دهه فجر امسال مازندران میزبان بهره‌برداری از ۸۸۷ پروژه عمرانی و خدماتی با سرمایه گذاری ۲۶ هزار میلیارد ریالی بود تا این استان در چهل و دومین بهار انقلاب اسلامی گام‌های بزرگتر و محکم‌تری در مسیر تحقق توسعه اقتصادی، اجتماعی و رفاهی برداشته باشد.
کد خبر: ۹۴۲۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱ 22 February 2021

ایرنا، مازندران در چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر امسال شاهد اجرا و بهره برداری طرح هایی عمرانی و خدماتی متنوعی بود که نوید بخش آینده ای درخشان از نظر توسعه خدمات، امکانات و حرکت به سمت تولید و پویایی می باشد.

در همین راستا، دهه فجر امسال ۸۸۷ پروژه در حوزه صنعت و معدن، آب، گاز، گردشگری، کشاورزی در شهرها و روستاهای مازندران به بهره برداری رسید که برای اجرای آنها اعتبار ۲۶ هزار میلیارد ریالی هزینه شد. ۱۲۹ پروژه از این تعداد مربوط به حوزه اقتصادی و اشتغالزایی بود و با بهره برداری از آن برای حدود سه هزار نفر اشتغال ایجاد شد.

از لحاظ اعتباری بیشترین پروژه های افتتاحی با ۶ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال در قالب ۱۴ پروژه مربوط به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و از لحاظ کمی نیز ۱۲۰ پروژه با اعتباری افزون بر ۵۲۰ میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های توزیع برق استان بود که مازندران به دلیل پهنای جغرافیای دارای ۲ شرکت توزیع برق مازندران و منطقه غرب است.

علاوه براین مازندران در ایام دهه فجر امسال میزبان آغاز عملیات اجرایی ۷۲ پروژه عمرانی و اقتصادی با سرمایه گذاری ۲۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بود که اغلب آن در حوزه توسعه خدمات در این استان می باشد.

با توجه به وجود بیش از سه هزار روستا در مازندران و روستانشین بودن ۴۷ درصد از جمعیت این استان، بخش قابل توجهی از پروژه های بهره برداری شده و همچنین طرح های اجرایی استان در این مناطق متمرکز شده است به طوریکه در مجموع یک سوم اعتبارات و پروژه های دهه فجر مازندران در مناطق روستایی هزینه شده است.

روشن شدن مشعل گاز ۳۴ روستای ییلاقی

بهره برداری از طرح گازرسانی به ۳۴ روستای ییلاقی مازندران از طرح های زیرساختی و خدماتی استان به شمار می رود که در دهه فجر امسال به بهره برداری رسید که این روستاها شامل ۱۰ روستا در بخش‌ یانه‌سر بهشهر، ۱۵ روستا در بخش کوهستانی سوادکوه، چهار روستا در میاندرود، سه روستا در بابل و ۲ روستا هم در شهرستان رامسر بود.

برای گاز رسانی به این روستاها ۴۵۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی سرمایه گذاری شد که با بهره برداری از آن ۲ ‌هزار و ۱۰۰ خانوار روستایی به مشترکان استان اضافه شدند. پیشتر تعداد یک میلیون و ۴۴۳ هزار مشترک مشتری گاز طبیعی در مازندران بودند که با افتتاح این طرح ها تعداد مشترکان به بیش از یک میلیون و ۴۴۵هزار مشترک رسید.

گاز رسانی به مناطق کوهستانی و دورافتاده مازندران از مهرماه سال ۹۶ همزمان با بهره برداری از طرح بزرگ خط ۴۲ اینچی دامغان - کیاسر - ساری در دستور کار دولت دوازدهم قرار گرفت و حذف مصرف سوخت فسیلی و پایان دادن به برداشت چوب از جنگل برای سوخت از اهداف اصلی گازرسانی به این مناطق اعلام شد.

استان مازندران سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و بر اساس آمارهای رسمی ضریب برخورداری جمعیت شهری استان از گاز طبیعی ۹۹.۵ درصد و جمعیت روستایی ۹۴.۵درصد است.

بهره برداری از ۸۹ طرح کشاورزی

مازندران از دیرباز به عنوان استان کشاورزی کشور به شمار می رود و همواره طرح های کشاورزی در بالای لیست پروژه های قابل بهره برداری در روزشمار هفته دولت و دهه فجر این استان قرار دارد و در دهه فجر امسال نیز ۸۹ طرح کشاورزی، خدماتی و زیربنایی با سرمایه‌گذاری حدود یکهزار و ۴۱۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

بیش از ۴۷۰ میلیارد ریال از سرمایه گذاری صورت گرفته روی این طرح ها از محل اعتبارات استانی و ملی بود و ۶۹۰ میلیارد ریال از اعتبار مورد نیاز برای سرمایه گذاری برروی این طرح ها را نیز بخش خصوصی تامین کرده است و سهم تسهیلات بانکی هم حدود ۲۵۰ میلیارد ریال اعلام شد.

با بهره برداری از این طرح ها ۲ هزار و ۸۰۰ نفر به صورت رسمی به مجموع شاغلان بخش کشاورزی استان اضافه می شود.

بیشترین تعداد طرح های بهره برداری شده در دهه فجر امسال مربوط به بخش کشاورزی مازندران با ۶۷ مورد مربوط به حوزه آب و خاک بود که برای اجرای آنها ۴۸۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شد و هشت طرح هم مربوط به حوزه تولیدات باغی با سرمایه گذاری ۱۷۵ میلیارد ریال به مرحله بهره برداری رسید و افتتاح شد.

علاوه بر این حدود ۱۳۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش یلات و آبزیان به بهره برداری رسید که شامل بهره‌برداری از طرح تکثیر و پرورش زالو با حجم سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد ریال در شهرستان نوشهر، طرح پرورش ماهی سردآبی قائمشهر با ظرفیت تولید ۴۰ تن و با سرمایه گذاری ۱۶میلیارد ریال، پرورش ماهیان خاویاری شهرستان فریدونکنار با سرمایه گذاری ۲۷ میلیارد ریال با تولید هفت تن گوشت و ۱۵۰ کیلوگرم خاویار و یک واحد کارخانه تولید خوراک آبزیان با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد ریال و تولید ۱۴هزار تن خوراک آبزیان می شد.

افتتاح بزرگترین طرح آبیاری نوین مازندران

در پنجمین روز از دهه فجر امسال و در میان تمامی طرح های در حال بهره برداری مازندران، بزرگ‌ترین طرح آبیاری نوین استان در ۲۵۳ هکتار از اراضی منطقه " گاودشت " شهرستان بابل افتتاح شد.

سامانه نوین آبیاری تحت فشار در ایستگاه ملی گاودشت با سرمایه گذاری ۴۵ میلیارد ریالی به بهره برداری رسید که اراضی این منطقه به چهار سامانه آبیاری تحت فشار تجهیز شدند تا برای کشت گندم، جو، کلزا و تولید علوفه کاربری پیدا کند.

با افتتاح این طرح سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب از آب سفره های زیرزمینی صرفه جویی می شود که این میزان آبنه تنها می تواند در دیگر محصولات کشاورزی استفاده شود، بلکه در کاهش هدر رفت آبهای زیرزمینی استان که دهها گریبانگیر مازندران سر سبز است بسیار موثر خواهد بود.

نونوار شدن ۱۳۰ کلاس درس و بهره برداری از ۹ طرح آبرسانی شهری

در دهه فجر امسال حوزه آموزش مازندران نیز بی نصیب از دستاوردهای انقلاب و دولت نبود و ۲۲ پروژه نوسازی فضای آموزشی و پرورشی مازندران با ظرفیت ۱۲۹ کلاس درس افتتاح شد.

این پروژه های آموزشی و پرورشی در زیربنای ۱۸ هزار و ۵۴۲ متر مربع و با هزینه بالغ بر ۶۷۰ میلیارد ریال در ۱۵ منطقه آموزشی استان ساخته شد و ۱۲ پروژه از این تعداد مربوط به مناطق روستایی و ۱۰ مورد نیز برای مناطق شهری است.

در ایام مبارک دهه فجر امسال همزمان عملیات اجرایی ۱۱ پروژه ساخت فضای آموزشی در هفت منطقه آموزشی استان با پیش‌بینی ظرفیت ۷۱ کلاس درس آغاز شد.

مازندران در حال حاضر چهار هزار و ۶۸۰ مدرسه با بیش از ۲۲ هزار کلاس درس دارد.

همچنین در این ایام ۹ طرح توسعه شبکه آب و تصفیه‌خانه فاضلاب شهری مازندران در این ایام به بهره برداری رسید که برای اجرای آنها یکهزار میلیارد ریال اعتبار صرف شد.

این طرح ها شامل تصفیه خانه ۲۰۰ متر مکعبی طرح مسکن مهر میارکلا شهرستان ساری، ۱۰ حلقه چاه آب با ظرفیت ۲۲۸ لیتر در ثانیه، خط انتقال و اصلاح حدود ۲۰ کیلومتر از شبکه آب و نصب ۶ دستگاه فیلتر برای افزایش سطح کیفی آب شرب شهرهای استان می باشد .

بهره مندان از این تعداد طرح بیش از ۷۳ هزار خانوار استان می باشند.

بهره برداری بزرگترین پایانه محصولات کشاورزی

پایانه صادراتی محصولات کشاورزی روماک گستر به عنوان بزرگترین پایانه محصولات کشاورزی مازندران در زمینی به مساحت ۳۱ هکتار و با زیربنای ۳۱ هزار متر مربع در شهرستان جویبار ساخته و به بهره برداری رسید.

این پایانه صادراتی با ظرفیت بیش از ۳۶۴ هزار تن و با قابلیت های سورتینگ و بسته بندی میوه، تولید کارتن و انجماد مواد پروتینی با سرمایه گذاری حدود هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی تکمیل و راه اندازی شد که با بهره برداری از این پایانه صادراتی محصولات کشاورزی برای حدود ۳۰۰ نفر از بیکاران استان مازندران ایجاد اشتغال شد.

برخورداری از ۵۸ سالن سردخانه آمونیاکی، انجماد روزانه ۸۰ تن محصولات کشاورزی، تولید ۶ هزار تن جعبه کارتنی، بسته بندی سالانه ۲۷۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و قابلیت نگهداری ۹۰ هزار تن محصول کشاورزی در دمای بالا و پایین صفر از ظرفیت های مهم این پایانه صادراتی است.

امکان اسکن و عکس برداری سه بعدی برای سنجش کیفیت محصولات، سنجش کیفیت داخلی محصول، امکان تشخیص استحکام بافت میوه بدون آسیب به بافت، شناسایی و ردیابی محصولات بسته بندی، تشخیص صدمات محیطی مرکبات، اندازه گیری ابعاد انواع محصولات، وزن‌کشی میوه به طور دقیق و با سرعت بالا و انجماد سریع و مجزا از قابلیت های این پایانه صادراتی به شمار می رود.
پایانه محصولات کشاورزی روماک پس از پایانه برنج، گل و گیاه و شیلات و ماهیان خاوریاری چهار پایانه حوزه تولیدات کشاورزی در استان مازندران محسوب می شود که تاکنون پایانه محصولات برنج در شهرستان آمل به بهره داری رسید.

هر چند مازندران به عنوان استان صنعتی در کشور شناخته شده نیست اما با اجرای طرح های صنعتی خوبی طی سالهای اخیر در استان رقم خورده است که می تواند نوید بخش حرکت به سمت صنعتی شدن باشد. در همین زمینه طی هفت سال اخیر یکهزار و ۵۷۵ واحد صنعتی و تولید در استان با بیش از ۷۹ هزار و ۵۱۸ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

در تایید این سخن که مازندران در زمینه صنعت نیز اقدامات خوبی را تجربه کرد می توان به بهره برداری از ۱۲ طرح صنعتی و معدنی با سرمایه گذاری یکهزار میلیارد تومان در دهه فجر امسال اشاره کرد.

با بهره برداری از این واحدهای صنعتی و معدنی برای حدود ۶۰۰ نفر از بیکاران مازندران به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرد.

بهره برداری ۵۵۰ واحد مسکن مهر

۵۵۰ واحد مسکونی مهر مازندران در هشتمین روز از دهه فجر امسال با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و استاندار مازندران به صورت ویدئو کنفرانسی در محل سالن استانداری در مناطق مختلف استان افتتاح شد. این واحدهای مسکونی مربوط به شهرستان های نکاء، ساری، بابل، تنکابن چالوس و رامسر بود که با اعتباری افزون بر ۶۰۰ میلیارد ریال ساخته و بهره برداری شد.

علاوه بر افتتاح این طرح در دهه فجر امسال ۷۰۶ واحد مسکونی استان در قالب طرح اقدام ملی مسکن کلنگ‌زنی شد که این طرح ها در شهرستانهای بابل، رامسر و میاندورد اجرایی شد.

همچنین اهدای کلید ۲۷۷ واحد مسکن مهر در شهرهای بابل، ساری و چالوس به متقاضیان این واحدهای مسکونی انجام شد و این افراد به جمع صاحبخانه های استان پیوستند. میزان اعتبار هزینه شده برای ساختیا تکمیل این واحدهای مسکونی حدود ۳۷۷ میلیارد ریال بود.

علاوه بر پروژه های مربوط به ساخت مسکن در دهه فجر امسال ۱۸ پروژه حوزه راهسازی با اعتباری افزون بر ۵۰۴ میلیارد ریال در این استان به بهره برداری رسید که شامل زیرسازی و آسفالت دوربرگردان قلعه‌کش در محور جدید آمل-بابل، بهسازی و تعریض راه دسترسی به شهرک صنعتی تشبندان محمودآباد و شهرک صنعتی منصورکنده بابل بود.

بهره برداری سالن ورزشی بانوان قائمشهر و روکش آسفالت پروژه معابر کوی قلیچ شهرستان ساری در قالب باز آفرینی شهری و نصب پنج دستگاه شتاب نگار لرزه ای در شهرهای بابل، عباس آباد، جویبار و نوشهر از دیگر طرح های این ایام بود.

خانه دار شدن ۱۱۱ مددجوی بهزیستی

طی ایام دهه فجر امسال کلید ۱۱۱ واحد مسکن مددجویی بهزیستی مازندران با حضور ویدئو کنفرانسی رییس سازمان بهزیستی کشور به جامعه هدف بهزیستی مازندران تحویل داده شد.

این تعداد واحدهای مسکونی واگذار شده در مازندران بخشی از ۲ هزار مسکن مددجویی است که در ایام دهه فجر امسال در سراسر کشور به صورت همزمان با جامعه هدف بهزیستی واگذار شده است.

از مجموع ۱۱۱ واحد مسکونی مددجویی تحویل شده، ۳۴ واحد برای خانواده دارای ۲ معلول و بیشتر بود و بقیه هم به سایر جامعه هدف بهزیستی همچون زنان سرپرست خانوار و خانواده های دارای یک معلول تحویل شده است.

مجموع کمک های بلاعوض بهزیستی برای ساخت این واحدهای مسکونی ۳۵ میلیارد ریال بود و برای ساخت هر واحد مسکن مددجویی در حوزه شهری مبلغ یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال و در روستاها هم ۸۵۰ میلیون ریال کمک پرداخت شد.

پیوستن ساری به جمع ۱۰ آزمایشگاه DNA پزشکی قانونی کشور

همزمان با هشتمین روز از دهه فجر امسال سه طرح عمرانی پزشکی قانونی مازندران با سرمایه‌گذاری حدود ۱۴۵میلیارد ریال به صورت ویدئو کنفرانسی در محل سالن دادگستری دراستان افتتاح شد.

مرکز آزمایشگاهی، تشخیصی و تالار تشریح پزشکی قانونی در ساری با ۱۲۰میلیارد ریال به بهره برداری رسید که با افتتاح این مرکز آزمایشگاهی، شهرستان ساری به جمع ۱۰ منطقه دارنده آزمایشگاه DNA پزشکی قانونی کشور پیوست.

این مرکز نیاز آزمایشگاهی سم‌شناسی، آسیب‌شناسی، تشخیص ژنتیکی یا DNA و سرولوژی (تشخیص لکه های خونی) پزشکی قانونی استان های مازندران، سمنان و گلستان را تحت پوشش قرار می دهند.

همزمان با بهره برداری از این آزمایشگاه ۲ساختمان اداره پزشکی قانونی شهرستان نور و رامسر نیز به بهره برداری رسید که ساختمان اداری شهرستان نور با هزینه ۱۲میلیارد ریال از سوی بسیج سازندگی ساخته شد و طرح ساختمان اداری پزشکی قانونی رامسر که زمین آن توسط بانوی خیر اهدا شد با هزینه ۱۱ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

تکمیل ۱۳ طرح هادی روستاهای استان

همچنین برای برخورداری روستاییان مازندران از خدمات زیرساختی و عمرانی طرح هادی ۱۳ روستا به بهره‌برداری رسید که برای اجرای طرح ها حدود ۵۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبار دولتی و مشارکت روستاییان هزینه شد و بیش از یکهزار خانوار روستایی هم از مزیت های آن بهره مند شدند.

هم اکنون از ۲ هزار و ۳۴۶ روستای بالای ۲۰ خانوار مازندران، طرح هادی در حدود یک هزار و ۲۰۰ روستا پایان یافت و در سایر روستاها نیز در دست اجرا است.

برچسب ها: مازندران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار