کارشناس مدیریت بحران استانداری قزوین:

ساخت و سازها باید در حریم گسل های زلزله ممنوع شود

جلوگیری از گسترش ساخت و سازها در مناطق پرخطر و حریم گسلها اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان، استفاده از مصالح مناسب و استاندارد و سبک سازی سازه ها، استفاده از بلوک های لغزشی در ساختمانها و مقاوم سازی سازه ها برای مقابله ضروری است.
کد خبر: ۶۹۴۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ 25 December 2018

ساخت و سازها باید در حریم گسل های زلزله ممنوع شود

به گزارش تابناک قزوین، رویا توکلی، کارشناس مدیریت بحران استانداری قزوین،در کارگاه آموزشی مدیریت بحران در استانداری بیان کرد: جایی که بیشترین انرژی از زمین خارج شود کانون زلزله است و امواج زلزله سه دسته هستند که موج p که سرعت بالایی دارد و زودتر به سطح زمین می رسد وحیوانات و دستگاهها می توانند آن را دریافت و احساس می کنند و موج s سرعت کمتر ولی قدرت تخریب دارد و امواج سطحی که از تلفیق دو موج دیگر ایجاد شده و مخرب است.

توکلی ادامه داد: اگر از گسل فاصله زیادی داشته باشیم می توان چند ثانیه زودتر زلزله را فهمید تا گاز و آب و برق ر ا قطع کرد البته باید سنسورهای حساس به شریانهای حیاتی نصب و مجهز شود که بتوان زودتر آنها را قطع کرد.

 

وی اظهارداشت: زلزله شیلی با قدرت ۹.۲ ریشتر بزرگترین زلزله است و هر ریشتر ۱۰ برابر قدرت تخریب دارد و رانش زمین، سونامی و آتش سوزی از پیامدهای زلزله است،اما بیشترین ترس ناشی از نشت و انفجار است.

 وی با اشاره به مراحل چهارگانه مدیریت بحران گفت:پیش بینی، پیشگیری، آمادگی و مقابله از مراحل کار است که در بخش پیشگیری با اموزش و فرهنگ سازی در مدارس و جامعه برای تاب آوری باید اقدام شود.

توکلی یادآورشد: انجام مطالعات پهنه بندی و ارزیابی ریسک لرزه ای از دیگر کارهاست که در حال حاضر پهنه بندی شهر قزوین با مشارکت یک شرکت خارجی انجام شده است.

وی ادامه داد: جلوگیری از گسترش ساخت و سازها در مناطق پرخطر و حریم گسلها اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان، استفاده از مصالح مناسب و استاندارد و سبک سازی سازه ها، استفاده از بلوک های لغزشی در ساختمانها و مقاوم سازی سازه ها برای مقابله ضروری است.

این مسئول اظهار کرد: حضور بیمه برای تضمین کیفیت ساخت و ساز و ترغیب مردم برای پوشش بیمه ای و پیگیری قاطع برای نوسازی بافت فرسوده و قدیمی باید در دستور کار قرار گیرد.

کارشناس مدیریت بحران استانداری قزوین اضافه کرد: همچنین بهسازی مسکن روستایی، اصلاح هندسی معابر شهری و گلوگاهها و استقرار شبکه و ایستگاههای لرزه نگاری در استانها و پایش دایمی گسلهای فعال و تهدید کننده باید در اولویت باشد.

وی یادآورشد: در بخش امادگی لازم است بانک اطلاعاتی از همه مدیران و رده بندی سطوح مدیریت بحران، امکانات، تجهیزات و نیروهای امدادی موجود استان و شهرستان و بخش به روز رسانی شود و جانمایی و تهیه نقشه اماکن اسکان اضطراری و موقت هم مهم است.

وی اضافه کرد: مدیریت بحران با یک شرکت دانش بنیان تفاهم نامه دارد تا در ۲۵ شهر مکانهای اضطراری را شناسایی کند و در کنار آن برگزاری مانور عملیاتی ساعت صفر و مانور دورمیزی برای حفظ امادگی مدیران و دستگاهها و جلسات منظم شورای هماهنگی مدیریت بحران نیز جدی گرفته شده است.

توکلی بیان کرد: قزوین استان معین تهران در منطقه ۲۲ است وبرای مرحله آمادگی، ترغیب مردم به آمادگی، پناهگیری، خروج اضطراری و تهیه کیف نجات، شناسایی نقاط امن، تشکیل کمیته تیمی در مدارس و واکنش سریع در ادارات و دانشگاهها و صنایع لازم است.

کارشناس مدیریت بحران استانداری قزوین اظهار کرد: از جمله مسائل مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد؛ گروههای مداخله کننده دولتی و مردمی، نبود هماهنگی بین گروههای مداخله کننده، آموزش و شناخت قبلی، نحوه ورود به صحنه نیروهای امداد و نجات و کنترل نیروها توسط مدیر بحران، گروههای فعال در بخش پشتیبانی، اسکان اضطراری با جانمایی مناسب و فعال کردن سریع مرکز یا ستاد مدیربت بحران و دریافت سریع اطلاعات و نیز صدور کارت شناسیی موقت برای مردم در اردوگاههای موقت در مناطق زلزله زده است.



اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار