خودش ۴۲۰ مهمان برای مراسم عروسی خود دعوت کرده بود، گفت: من اصلا به کرونا اعتقادی ندارم و هیچ کدام از خانواده ما نیز به این ویروس مبتلا نشدند.

مجید در پاسخ به این سوال که آیا واقعا در شرایط فعلی برگزاری مراسم عروسی ضروری بود، افزود: بله، برای ما و خانواده برگزار نکردن عروسی یک نوع بی حرمتی به اقوام و دوستان و آشنایان است. در ضمن ما در عروسی مردم شرکت کردیم و باید قرض آنها را پس بدهیم.

مژگان از تازه عروس هایی است که چند روز پیش مراسم عروسی خود را در آمل برگزار کرد، وی به خبرنگار ایرنا گفت: اصلا امکان نداشت بدون برگزاری عروسی، من و شوهرم زندگی مشترک را آغاز کنیم زیرا این مسئله باعث آبرو ریزی خانواده می شود.

این عروس گفت: البته باید اعتراف کنم که خودم و شوهرم هم دلمان می خواست با برگزاری عروسی زندگی مشترکمان را آغاز کنیم چون مگر چند بار آدم در زندگی عروس یا داماد می شود.

وی نیز مسئله کرونا را یک دروغ و سیاسی کاری عنوان کرد و گفت: اگر هم واقعیت داشته باشد ما سعی کردیم در مراسم عروسی خود کمتر به همدیگر نزدیک شویم و فاصله را رعایت کنیم.

البته او نیز گفته بود عروسی خود را در زیر پارکینگ خانه پدری گرفته است و بیش از ۴۰۰ مهمان از هر دو طرف خانواده دختر و پسر برای این مراسم دعوت داشتند.

ناباوری زوج های جوان و والدین مازندرانی نسبت به واقعیت خطرناک ویروس کرونا در حالی است که طبق گزارش ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم اکنون بیش از ۸۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند که حال حدود ۱۸۰ نفر از آنها وخیم است.

علاوه بر این در شرایطی شاهد کوچ جشن های خانگی همچون عروسی به حیاط های تنگ و بسته منازل مسکونی هستیم که سرعت شیوع ویروس کرونا طبق آخرین آمار مراکز درمانی استان نسبت به موج نخست و دوم به دوبرابر رسیده است و به طور میانگین در هفته گذشته روزانه ۱۵۰ بیمار مشکوک مبتلا به بیماری کووید-۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند.

جای خالی نظارت دقیق و محدودیت‌های کرونایی

با نگاهی به پروتکل های بهداشتی و محدودیت های عمومی خواهید دید که یا اغلب این پروتکل ها ضمانت اجرایی ندارند و یا اینکه مربوط به حوزه های عمومی و قابل دسترس هستند که البته بیشتر ناشی از دسترسی آسان و نظارت راحت تر بر این موارد است. علاوه بر این اغلب دستورالعمل های بهداشتی شامل حوزه اصناف می شود که عینی بوده و به آسانی امکان جریمه و مجازات دارند.

اما در حوزه های اجتماعی حداقل در استان مازندران اثری از محدودیت های کرونایی هدفمند، سختگیرانه و همچنین نظارت دقیق شاهد نیستیم که در مورد برگزاری جشنهای خانگی کاملاً این مسئله قابل لمس است.

برای مثال چندی پیش خبرنگار ایرنا در یکی از محلات شهر آمل شاهد برگزاری مراسم عروسی بود که از قضا گشت نیروی انتظامی نیز برای دقایقی از کنار منزل مسکونی بدون هیچ واکنشی عبور کرد که البته نه به معنای بی تفاوتی ماموران پلیس ، بلکه بیشتر ناشی از نبود محدودیت دقیق در این حوزه است.

همچنین سخنان مسئولان ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا نیز همواره جنبه پیشنهادی و توصیه ای دارد و البته آنطور که به نظر میرسد این هشدارها اثربخش نبوده زیرا گذشته از موضوع این گزارش طبق آمار رسمی در یک مورد استفاده از ماسک توسط مردم استان از ۸۰ درصد در تیرماه اکنون به کمتر از ۵۰ درصد رسیده که ناشی از عادی انگاری شرایط است.

گویا همین عادی انگاری زمینه بی‌تفاوتی زوج های جوان و خانواده‌های مازندرانی را در برگزاری مراسم عروسی در پی داشته است و شاید تبعات این مسئله بسیار گسترده تر از مهمانان این مراسم باشد.

جشن‌های مدیریت شده یا مدیریت نشده

با توجه به خلا محدودیت‌های کرونایی برای مراسم و مهمانی های خانگی و تعطیلی تالارهای پذیرایی گویا برگزاری جشن ها از حالتی که می توان آن را مدیریت کرد به فضای مدیریت نشده یا غیر ممکن برای مدیریت کوچ کرده است.

در صورتی که ستاد استانی نمی تواند برای اینگونه از جشن ها در فضای خصوصی محدودیتی ایجاد کند، بهتر بود با بازگشایی تالارهای پذیرایی و استقرار قوانین سفت و سخت‌تر زمینه را برای برگزاری مدیریت شده این مراسم فراهم می ساخت که البته بخش قابل توجهی از بیکاری ناشی از تعطیلی تارهای پذیرایی را نیز حل می کرد که به طور مستقیم با حدود ۲۵ شغل دیگر در ارتباط است.

ابزار برخورد با مخلین سلامت را داریم

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مسئله برگزاری مراسم و جشن ها در منازل شخصی کاملا صحت دارد و کاملا توسط ستاد استانی رصد می شود.

حسین حسن نژاد این تصور و فرافکنی که ستاد، امکان نظارت بر جشن های خانگی را ندارد اشتباه توصیف کرد و گفت: کاملا ابزار برخورد با مخلین سلامت جامعه در هر مکانی در اختیار ما قرار دارد.

وی سیاست دولت برای مدیریت کرونا را در گرو همراهی همه مردم و درک جمعی به دور از فضای قهری دانست و افزود: ما به دنبال اجتماعی شدن مدیریت ویروس کرونا هستیم.

قائم مقام ستاد مقابله با ویروس کرونا مازندران اظهار داشت: خستگی مردم از طولانی شدن شیوع ویروس کرونا قابل درک و واقعیتی انکارناپذیر است اما راهی جز رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دست نگهداشتن از تجمعات نیست.

مرگ برای همسایه نیست

حسن نژاد همچنین نسبت به فرافکنی و شایعات برخی برای عادی‌انگاری ابتلا به ویروس کرونا هشدار داد و تاکید کرد: ویروس کرونا کاملا مرگبار است و باید همه نسبت به این مسئله هوشیار باشند.

وی با بیان اینکه نباید با این ویروس شوخی کرد و آن را دست کم گرفت، افزود: برای مدیریت کرونا همه باید نکات بهداشتی را رعایت کنند و نباید ابتلا به ویروس کرونا را برای دیگران دانسته و خود را در امان بدانند.

امکان بازگشایی تالارها وجود ندارد

معاون استاندار مازندران درباره بازگشایی تالارها هم گفت: مازندران در حال حاضر شرایط فوق قرمز را طی می کند و امکان بازگشایی تالارهای پذیرایی وجود ندارد.

حسن نژاد افزود: تجربه بازگشایی تالارها پس از پایان موج نخست نشان داد که مدیریت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در این واحدهای صنفی دشوار و غیرممکن است که متاسفانه یکی از دلایل ورود مازندران به موج دوم همه گیری کرونا همین بازگشایی تالارهای پذیرایی بود.

وی برای جلوگیری از برگزاری جشن های خانگی ورود رسانه ها را ضروری دانست و تاکید کرد: باید دائما مردم را نسبت به خطر ویروس کرونا در حالت هشدار نگهداشت و آنها را از زوایای پنهانی کرونا آگاه کرد.

او همچنین گفت: ما بیش از هر زمان دیگری خواستار همراهی مردم برای مدیریت ویروس کرونا هستیم تا نیازی به محدودیت های جدید و به خطر افتادن معیشت مردم نباشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار