با شیوع کرونا، آسیب زیادی به بخش های مختلف اقتصادی و فرهنگی کشور و در کنار آن مازندران وارد شد و بخش گردشگری از این امر مستثنی نبوده است؛به گفته بسیاری از کارشناسان و مسئولان بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد به بخش گردشگری کشور و استان خسارت و در این بین بیشترین آسیب به کسب و کارهای کوچک از جمله اقامتگاه های بوم گردی و هتل ها وارد شده است.
کد خبر: ۹۲۵۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱ 19 December 2020

سررسید تسهیلات دریافت شده و عدم بخشودگی بانک ها و چک های پاس نشده نگرانی های زیادی را برای صاحبان اقامتگاه ها و هتل ها ایجاد کرده است و در این میان نقش دولت در حمایت از این بخش می تواند کمک شایانی را داشته باشد.

محمد حسن زال عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران در این باره با اشاره به اینکه همه گیری ویروس کرونا و دیر جنبیدن مقابله با آن و وجود مشکلات اقتصادی، موجب رعایت کمتر پروتکل های بهداشتی و در نتیجه شیوع ویروس کرونا شد، اظهارکرد: نمی توان اینطور تصور کرد که ویروس کرونا تنها بخش های خاصی را درگیر کرده بلکه به همه بخش ها آسیب رسانده است.

وی با بیان اینکه گردشگری یک صنعت فراتر از نیازهای انسانی است که دچار صدمات زیاد ناشی از لغو سفرها شد، افزود: اگر تخلفات و حضورغیر قانونی در اماکنی که وضعیت قرمز داشتند نبود باید کل گردشگری ما فلج می شد که البته تا حد زیادی این اتفاق افتاد، اما مازندران به لحاظ اینکه قلب تپنده بوده بیشتر مواقع به علت عدم رعایت نکردن جریان گردشگری، سفر به شمال اتفاق افتاده اما در کنار آن صدمات زیادی نیز دیده است.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران تصریح کرد: اعمال محدودیت ها و لغو شدن سفرها تاثیر زیادی روی کسب و کارهایی که مرتبط با گردشگری بودند گذاشته است خصوصا هتل ها، اقامتگاه ها ،رستوران ها و سوپرمارکت ها و مراکز خرید که همه این ها افت بسیار شدیدی را تجربه کردند و دچار ضررهای جبران ناپذیری شدند.

وی با تاکید براینکه به لحاظ سلامتی و بهداشتی باید این اتفاق می افتاد،افزود: متاسفانه به علت اینکه بستر لازم برای اعمال این محدودیت ها در چرخه گردشگری وجود نداشت صدمات زیادی به این صنعت وارد شد.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با بیان اینکه شاید اکنون نیز بسیاری از متمولان قید جریمه را بزنند و بازهم به سفر بروند، تاکید کرد: اگر چرخه پروتکل های بهداشتی و محدودیت ها به درستی اتفاق نیفتد قطعا با شیوع بیشتر بیماری زمان طولانی تری برای احیای گردشگری نیازاست.

زال زمان حال را فرصت مناسبی برای برنامه ریزی برای رفع کمبودها و چالش ها عنوان کرد و گفت: با مطالعه دقیق می توان دریافت که نقاط ضعف و قوت کجا است و نسبت به آن برنامه ریزی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در گردشگری دو مبحث رشد و توسعه وجود دارد، تصریح کرد: جای هر دو برای پسا کرونا وجود دارد.

عضو هیئت علمی گروه جهانگردی دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: رشد یعنی اینکه اگر گزینه هایی برای جاذبه وجود دارد تعداد آن بیشتر شود و توسعه به معنی استفاده بهینه از گزینه های موجود است.

زال با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی مناسبی وجود ندارد که تمام این ضررها به صورت دولتی جبران شود، افزود: اکنون که فرصت مناسبی برای برنامه ریزی و مطالعه وجود دارد باید تلاش ها برای رفع نواقص در حوزه گردشگری بیشتر شود.

*ارائه جاذبه در گردشگری مجازی

وی ادامه داد: در حال حاضر گردشگری مجازی در دنیا بیداد می کند و نیازی نیست که حتما شخص حضور فیزیکی برای مسافرت داشته باشد در این حوزه ارائه جذابیت های بصری بسیار اهمیت دارد.

زال گفت: در حال حاضر بهترین فرصت است تا راه های مختلف را امتحان کنیم تا بتوان گردشگری را رشد و توسعه داد.

* گردشگری یک صنعت شیشه ای و ظریف است

سیف اله فرزانه مدیر کل گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران نیز با بیان اینکه کرونا در دنیا و از جمله کشور ما موجب بروز خسارات جبران ناپذیری به بخش گردشگری شده است ، اظهارکرد: صنعت گردشگری یک صنعت شیشه ای و ظریف بوده و در مقابل بیماری ها که جزو تهدیدات خارجی محسوب می شود به شدت آسیب پذیر است.

*شوک عجیب کرونا به بخش گردشگری

فرزانه از جنگ، بیماری و خشکسالی به عنوان مهم ترین تهدیدات حوزه گردشگری یاد کرد و گفت: بیماری کرونا با آن شدت که وارد شد همه بخش ها به خصوص صنعت گردشگری را دچار شوک کرد و این آسیب زمانی خود را بیشتر نشان داد که تنها یک ماه مانده به سفرهای نوروزی بود.

وی تصریح کرد: کرونا زمانی به میدان آمد که همه تمهیدات برای مسافرت های نوروزی اندیشیده شده بود و شیوع این بیماری موجب لغو بسیاری از سفرها شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تنها از به واسطه کنسلی رزرو سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه به هتل ها و اقامتگاه ها و تاسیسات گردشگری در استان مازندران وارد شد، افزود: در مقاطعی با تصیم ستاد ملی کرونا به اقامتگاه ها و هتل ها به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی و با درصدهای مشخص اجازه پذیرش مسافر داده شد اما در این مقطع عملا با وجود محدودیت ها و ترددها دیگر هیچ کدام از تاسیسات گردشگری نمی توانند فعال باشند.

مدیرکل گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران با تاکید بر اینکه جابه جایی انسان به صنعت گردشگری مفهوم می دهد، تصریح کرد: زمانی که دراین مقطع با اعمال محدودیت ها برای جلوگیری از شیوع ویروس، جابه جایی انسان محدود شد بالطبع موجب بروز خسارات زیادی به این صنعت گردید.

*اعطای تسهیلات بانکی اشتغال محور و بنگاه محور از سوی دولت

فرزانه با اشاره به یک سری حمایت ها از سوی دولت از بخش گردشگری گفت: در دو مقطع در زمان شیوع کرونا دولت با دادن تسهیلات بانکی اشتغال محور و در حال حاضر با دادن تسهیلات بنگاه محور حمایت هایی کرده اما این صنعت بیش از این ها نیازمند حمایت است.

وی یادآور شد: البته بانک ها به خصوص بانک مرکزی باید همکاری بیشتری را با بخش گردشگری داشته باشد و در این رابطه جلسات متعددی برگزار شده است.

مدیرکل گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران از دوران پساکرونا به عنوان دورانی امید بخش یاد کرد و ادامه داد: به طور حتم در دوران پساکرونا تعداد سفرهای کاری، تجاری و تفریحی بیشتر خواهد شد و با افرادی با تجربه و متوقع تر مواجه خواهیم شد که خواهان کیفیت بهتر خدمات در بخش های گردشگری هستند.

مازندران در دوران پساکرونا با افزایش سفرها مواجه می شود

فرزانه با اشاره به اینکه استان مازندران به لحاظ مسافر پذیری زیادی که دارد همواره مورد استقبال مسافران زیادی است و به طور حتم در دوران پساکرونا نیز با افزایش سفرها مواجه خواهیم شد، ابراز کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که برای دوران پساکرونا کیفیت خدمات را افزایش دهیم تا مورد پسند گردشگران قرار گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه انسان و جابه جایی انسان محور گردشگری است، افزود: در این زمان با شیوع کرونا با عدم جابه جایی انسان، بخش گردشگری دچار صدمات زیادی شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار