مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت که طی هفت سال اخیر ۸۳ هزار و ۹۲۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای ساخت مجموعه‌های گردشگری استان انجام شد که نسبت به گذشته رشد ۱۰۰ درصدی دارد.
کد خبر: ۹۲۹۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲ 03 January 2021

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت که طی هفت سال اخیر ۸۳ هزار و ۹۲۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای ساخت مجموعه‌های گردشگری استان انجام شد که نسبت به گذشته رشد ۱۰۰ درصدی دارد.

سیف الله فرزانه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در ۲ دوره دولت تدبیر و امید یعنی از سال ۹۱ تا به امروز ۹۹۰ فقره موفقت اصولی در بخش سرمایه گذاری برای ساخت مجموعه های گردشگری صادر شد که حدود ۸۳ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری را در پی داشت.

وی ادامه داد: این درحالی است که در کل دولت نهم و دهم میزان حجم سرمایه گذاری پیش‌بینی شده بر اساس موافقت اصولی ۴۷ هزار و ۴۳۰ میلیارد ریال بود.

فرزانه گفت : تقاضاً برای سرمایه‌گذاری در گردشگری مازندران در سال های اخیر بیش‌ از گذشته واقعی و عملیاتی بود زیرا در هفت سال اخیر تنها ۱۵ درصد موافقت اصولی سرمایه گذاری باطل شد در حالی که پیش از این حدود ۴۰ درصد موافقت های اصولی به دلایل مختلف باطل می شد.

وی افزود : ساخت ۲ هتل پنج ستاره در شهرستان نوشهر، ساخت هتل چهار ستاره در ساری، مجموعه تفریحی و گردشگری در ساری و همچنین مجموعه تفریحی در چالوس از بزرگ ترین پروژه های سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال های اخیر است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران همچنین به بهره برداری ۲۲۶ پروژه با حجم سرمایه گذاری بیش از ۲۵ هزار میلیارد در هفت سال اخیر اشاره کرد و گفت : تعدادی زیادی از این پروژه ها سال ها و حتی چند دهه بر زمین مانده بودند که به دلایل مختلف از جمله مشکلات مجوز و همچنین موانع بین دستگاهی معطل ماندند.

وی اضافه کرد : از پروژه های گردشگری افتتاح و بهره برداری شده در دولت تدبیر و امید حدود نیمی از آن با حجم سرمایه گذاری ۱۸ هزار میلیارد ریال به عنوان سرمایه گذاری های جدید در همین دولت بود.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران رشد بسته های حمایتی دولت از سرمایه گذاران گردشگری را یکی از دلایل افزایش تمایل بخش خصوصی به این حوزه دانست و گفت : در هفت سال گذشته حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای سرمایه گذاران گردشگری مازندران اعطا شد که رشد ۵۰۰ درصدی در مقایسه با گذشته داشت.

فرزانه همچنین افزایش ظرفیت اقامتی گردشگری استان در سالهای اخیر را یکی از دستاوردهای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه عنوان کرد و افزود: از سال ۹۲ تاکنون ۴۲ واحد اقامتی مدرن همچون هتل و مجموعه‌های اقامتی لوکس به ظرفیت رسمی گردشگری مازندران اضافه شد که رشد ۳۰ درصدی را رقم زد.

به گفته او همچنین ۲۱۶ واحد اقامتی بومگردی و سه هزار و ۲۴۷ خانه مسافر نیز به ظرفیت اقامت گردشگری مازندران اضافه شد که تقریبا رشد ۱۰۰ درصدی را برای مجموعه های اقامت رسمی در پی داشت ضمن اینکه پیش از این مازندران فاقد مجموعه اقامت بوم‌گردی بود.

جذابیت گردشگری مازندران در دل کرونا برای سرمایه‌گذاری

مدیرکل میراث فرهنگی همچنین به تداوم سرمایه گذاری گردشگری در شرایط کرونایی مازندران اشاره کرد و گفت: حتی در این شرایط که کسب و کار حوزه گردشگری استان برای ماه ها تداوم شیوع ویروس کرونا کم رنگ شده است ، اما دورنمای اقتصادی استان برای سرمایه گذاران و سرمایه گذاری جذابیت ویژه ای دارد.

فرزانه افزود: در ۹ ماهه سال جاری ۶۵ فقره مجوز و موافقت اصولی سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان صادر شد که حدود ۲۱ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری را پیش بینی می کند که این مسئله نشان دهنده ظرفیت بالای گردشگری مازندران برای حوزه های اقتصادی و درآمدی است.

وی ادامه داد : علاوه بر تسهیلات مالی، ارائه خدمات کارشناسی و مشاوره‌ای و تهیه آمایش گردشگری سرزمین مازندران، تاکید دولت بر همکاری دستگاه ها برای سرعت بخشیدن و گره گشایی از فعالیت سرمایه گذاران و کاهش کاغذ بازی های گذشته و کاهش مدت فرآیند سرمایه گذاری از حدود ۵۰۰ روز به کمتر از چند هفته از مهم‌ترین اقدامات خدماتی بود که دولت از طریق سازمان میراث فرهنگی ارائه داد.

استان مازندران با وسعت ۲۴هزار کیلومتر مربعی، ۳۴۰ کیلومتر خط ساحلی و ۵۰۰ کیلومتر نوار کوهستانی گردشگر پذیرترین استان کشور و خاورمیانه است. این استان به واسطه جاذبه های طبیعی و تاریخی و همچنین آب و هوای معتدل در شرایط عادی سالانه میزبان حدود ۳۰ میلیون گردشگر و مسافر است که حدود ۱۰۰ میلیون شب اقامت را ثبت می کنند.

همنوایی دریای و ساحل ماسه ای خزر با جنگل های انبوه هیرکانی و همچنین کوه‌های سر به آسمان کشیده و رودخانه های همیشه پر آب که در کنار شالیزارها و کشتزارهای سنتی جلوه خاصی به استان مازندران می دهد ، نه تنها برای گردشگران و مسافران جذابیتی انکار ناپذیر دارد، بلکه همواره برای سرمایه گذاران بخش گردشگری نیز دارای جذابیت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار