با ایجاد طرح جدید "یاوران تولید" سبب شد ضریب دانش و یافته‌های علمی در بین کشاورزان و بهره‌برداران افزایش یابد که در این طرح محققین و مسؤولین اجرایی جهاد کشاورزی با حضور در مزارع، مشکلات کشاورزان را بررسی و توصیه‌های فنی ارایه می‌کنند که این امر سبب افزایش ضریب دانش کشاورزان و بهره‌برداران می‌شود.
کد خبر: ۹۴۰۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸ 15 February 2021

به گزارش تابناک مازندران ، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه آزمایش‌هایی بر روی سموم کم‌خطر استان انجام شد، ادامه داد: از 15 هزار تن مصرف سموم دهه 60، اکنون به کمتر از سه هزار تن رسیده است.

بر اساس این گزارش از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، محمودرضا رمضانپور با بیان اینکه بالا رفتن ضریب نفوذ بذر در مزارع کشاورزان یکی از مهمترین موفقیت‌هایی است که در بخش کشاورزی از لحاظ تحقیقات رخ داده است و سبب افزایش تولید در محصولات کشاورزی شده است، گفت: با توجه به اینکه اقلیم مازندران یک اقلیم شکننده از لحاظ بیماری‌ها و آفات است اما مرکز تحقیقات کشاورزی با دارا بودن محققین مجرب در زمینه اصلاح بذر و تولید نهال هرساله ارقام جدیدی را برای محصولاتی مانند گندم، جو، کلزا، سویا، آفتابگردان و برنج معرفی می‌کند که سبب می‌شود بذر استاندارد و گواهی شده در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی به ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: با ارتباطات مستقیم محققین و مروجین با کشاورزان و بهره‌برداران زمینه انتقال یافته‌ها و انتقال دستاوردهای جدید فراهم شده است.

رمضانپور اضافه کرد: محققین معین هر هفته در مراکز جهاد کشاورزی حضور فعال دارند تا مشکلات کشاورزان را رصد کنند و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران اظهار کرد: با ایجاد طرح جدید "یاوران تولید" سبب شد ضریب دانش و یافته‌های علمی در بین کشاورزان و بهره‌برداران افزایش یابد که در این طرح محققین و مسؤولین اجرایی جهاد کشاورزی با حضور در مزارع، مشکلات کشاورزان را بررسی و توصیه‌های فنی ارایه می‌کنند که این امر سبب افزایش ضریب دانش کشاورزان و بهره‌برداران می‌شود.

این مسؤول به بحث آموزش کشاورزی در مرکز تحقیقات اشاره کرد و گفت: سالانه آموزش‌ها به کشاورزان از طریق وبینار و حضوری ارایه می‌شود که محققین مرکز تحقیقات اقدام به ارایه وبینار علمی آموزشی هفتگی در سطح ملی می کنند و در زمینه آفات و بیماری‌های و امور دام و سایر بخش های کشاورزی آموزش های لازم ارایه می‌شود.

وی اضافه کرد: با راه‌اندازی استودیو آموزش کشاورزی در مرکز تحقیقات، روزانه آموزش‌های لازم به بهره‌برداران، کشاورزان و کارشناسان بخش کشاورزی ارایه می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران از راه‌اندازی مجتمع آزمایشگاهی در مرکز تحقیقات خبر داد و افزود: آزمایشگاه خاک و آب، گیاهپزشکی، علوم دام، دامپزشکی، منابع طبیعی و بیوتکنولوژی در این مجتمع مستقر است و شرایط برای تمام محققین و دانشجویان برای انجام کار آزمایشگاهی فراهم است تا برای جامعه کشاورزی مفید باشد.

این مسؤول به اهمیت آزمایشگاه اشاره کرد و گفت: پایش کودی و آنالیز خاک و تعیین عناصر غذایی از ویژگی‌هایی است که می توانیم استان‌های شمالی را از طریق این آزمایشگاه پوشش دهیم.

رمضانپور با بیان اینکه آزمایش‌هایی بر روی سموم کم‌خطر استان انجام شد، ادامه داد: از 15 هزار تن مصرف سموم دهه 60، اکنون به کمتر از سه هزار تن رسیده است و سبب شده سموم پرخطر از چرخه مصرف حذف شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران اظهار کرد: سال گذشته از تولید علوفه با استفاده از ضایعات کشاورزی رونمایی شد و دانش فنی در ایستگاه‌های تحقیقاتی در سطح استان عملیاتی شد و ضایعات کشاورزی که از معضلات مهم در شالیزارهاست که آن را به خوراک دام و علوفه تبدیل کردیم.

این مسؤول ادامه داد: طرح‌های تحقیقاتی و طرح‌های اقتصاد مقاومتی که در مرکز تحقیقات انجام شد سبب شد کلزای علوفه‌ای را با کشت مخلوط تری‌تریکاله به عنوان یکی از موثرترین، ارزان‌ترین و قابل کشت‌ترین کشت مخلوط در استان معرفی کنیم.

وی به مزیت‌های اساسی کشت مخلوط اشاره کرد و افزود: تامین خوراک دام در فصل بهار که با کمبود خوراک دام مواجه هستیم به صورت تازه‌خوری محصول خوراک دام از مزایای کشت مخلوط است.

رمضانپور با بیان اینکه کشت مخلوط سبب افزایش ضریب کشت در سطح استان می‌شود و همچنین افزایش درآمد را برای کشاورزان به همراه دارد، ادامه داد: با گسترش صنعت سیلاژ در استان، مزارع و مناطقی در استان شناسایی شوند تا تامین خوراک دام راحت‌تر باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران بخش تحقیقات خاک و آب را از مهمترین بخش های مرکز تحقیقات عنوان کرد و افزود: این بخش معرفی و متعادل سازی عناصر غذایی مورد نیاز گیاه را بر عهده دارد و باتوجه به شرایط اقلیمی استان مازندران روش کاشت در برخی از مزارع سبب می‌شود در اوایل رشد که میزان بارندگی زیاد است ریشه گیاه دچار آسیب شود و باید الگوی توسعه مکانیزاسیون در اراضی خشکه‌زاری مورد توجه قرار گیرد.

این مسؤول اضافه کرد: امسال با ارایه یافته‌های تحقیقاتی، الگوی توسعه مکانیزاسیون در اراضی خشکه‌زاری در استان عملیاتی خواهد شد که این امر سبب افزایش عملکرد محصول خواهد شد.

رمضانپور به توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی جهاد کشاورزی است که در مزارع گندم و کلزاکاری هم توسعه پیدا کرد.

وی از معرفی گونه‌های گیاهان جدید خبر داد و گفت: امسال با توجه به شرایط بارندگی و زمان بارندگی با مشکل کاشت کلزا مواجه شدیم و به همین منظور گونه جدید دانه روغنی به نام "کاملینا" را معرفی کردیم که به صورت پایلوت در حال کشت است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، آموزش، ترویج و تحقیقات را سه حلقه مهم پیشرفت و توسعه کشاورزی در استان عنوان کرد.

این مسؤول به نقش مرکز تحقیقات در انتخاب نمونه‌های بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: نقش و حضور محققین در مزارع نمونه‌های بخش کشاورزی مثال‌زدنی است و انتقال یافته‌های تحقیقاتی و توصیه‌های فنی به کشاورزان انتقال داده می شود و کشاورزان به مرحله‌ای رسیدند که یافته‌های تحقیقاتی را از محققین مطالبه می‌کنند.

رمضانپور ادامه داد: ضریب نفوذ دانش در انتخاب نمونه‌های بخش کشاورزی بالا بود که این افراد توانستند به عنوان منتخبین بخش کشاورزی در سطح کشور بدرخشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار