آیا ژاپن می تواند در پسا تحریم جای چین را بگیرد

کد خبر: ۱۱۰۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸ 12 October 2015

همواره سیاست نگاه به شرق در کشور ما در میان بسیاری از تحلیلگران معتقد به گفتمان استکبار ستیزی مطرح بوده و محل اعراب اغلب دولتها بوده است حتی در دولتهائی که نسبت به غرب روندهای چالش زدایانه را انتخاب کرده بودند نیز این سمت و سو گیری اقتصادی وجود داشته است.
البته این سمت گیری ها نه تنها ریشه اقتصادی بلکه ریشه امنیتی داشته و به تعبیر بهتر امری استراتژیک برای کشورمان بوده است . در روابط بین الملل ، همواره کشورها برای مناسباتی پیش قدم می شوند که در حوزه منافع ملی بیشترین نفع را برده و کمترین هزینه را پرداخت نمایند.این اصل در مورد ژاپن و ایران نیز صادق بوده است. چراکه ژاپن اولا دیر زمانی است که بعد از جنگ جهانی دوم خود را درگیر قانون اساسی صلح طلبانه ای نموده است که نه امکان اعزام نیرو برای جنگ در خارج از مرزهای خود را دارد ونه تعریف دقیقی از میزان اتکال به نیروی نظامی در منازعات منطقه ای دارد . پس بنابراین این کشور هرگز نمی تواند در حوزه های دور دستی مانند خاورمیانه دست اندازی  نظامی کند . حتی تا جائیکه در بسیاری ازلشکرکشی های ماجراجویانه امریکا نیز حضور جدی از ژاپن مشاهده نمی شود.
ناگفته نماند در مدت 85 سال ارتباط دیپلماتیک ایران و ژاپن تنس جدی مابین این دو کشور وجود نداشته است.
هرچند  در مورد ژاپن واقعیت تلخی وجود دارد و آن هم وابستگی سیاسی شدیدی است که بعد ازجنگ دوم به امریکا در این کشور مشاهده می شود اما  نکته بسیار قابل تامل دیگری نیز وجود دارد که عبارت است از تلاش برخی سیاسیون این کشور من جمله ریس جمهور شینزو آبه و هیئت وزیران او برای تغییرات درقانون اساسی به منظور بازتعریف مبانی قدرت نظامی کشور.گفته می شود بسیاری از مردم ژاپن هیچ حقی را برای مداخله نظامی در ایران را نمی پذیرند.همه اینها نقاط قوتی است که دستگاه دیپلماسی می تواند ما به ازای آن رابطه ای مستحکم و استوار با این کشور به لحاظ اقتصادی برقرار نماید.
اقتصاد ژاپن امروزه با تورم  منفی گسترده ای مواجه گردیده است که یکی از دلایل آن افت قیمت نفت ذکر می گردد. بنابراین در این شرایط، سرمایه گذاری های خارجی که به پیوست آن صادرات مناسب انجام پذیرد برای اقتصاد ژاپن در نقش یک موتور محرک خواهد بود. از طرفی صنعت خودرو سازی ایران دچار آشفتگی های سرسام آوری شده که نارضایتی مشتری تا تصادفات جاده ای را در خود پوشش داده است. بنابراین به نظر می رسد توسعه ارتباط اقتصادی با ژاپن می توند آلترناتیو مناسبی برای چین و خودروهای بی ترمز آن شود که دیر زمانی است هم اقتصادمان را نشانه رفته  و هم جاده هایمان را.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
این جمله آخر خیلی ارزشمند بود. ممنون.
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار