مازندران ۲۲ شهرستان دارد که طبق نقشه سامانه ماسک ، ۶ شهرستان در وضعیت آبی و ۱۶ شهرستان هم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. رنگ آبی به معنای خطر کم و رنگ زرد هم خطر متوسط است.
کد خبر: ۹۵۱۳۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵ 27 March 2021

به گزارش تابناک مازندران ، استاندار مازندران با ابراز نگرانی از افزایشی شدن بستری بیماران کرونایی و گسترش شیوع کرونای انگلیسی در هفت شهرستان استان گفت : هموطنان در حد مقدور به مازندران سفر نکنند.

بر اساس این گزارش از روابط عمومی استانداری مازندران ، احمد حسین زادگان روز شنبه در حاشیه نشست ستاد استانی مقابله با کرونا افزود : رنگ بندی آبی و زرد به معنای بی خطر بودن مازندران نیست و لازم است هم میهنان با پرهیز از سفر، کرونا ویروس را سوغات نبرند .

مازندران ۲۲ شهرستان دارد که طبق نقشه سامانه ماسک ، ۶ شهرستان در وضعیت آبی و ۱۶ شهرستان هم در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. رنگ آبی به معنای خطر کم و رنگ زرد هم خطر متوسط است.

نماینده عالی دولت در مازندران با با بیان اینکه روزهای پایانی سال ۹۹ و هفته نخست سال جدید، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از سوی مردم و مسافران بشدت کاهش یافته، از شهروندان و مسافران خواست تا ضمن رعایت سفت و سخت پروتکل های بهداشتی ، فاصله گذاری اجتماعی را هم رعایت کنند و حتی المقدور در خانه بمانند.

حسین زادگان با ابراز نگرانی از شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در هفت شهرستان مازندران ، ادامه سفرهای نوروزی در هفته دوم سال را تشدید کننده مشکلات هم برای هم استانی‌ها و هم مسافرانی دانست و از اجرای محدودیت های جدید کرونایی در استان خبر داد.

وی با اعلام این که ستاد ملی کرونا هم مصوبات جدید کرونایی داشته است ، توضیح داد : بر اساس این مصوبات از این پس در شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی، به دلیل تغییر ساعت رسمی کشور، محدودیت ترددهای شبانه از ساعت ۹ شب به ساعت ۱۰ شب تغییر پیدا کرد.

حسین زادگان در خصوص تشدید محدودیت‌ها نیز گفت: در هفته دوم نوروز محدودیت‌های سختگیرانه تری برای رستوران‌ها اعمال و بزودی اطلاع رسانی می شود.

طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل روند بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان از چهار روز پیش بار دیگر افزایشی شد و در حال حاضر ۵۳۱ بیمار کرونایی در بیمارستان های مازندران بستری هستند.

آمار بیماران بستری مازندران از روز ۲۹ اسفند ماه سال ۹۹ برای نخستین بار پس از ۶ ماه به زیر ۵۰۰ نفر رسیده بود ولی بار دیگر از سوم فروردین افزایشی شد و به بالای ۵۰۰ نفر رسید.

مازندران پاییز پارسال با اجرای برنامه های مختلف محدود کننده و نظارت های شدید ، دیرتر از سایر استان های کشور درگیر موج سوم کرونا شد و طولانی ترین دوره گذر از این موج را تجربه کرد به گونه ای که تا اواخر بهمن ماه درگیر موج سوم بود و بیمارستان های استان نیز همزمان بیش از یکهزار و ۵۰۰ بیمار کرونایی بستری داشتند.

بررسی گزارش های روزانه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می دهد که طی یک ماه گذشته با وجود کاهشی بودن روند بستری بیماران کرونایی ، این استان همه روزه شاهد جان باختن تعدادی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بود تا جایی که بعضی از روزها تعدادشان به ۱۰ نفر هم در یک دوره ۲۴ ساعته رسید.

پیوستگی جغرافیایی مناطق شهری و روستایی ، نزدیکی شهرها به یکدیگر ، روابط فامیلی و خانوادگی گسترده میان شهری و ارتباطات روزمره کاری میان مناطق شهری با یکدیگر و روستاها در کنار گردشگر پذیری سبب شده است تا چسبندگی ویروس کرونا در مازندران بیشتر از سایر نقاط کشور باشد و با شدت بیشتری هم در سراسر استان گسترش یابد.

جولان کرونای انگلیسی

مجموعه این عوامل در کنار سهل انگاری در رعایت پروتکل های بهداشتی و عادی انگاری و شلوغی های بازار در شب عید سبب شده است تا مازندران این روزها به جولانگاه ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی تبدیل شود. طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل تاکنون حدود ۱۰۰ بیمار مبتلا به ویروس انگلیسی در استان شناسایی شده اند در حالی که از ورود این ویروس به مازندران تنها کمتر از ۲ هفته سپری شده است.

زنگ خطر ویروس انگلیسی در مازندران نخستین بار ۲۴ اسفند ماه یعنی ۱۳ روز پیش با شناسایی ۲ بیمار در قائمشهر به صدا درآمد ولی اکنون ۵۰ برابر شده است و در هفت شهرستان گسترش یافته است.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، این ویروس جهش یافته از یک شهروند قزوینی که مهمان یک خانواده قائمشهری بود به زن و شوهر میزبان سرایت کرد و در کمتر از ۴۸ ساعت تعدادی از خویشاوندان خانواده میزبان را هم درگیر نمود.

در حال حاضر علاو بر قائمشهر ، ویروس انگلیسی در ساری ، نور ، آمل ، بابلسر ، بابل و رامسر هم مشاهده شده است.

کرونای انگلیسی از ۳۰ شهریور ماه در انگلیس شیوع یافت و اندکی بعد با سرعت زیادی به کشورهای دیگر رسید. این ویروس جهش‌یافته بسیار سرایت‌پذیر است و افراد با سن پایین را هم مبتلا می‌کند و تنها راه مقابله با آن رعایت دقیق پروتکل‌ها است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار