دانشیار گروه جهانگردی دانشگاه مازندران گفت: در ایام کرونا گردشگری مازندران افت ۸۰ درصدی داشته است.
کد خبر: ۹۳۰۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳ 09 January 2021

دانشیار گروه جهانگردی دانشگاه مازندران گفت: در ایام کرونا گردشگری مازندران افت ۸۰ درصدی داشته است.

مهدی رمضان زاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه متاسفانه نمی توان مرز مشخصی از آمارها و آسیب ها را در کرونا ویروس در مازندران به رفتارجامعه محلی و گردشگران نسبت دهیم و می بینیم که جلوگیری از ورود گردشگران مانع از شیوع ویروس کرونا در استان مازندران نشده است، خاطرنشان کرد: الگوی گردشگری مناسبی در مازندران طی سال های اخیر اتخاذ نشده است که پیامدهای ناگواری را به همراه خواهد داشت و بدون تردید رفتار گردشگران با تمکن مالی فراوان به سمت توسعه خانه های دوم خواهد رفت .

وی با اشاره به اینکه امنیت نسبی در مالکیت خانه های دوم و تراکم جمعیتی که در تهران وجود دارد موجب می شود مردم با توجه به اقلیم و جذابیت های موجود جذب خانه های دوم در شمال کشور به ویژه مازندران شوند، یادآورشد:عدم اعتماد به هتل ها و مراکز اقامتی به دلیل شیوع بیماران کرونایی موجب می شود گردشگران به سمت خانه های دوم بروند.

دانشیار گروه جهانگردی دانشگاه مازندران با بیان اینکه به هر صورت یکی از صنایعی که در دنیا به شدت تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است مقوله های مرتبط با گردشگری به خصوص گردشگری متوسط و کوچک مقیاس است،گفت: صنایع گردشگری یعنی وابستگی به فعالیت هر روزه و طبیعتا این صنعت چون از حمایت کمتری برای اشتغال برخوردار بوده به شدت اسیب دیده است.

وی تصریح کرد: این آسیب را از دو منظر می توان مورد واکاوی و برسی قرار داد،برخی از این کسب و کار ها رسمی هستند که حداقل این امید را دارند تا از طرق فرآیندها کمک های نقدی یا معافیت های مالیاتی برای ادامه فعالیت آن ها اعمال شود.

رمضان زاده در ادامه افزود: اما کسب و کارهای غیر رسمی در ایام مقابله با ویروس کرونا متاسفانه آسیب جدی دیدند اما اگر بخواهیم آمار بدیم شاید بتوان گفت بیش از ۸۰ درصد گردشگری مازندران افت پیدا کرده است که دلیل اصلی این مهم برخی تصمیمات مدیریتی بوده که محورهای مواصلاتی را مسدود نمودند.

رمضان زاده با بیان اینکه در رشد و توسعه گردشگری مسیر یعنی دسترسی، تصریح کرد: وقتی یک یا دو سه مسیر ارتباطی بسته می شود در این میان گردشگری آسیب می بیند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اکنون الگویی نامناسب از گردشگری در مازندران وجود دارد،خاطرنشان کرد: اعلام بسته شدن محورهای مواصلاتی مازندران سبب شد پیش از آن که این امر صورت گیرد جمعیت زیادی از مسافران که در این استان خانه داشتند به این نقطه هجوم بیاورند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه آیا با حذف گردشگر اتفاقات خاصی در روند شیوع بیماری کرونا رخ می دهد، گفت: در چند هفته اخیر با وجود اینکه مسیرهای ارتباطی مسدود بوده است اما نه تنها گردشگری مازندران یعنی این وضعیت کرونا ویروس در استان کاهش پیدا نکرد بلکه افزایش هم یافته که باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه به هر صورت باید توجه کنیم که در کشورهای مختلف دنیا اکنون گردشگری کم کم به چرخه اجتماعی جامعه باز می گردد، افزود: باید مسافرت ها با رعایت پروتکل ها انجام شد و این یک چرخه کامل از هماهنگی در سایر بخش های گردشگری را می طلبد.

رمضان زاده تصریح کرد: باید آموزش پرسنل گردشگری مورد توجه قرار گیرد و تمامی اقامتگاهها سامندهی شود.

وی گفت:با حذف گردشگری نمی توان جلوی شیوع کرونا را گرفت اما می توان با استفاده از شیوه های نوین گردشگری مانند استفاده از تکنولوژی های روز در حوزه گردشگری مجازی همچنان قدرتمند در این صنعت به پیش رفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار