رشد شاخص های اقتصادی استان یزد در زمستان 94

همزمان با روزهای پایانی سال سوم فعالیت دولت تدبیر و امید ، شاخص های اقتصادی فصل زمستان سال 1394 بیانگر رشد این شاخص ها در استان صنعتی یزد است.
کد خبر: ۲۷۰۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۷ 01 August 2016
به گزارش تابناک یزد،بر اساس گزیده آمار شاخص ها و نماگرهای اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی استان یزد ، در فصل زمستان 1394 میزان درآمدهای مالیاتی استان یزد نسبت به فصل قبل (پاییز) 2.2افزایش یافته اما نسبت به فصل زمستان سال 93 حدود 20درصد کاهش یافته است.
سهم مالیات های مستقیم(مالیات بر درآمد و دارایی اشخاص که قابلیت انتقال ندارد) در این درآمدها 64درصد و مالیات های غیرمستقیم ( مالیات بر تولید، واردات ، مصرف و فروش کالاها و خدمات) 36درصد بوده است.
بر این اساس سهم درآمدهای مستقیم نسبت به فصل قبل 3درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل هم 11درصد افزایش نشان می دهد در حالی که سهم مالیات های غیرمستقیم در فصل زمستان نسبت به فصل قبل 4.6درصد و نسبت به زمستان 93 حدود 39.2درصد کاهش یافته است.
در بخش سپرده ها نیز آمارهای فصل زمستان بیانگر آن است که سپرده های بخش غیردولتی نزد بانک ها در دی ماه 1394 نسبت به ماه قبل 2.7درصد و نسبت به دی ماه سال 93 حدود 20.9درصد افزایش یافته است و این روند بیانگر افزایش اعتماد بیشتر به این حوزه اقتصادی است.
از سوی دیگر بخش دیداری (سپرده های جاری بانک) با وجود افزایش هفت دهم درصدی نسبت به ماه قبل با کاهش 2.6درصدی نسبت به دی ماه سال قبل مواجه شده در حالی که سایر سپرده های (غیردیداری) شامل قرض الحسنه پس انداز ، سرمایه گذاری مدت دار ، کوتاه مدت و بلندمدت از رشد مناسبی نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل برخوردار بوده است.
در این بخش بیشترین افزایش به سپرده گذاری های کوتاه مدت از سوی بخش غیردولتی در بانک های استان یزد مربوط بوده به گونه ای که نسبت به ماه قبل حدود 6.3درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 35.9درصد افزایش نشان می دهد.
در بهمن ماه میزان سپرده گذاری بخش غیردولتی در بانک های استان نسبت به دی ماه حدود 2 درصد کاهش یافته که بر اساس آن سپرده گذاری بلندمدت 3درصد کمتر از دی ماه اعلام شده در حالی که در سپرده گذاری کوتاه مدت به عنوان بهترین شاخص این بخش شاهد رشد 2.5 درصدی هستیم.
در این ماه سپرده گذاری ها همچون ماه قبل بیشتر غیر دیداری بوده که سپرده های کوتاه مدت با 38.3درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل در صدر و سپرده های دیداری با 8.5درصد کاهش در رده پایین آمار قرار دارد.
این شاخص در اسفندماه و ماه پایانی سال 94 رشد قابل توجهی داشته به گونه ای که مجموع سپرده ها نسبت به بهمن 6درصد و نسبت به اسفندماه سال 93 حدود 23.7درصد افزایش یافته است.
بیشترین افزایش در سپرده گذاری مربوط به سپرده های کوتاه مدت اسفندماه است به گونه ای که نسبت به بهمن سپرده های کوتاه مدت بخش غیردولتی رشد 20.3درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 19.8درصد را شاهدیم.
ضمن آنکه سپرده های بلندمدت بخش غیردولتی نزد بانک ها نیز افزایش قابل ملاحظه ای داشته و نسبت به بهمن حدود 10.6 و نسبت به اسفندماه سال 93 حدود 28.8 افزایش دارد.
در بخش بورس نیز آمارها بیانگر آن است که در فصل زمستان 94 نسبت به فصل پاییز شاهد تغییر 264.5درصدی در تعداد سهام و حق تقدم معامله شده و تغییر 247.4درصدی نسبت به فصل زمستان سال 93 هستیم؛ از سوی دیگر ارزش سهام و حق تقدم معامله شده نیز نسبت به فصل قبل 373درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 266.7درصد تغییر نشان می دهد.
ضمن آنکه خالص معاملات بومی و از سوی یزدی ها نسبت به فصل پاییز 385.8 درصد و نسبت به فصل زمستان سال قبل 284.2درصد تغییر داشته است.
شاخص و نماگر بیمه ای استان نیز نشانگر کاهش 2.5 درصدی حق بیمه دریافتی شرکت های بیمه استان در این فصل نسبت به مدت مشابه سال قبل است که البته این بخش نسبت به فصل پاییز 94 رشد 10.3درصدی داشته است.
وضعیت منفی در حق بیمه دریافتی در خسارت پرداختی شرکت های بیمه استان مثبت بوده به گونه ای که در زمستان 94 نسبت به زمستان 93 خسارت های پرداختی 3.8درصد رشد یافته و نسبت به ماه قبلی 40.2درصد افزایش دارد.
شاخص قیمت ها نیز در دو محدوده شهری و روستایی نیز تغییراتی نشان می دهد که البته در این دو مدوده آمارها بسیار نزدیک به هم بوده است.
شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری در دی ماه نسبت به آذر 94حدود 1.2درصد کاهش داشته در حالی که همین شاخص در اسفندماه 5/. درصد افزایش یافته است.
از سوی دیگر این شاخص در دی ماه 94 نسبت به دی ماه سال قبل 11.3درصد تغییر داشته که این شاخص در بهمن ماه نسبت مدت مشابه سال قبل 9.3درصد و در اسفندماه نسبت به اسفندماه سال 93 حدود 10.3درصد تغییر نشان می دهد.
شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای روستایی در دی ماه 94 نسبت به ماه قبل 1.2درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 13.5درصد تغییر داشته و این شاخص در بهمن ماه نسبت به دی ماه 8/ - درصد و نسبت به بهمن سال قبل 12.5درصد و در اسفندماه این آمار نسبت به ماه قبل 1/. درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 13.5بوده است.
این آمارها نشانگر آن است که در فصل زمستان 94 نرخ بیکاری 12.4درصدی فصل پاییز با یک دهم درصد کاهش به 12.3درصد در زمستان رسیده در حالی که این رقم در زمستان سال قبل 4.7درصد کمتر یعنی 7.6درصد بوده است.
از سوی دیگر نرخ مشارکت اقتصادی استان یزد که در زمستان سال 93 حدود 35.4درصد بوده با 6.2درصد رشد در زمستان 94 به عدد 41.6درصد رسیده که البته نسبت به پاییز همان سال که 42.1درصد بوده 6دهم درصد کاهش داشته است.
سهم شاغلان استان در بخش های مختلف در این فصل نیز حاکی از آن است که 49درصد شاغلان استان یزد که استانی صنعتی محسوب می شود در حوزه صنایع ، 43درصد در حوزه خدمات و 8درصد نیز در حوزه کشاورزی فعالیت دارند.
در بخش انرژی نیز آمارهای حکایت از آن دارد که در فصل زمستان مصرف برق نسبت به پاییز 16.7درصد کاهش داشته در حالی که نسبت به فصل مشابه سال قبل 16.1درصد افزایش یافته است این در حالی است که تعداد مشترکان در فصل زمستان 94 نسبت به زمستان 93 حدود 4.1درصد افزایش داشته است.
با این حال مصرف برق خانگی در این فصل نسبت به مدت مشابه سال قبلبا وجود افزایش میانگین مصرف در این زمان، 34.7درصد کاهش نشان می دهد.
در بخش آب نیز در فصل زمستان حجم آب تولیدی 78درصد از آب های انتقالی و 22درصد از منابع زیرزمینی تامین شده است.
در این مدت تعداد انشعاب های آب نصب شده حدود 32درصد کاهش داشته اما انشعاب های فاضلاب 449.4درصد افزایش یافته است.
شاخص های فرآورده های نفتی زمستان نیز به جز در مصرف بنزین شاهد کاهش هستیم به طوری که میزان مصرف بنزین در زمستان 94 نسبت به ماه قبل 1.1درصد و نسبت به زمستان سال قبل 1.9درصد افزایش داشته است.
میزان مصرف گاز نیز که 94درصد مردم استان از آن بهره مند هستند شاهد رشد 4.7درصدی مصرف نسبت به پاییز 94 و 5.1درصدی نسبت به زمستان 43 هستیم که این افزایش مصرف با توجه به افزایش 59.8درصدی انشعاب های جدید در استان افزایش چندانی نبوده است.
استان یزد با 10شهرستان و حدود یک میلیون و 100هزار نفر جمعیت به عنوان یکی از 6 استان صنعتی کشور در مرکز ایران قرار دارد و بسیاری از شاخص های اقتصادی جزء استان های شاخص و برتر محسوب می شود.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار