مدیر جهاد کشاورزی ساری از کشت دانه روغنی کاملینا در سه هزار مترمربع مزارع این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۳۳۶۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰ 20 January 2021

رضا پورفلاح اظهار کرد: توسعه کشت دانه‌های روغنی از جمله "کنجد، گل آفتابگردان، گلرنگ" و به خصوص "کلزا و کاملینا" به عنوان یکی از محورهای مهم خودکفایی در تولید و تامین امنیت غذایی کشور در شرایطی مورد تاکید سیاستگذاران است که هم‌اینک افزون بر ۸۰ درصد دانه‌های روغنی مورد نیاز در کشور وابسته به واردات است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری ادامه داد: در همین راستا کشت دانه روغنی "کاملینا" با ویژگی هایی همچون کم‌آب‌بری، در کنار کشت انواع دیگر دانه‌های روغنی به صورت جدی در دستور کار جهاد کشاورزی این شهرستان قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت دانه‌های روغنی در بین محصولات زراعی به عنوان دومین منبع غذایی پس از غلات در جهان، افزود: "کاملینا یا کتان‌کش" گیاهی است که کشت آن ظرف سال های اخیر به ‌عنوان یک دانه روغنی در ایران آغاز شد و امسال بر اساس ابلاغ سازمان جهاد کشاورزی مازندران، در سه هزار مترمربع اراضی این شهرستان در روستای خارکش از توابع مرکز جهاد کشاورزی سمسکنده کاشته شد.

پورفلاح خاطرنشان کرد: مهم ترین مزیت های گیاه دارویی و روغنی کاملینا قابلیت کشت پاییزه و برداشت در اواخر فروردین، نیاز آبی کم، سازگاری بهتر با تغییرات اقلیمی منطقه، مقاومت فوق‌العاده در برابر خشکی و سرمای بهاره، شوری خاک، حساسیت کمتر به آفات و نداشتن حساسیت به ریزش محصول در زمان برداشت است.

این مسئول روغن گیاه کاملینا را جزو کیفی‌ترین روغن ها برشمرد و اضافه کرد: این دانه روغنی مرکب از ۴۰ درصد امگا ۳ و ۲۰ درصد امگا ۶ بوده و ۹۵ درصد اسیدهای چرب اشباع مفید است و روغن حاصل از گیاه کاملینا علاوه ‌بر مصرف خوراکی، کاربرد دارویی نیز دارد زیرا خاصیت ضدسرطانی آن به اثبات رسیده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری خاطرنشان کرد: کنجاله کاملینا نیز می‌تواند به ‌عنوان خوراک مناسب دام، طیور و آبزیان مورد استفاده قرار گیرد.

وی به امکان تولید بذر دانه روغنی کاملینا در داخل کشور نیز اشاره و بیان کرد: برای خرید بذر کاملینا هر سال نیاز به واردات نخواهیم داشت که این موضوع هزینه‌های تولید را کاهش خواهد داد و توسعه کشت این گیاه گامی موثر برای اقتصادی‌شدن کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار