کد خبر: ۹۵۳۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸ 06 April 2021

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران از دستگیری یکهزار و ۲۸۸ شکارچی غیرمجاز در هنگام شکار در مناطق حفاظتی و شکار ممنوع این استان در سال ۹۹ خبر داد.

مسلم آهنگری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که از مجموع این افراد، ۵۲۰ نفر که در تالاب و آببندان ها سرگرم شکار پرندگان مهاجر بودند، قبل از هرگونه اقدامی توسط نیروهای یگان حفاظت دستگیر شدند.

وی همچنین از کشف و ضبط ۹۸۴ قبضه سلاح شکاری مجاز و غیرمجاز طی سال گذشته در مناطق مختلف مازندران خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد ۲۱۷ قبضه مربوط به سلاح غیرمجاز و ۷۶۷ قبضه نیز مربوط به سلاح مجاز بود که در حین شکار کشف و ضبط شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران از تشکیل ۸۱۷ فقره پرونده قضای برای شکارچیان غیرمجاز مازندران در سال ۹۹ خبر داد و افزود: پرونده شکارچیان غیرمجاز به محاکم قضایی استان ارسال و منجر به صدور حکم نهایی شده است.

آهنگری با بیان اینکه  سال ۹۸ در مقایسه با سال گذشته، سلاح بیشتری از شکارچیان غیرمجاز مازندران کشف و ضبط شده بود، بیشترین میزان شکار غیرمجاز صورت گرفته در استان با توجه به وجود مناطق جلگه‌ای و آبندان را مربوط به شکار پرندگان اعلام کرد.

وی از فعالیت ۳۰۰ محیط‌بان در ۷۰ ایستگاه محیط‌بانی در عرصه های زیست محیطی و طبیعی مازندران خبر داد و کمبود نیروهای محیط بان را از عمده مشکلات فراروی عنوان کرد و گفت: با وجود تمام مشکلات، نیروهای محیط بان در تمام مناطق حساس و صعب‌العبور که از تراکم حیات وحش بیشتری برخوردار است، به طور شبانه‌روزی مشغول فعالیت‌اند.

مازندران با داشتن ۵۳۰ هزار هکتار عرصه زیست محیطی و تالاب بین المللی میانکاله، سرخرود و ۸۰۰ دهنه آببندان همه ساله پذیرای بیش از ۱.۵ میلیون بال جمعیت پرندگان مهاجر زمستان گذران است که طبق آمار رسمی یک پنجم  این پرندگان از سوی شکارچیان غیرمجاز و مجاز شکار می شوند.

در چند سال گذشته با وجود برخورد شدید محیط‌زیست و برخی دستگاههای نظارتی دیگر با شکارچیان غیرمجاز ، همچنان شکار پرندگان وحشی مهاجر در صدر تخلفات زیست محیطی در استان مازندران قرار دارد و تاکنون راهکارهای برای کاهش شکار و حفاظت از پرندگان به خصوص گونه های تحت حفاظت و انقراض نیز به دلیل مقطعی بودن برخوردها و کناره گیری برخی دستگاههای نظارتی در میانه راه چندان موفقیت آمیر نبود.

علاوه برآن برنامه های محیط زیست برای  صدور مجوز شکار و به رسمیت شناختن برخی از شیوه های شکار سنتی چون دوما ، برای جلوگیری از  قتل عام دست جمعی پرندگان مهاجر در سال های اخیر در دستور کار قرار گرفت، ولی بررسی ها نشان می دهد که این برنامه ها نیز همانند سایر برنامه های دیگر به دلیل کم کاری برخی دستگاههای نظارتی دولتی و حاکمیتی استانی و شهرستانی نتوانست کاهش شکار غیرمجاز پرندگان وحشی را به دنبال داشته باشد و همچنان شکار بی رویه و قتل عام پرندگان مهاجر به خصوص در فصل مهاجرت زمستان گذران به دغدغه همساله محیط زیست و علاقه مندان است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار