از داعش گرفته تا تروریسم کُرد: ترکیه در تیررس مستقیم

نشریه لا استامپای ایتالیا نوشته است:علی رغم هشدارهایی که آمریکا و سازمان اطلاعاتی داده بودند، این کشور قادر به مهار موج سوءقصدها نیست
کد خبر: ۱۹۸۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۲ 16 March 2016
به گزارش تابناک تبریز،تروریسم داعشی، گروه های مارکسیستی- لنینیستی اما به ویژه عرصۀ بسیار تندروی حزب کارگران کردستان. در حالی که همه منتظر آن هستند که گروهی به طور رسمی مسئولیت این حادثه را برعهده بگیرد، اینها سه رد پایی هستند که مأموران تحقیق به منظور یافتن عوامل حمله ای که روز گذشته پایتخت ترکیه را آشفته ساخته است، دنبال می کنند. حمله ای که به طرز گسترده ای از سوی سایت سفارت آمریکا و نیز اسنادی که میان سازمان اطلاعاتی جریان یافته بود، اعلام گردیده بود. صحبت از سومین باری است که آنکارا در عرض تنها پنج ماه هدف قرار می گیرد.
«شورشیان» اوجالان
در حال حاضر سوءظن ها در اصل به سمت شاهین های آزادی کردستان، شاخۀ برانداز حزب کارگران کردستان معطوف است. حزبی که اکنون یک سازمان تروریستی به شمار می آید که بیش از پیش مستقل عمل کرده و رهبری معنوی عبدالله اوجالان را به رسمیت نمی شناسد و به ویژه مخالف هر گونه مذاکره با دولت ترکیه در خصوص حقوق اقلیت ها است و معتقد است که نبرد مسلحانه تنها راه حل به شمار می آید. آنها عامل سوءقصد ١٧ فوریۀ گذشته بودند که به قیمت جان ٢٩ تن تمام شد. آنچه باعث تقویت این فرضیه می گردد این است که روز گذشته دو منطقۀ کشور که در آنها کنترل گروه موسوم به شاهین های آزادی کردستان بسیار شدید است، بعد از آنکه مدت چهار ماه کل منطقۀ جنوب شرق کشور به میدان نبردی تبدیل گردید که در آن صدها تروریست و نیز افراد غیرنظامی کشته شدند، بار دیگر توسط نیروهای مسلح ترکیه تحت حکومت نظامی قرار گرفتند. بنابراین سوءقصد روز گذشته ممکن است پاسخی به تصمیم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کشور مبنی بر به کار بردن مشت آهنین علیه این سازمان باشد.
سایۀ خلافت
دومین مظنون عمده، دولت داعشی است که آنکارا اکنون چند هفته ای است که تصمیم گرفته بعد از آنکه جامعۀ بین الملل آن را به داشتن روابطی دستکم مبهم با خلافت متهم ساخته، به مخالفتی بیش از پیش شدیدتر با آن بپردازد. هلال ماه از ماه ژوئن تحت نظارت ناتو حداقل در ٤ حمله شرکت نموده است. این حملات از ١٢ ژانویۀ گذشته زمانی که ١٢ جهانگرد آلمانی در استانبول به دست یک تروریست انتحاری وابسته به صفوف البغدادی جان خود را از دست دادند، آغاز گردیدند. اعضای این سازمان تروریستی اسلامی که طی هفته های اخیر توسط پلیس دستگیر شدند، حدود ٨٠٠ نفر می باشند. آخرین موارد بازداشت نیز روز چهارشنبۀ اخیر در جنوب شرق کشور صورت گرفت. آنها متهم به تدارک یک سوءقصد تروریستی بودند.
یک بیگانۀ خطرناک
دخالت یک گروه مارکسیستی – لنینیستی با گرایش ضدغربی به نام سازمان تروریستی جبهۀ آزادی خلق انقلابی (Dhkp-c) احتمال کمتری دارد اما برای امنیت کشور کم خطرتر نیست. بعد از یک دورۀ سکوت نسبی، در سه سال اخیر با قدرت به نبرد مسلحانه بازگشته است. بعد از آنکه سفارت و نیز کنسولگری آمریکا و دو مقر حزب عدالت و توسعه را مورد حمله قرار دادند در ماه مارس سال گذشته تعدادی از چریک های آن قاضی محمد سلیم کیراز، یکی از مشهورترین دادستان های کشور را به گروگان گرفتند. وی سپس هنگامی که نیروهای ویژۀ ترکیه سعی در آزادسازی وی می نمودند، جان خود را از دست داد. حمله به یک پادگان پلیس در استانبول که این گروه مسئولیت آن را بر عهده گرفت، لیکن تمامی ادله بر دست داشتن داعش حکایت داشتند، همچنان یک راز باقی می ماند.
آنچه مسلم است اینکه ترکیه که زمانی پل ارزشمندی میان شرق و غرب به شمار می رفت، می رود که به یکی از صحنه ها برای اقداماتی تبدیل شود که مورد علاقۀ گروه های مختلف تروریستی است و دیگر قادر نیست امنیت مرزها و نیز امنیت داخلی خود را تأمین نماید. وضعیتی که اینها به شکل تعیین کننده ای بر آن سنگینی می کنند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۷
حاکم بى درايت و سياست هاى غلط دليل اين بحران هاى ترکيه است.
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار