به گزارش تابناک آذربایجان غربی، عتباتی، ابراز داشت: اقدامات خوبی در زمینه توسعه و بهبود راههای مواصلاتی استان صورت گرفته، ولی جبران عقب ماندگیهای چندین ساله را نمیکنند و غالب پلها و نقاط حادثهخیز خیز استان فاقد حفاظ، جدا کننده و علائم هشدار دهنده هستند که نیاز به جذب اعتبار و اقدام جدیتر برای اصلاح این نقاط است.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی، افزود: در این جلسه باید مشکلات مربوط به راهها مرور و اولویتبندی شوند و مواردی که فوریت دارند در مورد آنها اقدام عاجل صورت پذیرد
عتباتی تاکید کرد: اینکه تصادف فوتی در داخل شهر اتفاق بیافتد، قابل قبول نیست و باید برای توسعه خیابانها و راههای مواصلاتی کار جهادی و جهشی صورت پذیرد و عقب ماندگیها را جبران کنند
عتباتی با اشاره به تصادفات منجر به فوتیهای اخیر که در نتیجه رانندگی پرخطر افرادی صورت گرفته، بر برخورد جدی با اعمال محرومیت از حقوق اجتماعی و مجازاتهای اثربخش با فرد خاطی و وسیله نقلیه وی تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان غربی از حیث محورهای مواصلاتی، استانی محروم است، گفت: باید با توجه به گستردگی استان، بزرگراهها و راههای دوطرفه و ایمنی راهها تقویت شوند.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی همچنین با بیان اینکه استان در حوزه تصادفات خسارتی، جرحی و فوتی وضعیت خوبی ندارد، هشدار داد؛ هر مسئولی که در کاهش تصادفات وظایفی دارد، اگر به تکالیف قانونی خود عمل نکند مسئولیت شرعی، قانونی و اخروی دارد و مورد پیگرد و برخورد قضایی قرار خواهند گرفت.
وی به تعیین ضرب الاجل دو ماهه برای کاهش تلفات ناشی از تصادفات جادهای تاکید کرد و گفت: متولیان باید از تمام ظرفیتهای برای انجام تکالیف مقرر قانونی بهره ببرند تا حوادث به حداقل ترین میزان خود برسد.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی، در پایان گفت: تمامی نهادها و مجموعهها باید با هماهنگی، همفکری و انسجام و با کمک از آموزش و پرورش و اصحاب رسانه تلاش کنند تا از طرفی رانندگی ایمن را فرهنگسازی و از طرف دیگر با ایمن سازی شوارع شهری و راههای مواصلاتی با اصلاح و حذف نقاط حادثهخیز در حفظ حیات انسان بکوشند
مجیدی دادستان ارومیه نیز با ارائه آمار فوتیها و مجروحان شش ماهه در تصادفات رانندگی آذربایجانغربی، بیان داشت: این میزان از تلفات و خسارات قابل اغماض نیستند و نمیتوان تحت هیچ شرایطی این وضعیت را پذیرفت.
وی ادامه داد: در حال حاضر در راههای استان 58 نقطه حادثه خیز وجود دارد که باید حذف و یا اصلاح شوند ولی ظرف 3 ساله اخیر تنها 11 نقطه اصلاح شده که باید مسئولین امر پاسخگوی این امر باشند
دست نشان مدیر کل راهداری و حمل نقل جاده ای با اشاره به اینکه در حوادث جاده سه عامل انسان جاده و محیط و وسیله نقلیه دخیل است گفت بهبود و روان سازی جاده از وظایف ماست اما نیازمند تامین اعتبارات لازم از طرف سازمان های مربوطه هستیم تا طرح های در حال کار تکمیل شوند
وی ادامه داد یکی از مشکلات شهر ارومیه ترافیک جاده ارومیه مهاباد هست که دست فروشان و مغازه ها مسبب آن هستند که باید ساماندهی لازم صورت گیرد
در ادامه جلسه، مدیران و مسئولان نهادهای مرتبط با ایمنی راهها گزارشی از عملکرد خود ارائه و در پایان برای ارتقای ایمنی راهها و کاهش تصادفات تدابیری از جمله حذف و یا اصلاح تمامی نقاط حادثهخیز راه های استان ظرف شش ماه آینده اتخاذ و مصوباتی به تصویب رسید.
از دیگر مصوبات این جلسه، تامین روشنایی تمامی محلهایی که نیاز است ظرف 2 ماه و نیز افزایش دوربینهای ثبت سرعت در طی 6 ماه آتی مطابق استانداردها و مولفههای کشوری بود.
همچنین در این جلسه مقرر شد، با رانندگانی که در داخل و خارج شهرها با رفتارهای جنونآمیز و پرخطر که از مصادیق رفتارهای نامتعارف هستند و نظم عمومی و آرامش مردم را برهم میزنند، خودروی آنان توقیف و راننده برای برخورد قانونی به مراجع قضایی معرفی شود و نیز پلیسهای راه و راهور مکلف شدند در تعیین مقصران حوادث، اگر تقصیر ناشی از شخص مدیران نهادهای مربوطه باشد آنها را به عنوان مقصر برای برخورد قانونی اعلام کنند.