غربالگری فشار خون و دیابت بیش از ۲۰۰ هزار نفر در استان اردبیل

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: در روند اجرای پویش ملی سلامت ۲۴۳ هزار نفر از جمعیت استان اردبیل تحت غربالگری فشار خون و دیابت قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۱۴۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵ 10 December 2023

به گزارش تابناک اردبیل، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل محمد جعفرزاده اظهار کرد: در آخرین روند اجرای پویش ملی سلامت در استان اردبیل ۹۰۹ هزار و ۷۷۱ نفر از جمعیت این استان مشمول طرح غربالگری دیابت و فشار خون هستند که تا به امروز ۲۴۳ هزار نفر معادل ۲۸ درصد افراد مشمول بالای ۱۸ سال در این طرح مشارکت داشته و مورد غربالگری قرار گرفته‌اند.

شناسایی ۱۸۰۹ نفر مبتلا به فشارخون بالا

وی افزود: در افراد غربالگری شده تعداد یک هزار و ۸۰۹ نفر مبتلا به فشار خون بالا و تعداد یک هزار و ۹۷۴ نفر دارای بیماری دیابت شناسایی شدند که از بیماری خود اطلاعی نداشتند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل تشریح کرد: اجرای پویش ملی سلامت در استان اردبیل از ۲۰ آبان شروع شده و تا ۱۵ دی ماه ادامه خواهد داشت و با توجه به محدودیت زمانی اجرای طرح، از همه افراد بالای ۱۸ سال استان درخواست می‌شود تا در اسرع وقت به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی محل سکونت خود مراجعه و از وضعیت سلامت خود نسبت به ابتلای احتمالی به دیابت و فشار خون بالا مطمئن شوند.

اکثر افراد از ابتلای خود به فشار خون یا دیابت مطلع نیستند

جعفرزاده ادامه داد: نیمی از افراد مبتلا به این ۲ بیماری از ابتلای خود مطلع نیستند و به همین علت آگاه‌سازی بیشتر مردم در خصوص راه‌های پیشگیری و عوارض بیماری بسیار حیاتی است و بر همین اساس، طرح پویش ملی سلامت با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر» انتخاب شده است.

وی گفت: با توجه به اهمیت پیشگیری و همچنین شناسایی به موقع بیماری‌های فشار خون بالا و دیابت که دارای عوارض قلبی و عروقی خطرناک برای فرد مبتلا است، طرح غربالگری بیماری فشار خون بالا و دیابت در استان اردبیل با مشارکت عمومی در تمام واحد‌های بهداشتی شهری و روستایی و همچنین از طریق تیم‌های سیار برای افراد بالای ۱۸ سال در حال اجرا است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار