روایتی از اعتیاد مجازی جوانان و بی‌حیایی مدرن در فضاهایی واهی

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند مانند چاقوی دولبه هم مثبت باشند و هم آسیب‌زا؛ ولی متأسفانه به دلیل اینکه در جامعه ما نسبت به این شبکه‌ها اطلاع‌رسانی خوبی صورت نگرفته اغلب استفاه از آن آسیب‌زا است.
کد خبر: ۱۰۲۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹ 28 September 2015
به گزارش تابناک مازندران از شهرستان ساری، در حال حاضر شاهد استقبال بی‌ر‌ویه افراد از خرید تلفن همراه به‌ویژه گوشی‌های اندروید که مجهز به نصب نرم‌افزارهای مختلف شبکه‌های اجتماعی بوده، هستیم که مشکلات زیادی را به‌همراه دارد.
یکی از آسیب‌های مهم شبکه‌های اجتماعی راحت شدن روابط نامحرمان با هم است، ظاهراً شبکه‌های اجتماعی صرفاً ارتباط نوشتاری است اما بسیاری موارد این ارتباط با رها شدن هوای نفس می‌تواند سبب نابودی خانواده‌ها شود، چه بسا روابط خانواده‌هایی که به‌دلیل همین مسائل از هم پاشیده شده است.
متأسفانه اغلب زنان به‌ویژه زنان متأهل نخستین قربانی این روابط هستند که با توجه به عواطف و روحیه از جهت روحی دچار آسیب می‌شوند.
افراد خانواده به‌جای دور هم و لذت بردن از این کانون گرم خانوادگی به دنیایی پناه می‌برند که واهی است و در آینده می‌تواند بنیان خانواده‌ها را در کشور نابود کند.

* زیاده‌‌روی در ساعات استفاده از شبکه‌های اجتماعی کار درستی نیست

یک پژوهشگر رسانه‌ای در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: ظاهراً این موضوع تبدیل به عادت شده تا آنجایی که اگر گوشی را از آنها بگیریم، ناراحت، عصبی و برافروخته می‌شوند، موبایلی که قرار بوده در اختیار ما باشد، حال ما را در اختیار خود گرفته است.
حسین اعتصامی با بیان اینکه متأسفانه این موضوع در سیستم خانواده و روابط فردی مشکلاتی را ایجاد می‌کند، گفت: ما برای حل این مشکلات احتیاج به زمان داریم که به‌صورت آنی نمی‌توانیم با این معضل مقابله کنیم.
وی افزود: استفاده‌کنندگان از این شبکه‌ها باید نسبت به آن آگاهی درست پیدا کرده و مراقب باشند حضورشان روابط خانوادگی‌شان را دچار مشکل نکنند.
این پژوهشگر رسانه‌ای با اعلام اینکه خانم‌ها به‌عنوان عضو اصلی خانواده باید با مدیریت زمان و استفاده درست از موبایل نظام خانواده را حفظ کنند، تصریح کرد: زیاده‌‌روی ساعات استفاده از این شبکه‌ها، کار درستی نیست.
اعتصامی یادآور شد: از هر سن و سالی افرادی داریم که حضور فعال در این شبکه‌های اجتماعی دارند، اصل موضوع به‌دلیل جذابیت این شبکه‌ها است که ما نیاز به مدیریت درست داریم.
وی با تأکید بر ضرورت توجه به فرزندان در ارتباط با تأثیر بازی با تلفن همراه، خاطرنشان کرد: فرزندان آن‌طوری نمی‌شوند که والدین بخواهند بلکه آن‌گونه که رفتار کنیم همان می‌شوند، وقتی والدین برای حضور در خانواده بر سر سفره غذا یا دور هم‌نشینی‌ها وقتی نداشته باشند، به‌طور حتم فرزندان نیز از آنها الگو می‌گیرند و در سال‌های آینده این‌گونه رفتار می‌کنند و هیچ‌وقت نمی‌توان با صحبت این رفتار را ترک داد، چون کسب کرده‌اند و آموزش دیده‌اند که کار بدی نیست به‌دلیل اینکه در گذشته خود والدین این کار نادرست را انجام داده بودند.

* شبکه‌های اجتماعی ابزار خوبی برای استفاده مثبت است

مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: در حال حاضر فضاهای مجازی به‌دلیل جذابیت توجه قشر جوان را به خود جلب کرده که استفاده بیش از حد و زیاده‌روی در آن حتی به جدایی و طلاق نیز منجر شده است.
علی شادمان با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی ابزار خوبی برای استفاده مثبت است که متأسفانه به آن توجه نمی‌شود، اضافه کرد: در عین حال این شبکه‌ها می‌تواند مانند چاقوی دولبه آسیب برساند.
وی تصریح کرد: در این فضا انواع و اقسام فرهنگ‌های خارج از حوزه محیطی نگرشی و ارزشی یک جامعه وارد سیستم ذهنی جوانان شده که تنوع ورودی آن سنخیتی با ارزش‌ها و هنجارهای جامعه ندارد و نسل جدید را آسیب‌پذیر می‌کند.
بهتر است انسان به‌جای اینکه وقت خود را صرف این مسائل کند، از کانون گرم خانوادگی لذت ببرد، البته استفاده مثبت از این شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند مورد توجه باشد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار