علت ترس اصولگرایان از شکست؟

کد خبر: ۱۸۳۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸ 18 February 2016
دوقطبی موجود در رقابت های سیاسی به عرصه انتخابات نیز رهنمون شده و دوطیف غالب  انتخاباتی در سطح کشور عبارتند از اصولگرایان و اصلاح طلبان. لاجرم نتیجه حملات تندی که اغلب طیف های رادیکال  اصولگرا نثار اعتدالیون کرده اند بی شک ،این طیف را از سبد اصولگرایی خارج نموده و در طیف مقابل قرار می دهد.
به هر روی در تبریز نیز این دو قطبی در قالب دو لیست مجزا نمود یافته است.
از یکسو ائتلافی که اغلب شان را نظامیان بازنشسته  تبریزی تشکیل داد و ایشان را یک روحانی احمدی نژادی همراهی می نماید.البته تا یادمان نرفته باید به حضور یک بانو نیز در این لیست اشاره نمود!.
لیستی که تقریبا 6 ماه قبل از شروع فرایند انتخابات در دفتر کار یکی از مسئولین یک نهاد خاص بسته شده بود. از سوی دیگر فازغ ازعلل سیاسی و یا ایدئولوژیک  عملکرد شورای نگهبان در این دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی، نتیجه علملکرد  این شورای چیزی جز خالی شدن صندلی های مسافرین اصلاحاتی از قطار رقابت نبوده است.
هر انسان عاقلی می داند که رقابت با لیست بسیار ضعیف(اصلاح طلبان) مانند آنچه در تبریز شاهد آن هستیم ، پیروزی را برای رقیب (اصولگرایان) تضمین می کند. چه آنکه هنوز این لیست نیز محل اجماع اعتدالیون و اصلاح طلبان نیز نیست.اما با این همه چرا ترس از شکست ، اینقدر در موضع گیری ها و نوشته های سایت های اصولگرا موج می زند. بعنوان مثال نگاهی کنید به یادداشتی با عنوان ((خیانتی بنام تک رای ))در سایت ایل پرس . نگارنده منصف و البته احتمالا جوان این مطلب ، به درستی و صحت ، شاید از درس حکایت خیانت های سابق اعضای  این طیف به لیست ، خواسته است مبنایی برای نتیجه گیری اتخاذ کند و از هم قطاران خود بخواهد در میان هواداران خود به تبلیغ سیاست تک رای دادن خاتمه داده  و به لیست رای دهند. اما براستی چرا این هشدار داده می شود؟
از دو سوی این مطلب قابل تامل است
1-یا این لیست مورد وفاق اصولگرایان نبوده و صرفا با نظر تاییدی و تعیینی برخی نهادها بسته شده است که در سایه این رفتار ، افراد لیست نیز با علم بر اینکه این لیست در میان بدنه اصولگرایان محبوبیتی ندارد ، امیدوار به تک رای های خود هستند.
2- یا اینکه این 6 نفر به هم اعتماد ندارند و به هواداران خود سفارش تک رای دادن را می کنند که همین مطلب نویسنده ایل پرس را واداشته تا هشدار لازم برای ممانعت از بروز چنین  خیانت احتمالی ای را علنی کند.
به نظر می رسد نباید اهمیت گزینه اول  را دست کم گرفت. چراکه اخبار مهمی مبنی بر تشکیل ائتلاف های موازی در جامعه اصولگرایی تبریز به گوش می رسد. مثلا همین ائتلاف مستقل یاران انقلاب که بعضا در میان ایشان چهره های اصولگرای شاخصی نیز مشاهده می گردد.
اکنون می توان به دلیل جامعه شناختی این نگرانی از خیانت  نیز پرداخت.
از آنجائیکه رای این طیف از سبد آرای سنتی بوده و چندان قابل تغییر نیست بنابراین رقابت برای هزینه از سرمایه ثابت جریان دارد
هم چنین به غیر از شبکه های رسمی که این جریان در اختیار دارد ، نمی تواند  تنوعی  در بافت های رای خیز جامعه انجام دهد ، بنابراین مساله انحصار بوجود آمده و شدیدتر از قبل مطرح می گردد.
دلیل دوم نیز عدم وجود سرمایه اجتماعی کافی بین این عزیزان است
مثلا در دور دوم  انتخابات مجلس در سال 91 با اینکه امکان ورود همزمان جلیل زاده  و سعیدی به مجلس وجود داشت اما یکی از نمانیدگان فعلی مجلس در مسجد طوبی به صراحت به اطرافیان خود  درخواست تک رای به نفع آقای جلیل زاده  را اعلام نمود.
شاهد مدعای نگارنده همین روز اول تبلیغات میدانی است .در حالیکه  هنوز هیچ تبلیغی از سوی ائتلاف  اصولگرایان شکل نگرفته ناظر  حجم وسیعی از تبلیغات فردی کاندیداهای این طیف می باشیم.
حسن قنبری
کارشناس جامعه شناسی

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
سلام. انصافأ با اینکه من آدم تعصبی هستم ولی انتقاد صحیح و واردی بود. اصولگرایان ظرفیت اتحاد ندارند چون به خاطر کوچک ترین اختلاف سلیقه هم دیگر را تکفیر میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
کی به لیست اهمیت میده؟ کاندیدا باید مستقل باشه/
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
اعتماد به هم نباشد نمیشه کار کرد. مگه اصلاح طلباش خیلی متحد هستند آخه خداییش؟
جاويد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
سابقه نشان داده است که اصوگرايان به جاى خود اورى خودمحورى ميکنند و اين باعث ميشود نتيجه دلخواه جلب نگردد. از شوهد پيداست که اين دور هم چنين خواهد بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
اینکه الان همه به فکر رأی خودشون هستند مورد غیر قابل انکاریه!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
همه جا ديروز و امروز پر بنر تکى اصولگراها و اصلاح طلب ها بود. بيگى با چند مدل پوستر، فرهنگى، سعيدى، تاج الديني, .تو اصولگرايان من قط تبليغ لطيفى رو نديدم و تو ليست اصل ح طلبان هم خانوم ساعى خيلى فعال بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
اینجور حرکات حزبی و اعتلاف همشون شعار هستند.
رسول
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
انسانى که دم از اصول ميزند باىد خود محور و خودبين نباشد. ليست اصولگرايي نميتونه تداعى کننده اصولگرايي باشه. اين ليست يک ليست فرمايشى هست فقط که به صلاحديد و مجوز آقاى خاص صورت گرفته که دور قبل تشويق به تک رءى انداختن ميکرد. وگرنه انسان هاى سالم و سرشناس زيادى بودند که تو اين ليست با محوريت اعتلاف ميتونستند حضور داشته باشند که اين آقا نپسنديده! نوين، دکتر بهلول حبيبي، قره سيد، آجودان زاده، شائق و... . خداکنه اين ليدر بازى ها و خود محورى ها به ضرر انقلاب تمام نشود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
اين تحليل هاى آبدوخ خيارى چيه واسه اعتلاف مينوسيد! اعتلاف اصولگرايي شکسته نخواهد شد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۸
تا یادم نرفته بگم شما اول برو ادبیات زورنالیستی یاد بگیر بعد تحلیل کن.( شکلک خنده)
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار