پای ملخ البرزی نیز به مراتع البرز باز شد

پس از مشاهده ۲ آفت سوسک سرشاخه‌خوار و زنبور ساقه‌خوار در مناطق جنگل کاری گوراب کرج و ملخ مراکشی، پای ملخ البرزی نیز به مراتع این استان باز شد.
کد خبر: ۷۴۹۸۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶ 30 May 2019

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: با بررسی‌های صورت گرفته و مطالعه منابع علمی موجود از یک طرف و مقایسه نمونه‌های جمع آوری شده از عرصه با نمونه‌های موجود در موزه حشره شناسی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران و کلکسیون حشرات مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع، این ملخ به طور کامل شناسایی شد.
بهرام بهرامی رشید افزود: این آفت نوعی ملخ شاخک بلند از خانواده Tettigoniidae و جنس Polysarcus با نام ملخ شاخک بلند البرزی می‌باشد.
وی اظهار داشت: نام علمی این ملخ Polysacus elbursianus است که در سال ۱۹۳۰ برای اولین بار توسط اواروف روسی به عنوان آفت سبزی و صیفی در دامنه‌های البرز در استان تهران گزارش شده است.
بهرامی رشید ادامه داد: ملخ مذبور ۲ فاز مهاجر و انفرادی دارد که هم اکنون با فاز مهاجری آن روبه رو هستیم.
وی گفت: مهاجرت این ملخ‌ها با ظهور پوره‌ها از ارتفاعات به سمت پایین دست و بازگشت حشرات کامل به محل تخم ریزی رخ می‌دهد به طوریکهپوره این حشره اواسط خرداد ماه تبدیل به حشره کامل شده و مجدد اواسط تیرماه به سمت ارتفاعات تا ۲۸۰۰ متری برمی گردد و تخم ریزیمی‌کنند و سال بعد در اردیبهشت ماه بازمی گردند.
کارشناس گیاهپزشکی منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: این ملخ تک نسلی است و پنج سن پورگی دارد، دامنه میزبانی آن وسیع بوده و در حال حاضر و طبق گزارشات واصله بین چهار تا پنج پلاک را واقع در مراتع نوجان، کندر، ارنگه و آدران از توابع شهرستان کرج به صورت لکه‌ای درگیر کرده است.
وی تصریح کرد: در مجموع سطح آلوده شده به این گونه ملخ حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار از مراتع شهرستان کرج در منطقه جاده چالوس می‌باشد.
بهرامی رشید گفت: مناطقی که این نوع ملخ دیده می‌شوند، به صورت غیرشیمیایی به منظور حفظ اکوسیستم و زنجیره غذایی کنترل می‌شوند.
وی با بیان اینکه سطح آلودگی وسیع نمی‌باشد، افزود: این ملخ‌ها به مزارعی که نزدیک مراتع باشند وارد شده و خساراتی وارد می‌کنند ولی با توجه به کنترل مناسب توسط شرکت‌های پیمانکار، جای نگرانی برای مرتعداران و کشاورزان نمی‌باشد.
این کارشناس گیاه پزشکی اضافه کرد که تغذیه این ملخ‌ها از علوفه‌های پهن برگ بوده و در صورت ورود به مزارع از سبزی کاری‌ها و یا برگ درختان باغات تغذیه می‌کنند.
استان البرز دارای ۳۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی می‌باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار