با وجود آنکه سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و تقریبا تمامی متخصصان عفونی و درگیر با این بیماری تاکید دارند مردم برای حفظ سلامتی و جان خود و عزیزان‌شان، ۴ گام کلیدی استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی، رعایت بهداشت فردی و عدم برپایی و شرکت در تجمعات و مهمانی ها را به شدت مورد توجه قرار دهند، همچنان به نظر می‌رسد اندر خم یک کوچه ‌ایم.
کد خبر: ۹۱۸۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵ 22 November 2020

سوال اینجا است که چقدر کرونا را جدی گرفته‌ایم؟ اینکه به دلیل دلتنگی و یا بر حسب عادت، فرزندان هر دو یا سه روز، به پدر و یا مادرشان سر می‌زنند و ناهار و شام را همانند گذشته، با یکدیگر هستند، آیا نشان دهنده توجه به اهمیت خطر این روزهای کشور و جامعه است.

پزشکان و متخصصان معتقدند که در یک دورهمی خانوادگی ۶ نفره، اگر یک فرد به کرونا مبتلا بوده باشد، در کمتر از ۱۵ دقیقه، ۵ نفر دیگر هم کرونایی می‌شوند.

یا از زاویه دیگر به موضوع کرونا و اهمیت آن در جامعه بپردازیم. تصور کنید در ماه‌های ابتدایی شیوع این ویروس، تمامی مردم، هیئت‌های مذهبی، جوانان و گروه‌های مختلفی به صورت خودجوش وارد میدان عمل شدند و فرای دست روی دست گذاشتن مسئولان، کار ضدعفونی معابر و خیابان را به پیش بردند، به همین دلیل و با این سابقه تاریخی، امروز این سوال به وجود می‌آید که آیا پس از گذشت حدود 7 ماه از آن روزها، باز هم به همان اندازه وسط میدان هستیم یا برای‌مان دیگر به یک موضوع عادی تبدیل شده است.

اوایل آبان ماه بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جلسه ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا مازندران به این نکته تاکید کرده بود که، زندگی کردن با ویروس کرونا و رعایت اصول بهداشتی برای چند ماه متوالی قطعا خسته کننده بوده و وضعیت زندگی بسیاری از مردم با مشکل مواجه شده است اما با توجه به اینکه بیماری کووید 19، دارو یا واکسن ندارد، در صورت ابتلا به آن دچار خسارت های بسیاری از نظر مالی، روحی، اقتصادی و شغلی می شویم که بعضا غیرقابل جبران است.

شاید این غیرقابل جبران بودن مسائل اقتصادی و به تبع آن مشکلات روحی و روانی پس از آن، موجب می‌شود هنوز هم آنچنان که باید و شاید، با وجود سخت‌گیری‌های به عمل آمده، کرونا را جدی نگرفته‌ایم و باز هم مهمانی‌های یواشکی‌مان برقرار است، به دیدار پدر و مادر پیرمان می‌رویم، کودکان را برای ساعت‌های متوالی برای خرید یک وسیله بی‌ارزش در بازار می‌گردانیم و عبرت نمی‌گیریم.

با وجود آنکه سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و تقریبا تمامی متخصصان عفونی و درگیر با این بیماری تاکید دارند مردم برای حفظ سلامتی و جان خود و عزیزان‌شان، ۴ گام کلیدی استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی، رعایت بهداشت فردی و عدم برپایی و شرکت در تجمعات و مهمانی ها را به شدت مورد توجه قرار دهند، همچنان به نظر می‌رسد اندر خم یک کوچه ‌ایم.

البته هر چند دیر، اما مسئولان به این فکر افتادند که گام‌های عملیاتی‌تری برای مقابله با این بیماری بسیار سرسخت بردارند.

مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده ستاد ملی کرونا، اظهار کرد: پس از شیوع کرونا، به صورت منظم ضدعفونی کردن معابر شهری و روستایی در مازندران در دستور کار قرار گرفت که انتظار می‌رود تداوم آنرا شاهد باشیم.

وی ضمن تقدیر از شهرداران و دهیارانی که به صورت خودجوش روند ضدعفونی کردن معابر را انجام می‌دهند، تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود نظافت تاکسی‌ها و رعایت اصول بهداشتی در وسایل حمل و نقل عمومی ضروری است.

معاون استاندار مازندران از مردم خواست تا از تردد غیرضرور در محل‌های عمومی خودداری کنند، همچنین به نقش سازمان‌های آتش‌نشانی شهرداری‌های استان در بحث پاک‌سازی و ضدعفونی کردن معابر اشاره و تصریح کرد که برای کاهش میزان خسارات جانی ویروس کرونا باید همه تلاش کنیم محیطی تمیز و غیرآلوده داشته باشیم.

از سویی دیگر، احمد حسین زادگان استاندار مازندران، ضمن آنکه شرایط شیوع کرونا در مازندران را خطرناک می‌داند اما نسبت به نحوه برخورد با این ویروس، راضی است، وی در یک برنامه تلویزیونی به این نکته اشاره کرد که در موضوع کرونا باید از مردم عزیز مازندران بطور ویژه تشکر کنم. وی ادامه داد که استان مازندران مقصد گردشگری است با اینهمه شرایط خوبی داریم و با اینکه در میان ۳ و ۴ استان درگیر بودیم اما وارد پیک سوم شیوع کرونا نشدیم.

وی به این نکته اشاره کرد که در ۲۵ روز اخیر گزارش های خوبی در رعایت پروتکل ها داشتیم، اما باید توجه داشت که در اجرای طرح محدودیت های کرونایی و تحقق اهداف آن ستون اصلی مردم هستند و اعتماد و همراهی مردم با دستگاه های اجرایی کمک کننده است.

استاندار مازندران نیز به محدودیت های تردد بیشتر برای کاهش دورهمی های خانوادگی و میهمانی های شبانه تاکید کرده و به این نکته اشاره کرد که، تنها راه کنترل کرونا محدودیت های هوشمند برنامه محور و هدفمند است و طرح محدودیت های کرونایی شهید سلیمانی با همراهی مردم کارآمد خواهد بود.

وی البته در بازدید میدانی از اجرای طرح شهید سلیمانی در مازندران، تاکید کرده که، فرمانداران با حضور میدانی در صحنه ی اجرای طرح، ضمن نظارت دقیق؛ موجب اتحاد و پکپارچگی عوامل و دست اندرکاران و مجریان طرح مقابله با کرونا که از روز شنبه در سراسر استان هم راستا با تمام کشور در حال اجراست، باشند.

عکس تزیینی است

حسین‌زادگان همچنین بر رعایت دقیق مصوبات از سوی اصناف و بازاریان، دستگاه های اجرایی و مجموعه ادارات شهرستانی و بانک ها تاکید کرد و به بخشداران و شهرداران نیز دستور داد تا بر فرآیند اجرای طرح، نظارت دقیق داشته باشند.

در هر صورت آنچه مشخص است تا مردم و مسئولان در کنار یکدیگر قرار نگیرند، مهار این ویروس لعنتی بسیار سخت و دشوار است، از سویی، بنا بر گفته کارشناسان، لزوم تغییر سبک زندگی در این روزهای کرونایی بسیار مهم و حیاتی است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر ۷۹۲ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های تحت حمایت دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار