کاربرد اصلی رویشگاه هیرکانی باید حفظ تنوع زیستی خارق‌العاده‌ای باشد که به‌عنوان یکی از دیرینه‌ترین جنگل‌های جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و نباید این الماس بی بدیل و بی‌رقیب را فدای اکتشافات معادنی مانند روی و سرب و آهن کنیم این در حالیست که اتفاقی که در روستای ناصرآباد افتاده منتهای بد سلیقه‌ای است.
کد خبر: ۹۴۰۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹ 15 February 2021

احیای معدن راکد سرب و روی و احداث جاده‌ جدید دسترسی به این معدن طی هفته‌های اخیر باعث نگرانی فعالان محیط زیست و راه‌اندازی ‌پویش «نه به اکتشاف معدن در قلب البرز مرکزی و گلستانک» توسط تشکل‌های مردم نهاد شده است. یک ‌پژوهشگر محیط زیست ضمن بیان اینکه معدن سرب و روی از خطرناکترین انواع معادن است، تاکید کرد: راه‌اندازی این معدن و احداث جاده دسترسی به آن آثار مخربی بر تنوع زیستی و اهالی منطقه بر جای خواهد گذاشت.

محمد درویش در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه معدن راکد سرب و روی در روستای ناصر آباد در قلمرو بخش کجور واقع شده است، اظهار کرد: این منطقه در جوار زون امن گلستانک - که یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین مناطق حفاظت شده در قلب البرز مرکزی است - قرار دارد و یکی از بکرترین مناطق کشور محسوب می‌شود چراکه به علت دشوار بودن دسترسی به آن، امن و دست نخورده باقی مانده است.

وی در ادامه با بیان اینکه منطقه حفاظت شده البرز مرکزی به‌ویژه زون امن گلستانک و منطقه کجور دارای تنوع زیستی بالایی است گفت: گونه‌های ارزشمندی از جمله مرال، شوکا، کل و بز، ‌پلنگ، گراز و گرگ در این منطقه زیست می‌کنند و می‌توان گفت زنجیره‌ غذایی در این منطقه تقریبا کامل است اما متاسفانه اکنون شاهد نابودی این منطقه به بهانه اکتشافات معدنی هستیم.

به گفته این کارشناس محیط زیست، قرار بود جاده قدیمی این منطقه مرمت شود در حالی که اکنون در حال احداث جاده دسترسی جدیدی هستند که حدود ۵۰۰ متر آن ساخته شده و قرار است تا ۱.۵ کیلومتر ادامه داشته باشد این در حالیست که این جاده در شیب بیش از ۶۰ درصد در حال احداث است و این مساله تخریب زیادی در منطقه به‌همراه خواهد داشت و می‌تواند منجر به لغزش زمین و افزایش سرعت فرسایش خاک شود.

درویش ضمن بیان اینکه احداث جاده جدید دسترسی به معدن در روستای ناصرآباد می‌تواند منجر به گسست اکولوژیک شود، تصریح کرد: روستای ناصرآباد در بخش کجور مسیر عبور و کریدور زمستان‌گذرانی حیات وحش منطقه است که در فصل سرد سال به‌ دلیل ‌افزایش پوشش برف به ارتفاعات ‌پایین‌تر می‌روند.

این ‌پژوهشگر محیط زیست تاکید کرد: دوربین‌های تله‌ای که در این منطقه کار گذاشته شده نشان می‌دهد که حیات وحش از فاصله بسیار نزدیک از معدن سرب و روی و جاده در حال احداث این منطقه عبور می‌کنند و متاسفانه سازمان‌های متولی یعنی سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی به‌جای برخورد جدی با این موضوع، سعی در توجیه آن دارند.

درویش ضمن تاکید بر اینکه معدن سرب و روی یکی از خطرناک‌ترین نوع معادن است، اظهار کرد: راه‌اندازی این معدن می‌تواند باعث مسمومیت حیات وحش و در نتیجه از بین رفتن آن‌ها شود همچنین موجب می‌شود انسان‌ها و اهالی روستای ناصرآباد و منطقه کجور تحت تاثیر قرار گیرند و آثار خطرناک این معدن تا صدها سال در منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی و خاک باقی می‌ماند.

به گفته وی، کاربرد اصلی رویشگاه هیرکانی باید حفظ تنوع زیستی خارق‌العاده‌ای باشد که به‌عنوان یکی از دیرینه‌ترین جنگل‌های جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و نباید این الماس بی بدیل و بی‌رقیب را فدای اکتشافات معادنی مانند روی و سرب و آهن کنیم این در حالیست که اتفاقی که در روستای ناصرآباد افتاده منتهای بد سلیقه‌ای است.

درویش در ‌پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه قرار بود که ‌پایلوت فعالیت‌های معدنی در استان‌های بیابانی و حاشیه بیابانی باشد، تاکید کرد: هم سازمان حفاظت محیط زیست و هم منابع طبیعی باید هر نوع جاده‌کشی و اکتشاف معدنی در جنگل‌های هیرکانی را ممنوع کنند چراکه یک نوار باریک جنگلی در شمال کشور داریم اما به بهانه توسعه در حال نابود کردن آن هستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار