اخبار و عملکرد حوزه انتظامی مازندران در 11 خرداد توسط معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی مازندران به خبرنگار تابناک از کل استان از غرب تا شرق به شرح زیر به حضورتان تقدیم می گردد.
کد خبر: ۹۶۸۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲ 01 June 2021

به گزارش تابناک مازندران، اخبار فرماندهی انتظامی استان در مورخ 11 خرداد ماه 1400 به شرح  زیر است .


نجات جان جوان 25ساله با فداکاری مامور پلیس نور
فرمانده انتظامی شهرستان نور از نجات جان جوان 25ساله در حال غرق در دریای مازندران توسط مامور فداکار خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علی داداش تبار با اعلام این خبر، بیان داشت: ماموران انتظامی نور عصر روز گذشته در پی دریافت خبری مبنی بر غرق شدن جوان 25 ساله در در دریای مازندران، موضوع را با اعزام نیرو به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.
وی تصریح کرد: ماموران انتظامی با حضور در محل حادثه در بررسی های اولیه دریافتند که جوان 25ساله اهل تهران به علت عدم آشنایی با فنون شنا در دریا و همچنین عدم حضور عوامل امدادی،درحال غرق شدن می باشد.
فرمانده انتظامی شهرستان نور با اشاره به جان فشانی یکی از ماموران انتظامی و آشنایی وی با فنون شنا ، اذعان داشت : یکی از ماموران اکیپ گشت انتظامی با دیدن صحنه غرق شدن جوان 25 ساله در دریا، بدون اتلاف وقت به آب زد و وی را نجات داد.
فرمانده انتظامی شهرستان نور در پایان با تاکید بر اینکه به دلیل عدم حضور عوامل امدادی در سواحل و تعطیلی محدوده اجرای طرح دریا در شرائط کرونایی،از شهروندان خواست : ضمن خودداری از هرگونه تجمع در سواحل دریا برای پیشگیری از بیماری منحوس کرونا،تا اطلاع ثانوی و بازگشایی محدودههای اجرای طرح ، از شنا در دریا جدا خودداری کنند.

----------------------------------------------

درگیری منجر به مرگ سارق در "قائم شهر"
گروه استان ها- مازندران- فرماندهی انتظامی شهرستان قائم شهر از وقوع درگیری منجر به مرگ سارق 50 ساله با صاحب خانه در یکی از منازل مسکونی خبر داد .
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ" مهدی خادمی"در تشریح این خبر، اظهار داشت: در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر کوتاهی پلیس 110 و عدم حضور به موقع در محل درگیری در یکی از منازل مسکونی شهر قائم شهر، موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت.
وی تصریح کرد: برابر بررسی های به عمل آمده در ساعت 13و 54 دقیقه بعد ازظهر روز یکشنبه 2خرداد ماه در پی کسب خبری از مرکز فوریت های پلیسی 110 مبنی بر وقوع درگیری دریکی از منازل شهروندان، بلافاصله ماموران کلانتری 12 در کمتر از 5 دقیقه به محل مورد نظر عزیمت کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان قائم شهر، اظهار کرد: ماموران با حضور در محل حادثه در بررسی های اولیه با جسد مردی 50 ساله که بر اثر ضربه به سر و خونرریزی شدید فوت کرده و همچنین صاحب منزل که با ضربات چاقو مصدوم شده بود، مواجه شدند.
سرهنگ خادمی، افزود:کارشناسان پلیس آگاهی در ادامه تحقیقات از صاحب منزل و همسر وی، دریافتند، متوفی سارق بوده که پس از حضور مالک با آنان درگیر و با ضربات چاقو وی را مصدوم کرد.
خادمی ادامه داد: سارق که قصد فرار از منزل را داشته در پی مقاومت صاحب خانه به علت نامعلومی با سر به ستون وسط اتاق برخورد و به علت خونریزی از ناحیه سر قبل از حضور عوامل اورژانس جان باخت.
فرمانده انتظامی شهرستان قائم شهر با اشاره به تشکیل پرونده قضائی در این خصوص، اظهار کرد: تعلل و تاخیر در تماس با پلیس 110 علت عدم حضور پلیس بوده است لذا پلیس در کمتر از 5 دقیقه پس از تماس مردمی در محل حادثه حضور یافت.

----------------------------------------------

کشف مزرعه ارز دیجیتال میلیاردی در محمودآباد
فرمانده انتظامی شهرستان محمودآباد از کشف مزرعه ارز دیجیتال به ارزش 28میلیارد ریال و دستگیری یک متهم خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس؛ سرهنگ حسین زاده در تشریح این خبر بیان داشت : ماموران انتظامی در پی دریافت خبری مبنی بر فعالسازی مزرعه ارز دیجیتال ، موضوع را با انجام اقدامات پلیسی در دستور کار خود قرار دادند.
وی از شناسایی محل استفاده از دستگاههای استخراج ارز دیجیتال توسط ماموران انتظامی خبر داد و افزود: ماموران انتظامی پس از هماهنگی قضائی در بازرسی دقیق از محل، 18 دستگاه ماینر ، 3 دستگاه تثبیت کننده برق و 2 دستگاه خنک کننده و 15 عدد لوازم مورد نیاز از جمله کیس و مانیتور کامپیوتر را کشف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان محمودآباد ارزش دستگاه ماینر و دیگر تجهیزات کشف شده بر اساس نظر کارشناسان را 28 میلیارد ریال بیان داشت و گفت : ماموران انتظامی در این اقدام یک متهم که از ساکنان غیر بومی استان بوده را دستگیر و با تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی کردند.
سرهنگ حسین زاده د ر پایان خاطر نشان کرد: شهروندان در صورت اطلاع از مورد مشابه موضوع را از طریق تماس با شماره 110 به پلیس اطلاع دهند.

----------------------------------------------

سارق اماکن مذهبی در دام پلیس بابل
فرمانده انتظامی شهرستان بابل از دستگیری سارق اماکن مذهبی و کشف 10 فقره سرقت خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "محمدزمان شالیکار" در تشریح جزئیات این خبر بیان داشت : ماموران انتظامی در پی دریافت یک فقره پرونده مبنی بر وقوع یک فقره سرقت از یکی از اماکن مذهبی ، موضوع را در دستور کار خودقرار دادند.
وی افزود : ماموران انتظامی با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات میدانی یک سارق حرفه ای را شناسایی و با هماهنگی دادستان بابل وی را دستگیر کردند.
سرهنگ "شالیکار" با اشاره به اعتراف متهم به 10 فقره سرقت از اماکن مذهبی و تکایا،خاطر نشان کرد: ماموران انتظامی متهم را با تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان بابل در خاتمه به شهروندان توصیه کرد: در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک از قبیل پرسه زنی افراد معلوم الحال و یا درحال سرقت از اماکن عمومی و خصوصی موضوع را بلافاصله به پلیس110 اطلاع دهند.

----------------------------------------------

رمزگشایی از 16فقره سرقت در تنکابن
فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن از دستگیری سارقان حرفه ای داخل خودرو با کشف 16 فقره سرقت خبر داد
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "غلامحسین شعبانی" با اعلام این خبر، بیان داشت : ماموران پلیس آگاهی در پی دریافت خبر وقوع چندین فقره سرقت داخل خودرو ، بررسی موضوع را با انجام اقدامات تخصصی در دستور کار خود قرار دادند.
وی تصریح کرد: کارآگاهان و کارشناسان پلیس آگاهی با انجام تحقیقات و بررسی صحنه های سرقت ، 2 سارق حرفه ای و سابقه دار را شناسایی و با هماهنگی قضائی دستگیر کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن، افزود: ماموران انتظامی در بازجویی از متهمان دستگیر شده به راز 16 فقره سرقت داخل و قطعات خودرو پی بردند.
سرهنگ شعبانی با اشاره به کشف مقادیر زيادي ضبط، باند، تجهيزات و لوازم خودرو افزود: ماموران متهمان را پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی کردند.
فرمانده انتظامی تنکابن در پایان به شهروندان توصیه کرد: هنگام پارک خودرو در خيابان و پارکينگ منازل، با استفاده از تجهيزات و لوازم ايمني مثل قفل فرمان، قفل پدال ، دزدگیر و.... احتمال سرقت خودرو و لوازم و قطعات خودرو را کاهش دهند.

----------------------------------------------

کشف گوساله های قاچاق میلیاردی در "میاندورود"
فرمانده انتظامي شهرستان میاندورود از توقيف 2 خودروی نیسان و کشف 16 راس گوساله قاچاق خبر داد.
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ "مجید باقری " در تشريح اين خبر بیان داشت : در اجراي طرح مبارزه با قاچاق کالا بویژه دام، ماموران انتظامی موضوع را با انجام اقدامات اطلاعاتی و کنترل محورهای اصلی شهرستان در دستور کار خود قرار دادند.
وی تصریح کرد : ماموران انتظامی هنگام كنترل خودروهای عبوری در یکی از محورهای اصلی 2 خودروی نیسان حامل دام را شناسایی و توقیف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان میاندورود با بیان اینکه ماموران انتظامی بازرسی از خودروهای توقیفی 16 رأس گوساله قاچاق و فاقد مجوز دامپزشکی را کشف کردند، افزود : کارشناسان ارزش احشام مکشوفه را 8 میلیارد و400 میلیون ریال برآورد کردند.
سرهنگ باقری از دستگیری 2 قاچاقچی و تحویل آنان به مرجع قضایی خبر داد و تصریح کرد: شهروندان اخبار و اطلاعات مربوط به قاچاق احشام را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع دهند.

----------------------------------------------

قاچاق چوب،آسیبی بر منابع طبیعی
تاراج منابع طبیعی به عنوان سرمایه ملی، آگودگی هوا، وقوع سیل، رانش زمین، از بین رفتن گیاهان بومی و گونه های ارزشمند و آسیب به محیط زیست جانوران و انسان ها بخشی از مضرات قاچاق چوب است.
گسترش پدیدة قاچاق چوب و تأثیر مخرب آن در امر تولید و تجارت قانونی وسرمایه گذاري و اشتغال، خطر جدي و بزرگی است که باید با جدیت تمام با آن مبارزه کرد و بر همه دستگاه هایی که به نحوي می توانند در این امر دخیل باشند ، واجب است که سهم خود را در این مبارزه ایفا کنند.
اول اینکه باید کانون مرکزي این مبارزه در سطح عالی نزدیک به رئیس دولت و داراي اشراف قانونی بر دستگاه هاي ذي ربط دولتی باشد؛ دوم اینکه تبلیغات متناسب و هوشمندانه و همه جانبه در خدمت این مبارزه قرار گیرد؛ سوم برخورد قضایی و انتظامی، قاطع و در ارتباط کامل باتصمیم گیري هاي آن کانون مرکزي باشد؛ چهارم عزم جدي براین باشد که عمل قاچاقچی کاملا برخلاف صرفه و همراه با خطر باشد و جنس قاچاق از پیش از مبادي ورودي تا محل عرضه آن در بازار، آماج اقدامات گوناگون این مبارزه قرار گیرد.
البته در این کار لازم است با دقت و مراقبت تمام از آلوده شدن عناصر دست اندرکار این مبارزه به بیماري رشوه و امثال آن جلوگیري شود.
بدیهی است که دستگاه قضایی از یک سو و دستگاه هاي انتظامی و احیاناً نظامی از سوي دیگر وظیفه دارند در این امرمهم همکاري کامل داشته باشند.
بر طبق بیانات رهبر معظم انقلاب (( گسترش پدیده قاچاق چوب و تاثیر مخرب آن در امر تولید و تجارت قانونی و سرمایه گذاری و اشتغال خطر جدی و بزرگی است که باید با جدیت تمام با آن مبارزه کرد و بر همه دستگا هایی که به نحوی می توانند در این امر دخیل باشند واجب است سهم خود را در این مبارزه ایفا کنند . ))
لذا امروزه متاسفانه علاوه بر روش های مجاز ( بر اساس میزان نیاز کارخانجات چوب در ایران، برای واحدهای صنعتی کارگاه های تبدیل صنایع چوب درودگری، جعبه سازی و مبل سازی ، کارخانه های کاغذ سازی، نئوپان و فیبر، صنایع کوچک چوب، کارخانجات روکش و تخته سه لایی ، .... استفاده می شود.
به همین منظور میزان برداشت مجاز جوابگوی نیاز صنایع داخلی نبوده و خود زمینه قطع غیر مجاز و در نهایت قاچاق چوب را فراهم می سازد. لذا همواره مسئله قاچاق چوب از جنگل های شمال مطرح است. قطع بی رویه چوب به طور قاچاق توسط سود جویان و فرصت طلبان غارتگر بوده است .
قاچاق چوب و تخریب جنگل ها به ویژه در مناطق شمالی کشور باعث دل نگرانی متولیان و فعالان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی شده است.
تاراج منابع طبیعی به عنوان سرمایه ملی، آگودگی هوا، وقوع سیل، رانش زمین، از بین رفتن گیاهان بومی و گونه های ارزشمند و آسیب به محیط زیست جانوران و انسان ها بخشی از مضرات قاچاق چوب است که باید با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به عموم مردم و جدی تر شدن متولیان این بخش از گسترش آن جلوگیری کرد.
پدیده قاچاق چوب به عنوان یک تجارت تلخ، ناخوشایند و منفعت طلبانه است . درست است که صنعت چوب رو به گسترش است اما وجود جنگلها نیز برای بشر امری بسیار حیاتی است و نباید اجازه داد قاچاقچیان به جان درختان جنگلی افتاده و از طریق فروش آنها سود جویی و کسب درآمد کنند .
با توجه به اظهار نظرات کارشناسان درون و برون سازمانی متاسفانه در ماه های اخیر به علت تورم، تعطیلی کارخانجات و بیکاری کارگران و مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در جامعه ،گران شدن قیمت چوب و... قاچاقچیان برای کسب درآمد های هنگفت برخی افراد بومی نیز با وجود احتمال گرفتار شدن در تله ماموران حفاظت از جنگل منابع طبیعی و گشت های پلیس مخاطرات را به جان می خرند و با سودجویان همراه می شوند .
از جمله راهکارهای کاهش قاچاق چوب می توان در مرحله اول به احیاء کارخانجات و بکارگیری کارگران بیکار شده اشاره کردو وضعیت تورم و مشکلات اقتصادی را تا حدودی کاهش داد، افزایش نیرو های حفاظتی و اجرای مقررات بازدارنده از دیگر عوامل کاهش قاچاق چوب می باشد .
واردات چوب به میزان تامین صنایع با قیمت مناسب ،تامین منابع لازم چوبی و همچنین برای کاهش منابع طبیعی و جنگلها به افزایش زراعت چوب اشاره کرد. در ادامه به برخی از تبعات اجتماعی و انتظامی این پدیده اشاره می شود.
با توجه به غیر مولد بودن جامعه روستایی و به کار گرفتن تمام سرمایه ها در شهرها و تجمع امکانات رفاهی، فرهنگی، آموزشی و خدمات دولتی در شهرها و کمبود فرصت های شغلی در مناطق روستایی و در نهایت شغل روستائیان، درآمد سرانه مردم بسیار کم شده و چون محل در آمد دیگری وجود ندارد ، همواره با فقر عمومی دست به گریبان و در مبارزه با مشکلات مادی زندگی ، به قاچاق چوب پناه می آورند .
امروزه به خاطر گران بودن قیمت چوب آلات جنگلی از یک طرف و نبود فرصت های شغلی مناسب و نیز بیکاری ، زمینه مناسب جهت قطع در ختان غیر مجاز و نهایتا" قاچاق چوب مهیا می شود . در این بین قاچاقچیان حرفه ای چوب ، با تطمیع جنگل نشینان، زمینه قاچاق چوب را بیش از بیش مهیا می نمایند .
یکی از مهمترین مشکلات منابع طبیعی در کشور ، نارسایی فرهنگ استفاده از منابع طبیعی در کشور در جامعه است تا زمانی که این فرهنگ به فرهنگ عمومی تبدیل نشود و ارزشهای اقتصادی و زیست محیطی جنگل در فرهنگ جامعه جایگاهی مناسب و شایسته برای خود پیدا نکند ، مسئله قاچاق چوب به قوت خویش باقی خواهد ماند ، زیرا قاچاقچی تنها به فکر سود مادی خود است و جامعه با خریداری چوبهای او ، زمینه ارتکاب جرم را در او نه تنها مهیا بلکه تشدید می کند .
تبعات انتظامی:
در کنار قاچاق کالا به وجود آمدن شغل های کاذبی همچون توزیع کننده و فروشنده این اجناس قاچاق متصور است که این خود می تواند عاملی برای افزایش دیگر جرایم و آسیب ها باشد . همین امر افزایش حجم کاری و فشار روانی بر کارکنان ناجا را در پی دارد .
عدم ورود به موقع سازمان ها و ارگان ها ی دخیل در مبارزه با قاچاق (از افزایش کیفیت تولیدات داخلی و ارتقاء فرهنگ عمومی برای گرایش به استفاده از کالای تولید داخلی گرفته تا بحث اشتغال زایی و ...) می تواند موجب خدشه دار شدن عملکرد نیروی انتظامی شود ، چرا که مردم به دلیل آشنا نبودن به وظایف سازمان های دیگر ، مبارزه با قاچاق و کم رنگ کردن آن را وظیفه نیروی انتظامی می دانند .
صرف هزینه های سنگین نیروی انتظامی اعم از مادی و سرمایه ارزشمند انسانی در برخورد با این معضل از دیگر تبعات انتظامی این پدیده است.
نگارنده: سرهنگ سید جعفر ساداتی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار