توسعه کشت زعفران در استان

مسئول دبیرخانه زنجیره ارزش گیاهان دارویی در استان ایلام از توسعه کشت زعفران در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۸۴۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵ 12 September 2024

 به گزارش تابناک ایلام؛ علی فرضی‌نژاد بیان  کرد: یکی از محصولاتی که در سال‌های اخیر با استقبال بهره‌برداران کشت آن در استان رونق یافته، کشت زعفران است. این محصول به آبیاری کمی نیاز دارد و از مزیت‌های فراوانی برخوردار است و کاشت آن در دستور کار قرار گرفته است که با برنامه‌ریزی امیدواریم سطح زیر کاشت این محصول به بیش از ۶۰ هکتار برسد.

وی افزود : یکی از دغدغه‌های بهره‌برداران در استان هزینه بالای تأمین پیاز زعفران است که قرار است در قالب تسهیلات مناسب این موضوع برطرف شود.

فرضی‌نژاد ادامه داد :  با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، نظارت بر زمین‌های کشاورزان علاقمند به کشت این محصول برای راستی‌آزمایی آغاز شده است و در صورتی که بهره‌بردار شرایط لازم را داشته باشد جهت کاشت به بنیاد برکت معرفی خواهد شد.

وی تاکید کرد :  در خصوص تأمین پیاز نیز هماهنگی لازم با شرکت تأمین کننده انجام شده است و درروزهای آینده پیاز با کیفیت و گواهی شده تأمین و در اختیار عزیزان قرار خواهد گرفت.

فرضی‌نژاد ادامه داد: بیشترین سطح زیرکشت زعفران را در شهرستانهای چرداول، ایلام، سیروان و ملکشاهی داریم، تصریح کرد: به‌جز دو شهرستان گرمسیر دهلران و مهران که برای کشت زعفران مساعد نیستند، در دیگر مناطق استان کشت زعفران منعی ندارد.

وی با بیان اینکه عمده زعفران تولیدی در استان ایلام در داخل استان مصرف می‌شود و مابقی روانه بازارهای خارج از استان می شود، بیان کرد: با توجه به مرز بین‌المللی مهران با کشور عراق امکان ارسال محصولات در قالب بسته‌بندی مناسب و با برند ایلام به عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس میسر است.

مسئول دبیرخانه زنجیره ارزش گیاهان دارویی در استان ایلام تصریح کرد: در این زمینه حمایت‌های لازم از توسعه کاشت گیاهان دارویی و خصوصاً زعفران، امکان عقد قرارداد مشاوره و نظارت از کاشت تا برداشت در قالب (کشت قراردادی) محصولات توسط جهاد دانشگاهی فراهم شده است و کشاورزان می‌توانند با مراجه به مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی نسبت به عقد قرارداد با این مرکز اقدام کنند./ع

 

بیشتر بخوانید :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار