شاخص برخورداری از آب آشامیدنی سالم در روستاهای مازندران که در گذشته حدود ۹ درصد با میانگین کشوری فاصله داشت، در دولت یازدهم و دوازدهم با اجرای ۲۷۹ پروژه آبرسانی و صرف هزینه سه هزار میلیارد ریالی گوی سبقت را حتی از میانگین کشوری گرفته است.
کد خبر: ۹۳۵۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷ 25 January 2021

 

 بنابر آمارهای رسمی در سال ۹۲ میانگین شاخص بهره مندی روستاییان کشور از آب آشامیدنی سالم ۷۸ درصد بود، در حالی که این میزان با اختلاف ۹ درصدی برای روستانشینان مازندرانی رقم ۶۹ درصد را داشت. مسئله ای که بخش قابل توجهی از روستاییان یکی از پرآب‌ترین و پر باران ترین استان کشور را از برخوداری آب سالم محروم می کرد.

اما طی سالهای فعالیت دولت تدبیر و امید و با انجام پروژه های زیربنایی در حوزه ایجاد شبکه توزیع و انتقال آب ، شاخص بهره مندی روستاییان مازندران از آب سالم نه تنها به سطح مناسبی ارتقا یافت، بلکه حتی از شاخص کشوری نیز ۲ درصد پیشی گرفت.

شرکت آب و فاضلاب مازندران برای رسیدن به این شاخص مطلوب در حوزه آب آشامیدنی سالم روستاهای مازندران در زمان فعالیت دولت تدبیر و امید پرونده اجرای شبکه آبرسانی به ۲۷۹ روستا را به بهره برداری رساند که با اجرای این طرح ها ۷۰۹ روستا که شامل ۲۴ درصد روستاهای استان و ۲۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار است را برخوردار از نعمت آب سالم کرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۲۷۹ پروژه آبرسانی در روستاهای استان اجرا شد تا از این طریق تامین آب آشامیدنی سالم برای روستاییان فراهم شود.

مجید عبداللهی افزود: با بهره برداری از این پروژه ها ۱۷۴ هزار و ۹۶ خانوار به تعداد ۵۲۸ هزار و ۷۸۹ نفر از روستاییان مازندران برخوردار از آب آشامیدنی سالم و لوله کشی شدند که این جمعیت شامل ۳۹ درصد جمعیت روستایی استان می شود.

استان مازندران بیش از سه میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۶ درصد این جمعیت در روستاها ساکن هستند .

مدیر عامل شرکت آبفای مازندران رقم اعتبار صرف شده برای اجرای این پروژه ها را سه هزار و ۲۶۴ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: برای اجرایی شدن این پروژه ها لوله گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع آب به طول سه هزار و ۶۴۱ کیلومتر و اصلاح و بازسازی خطوط انتقال و شبکه توزیع آب به طول یک هزار و ۴۳۱ کیلومتر اجرا شده است .

وی همچنین به دیگر فعالیت های انجام شده برای اجرای پروژه های آبرسانی روستایی در هفت سال فعالیت دولت تدبیر و امید در مازندران اشاره و تصریح کرد: حفر ۱۰۶ حلقه چاه عمیق ، بهسازی ۱۰۳ دهنه چشمه ، احداث ۸۶ هزار و ۹۰۰ متر مکعب مخازن زمینی و هوایی و احداث ۲۴۳ واحد ایستگاه پمپاژ بخشی از اقدامات لازم برای محرومیت زایی مردم مازندران از نعمت آب سالم بود.

ارتقای شاخص برخورداری روستاییان مازندران از آب آشامیدنی

عبداللهی با اشاره به اینکه تا قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم شاخص آبرسانی به روستاهای مازندران ۹ درصد از میانگین کشوری کمتر بود ، گفت : تا سال ۹۲ این شاخص در مازندران ۶۹ درصد و در کشور ۷۸ درصد بود .

وی ادامه داد : با اقداماتی که در این دولت انجام شد نه تنها مازندران به شاخص کشوری رسیده ، حتی از این شاخص نیز پیشی گرفته است.

به گفته مدیر شرکت آب و فاضلاب مازندران با طرح های آبرسانی انجام شده در این مدت ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت روستاهای مازندران که شامل نیمی از جمعیت روستایی این استان می شود برخوردار از آب آشامیدنی شدند .

وی در خصوص برخی مشکلات در خصوص قطعی آب در روستاهای مازندران آنهم در برخی مواقع گفت : قطع برق و معیوب بودن وسایل برقی از قبیل پمپ و الکتروپمپ و از کار افتادن تاسیسات برقی ایستگاهها باعث بروز چنین مشکلی می شود .

عبداللهی ادامه داد : علاوه بر این کاهش ناگهانی یا تدریجی حجم آب منابع آبی روستاها از قبیل چاه و چشمه و شکستگی احتمالی در خطوط انتقال از دیگر عوامل بروز قطعی آب در روستاها است .

بیش از پنج هزار کیلومتر لوله فرسوده آب در روستاهای مازندران

مدیر شرکت آب و فاضلاب مازندران از فرسودگی لوله های شبکه توزیع آب به عنوان دغدغه همیشگی این شرکت در ارائه خدمات مطلوب تر به مشترکان خود عنوان کرد و گفت : در حال حاضر پنج هزار و ۳۰۰ کیلومتر لوله فرسوده شبکه توزیع آب در روستاهای استان به بازسازی نیاز دارد .

وی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از یکهزار و ۳۶۰ کیلومتر شبکه فرسوده توزیع آب بازسازی شد .

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار