کارشناس ارشد حسابداری مدیر موسسه حسابداری خردمندان و اندیشه گران اطمینان و مدرس آموزش و پرورش در مورد مالیات بر ارزش افزوده توضیح داد .
کد خبر: ۹۳۵۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹ 25 January 2021

به گزارش تابناک مازندران ، سیده فاطمه زهرا میرشمسی کارشناس ارشد حسابداری و مدیر موسسه حسابداری خردمندان و اندیشه گران اطمینان و مدرس آموزش و پرورش اظهار داشت: 
امید دارم به مباحثی بپردازم که نیاز روزانه و دانش مغفول مانده ای تاکنون بوده و باید در سبد مطالعاتی ما قرار گیرد.
بخوانیم تا بهتر بتوانیم زندگی کنیم.
مالیات بر ارزش افزوده چه نوع مالیاتی است؟
انواع مالیات در ایران:
مالیات مستقیم: مالیاتی هستند که به طور مستقیم از افراد وصول می شود و شامل مالیات بر دارایی و مالیات بر ارث می باشد.
مالیات غیرمستقیم مالیاتی هستند که به صورت غیر مستقیم بر قیمت کالاها و خدمات اضافه می شود ، نهایتاً مصرف‌کنندگان نهایی تنها پرداخت‌کننده واقعی آن هستند.
اما از آنجایی که شخص فروشنده در حین خرید اولیه جنس، مالیات این چنینی را پرداخت می‌کند و به عنوان مصرف کننده شناخته نمی‌شود حق دارد کل مالیات‌های ارزش افزوده پرداختی خود را از کل مالیات بر ارزش افزوده دریافتی، کسر کرده و ما به تفاوت آن را به حساب خزانه داری دولت واریز نماید. مالیات بر ارزش افزوده توسط دولت تعیین می‌شود. ارزش افزوده برای برخی از کالاها و خدماتی ارائه می‌شود که مشمول مالیات است.
ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف طراحی شده که هم اکنون در بیش از 140 کشور جهان تحت عنوان مالیات برارزش افزوده به اجرا درآمده است. کشورهای فرانسه و آلمان از جمله اجراکنندگان اولیه این مالیات بوده و در کشورهای عضو اتحادیه اروپا همه این مالیات را پذیرفته و به اجرا گذاشته‌اند.
است این مالیات از مهم‌ترین درآمدهای خزانه استانداریها، شهرداریها و دولت‌های مرکزی محسوب می‌شود و معمولاً به حساب خزانه دولت مرکزی وارد و از آنجا طبق قانون و معمولاً بنا بر نسبت جمعیت بین استان‌ها و شهرها پخش می‌شود.
مالیات ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهایی تعلق می‌گیرد که در برابر پول در داخل کشور داد و ستد می‌شوند، مگر آنکه در قانون برای آن شرایط ویژه، از جمله تخفیف‌هایی در نظر گرفته باشند. کالاهایی که صادر می‌شوند از این مالیات معاف هستند
حامیان مالیات بر ارزش افزوده، به این مالیات به عنوان یک مکمل مالیاتی نگاه می‌کنند که می‌تواند کسری‌های درآمدی حاصل از مالیات بر درآمدهای شخصی را جبران کند و هچنین اعتقاد دارند که به کارگیری این نوع مالیات ممکن است باعث کاهش کلی نرخ‌های مالیات بر درآمد شود. آنها بر این نکته اصرار دارند که کالاهایی نظیر غذا، دارو و مسکن باید معاف از مالیات باشند تا بر کسانی که باید بخش اعظمی از درآمد خود را صرف تأمین نیازهای اساسی زندگی کنند، فشار مالی وارد نشود. مالیات بر ارزش افزوده باعث می‌شود افرادی که به سرمایه‌گذاری و پس‌انداز می‌پردازند، سود حاصل از سرمایه‌گذاری و پس‌انداز را به خوبی احساس کنند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار