ورزش های آمادگی هوازی (تناسب قلبی- تنفسی) حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته (پیاده روی، دوچرخه، فوتبال، والیبال و ورزش های آمادگی عضلانی (تقویتی- کششی) حداقل دو بار در هفته و ورزش های تعادلی حداقل 3 بار در هفته جهت سالمندان و افرادی که تست تعادلی مختل دارند یا در خطر سقوط هستند، پیشنهاد می شود.
کد خبر: ۹۴۴۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۷ 28 February 2021

به گزارش تابناک مازندران، دكتر اوشیب‌نتاج از بی تحرکی یا کم تحرکی بعنوان یکی از مخاطرات عمده سلامتی و مرگ و میر در جهان خبر داد وگفت: یک چهارم مردان فعالیت فیزیکی ندارند.

 روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر علی اوشیب‌نتاج متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به اینکه افزایش بی تحرکی عمومی در جامعه به دو دلیل تشدید شده است، گفت: پیشرفت صنعتی و فن‌آوری که ماشین آلات عهده دار فعالیت ها در منزل، مسیر رفت و آمد، محل کار و زمان خرید و تفریح شده است و پیشرفت خدمات پزشکی که منجر به افزایش طول عمر افراد سالم و بیمار شد نیز منجر به کاهش سطح فعالیت فیزیکی آنها شده است.
وی با ذکر این نکته که بی تحرکی یا کم تحرکی یکی از مخاطرات عمده سلامتی و مرگ و میر در جهان است، ادامه داد: ارتباط قدرتمندی بین کاهش تحرک و شیوع مشکلاتی مثل پرفشاری خون، دیابت نوع ۲، حوادث عروقی مثل (حمله قلبی و مغزی)، افزایش وزن و چاقی، اختلالات خواب و خلق(افسردگی و اضطراب)، پوکی استخوان و دردهای اسکلتی-عضلانی مثل کمردرد، سرطان ها بویژه کولون و پستان، زندگی وابسته در سالمندان، افزایش مرگ و میر (20 تا 30 درصد افزایش مرگ و میر به هر علت)، وجود دارد.
این متخصص با اشاره به اینکه جهت حفظ و ارتقای سلامت عمومی، این معضل بایستی به روش افزایش تحرک، معکوس گردد، بیان داشت: کاهش مدت زمان فعالیت های نشسته مثل تماشای تلویزیون، کار با کامپیوتر، موبایل، و انجام چند کار با فعالیت فیزیکی روزمره مثل استفاده از پله، پیمودن مسیری بصورت پیاده و برای ... ارتقای سلامت بسیار مفید است.
دکتر اوشیب‌نتاج افزود: همچنین انجام ورزش مطلوب و منظم با هدف کسب تناسب سلامتی برای کاهش خطرات بیماریها و مرگ و میر، نیز از ضروریات این امر می باشد.
وی اضافه کرد: ورزش های آمادگی هوازی (تناسب قلبی- تنفسی) حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط در هفته (پیاده روی، دوچرخه، فوتبال، والیبال و ورزش های آمادگی عضلانی (تقویتی- کششی) حداقل دو بار در هفته و ورزش های تعادلی حداقل 3 بار در هفته جهت سالمندان و افرادی که تست تعادلی مختل دارند یا در خطر سقوط هستند، پیشنهاد می شود.
این متخصص اذعان داشت: ورزش اثرات سودمندی روی قلب، جسم و ذهن دارد و در پیشگیری و درمان بیماریهای غیر واگیر دار مثل هیپر تانسیون ، دیابت، کاهش علائم افسردگی و اضطراب، تقویت تفکر، یادگیری، مهارت و قضاوت، کاهش خطر سقوط و شکستگی و حفظ وزن مناسب مفید است.
دکتر اوشیب‌نتاج با ذکر این نکته که در کل ورزش باعث افزایش تندرستی عمومی می شود، افزود: در سطح جهانی، یک چهارم مردان ( در مورد خانم ها بیشتر است) فعالیت فیزیکی ندارند و ۶۰ درصد هم فعالیت ناکافی دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار