باسابقه‌ترین سرمربی لیگ برتر فوتبال ایران پس از یک فصل جدایی از نساجی بار دیگر به این تیم پرطرفدار پیوسته و در تلاش است که یک بار دیگر مانند نخستین حضورش در نساجی، آرامش را به اردوی نساجی‌چی‌ها بازگرداند.
کد خبر: ۹۳۳۴۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵ 19 January 2021

کسب ضعیف‌ترین نتیجه در هفت بازی اخیر توسط نساجیِ وحید فاضلی بین تیم‌های لیگ برتری و فشار هواداران به کادر مدیریتی باشگاه نساجی در کنار نارضایتی مدیران باشگاه در نهایت منجر به برکناری فاضلی و بازگشت مجید جلالی به سکوی هدایت تنها نماینده فوتبال شمال کشور در لیگ برتر شد. تصمیمی که با توجه به عملکرد قابل قبول جلالی در یک نیم‌فصل سرمربیگری برای نساجی، پیشینه او در فوتبال ایران و تجربه و دانش فوتبالی‌اش برای هواداران نساجی خوشایند است و عمدتاً از این تصمیم راضی هستند.

آقامعلم فوتبال ایران با قراردادی برای یک سال و نیم سرمربی نساجی شده و به گفته خودش تلاش می‌کند تمام تجربه و دانش فوتبالی خود را برای ارتقاء جایگاه نساجی در جدول به کار بگیرد. در نخستین گام نیز باید فردا با نساجی مهمان همسایه بالایی نساجی در جدول، یعنی شهرخودرو شود و برای سبقت گرفتن از این تیم که شرایط تقریبا مشابهی با نساجی دارد، تیم خود را با یک برد از مشهد خارج کند.

مجید جلالی دقیقاً دو سال پیش و در آخرین روزهای دی ۱۳۹۷ پس از اختلافات پیش آمده بین کادر مدیریتی وقت نساجی و جواد نکونام، در تعطیلات نیم‌فصل به نساجی آمد و هدایت این تیم را برای نیم‌فصل دوم بر عهده گرفت. آن زمان حضور جلالی روی نیمکت نساجی با اتفاقات مثبتی در نیمکت همراه بود. او تلاش کرد در نخستین گام با استفاده از اعتبار خود، بازیکنانی که قصد جدایی از تیم داشتند را در نساجی نگه دارد و در این زمینه موفق عمل کرد.

پیشینه حفظ نساجی در لیگ برتر

جلالی در آن نیم‌فصل با توجه به حاشیه‌هایی که در نساجی وجود داشت عملکرد تقریباً متعادل و مثبتی از خود به جا گذاشت و توانست نساجی را در پایان فصل روی همان رتبه‌ای که تحویل گرفته بود در جدول نگه دارد. نساجی در پایان نیم‌فصل نخست لیگ هجدهم با جواد نکونام موفق به کسب ۱۶ امتیاز از ۱۵ بازی شده بود و با تفاضل منفی یک در رتبه دهم جدول رده‌بندی قرار داشت. اما جلالی در نیم‌فصل دوم موفق شد با نساجی ۴ امتیاز بیشتر نسبت به نیم‌فصل نخست کسب کند و با ۲۰ امتیاز از ۱۵ بازی، نساجی را در همان رتبه دهم و با همان تفاضل گل منفی یک به پایان فصل برساند. نتیجه‌ای که برای فصل نخست حضور نساجی در لیگ برتر قابل قبول ارزیابی می‌شد.

جلالی از خرداد ۱۳۹۲ تاکنون از ۱۹۴ بازی که با پنج تیم برگزار کرد، ۷۰ برد و ۵۸ تساوی کسب کرد و در ۶۶ بازی نیز شکست را پذیرا شد.

نساجی با جلالی در آن نیم‌فصل با ۱۳ گل زده و ۱۳ گل خورده، از ۱۵ بازی موفق به کسب چهار برد و هشت تساوی شد و سه بازی را هم واگذار کرد. یعنی عملکردی کاملا متعادل که با ارائه بازی‌های محتاطانه و حساب شده نساجی زیر نظر مجید جلالی به دست آمد و نساجی را در لیگ برتر ماندگار کرد. البته جلالی در پایان نیم‌فصل به دلیل برخی حاشیه‌ها و تنش‌هایی که در سه بازی پایانی نساجی ایجاد شده بود و برخی درگیری‌های بین حمید مطهری دستیار جلالی در نساجی، با پایان قرارداد خود از حضور روی نیمکت این تیم کناره‌گیری کرد.

جلالی از هفته هفتم لیگ نوزدهم پس از کسب نتایج ضعیف گل‌گهر با وینگو بگوویچ، سرمربی این تیم سیرجانی شد و تا پایان فصل با این تیم در لیگ برتر حضور داشت. البته جلالی پس از بازی هفته بیست‌وچهارم لیگ نوزدهم از سرمربیگری گل‌گهر استعفا داد، اما با این استعفا موافقت نشد و او تا پایان فصل گل‌گهر را همراهی کرد. در پایان فصل نیز گل‌گهر را با ۳۳ امتیاز که ۳۰ امتیاز آن از ۲۴ بازی در دوران سرمربیگری او کسب شده بود روی رتبه دهم جدول و یک پله پایین‌تر از نساجی در جدول لیگ نوزدهم حفظ کرد.

متخصص میانه‌های جدول

سرمربی باتجربه نساجی با توجه به پیشینه‌ای که در عرصه سرمربیگری دارد و نتایجی که تا کنون به دست آورده مربی کم‌حاشیه ‌و با تجربه‌ای است که با تکیه بر فوتبال آکادمیک و علمی معمولا تیم‌هایش در میانه‌های جدول باقی ماندند و اگر مدعی نبودند، سقوط را هم تجربه نکردند. تیم‌های زیر نظر جلالی هرچند که در برخی از مواقع فصل نوسان‌هایی را تجربه کردند، اما در نهایت سهمیه حضور در لیگ برتر را حفظ کردند.

او تا پیش از حضور دوباره‌اش در نساجی، ۱۸ بار روی نیمکت تیم‌های مختلف نشست که ۱۰ مورد از این تجربه‌ها لیگ برتری بودند. این سرمربی باتجربه که اکنون قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین سرمربی لیگ برتر است، از ۱۹ فصل برگزار شده لیگ برتر در ۱۸ فصل روی نیمکت ۱۰ تیم نشست و یک قهرمانی به دست آورد.

آقا معلم فوتبال ایران سال ۱۳۸۳ موفق شد در نخستین سرمربیگری لیگ برتری‌اش با تیم پاس تهران قهرمان دومین دوره لیگ برتر شود. سال ۱۳۸۴ هم صباباتری را به مقام قهرمانی جام حذفی و سوپرجام فوتبال کشور رساند. او حالا پس از یک فصل دوری از نساجی باز هم به این تیم بازگشت تا این بار در شرایطی به مراتب بحرانی‌تر نسبت به حضور نخستش در این تیم، نسخه‌های فنی خود را برای نساجی تجویز کند.

به جز دو سال درخششی که جلالی در عرصه سرمربیگری کشور داشت، در سایر تیم‌ها عملکردی متوسط از او دیده شد و به همین دلیل همواره در سال‌های اخیر گزینه مناسبی برای خارج کردن تیم‌ها از بحران و حفظ آن‌ها در لیگ برتر محسوب می‌شد. او حتی در فصل نوزدهم با این که تا اواخر فصل با گل‌گهر در قعر جدول حضور داشت، اما در نهایت توانست با کسب چند پیروزی تیم را به رتبه دهم جدول برساند.

۱۹۴ بازی؛ ۷۰ برد، ۵۸ تساوی، ۶۰ باخت

پنج تجربه پیشین سرمربیگری جلالی از خرداد ۱۳۹۲ تا پایان لیگ نوزدهم در سال جاری، به ترتیب با تراکتور، سایپا، پیکان، نساجی و گل‌گهر سیرجان بود که بیشترین دوره حضورش در این تیم‌ها مربوط به سرمربیگری‌اش برای پیکان است. نگاهی به عملکرد جلالی در این هفت سال نشان می‌دهد که او در ۱۹۴ بازی رسمی طی این بازه زمانی روی نیمکت سرمربیگری پنج تیم لیگ برتری نشسته که بیشترین آن‌ها برای پیکان با ۷۹ بازی در سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ و کمترین تعداد هم برای تراکتور با ۱۴ بازی در سال ۱۳۹۲ بود.

جلالی در این هفت سال و هفت ماه از ۱۹۴ بازی ۷۰ برد و ۵۸ تساوی کسب کرد و در ۶۶ بازی نیز شکست را پذیرا شد. او از ۵۸۲ امتیاز ممکن در این ۱۹۴ بازی توانست ۲۷۶ امتیاز را کسب کند که ۴۷ درصد کل امتیازات ۱۹۴ مسابقه است.

این سرمربی با تراکتور از ۱۴ بازی ۶ برد، ۶ مساوی و ۲ باخت به دست آورد، از ۶۲ بازی با سایپا ۲۴ برد، ۱۴ تساوی و ۲۴ باخت ثبت کرد، در پیکان با ۷۹ بازی ۲۹ برد، ۲۱ تساوی و ۲۹ باخت کسب کرد، در نساجی از ۱۵ بازی ۴ برد، ۸ تساوی و ۳ شکست داشت و در گل‌گهر از ۲۴ بازی ۷ برد، ۹ تساوی و ۸ باخت در کارنامه‌اش به ثبت رسید.

سرمربی ۶۳ ساله نساجی فردا با تمام دانش و تجربه‌ای که طی سال‌ها حضورش در عرصه سرمربیگری کسب کرده، نخستین سرمربیگری‌اش در لیگ بیستم را انجام می‌دهد و امیدوار است با همان بازیکن‌هایی که فاضلی نتوانست از آن‌ها در هفت بازی اخیر نتیجه بگیرد، بتواند در مشهد تیم رده سیزدهمی شهرخودرو را شکست دهد و نساجی را از بحران خارج کند.

تیم فوتبال نساجی مازندران که از ۱۱ بازی با وحید فاضلی ۹ امتیاز کسب کرده است، در دوازدهمین دیدار فصل باید فردا مهمان شهرخودرو مشهد شود و برای کسب سه امتیاز و یک پله صعود از رده چهاردهم به رتبه سیزدهم بجنگد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار