شهر آمل که در هفته های اخیر به عنوان بحرانی‌ترین منطقه کرونازده کشور معرفی شده است، این روزها تنها با یک مرکز تشخیص سرپایی ویروس کرونا از مراجعین مشکوک پذیرایی می‌کند که اعتراض مردم و همچنین کادر بهداشتی مرکز را به همراه داشته است.
کد خبر: ۹۳۰۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰ 06 January 2021

شهر آمل که در هفته های اخیر به عنوان بحرانی‌ترین منطقه کرونازده کشور معرفی شده است، این روزها تنها با یک مرکز تشخیص سرپایی ویروس کرونا از مراجعین مشکوک پذیرایی می‌کند که اعتراض مردم و همچنین کادر بهداشتی مرکز را به همراه داشته است.

به گزارش ایرنا ، شهرستان آمل از موج دوم همه گیری ویروس کرونا همواره به عنوان بحرانی ترین شهرستان مازندران از لحاظ تعداد مبتلایان و همچنین مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ شناخته می شود. این شهرستان در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از کل بیماران بستری کرونایی در بیمارستان های استان را به خود اختصاص داده است. زمانی نه چندان دور سهم آمل از بیماران بستری حدود ۴۰ درصد بود.

گذشته از عوامل متعدد بحران ساز مانند رفتارهای عادی انگارانه مردم و همچنین اجرای نادرست محدودیت های کرونایی که این شهرستان را در صدر جدول کرونایی های استان و حتی کشور قرار داده است ، توجه به نیازهای درمانی و بهداشتی برای مدیریت کرونا از شناسایی تا درمان نیز لازمه قطع زنجیره انتقال کرونا است که آمل همواره با کمبودهایی در این زمینه مواجه بوده است.

در روزهای نخست شیوع کرونا بخصوص در پیک دوم که تیر ماه به اوج خود رسید مجموعه درمانی شهرستان آمل با مشکلاتی از جمله کمبود دستگاه اکسیژن ساز رو به رو بودند که خوشبختانه با حمایت دولت و وزارت بهداشت در کوتاه ترین زمان برطرف شد و چندین دستگاه اکسیژن ساز به این شهرستان اختصاص یافت ، اما این روزها با بازگشت شهرستان و به خصوص شهر آمل به دوران اوج همه گیری ویروس کرونا، محدودیت و محرومیت از مراکز تشخیص سرپایی یا به اصطلاح مراکز ۱۶ ساعته به معضل تازه ای برای این شهر کرونازده تبدیل شده است.

طبق بررسی های خبرنگار ایرنا در شهر ۳۰۰ هزار نفری آمل که این روزها میزبان ۲۴۰ بیمار کووید ۱۹ در پنج بیمارستان خود است ، تنها یک مرکز شناسایی سرپایی مبتلایان به ویروس کرونا فعال می باشد که نه تنها بار سنگینی برای درمانگران این مرکز ایجاد کرده ، بلکه ترافیک مراجعان را نیز در پی داشته است که به نوعی خود ناقض پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی محسوب می شود.

فعالیت تنها یک مرکز ۱۶ ساعته علاوه بر عصبانیت و انتقاد شهروندان آملی ، برای کادر بهداشتی این مرکز نیز بسیار نگران کننده شده و کارکنان آن نسبت به وضعیت مرکز و شلوغی تعداد مراجعین ابراز نگرانی کردند. مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا از این مرکز نشان می دهد که هر روزه صدها نفر از شهروندان آملی با علائم مشکوک به کرونا به این مرکز مراجعه می کنند تا از ابتلا یا عدم ابتلای خود اطمینان حاصل کنند.

البته انتظار در سرما را نیز باید به صف مراجعین مشکوک به کرونا اضافه کرد که مجبور هستند در فضایی محصور و تنها با یک تهویه کوچک در انتظار ملاقات با پزشکان باشند. بسیاری از بیماران مشکوک هم باید در حیاط مرکز منتظر بمانند که در این روزهای سرد و بارانی دردی بر دردهای بیماران و مراجعین محسوب می شود.

مرکز تشخیص یا ابتلا ؟

یکی از کارکنان مرکز ۱۶ ساعته آمل به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه روند مراجعه بیماران مشکوک و تقاضا برای تست هر روز در حال افزایش است و این مرکز به تنهایی پاسخگوی نیاز شهروندان با این میزان ابتلا به ویروس کرونا نیست.

وی افزود : متاسفانه این حجم از جمعیت که گاهی پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و همه با هم در راهرو و راه پله جمع می شوند ، خودش به یکی از مراکز خطر برای ابتلا به بیماری تبدیل شده است .

او ادامه داد : بیش از نیمی از نتایج افرادی که به این مرکز مراجعه می کنند منفی است و می تواند علایم آنها ناشی از سرماخوردگی و یا آنفلوانزا باشد که پزشک خانواده برای اطمینان و جلوگیری از ابتلای احتمالی سایر اعضای خانواده برای فرد تست کرونا می نویسد.

این کادر بهداشتی مرکز شناسایی سرپایی بیماران کوویدی گفت : در پی افزایش جمعیت مراجعین فاصله گذاری اجتماعی در مرکز توسط مردم رعایت نمی شود و ازدحام بیش از حد سبب می شود که فردی که خود مبتلا نیست به دلیل قرار گیری در این محیط ، در معرض ویروس کرونا قرار گیرد.

وی افزود : باور اشتباهی است که فقط با استفاده از ماسک می توان از انتقال ویروس جلوگیری کرد و متاسفانه مردم در حال حاضر صرفاً استفاده از ماسک را محافظت کامل می دانند ولی فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کنند.

تلاش برای افزایش مراکز تست گیری

رییس شبکه بهداشت و درمان آمل هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : مرکز خدمات جامع سلامت شیخ فضل الله نوری ، درمانگاه بلوری ، مرکز درویش خیل در بخش امامزاده عبدلله و مرکز گزنک در بخش لاریجان برای انجام تست کرونا در سطح شهرستان آمل در نظر گرفته شد که البته چهار مرکز از این پنج مرکز فعال بوده و فقط یک مورد از آنها در شهر آمل قرار دارد و بقیه در مناطق دیگر هستند.

مراکز مربوط به شهرهای امام زاده عبدالله و گزنک کیلومترها از شهر آمل فاصله دارند و برای شهروندان آملی تردد به این مناطق بسیار دور و دشوار است .

احمد علی رمضانی با بیان اینکه درمانگاه بلوری به دلیل کمبود یک سری امکانات قادر به انجام تست کرونا نیست ، افزود : بزودی امکانات فراهم و در این مرکز نمونه گیری تست کرونا انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تنها یک مرکز برای شهر بزرگی مانند آمل با جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفری فعال است ، گفت : بزودی کیت تشخیص به تمامی مراکز شهر داده خواهد شد تا مشکل ازدحام جمعیت برطرف شود.

رمضانی افزود :در حال حاضر به ۱۱ مرکز بهداشت در روستاهای شهرستان کیت های تشخیص داده شده است تا تست کرونا در همان روستا انجام شود و بزودی این کار در تمام روستاها و مراکز بهداشت شهری اجرا خواهد شد.

وی گفت : ما نیز از مشکلات شهر خبرداریم و درصدد برطرف کردن آن هستیم ولی مردم هم باید با ما همکاری کنند که متاسفانه این همکاری وجود ندارد و حساسیت مردم کم شده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان آمل از شهروندان خواست در فضای آزاد و بیرون از مرکز تست گیری کرونا منتظر نوبت باشند و از ازدحام بپرهیزند.

وی همچنین علت ازدحام جمعیت را افزایش درخواست انجام تست کرونا توسط خانواده هایی دانست که یکی از افراد خانواده اشان مبتلا می شوند و توضیح داد : در راستای شناسایی بیشتر افراد مبتلا و پایین آمدن میزان ابتلا در خانواده ها از همه افراد خانواده فرد مشکوک تست کرونا گرفته می شود.

برچسب ها: شهر آمل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار