به گزارش تابناک قم، حمیدرضا شیخالاسلام در گفتوگو با خبرنگاران با اشاره به افزایش هشت هزار دانش آموزان در سال جدید نسبت به سال گذشته اظهار داشت: آمار دانش آموزان ما از تعداد 265 هزار نفر در سال گذشته به 273 هزار نفر در سال تحصیلی جدید ارتقاء پیداکرده که با این شرایط قطعاً نیازمند برنامهریزی برای تأمین تجهیزات و منابع نیروی انسانی خواهیم بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با بیان افتخارات دانش آموزان در مقاطع مختلف آموزشی تصریح کرد: معدل کتبی دانش آموزان قمی نسبت به سال گذشته 89 دهم درصد افزایش پیداکرده است، علاوه بر این دانش آموزان ما در حوزه کنکور نیز رتبه 5 را به خود اختصاص دادهاند.
وی تقویت بنیه علمی و یافتههای علمی دانش آموزان را شاخصه مهمی برای پیشرفت آنان اعلام کرد و گفت: معلمان ما شأنیات خود را کنار گذاشته و از آذرماه کلاسهای تقویت بنیه علمی دانش آموزان خود را در پیش گرفتند و تا امروز 20 نفر از همکاران شاغل ما جان خود را براثر بیماری ازدستدادهاند.
به گفته شیخالاسلام اوجگیری بیماری کرونا در سال تحصیلی گذشته، محرومیت تحصیلی برخی از دانش آموزان را در پی داشت که برای جلوگیری از بروز این مشکل پس از شناسایی آنها توسط کادر اجرایی ادارات جزوه و بستههای آموزشی مناسب تهیه و به درب منازل آنها تحویل داده شد.
وی توفیقات بهدستآمده را درگرو همراهی و همدلی مسئولان و اولیاء دانش آموزان قلمداد کرد و گفت: درزمینهٔ حضور دانش آموزان در مدارس تابع نظرات ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم اما سناریوها و برنامههای مختلفی با توجه به وضعیت قرمز، زرد و سفید در استان چیده شده است.
اقدامات آموزش و پرورش بدون حضور والدین بینتیجه است
وی اقدامات انجامشده در بحث ثبتنام دانش آموزان را پسندیده دانست و گفت: کارگروههای خوبی با اقدامات مناسب توسط معاونت ابتدایی استان ایجادشده که با توجه به پیگیریها امسال 95 درصد ثبتنامها عملیاتی شده و درخواست ما از مابقی والدین ثبتنام بهموقع فرزندانشان در مدارس است.
به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان قم سلامت دانش آموزان، مهمترین بحث در نظام آموزشی امروز تلقی میشود و چگونگی ارائه آموزشهای لازم در فضای مجازی به دانش آموزان پایه اول که تاکنون معلمی را ندیدهاند دغدغه کار ما قرارگرفته است.
وی با اشاره به لزوم برقراری ارتباط عاطفی دانشآموز پایه اول با معلم خود، برای کسب نتیجه بهتر در بحث آموزش خاطرنشان کرد: برنامه آموزشی دانش آموزان پایه اول در وضعیت قرمز در هفته اول بهصورت حضوری خواهد بود تا معلم و دانش آموزان ما تا حدی نسبت به یکدیگر شناخت کسب کنند.
شیخالاسلام اقدامات آموزش و پرورش را بدون حضور والدین بینتیجه دانست و افزود: نیمه شهریورماه ساعت 7 و سی دقیقه صبح مدارس ما عملاً باید فعالیت خود را در بحث آموزش آغاز کنند؛ با همراهی والدین عزیز امیدواریم شورونشاط مهرماه در سالهای گذشته را شاهد باشیم.
وی وضعیت کسری نیروی معلم در مدارس قم را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: در سال گذشته 700 تا 800 ردیف استخدامی در آموزش و پرورش قم ایجاد شد که همه این افراد توسط آزمون جذب مجموعه شدهاند.
مشکل اماکن آموزشی در بلوار غدیر و خیابان انسجام
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه در سال 92 در حوزه نوسازی و فضاهای آموزشی استان قم در رتبه 32 استانهای کشور قرار داشت، گفت: بیش از 180 مدرسه در این سالها با کمک خیرین در سطح استان قم ساختهشده است که با توجه به وجود 97 درصد دانش آموزان استان در شهر قم همچنان با کمبود سرانه آموزشی در قم روبرو هستیم.
وی با تأکید بر اینکه با ساخت مدارس در پردیسان مشکل این شهرک تا حدود زیادی حلشده است، یادآور شد: هماکنون در خیابان انسجام و بلوار غدیر با کمبود فضای آموزشی روبرو هستیم که علیرغم وعدههای مدیران شهری برای واگذاری زمین همچنان با مشکل جدی در این مناطق روبرو هستیم.
شیخالاسلام خاطرنشان کرد: طبق بخشنامهای به والدین اعلام کردهایم که هیچ اجباری در لباس هماهنگ برای مدارس وجود ندارد و دانش آموزان میتوانند از لباسهای سال گذشته خود استفاده کنند.
مدارس قم در هر شرایطی از ۱۵ شهریور ماه بازگشایی میشوند
علیرضا یاری، معاون آموزش و پرورش استان قم نیز با اشاره به بازگشایی مدارس در استان اظهار داشت: نیمه شهریورماه پروژه بازگشایی مدارس را با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا رسماً آغاز میکنیم که با توجه به شرایط حاکم بر کشور منتظر اعلام نهایی وضعیتها توسط ستادهای استانی هستیم، البته در هر شرایطی در وضعیتهای قرمز، زرد و سفید بهصورت حضوری یا غیرحضوری مدارس بازگشایی خواهد شد.
معاون آموزش و پرورش استان قم با بیان نحوه آموزش در وضعیتهای مختلف تصریح کرد: در وضعیت قرمز شبکه مجازی شاد با عنوان پیامرسان اختصاصی آموزش و پرورش راهاندازی شده و در طیفی بسیار گسترده با حجم 15 میلیون کاربر به ثبت رسیده که رخداد بزرگی در این زمینه بود.
وی با تأکید بر اقدامات صورت گرفته در بحث بازگشایی مدارس عنوان کرد: کلیه همکاران، مدیران و عوامل اداری مناطق، نواحی و مدیران مدارس برای آمادگی بازگشایی مدارس کاملاً توجیه شدند تا در نیمه شهریورماه علیرغم دغدغهها و تمام محدودیتها و نگرانی اولیاء و دانش آموزان اتفاق باشکوهی را رقم بزنیم.
به گفته یاری کادر اداری با تقسیمکار مأموریت و مسئولیت پوشش مشکلات 10 تا 15 مدرسه را بر عهدهدارند تا با احصا کامل وضعیت مدارس از تعمیرات و تجهیز امکانات لازم در بخشهای مختلف در کنار مدیر مدرسه و مسئولان مناطق و نواحی آموزش و پرورش مشکلات را مرتفع کنند.
افزایش 79 دهم درصدی نمره آزمونهای نهایی
وی با اشاره به تشکیل کارگروههای رسیدگی به امورات مدارس افزود: علاوه بر کارگروههای تعمیر و تجهیز، تأیید صلاحیت، نظارت ارزشیابی، ساماندهی نیروی انسانی، تبلیغ و اطلاعرسانی، کارگروه فضای مجازی و سواد رسانهای همچنین بهداشت و تندرستی نیز برای اداره بهتر امور تشکیلشده است.
یاری درزمینهٔ برگزاری امتحانات نهایی خاطرنشان کرد: نمره آزمونهای نهایی استان نسبت به سال گذشته 79 دهم درصد افزایش داشته و باوجوداینکه میانگین سطح دشواری سؤالات بسیار بالا بوده اما خروجی استان در این آزمون در سطح قابل قبولی قرار داشت.
معاون آموزش و پرورش استان قم با بیان اقدامات آموزشی در فضای مجازی گفت: 85 درصد دانش آموزان تحت پوشش آموزش در فضای مجازی قرار گرفتند و در مناطق محروم و روستاها که چنین امکانی وجود نداشت نیز آموزش با تهیه و تحویل جزوه و درسنامه به درب منازل آنها صورت گرفت.
وی درزمینهٔ آموزشهای غیرحضوری در وضعیت قرمز یادآور شد: گروههای آموزشی آموزش و پرورش که متولیان تولید محتوی هستند مطالب تمام دروس را بهصورت مجازی در شبکه شاد و سایتهای قابلدسترسی و همگام ادارات آموزش و پرورش نواحی و مناطق ارائه میدهند.
کیفیت ارائه خدمات آموزشی درگرو رعایت عدالت آموزشی
به گفته یاری در صورت پایداری این شرایط شبکه آموزش، معارف و چهارم سیما از نیمه شهریورماه در ساعتهای مختلف، دروس تمامی پایههای تحصیلی را آموزش میدهند، هرچند آموزشهای تلویزیونی به دلیل ارتباط یکطرفه جایگزین آموزش حضوری نبوده اما مکمل بحث آموزش خواهد بود.
وی آموزش در وضعیت زرد را بهصورت نیمهحضوری دانست و گفت: با توجه به اعلام ستاد مقابله با بیماری کرونا در وضعیت زرد آموزش بهصورت یک روز در میان ارائه میشود، بهنحویکه کلاسهای با تراکم بالا به دو گروه تقسیمشده و در روزهای مشخص ایام هفته تحت آموزش قرار میگیرند.
معاون آموزش و پرورش استان قم رعایت عدالت آموزشی را مورد توجه قرار داد و افزود: با توجه به دستورالعملهای ابلاغی از سوی وزارت در وضعیت زرد حداقل دو روز و حداکثر سه روز در هفته دانش آموزان در مدرسه حضور دارند که در صورت لزوم برای روزهای پنجشنبه نیز برنامهریزی میشود.
وی با تأکید بر اهمیت سلامت دانش آموزان ابراز کرد: با توجه به شرایط پیش رو برنامه هفتگی مدارس آماده و کلاسبندی و اقدامات لازم برای حضور دانش آموزان برنامهریزیشده است همکاران ما نیز میتوانند از زمانهای اعلامشده برای ارائه آموزش بهتر بهره ببرند.
یاری با درخواست از والدینی که تاکنون اقدام به ثبتنام دانش آموزان نکردهاند، یادآور شد: اولیای دانش آموزان تا 10شهریورماه تنها فرصت ثبتنام و دریافت کتاب دارند که اگر ثبتنام دانش آموزان انجام نشود آنان بهعنوان جامانده از تحصیل در نظر گرفته میشوند.