آیین سنتی ورف چال در آمل برگزار شد

کد خبر: ۲۶۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸ 21 April 2015
مردم شهرستان آمل در نخستین روز از ماه اردیبهشت آیین سنتی ورف چال را در ارتفاعات قله دماوند و منطقه اسک وش از توابع بخش کوهستانی لاریجان برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا،این مراسم امسال روز سه شنبه و در یک روز غیرتعطیل و با حضور مردان روستای اسک و روستاهای اطراف بخش لاریجان برگزار شد.

آیین سنتی وَرفِ چال که ریشه حدود 600 ساله دارد تا پیش از این هر ساله در یکی از روزهای جمعه نیمه دوم اردیبهشت برگزار می شد اما برای جلوگیری از ورود افراد غیر مسوول و جلوگیری از دخالت غیربومیان که سبب ایجاد خدشه در این آیین سنتی می شد به پیشنهاد اهالی روستای اسک این مراسم به جای روز جمعه در یکی از روزهای میانی هفته برگزار شد.

حضور جوانان منطقه و نیز شهرستان آمل در محل برگزاری این مراسم که پا به پای بازماندگان این آئین کهن حضور داشتند به زیبایی این مراسم جلوه های خاص بخشید.

اهالی روستای اسک آمل بر اساس یک رسم و سنت قدیمی در منطقه اسک وش با جدا کردن تکه های برف و حمل حدود یک کیلومتر آن، در گودالی که 10متر عمق و یک متر پهنا دارد آن را دفن می کنند و معتقدند برای ذخیره و تامین آب در فصل گرم سال برای رهگذران و حیوانات منطقه قابل استفاده است.

شرکت کنندگان در این مراسم پس از پر شدن برف در گودال به رسم برپایی جشن دور سفره ای بزرگ که حاشیه گودال پهن می شود از خودشان با غذاهای سنتی پذیرایی می کنند.

بر اساس سنت دیرینه مراسم ورف چال در آمل فقط با حضور مردان در دامنه کوه برگزار می شود و در روز برگزاری این مراسم هم زنان روستای اسک حکمرانی روستا را در دست دارند و به هیچ فرد غریبه ای اجازه ورود به این روستا را نمی دهند. حکمرانی زنان در این روز را زن شاهی می نامند.

زنان روستای اسک برای تحقق هدفشان از میان خود حاکمی بر می گزینند تا به نظام حکومتی که به طور موقت در روستا ایجاد شده سر و سامان دهند.

آیین ورف چال که از صبح زود آغاز می شود تا حوالی ظهر ادامه می یابد و غذاهای سنتی که اهالی و میهمانان با آنها پذیرایی می شوند بر مبنای ادای نذورات جمع آوری می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار