کد خبر: ۹۵۳۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹ 06 April 2021

شدت شیوع دیابت، کلسترول خون، فشار خون در مازندران بالاتر از میانگین کشوری

به گزارش تابناک مازندران از روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر خدیجه ازوجی متخصص پزشکی اجتماعی از اجرای طرح پیمایش عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر در کشور خبر داد و گفت: بیماری‌های غیرواگیر عامل حدود ۸۰ درصد موارد مرگ و میر به شمار می‌روند .
دکتر خدیجه ازوجی مسئول اجرای پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر (STEPS) با اشاره به پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر بیان داشت: بیماری‌هایی همچون دیابت، فشارخون بالا، سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی از مهمترین بیماری های غیرواگیر هستند که عوامل خطر مشترکی شامل کم‌تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف دخانیات و ... دارند.
وی با اشاره به اهمیت بیماری های غیر واگیر و بار عظیمی که این بیماری ها بر سیستم سلامت می گذارد، ادامه داد: بررسی شاخص های سلامت از اهمیت خاصی برخوردار است.
دکتر ازوجی با اشاره به نتایج آخرین پیمایش عوامل خطر بیماریهای غیر واگیر کشور و استان مازندران افزود: شیوع استفاده از وعده های غذایی مناسب میوه و سبزیجات در بین افراد بزرگسال در کشور 17.2 درصد می باشد و خوشبختانه در مازندران 30 درصد می باشد.
وی با اشاره به اینکه میزان شیوع فعالیت فیزیکی کم هم در کشور و مازندران 56 درصد می باشد، ادامه داد: همچنین شیوع اضافه وزن در کشور و مازندران بین 35 تا 36 درصد می باشد، ولی شیوع چاقی در کشور 22.7 می باشد در صورتی که در مازندران33 است که نگران کننده ی باشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با ذکر این نکته یک سوم مازندرانی ها دچار شیوع فشار خون بالا هستند، بیان داشت: شیوع فشار خون بالا در کشور 26.4 درصد می باشد در صورتی که در مازندران 33 درصد است.
دکتر ازوجی با اشاره به اینکه شیوع دیابت در کشور 10.9 درصد و در مازندران14 درصد می باشد، گفت: شیوع بالا بودن سطح کلسترول در خون در کشور22.6 درصد و در مازندران 30 درصد و همچنین درصد افراد دارای سابقه مصرف دخانیات در کشور14.6 درصد و در مازندارن 20 درصد می باشد.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اذعان داشت: در همین راستا و بر اساس تصمیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشتمین پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر (STEPS) در افراد بالای 18 سال ، در بهمن و اسفند سال جاری در کشور شروع شد.
مسئول اجرای پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر (STEPS) دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: در شهرستان بابل نیز این طرح از اواسط بهمن ماه در 17خوشه منتخب اجرا اشد که علاوه بر بررسی شاخص های موثر بر بیماری های غیر واگیر، آزمایش های مرتبط ، بررسی افراد از نظر ابتلا به کرونا ویروس نیز در این طرح انجام شد.
وی ادامه داد: این طرح به لطف خدا و همت نیروهای اجرایی طرح در معاونت تحقیقات و فناوری و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل و با همکاری مثال زدنی مردم در شهرستان بابل انجام گردید .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار